Tarviiko etälasta ottaa mukaan etelänmatkalle?
Siinähän se tulikin. Tiedän että osan mielestä pitää varmaan raahata aina muun perheen mukana jokaiseen kissan ristiäisiin ym. mutta ihan oikeasti? Täytyykö muun perheen murjottaa kotona tekemässä jotain mahdollisimman ikävystyttävää ettei vaan tehtäisi mitään liian hauskaa etälapsen poissaollessa?
Lähdössä oltaisin minä, mies ja meidän kaksi pienempää lasta.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:10"]
Täytyykö muun perheen murjottaa kotona tekemässä jotain mahdollisimman ikävystyttävää ettei vaan tehtäisi mitään liian hauskaa etälapsen poissaollessa?
[/quote]Miten tää liittyy aloituskysymykseen?
Surullista luettavaa. Ei ihme, että lapsilla isompana ongelmia kun vanhemmat niitä väenväkisin yrittävät saada aikaan. Missä normaalit, kaikkia perheenjäseniä rakastavat vanhemmat?
Ei etelän lomareissu ole mikään kissanristiäinen. Kai sen nyt lapsi ymmärtää että hänet kutsutaan kaiken maailman kissanristiäisiin mutta sitten kun mennään etelään lomalle ei sitten jotenkin mahdukaan mukaan.
Tällaista ei edes tarvitse kysellä täällä av:lla. Riittää kun sijoittaa itse itsensä tuon etälapsen housuihin ja miettii tuntuuko pahalta.
Mä ottaisin. Tosin meillä etälapset hyvinkäyttäytyviä.
Meillä on miehen lapsen kanssa viikko-viikko systeemi ja aina ollaan pidempään reissuun otettu sekä miehen lapsi että mun lapsi. Yhteisiä ei vielä ole.
Kyllä muakin välillä ottaa päästä kun miehen lapsi pääsee äitinsä kanssa reissuun ja sit vielä meidän kanssa. Mutta elämä ei ole reilua. Käyn sitten oman lapsen kanssa pikkureissuilla kahdestaan esim. Korkeasaaressa oltiin viimeksi.
Voihan ap:kin jättää lapsensa kotiin ja tehdä jotain muuta kivaa myöhemmin, jos matkalle ei halua lasta ottaa.
Aika hirvee sana toi etälapset. Tosi kolkkoo.
Minä kääntäen kysyn: huomioiko ex-vaimo myös lapsensa sisarpuolia? Tuskin edes hetkeäkään harkitsee, pitäisikö miehen uudet lapset ottaa mukaan lomalle, kun lähtee itse lapsen kanssa jonnekin. Ihan samoinhan voi sanoa, että ex-vaimon pitää huomioida kaikki sisarukset, ettei vaaaaaaaan tule paha mieli... joo tiedän, hän ei ole uusperheen lasten äiti, mutta mies on yhä aiemman liiton lapsen isä, mutta tämä siis kommenttina tuohon, että sisarukset vertaisivat olojaan toisiinsa ja kadehtisivat, jos eivät saa samoja juttuja.
Lapset ovat uskoakseni aika fiksuja, fiksumpia kuin moni olettaakaan. Kyllä he sen ymmärtävät, että vanhemmat ovat eronneet ja tekevät uudenkin perheensä kanssa asioita.
Kunhan etälapsilla on JOSSAIN kivaa. Eli ei niin, että isällä on uusi perhe ja äidillä on uusi perhe, ja kas kummaa molemmat järkkäävät ulkomaanmatkansa juuri siksi ajaksi, kun etälapsi/etälapset ovat toisen vanhemman luona, eli etälapsi/lapset jäävät aina jakojäännöksenä ilman lomareissuja.
Toisin sanoen etälapsi mukaan edes välillä.
