Tarviiko etälasta ottaa mukaan etelänmatkalle?
Siinähän se tulikin. Tiedän että osan mielestä pitää varmaan raahata aina muun perheen mukana jokaiseen kissan ristiäisiin ym. mutta ihan oikeasti? Täytyykö muun perheen murjottaa kotona tekemässä jotain mahdollisimman ikävystyttävää ettei vaan tehtäisi mitään liian hauskaa etälapsen poissaollessa?
Lähdössä oltaisin minä, mies ja meidän kaksi pienempää lasta.
Kommentit (54)
Miksi etälaste ei voisi ottaa mukaan?
Mutta siis ei kai ole pakko... mutta olishan se kivaa!
no ei, en itsekään jaksaisi ottaa miehen lasta mukaan kun äiitnsä soittaisi varmaan joka päivä syyllistäviä haukkumispuheluita ja etsmällä etsisi jotain josta voisi minua morkata "se ämmä jätti varmasti lapseni ihon rasvaamatta" Ei olisi kovin rentoa lomaa kun jatkuvasti oltava varpasillaan. Lapsikin tajuaa jo tämän pelin ja jos ei hommat etene hänen pillin mukaan niin osataan jo uhkailla äidille kertomisella. Eli ei en ottaisi ja lähtisin hyvällä omallatunnolla omieni kanssa.
Kinkkisiä juttuja, mutta onhan se selvä ettei lapsi voi kuulua kahteen perheeseen täysipainoisesti. On lähi- perhe ja sitten etäperhe. Etäperhe on oma yhteisö, jolla on omat tavat ja reissut ja toisen perheen jäsen ei niihin voi aina kuulua. Jotenkin aivan uskomaton asia, että etäperhe suunnittelisi aina elmänsä siten miten se passaa tällä etälapselle ja hänen lähivanhemmalle. Tietysti etälasta huomioidaan myös ja välillä hänetkin mukaan otetaan, mutta hänen paikkansa on siellä lähivanhemman luona suurimman osan ajasta. Ikävää, mutta näin se on.
Ei aina ja joka paikkaan tarvitse, varsinkin jos sisarusten ikäero on suuri. Joskus voi olla todella tärkeää päästä reissuun ihan kahdestaan etävanhemman kanssa ja saada tämän jakamaton huomio. Vaikka mitäpä mä tästä tiedän. Me otettais etälapsi mielellään reissuille mukaan sekä meidän koko perheen reissuille että kahdestaan isän kanssa, mutta eipä äitinsä päästä. No ehkä sitten voi tulla kun on täysi-ikäinen...
No, kyllä mä ottaisin mun kaikki lapset mukaan riippumatta siitä asuuko mun vai isänsä luona. Onko siihen joku erityinen syy, mikset haluaisi tätä yhtä mukaan? Siis onko isä hankala vai mikä on?
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:51"]Eihän sitä miestäkään tarvi ottaa! Halleluja, nyt alkoi loma!
[/quote]
Sittenhän voikin jättää myös lähilapset kotiin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:14"]
Itse miettisin sitä, pääseekö lapsi koskaan kummankaan perheen kanssa matkalle. Eli aina ei tarvitse ottaa mukaan, mutta jos toinen vanhempi ei matkusta laisinkaan, niin kyllä toisen vanhemman silloin pitää ottaa ainakin joskus mukaan.
[/quote]
Ei se mikään velvollisuus ole. Eipä kaikki lapset pääse koskaan matkoille joten ihme nurinaa jos ei ex vaimon pilalle paapomia tenavia haluta mukaan lomille pilaamaan muun perheen matkaa. Se on voi voi jos tulee paha mieli mutta niin tulee varmaan kaikille niillekin joiden loma on pilalla kun yks terrorisoi muiden loman.
ja minulla ei ole lapsia, enkä todellakaa ymmärrä tuommosta "kyllä on otettava" ajattelua. Vieköön äiti itse pentunsa jos on kasvattanut niin perseelleen ettei osaa lomailla siten että ottaa huomioon muutkin matkalla olevat
[/quote]
Tuolla asenteella, eihän sitä etälasta ole pakko tavata laisinkaan...
Mutta jos lapsia on tehnyt enemmän kuin yhden, niin eiköhän niitä kannattaisi yrittää kutakuinkin tasapuolisesti kohdella? Joka matkalle ei siis tarvi päästä, mutta joskus kuitenkin. Tai kaksin etävanhemman kanssa, jos koko uusperheen reissu on hankala, esim. juuri ikäerojen vuoksi.
Entäs kun lähi ei päästä lasta matkalle? Sanelee niin tiukat ehdot matkustelulle, että hyvä kun voidaan kotimaassakaan reissata ilman ristikuulusteluja. En mä halua matkustaa exän ehdoilla. Joko lapsi lähtee meidän perheen mukaan meidän ehdoilla tai jää kotiin.
Oksettaa sanana jo tuo etälapsi. Jos suustaan tuollaisen päästää omasta lapsestaan, niin eiköhän siinä oo oman kantansa esitelly.
