Ateismin ihmiskäsitys
Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle. Kristillisessä opissa ihminen nähdään Jumalan kuvana joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita. Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin.
Kommentit (33)
Kuulin tältä palstalta joku aika sitten että ole ateisti vaikka uskonkin moniinkin ei rationaalisiin asioihin (kuten karma, uudelleen syntyminen jne). Kuulemma jos en usko mihinkään tiettyyn jumalaan, olen ateisti. Minä siis en näe ihmistä vain homo sapiensina. Näen ihmisen 3 osaisena: ruumiina (joka on siis tämä tieteellinen, biologinen osa ihmistä), mielenä (psykologinen osa; ajattelu, muistot, oppiminen) ja sieluna joka on mielestäni kolmesta tärkein. Ruumis on käytössämme vain sen elinajan (eli n. 0-120 vuotta) mutta sielu jatkaa elämää uudessa ruumiissa. Sitä en osaa ihan tyhjentävästi selittää itselleni edes että mikä se sielu on, mikä osa minua on sieluni. Ajattelisin kuitenkin niin että esim luonteeni, haaveeni, pelkoni, intohimoni ynnämuut ovat osa sielua.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 21:20"]
Kuulin tältä palstalta joku aika sitten että ole ateisti vaikka uskonkin moniinkin ei rationaalisiin asioihin (kuten karma, uudelleen syntyminen jne). Kuulemma jos en usko mihinkään tiettyyn jumalaan, olen ateisti. Minä siis en näe ihmistä vain homo sapiensina. Näen ihmisen 3 osaisena: ruumiina (joka on siis tämä tieteellinen, biologinen osa ihmistä), mielenä (psykologinen osa; ajattelu, muistot, oppiminen) ja sieluna joka on mielestäni kolmesta tärkein. Ruumis on käytössämme vain sen elinajan (eli n. 0-120 vuotta) mutta sielu jatkaa elämää uudessa ruumiissa. Sitä en osaa ihan tyhjentävästi selittää itselleni edes että mikä se sielu on, mikä osa minua on sieluni. Ajattelisin kuitenkin niin että esim luonteeni, haaveeni, pelkoni, intohimoni ynnämuut ovat osa sielua.
[/quote]
Jaan tämän kaiken! Hieno kirjoitus, en ollutkaan tajunnut, että noin sen näen, vaikka näenkin! Enkä myöskään usko jumaliin, mutta en näe, että tiedämme kaiken vain olevan tässä. Enkä enää nykyään usko kaiken vain loppuvan multamaahan, kuten ennen uskoin. Hyvä se siis olisi sekin, mutta liian simppeliä, nimenomaan sielu ja henkisyysjutut eivät selity sen avulla, jos näin olisi. Mutta en silti väitä tietäväni millään tasolla mikä on totta, mutta minä uskon noin kuin selitit.
Ateismi ei ota kantaa ihmisiin, pelkästään jumaliin.
AP ei tiedä mitä ateismi tarkoittaa! Voi eikä miten noloa! Takaisin sinne körttiseurakuntaan!
No ihminen on kylläkin vain eläin, aika fiksu sellainen tosin.
Jaaha, herätysliike taas paikalla
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]
Ateismin ihmiskäsitys ei anna mitään arvoa ihmiselle. Kristillisessä opissa ihminen nähdään Jumalan kuvana joka on luotu mieheksi ja naiseksi. Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita. Itse en voisi ajatella elämääni mielekkäänä jos ajattelisin olevani vain eläin.
[/quote]
Ihminen kuuluu animaliaan ja vielä hominidae lahkoon. Et sinä kyllä kasvikaan ole.
Musta ainakin on hienoa, että ymmärtää elämän realiteetteja, eikä kuvittele mitään olemattomia. Fakta on fakta, vaikka voissa paistais.
Tämä virheellinen käsitys lienee syy siihen, miksi monet uskovaiset tuntuvat ajattelevan, että vain heillä itsellään on moraali. Ateistit toki ajattelevat ihmisen olevan pohjimmiltaan eläimiä, mutta muista lajeista ihmisen erottaa korkeampi älykkyys. Tästä älykkyydestä seuraa vastuu. Minulla ei myöskään ole koskaan ollut sellaista tunnetta, ettei elämälläni olisi "tarkoitusta" - päinvastoin on huojentavaa, kun voi itse päättää, mikä on oman elämän tarkoitus ja mihin elämänsä käyttää sen sijaan, että määräsi jonkun muun asettamia ihanteita.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:32"]Ateismin mukaan ihmiset ovat pelkästään homo sapiens lajin koiras- ja naarasapinoita.
[/quote]
No paha sitä on useampaan kuin yhteen lajiinkaan kuulua.
Ateismi ei kannata siksi että kaikki todistusaineisto tukee luomista eikä sattumalta taphtunutta alkuräjähdystä ja evoluutiota.
Raamattu historiallisesti luotettavana, ristiriidattomana ja eri kirjojensa välisenä yhteensopivuutena todistaa olevansa Jumalan sana.
Ateisti uskoo valheeseen ja tulee siksi viettämään ikuisuutensa helvetissä, johon myös Saatana ja muut langenneet enkelit eli demonit joutuvat.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 19:53"]
Ateismi ei kannata siksi että kaikki todistusaineisto tukee luomista eikä sattumalta taphtunutta alkuräjähdystä ja evoluutiota.
Raamattu historiallisesti luotettavana, ristiriidattomana ja eri kirjojensa välisenä yhteensopivuutena todistaa olevansa Jumalan sana.
Ateisti uskoo valheeseen ja tulee siksi viettämään ikuisuutensa helvetissä, johon myös Saatana ja muut langenneet enkelit eli demonit joutuvat.
[/quote]
No jaa. Mieluummin helvetissä kuin taivaassa hihhuleiden kanssa.