Ja jos se eksä alkaa komennella ja haukkua ja käskytää lomalla olijoiya puhelimitse, niin puhelin kiinni. Semmoista tolkutonta käytöstä nyt herranen aika ei pidä koskaan sietää, ollaan kotona tai lomalla.
Taasko te ootte ulkomaille menossa. Vasta kesäkuussa olitte.
Mä olin aikanaan etälapsi ja asuin vielä kaukana isästä ja tämän perheestä. Jännä, mutta itse en kyllä pahoittanut mieltä kun he reissasi enkä ollut mukana. Kuten joku edellä kirjoitti niin oisko tää vaan aikuisten kuvitelmaa että lapsi tämmöisestä suuttuisi? En mä edes osannut ajatella että nyt jään jostain paitsi ja haluaisin myös mennä johonkin paikkaan x jota en edes tiedä. Jotenkin se että isä perheineen matkusteli oli tavallinen asia, enkä tosiaan osannut ajatella noin monimutkaisia asioita kun aikuiset usein ajattelee. Enkä osaa nyt aikuisenakaan tästä suuttua. Matkustelin kyllä äidin kanssa lapsena mutten silti osannut edes ajatella että isänkin mukana olisi päästävä. Ja olemme nykyään oikein läheisiä ja isä reissaa edelleen vaimoineen ja teini ikäisten lastensa kanssa, tämä on ihan jees ja olin nuorempana joskus talovahtinakin :) että ei tarvi aina ajatella välttämättä niin pahalla kaikkea uusperheisiin liittyvää. Ei kaikki ole aina epistä tai joltain pois tms. Useinhan nämä kateellisuuden tunteet on sen ex vaimon lapselle syöttämiä "katsos nyt sinua ei haluta mukaan mutta muut menee, olet varmaan kauhean pahoillasi nyt kun muilla on kivaa ja sinulla ei, varmaan isän vaimo ei sinuta tykkää" Näin kärjitetysti.
eli vastaus, voit todellakin lähteä oli syy mikä hyvänsä
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:36"]
Kannattaa kohdella etälapsia niin kuin haluaisi että omia kohdellaan.Monesti näiden uusperheiden äidit puhuvat erittäin ikävästi miehen edellisen liiton lapsista ja kohtelevat huonosti.
[/quote]
Ap lisää, että kyseessä on siis oma lapseni joka asuu isällään. Ihan mielenkiinnosta, jos kyseessä olisi miehen lapsi niin millä tavalla se estäisi minun reissailujani? eikait tarvisi silloin tällästä kysellä koska en minä ole vastuussa kun omistani. Ja oishan se jo kumma että jos miehellä ois etälapsi niin se estäisi minua lähtemästä omieni kanssa matkalla?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:17"]Ei tarvi ottaa. Kyllä minunkin isä reissasi perheensä kanssa minun ollessa teini enkä todellakaan traumatisoitunut. Enkä olisi edes halunnut mihinkään pikkulapsi kohteeseen iskän ja sisarusten kanssa. Aikuisten kuvitelmaa että lapset pahottaa joka asiasta mielensä ja jo matkustelusta tehdään kauhea ongelma kun velvolisuudesta täytyisi raahata mukaan porukkaa.
[/quote]
Varmaan kannattaisi pitää perhepalaveri etälapsen lähiperheen kanssa ja suunnitella ja sopia, miten teillä nämä loma-ajat vietetään. Onhan se kurjaa, jos molemmat perheet ajattelevat, ettei teinin tarvitse ottaa "ydinperheen" lomamatkoille. Toisaalta teini ei välttämättä halua kaikkien uusperheläistensä kanssa matkustaa minne tahansa. Jos muut matkustavat vuosittain, on se teininkin oikeus.
On varmasti välillä ok reissata ilman etälasta. Ei voi olettaa, että niillä viikoilla perhe "ei tee mitään" kun etälapsi ei ole paikalla. Mutta ei myöskään saa käydä niin, että etälapselle tulee tunne, että häntä ei koskaan oteta mihinkään mukaan. Sen vanhemman, jonka lapsesta on kyse, on tarjottava kaikille lapsilleen tasapuolisesti jotain kivaa, reissuja tms. Ei voi olla niin, että nuorempi lapsi reissaa monta kertaa vuodessa ja vanhempi etä ei koskaan pääse mihinkään.
Tiedän tapauksen, jossa viikko-viikko systeemillä kahdessa paikassa asunut teini koki, että häntä ei koskaan haluta mihinkään. Kummassakin kodissa järkättiin aina matkat pelkän sen uusperheen ja nuorempien lasten kanssa sille viikolle, kun hän oli poissa, ja häntä ei otettu (varmaan taloudellisista syistä) koskaan kummankaan kodin reissuihin. Syystä oli katkera.
Etälaumasta että etäyttämällä etelän matkalle että etäytyykö etälamauttimellakö?
En oo koskaa kuullu sanaa etälapsi :o
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:45"]
Mä olin aikanaan etälapsi ja asuin vielä kaukana isästä ja tämän perheestä. Jännä, mutta itse en kyllä pahoittanut mieltä kun he reissasi enkä ollut mukana. Kuten joku edellä kirjoitti niin oisko tää vaan aikuisten kuvitelmaa että lapsi tämmöisestä suuttuisi? En mä edes osannut ajatella että nyt jään jostain paitsi ja haluaisin myös mennä johonkin paikkaan x jota en edes tiedä. Jotenkin se että isä perheineen matkusteli oli tavallinen asia, enkä tosiaan osannut ajatella noin monimutkaisia asioita kun aikuiset usein ajattelee. Enkä osaa nyt aikuisenakaan tästä suuttua. Matkustelin kyllä äidin kanssa lapsena mutten silti osannut edes ajatella että isänkin mukana olisi päästävä. Ja olemme nykyään oikein läheisiä ja isä reissaa edelleen vaimoineen ja teini ikäisten lastensa kanssa, tämä on ihan jees ja olin nuorempana joskus talovahtinakin :) että ei tarvi aina ajatella välttämättä niin pahalla kaikkea uusperheisiin liittyvää. Ei kaikki ole aina epistä tai joltain pois tms. Useinhan nämä kateellisuuden tunteet on sen ex vaimon lapselle syöttämiä "katsos nyt sinua ei haluta mukaan mutta muut menee, olet varmaan kauhean pahoillasi nyt kun muilla on kivaa ja sinulla ei, varmaan isän vaimo ei sinuta tykkää" Näin kärjitetysti.
eli vastaus, voit todellakin lähteä oli syy mikä hyvänsä
[/quote]
Jeps minä kirjoitin tuon aikaisemman viestin ja pointti tosiaan sama kun tässä.
En oikeasti edes OSANNUT olla pahoillani tai ymmärtänyt että tässä on nyt jotain väärin minua kohtaan. Äiti ei koskaan lietsonut mitään isää tai hänen perhettä kohtaan. Liian usein on tullut nähtyä/kuultua juuri tuota että exvaimo mustasukkaisena katkeroittaa lapsenkin, enkä nyt puhu vain matkustelusta joka on aika pikkujuttu. Yhdellä kaverilla esimerkiksi miehensä lapsi aluksi tykkäsi heidän vauvastaan kunnes äitinsä oli alkanut puhua kaikkea kuinka isä rakastaa vain vauvaa ja äitipuoli vihaa sinua eivätkä halua sinua sinne enää yms. sontaa. Kappas, lapsi alkoi inhota pikkusisartaan ja kärsi silminnähden tilanteesta. Eli tässäkään lapsi ei aluksi tajunnut edes olla mustis eikä osannut edes ajatella että vauva on häneltä jotain pois kunnes äiti näin opetti. Meni vähän OT mutta menkööt nyt kun aloin avautumaan :D
t. 2
Ei toki mutta ei lähilapsiakaan. Mummolle vaan hoitoon ja menette kahdestaan.
No ei tarvi, ihme ajatus että velvollisuuden tunnosta nyt on raahattava etälasta sinne märisemään. Pilaa vaan muun perheen matkan jos se tuommosta on kun yllä kuvattu.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:20"]
no ei, en itsekään jaksaisi ottaa miehen lasta mukaan kun äiitnsä soittaisi varmaan joka päivä syyllistäviä haukkumispuheluita ja etsmällä etsisi jotain josta voisi minua morkata "se ämmä jätti varmasti lapseni ihon rasvaamatta" Ei olisi kovin rentoa lomaa kun jatkuvasti oltava varpasillaan. Lapsikin tajuaa jo tämän pelin ja jos ei hommat etene hänen pillin mukaan niin osataan jo uhkailla äidille kertomisella. Eli ei en ottaisi ja lähtisin hyvällä omallatunnolla omieni kanssa.
[/quote]
TÄMÄ!! ihan kun omalta näppikseltä. Huh, viime kesänä oltiin viikon matkalla miehen lapsi mukana ja pakko sanoa että oli kaukana lomasta :/ Lapsi soitti päivän aikana monta kertaa äidilleen "en saa jätskiä vaikka haluan" "iskä ei anna sitä ja tätä" josta äiti raivoissaan soittamassa miehelle ja aina haukkui minut ja meidän lapsemme siinä sivussa. Se että isomman piti ottaa huomioon pienempi esim. vesileikeissä oli aivan liikaa vaadittu. Jouduin sanomaan lapselle pari kertaa tiukasti siitä ettei hyppää mahaplätsiä altaaseen taaperon viereen (olivat 8v ja vähän alle 2v) kun taapero lensi jo naamalleen veteen kertaalleen. Isompi ei yhtään varo eikä välitä koska ei tarvitse, koska hän saa tehdä mitä tykkää ja hänen kieltäminen on epäreilua. Äiti on sanonut näin. Lisäksi hänestä kaikki oli tylsää ja koko ajan olisi pitänyt olla saamassa jotakin. Hävetti ison lapsen nurina lentokoneessa ja ravintoloissa mutta jos uskaltauduin kieltämään tai toteamaan edes neutraalisti että "nyt on vaan jaksettava odottaa ruokaa" tms. niin äidille oltiin heti kantelemassa. Oli miehellekin rankka reissu ja huomasin miten silminnähden väsyi lapseen eikä tuntunut edes uskaltavan tätä komentaa (vaikka todella olisi pitänyt!!)
Tänä vuonna oltiin ilman miehen lasta ja oli huomattavasti mukavampi reissu ja kaikki rentoutui ja nautti olostaan. Kauhea sanoa näin, mutta niin se vaan on. Miehen exä tietty veti raivarin kun lähdettiin reissuun mutta enpä jaksanut tuosta syyllistyä. On tullut huomattua että mitä sitten tekeekään tai jättää tekemättä niin väärin se on joka tapauksessa.
[/quote]
Voi KAMALAA! itsellä ei luojan kiitos ole edes kyseistä tilannetta mutta voin samaistua tuohon kuitenkin. Tuohan on aivan järkyttävän perseestä ja kaikille ihan hirveä loma!! Ja mitä hemmettiä ajattelee tuo ex eukko?? liian usein, oikeasti LIIAN usein olen nähnyt noita kasvattamattomia kakaroita joita äitinsä paapoo tuohon tyyliin. Ymmärrän paremmin kun hyvin ettei tee mieli ottaa mukaan lasta kun meininki on tuo. Harmi tietty että syy on pääosin katkeran exän :/
Kannattaa kohdella etälapsia niin kuin haluaisi että omia kohdellaan.Monesti näiden uusperheiden äidit puhuvat erittäin ikävästi miehen edellisen liiton lapsista ja kohtelevat huonosti.