No meillä ei haluta tehdä mökkireissuakaan (maksulliselle mökille) ilman että molempien lapset on mukana. Lapsia siis kaksi, joista toinen (minun) asuu meillä ja toinen (miehen) on meillä joka toisen viikon ja viikonlopun. Minä en todellakaan suostu jättämään miehen lasta ulkopuolelle mistään. Eli perhereissut tehdään kun kaikki pääsee. Parisuhdereissut kahdestaan. Emme halua kummallekaan lapselle ylimääräisyyden kokemusta. Kohtelen miehen lasta samoin kun haluan omaani kohdeltavan. Mutta kukin tyylillään.
Apua te olette kamalia.
Kyllä, etä- ja lähilapsia TÄYTYY kohdella tasapuolisesti! Eri asia jos etälapsi saa jonkin muun matkan korvauseksi tms.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 18:09"]Minä kääntäen kysyn: huomioiko ex-vaimo myös lapsensa sisarpuolia? Tuskin edes hetkeäkään harkitsee, pitäisikö miehen uudet lapset ottaa mukaan lomalle, kun lähtee itse lapsen kanssa jonnekin. Ihan samoinhan voi sanoa, että ex-vaimon pitää huomioida kaikki sisarukset, ettei vaaaaaaaan tule paha mieli... joo tiedän, hän ei ole uusperheen lasten äiti, mutta mies on yhä aiemman liiton lapsen isä, mutta tämä siis kommenttina tuohon, että sisarukset vertaisivat olojaan toisiinsa ja kadehtisivat, jos eivät saa samoja juttuja.
Lapset ovat uskoakseni aika fiksuja, fiksumpia kuin moni olettaakaan. Kyllä he sen ymmärtävät, että vanhemmat ovat eronneet ja tekevät uudenkin perheensä kanssa asioita.
Kunhan etälapsilla on JOSSAIN kivaa. Eli ei niin, että isällä on uusi perhe ja äidillä on uusi perhe, ja kas kummaa molemmat järkkäävät ulkomaanmatkansa juuri siksi ajaksi, kun etälapsi/etälapset ovat toisen vanhemman luona, eli etälapsi/lapset jäävät aina jakojäännöksenä ilman lomareissuja.
Toisin sanoen etälapsi mukaan edes välillä.
Ja jos se eksä alkaa komennella ja haukkua ja käskytää lomalla olijoiya puhelimitse, niin puhelin kiinni. Semmoista tolkutonta käytöstä nyt herranen aika ei pidä koskaan sietää, ollaan kotona tai lomalla.
[/quote]
Mikä velvollisuus ex-vaimolla on ottaa miehen uuden suhteen lapsia mihinkään? Ton nyt ymmärtää jo 3vuotiaski ilman kummempaa selitystä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 21:19"]Oksettaa sanana jo tuo etälapsi. Jos suustaan tuollaisen päästää omasta lapsestaan, niin eiköhän siinä oo oman kantansa esitelly.
[/quote]Täsmälleen samaa mieltä. Minulle ei tulisi mieleenkään nimitellä mieheni lasta etälapseksi. Meidän perheeseen kuuluu neljä jäsentä, joista yksi asuu toisen vanhempansa luona puoleksi ja toinen lomilla ja joka toisena viikonloppuna. Ehjä perhe ollaan ja tehdään isommat perhejutut niin että kaikki pääsee osallistumaan. T. 44
Minun lapsuudenperheessäni (isä, äitipuoli ja heidän lapsi + 2 meitä edellisen liiton lähilapsia) oli käytäntö, että äitipuoli matkusti oman lapsensa kanssa ulkomailla ja isä yksin tai vaihtoehtoisesti he ydinperheen kesken. Me kaksi emme päässeet mukaan. Ainoa harmitus oli kun kerran suunniteltiin yhteistä matkaa ja saimme kertoa mitä haluamme matkalla tehdä ja kohdekin oli valittu... Silti sitä matkaa ei koskaan tullut. Muuten oltiin tyytyväisiä siihen, että saatiin edes tuliaisia
Kannattaako miettiä asiat jo ennen kuin ottaa uusiokäyttömiehen. Jotkut naiset vissin kuvittelee että saa miehen jotenkin vieroitettua edellisen liiton lapsista. Kun oikeasti pitäis tajuta että ne lapsi ja isä on paketti, jossa on kylkiäisenä vielä miehen ex. Ja vieläpä tuossa järjestyksessä - lapsi ja isä, ei isä ja lapsi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 16:56"]
Uusperhekuviot on kyllä ankeita. Miten te jaksatte elämäänne?
[/quote]
Oikein hyvin, kiitos kysymästä.
Meille on itsestään selvää, että kaikkia lapsia kohdellaa tasapuolisesti eli myös miehen etälapsi pääsee mukaan lomalle jos haluaa tulla. Miehen exällä ei olisi varaa viedä lasta ulkomaille.
Hauskoja reissuja ollaan tehty vaikka lapsi onkin jo teini-ikäinen ja pikkusisarukset paljon nuorempia.
Haluaisiko etälapsi lähteä mukaan? Onko mies tekemässä jonkun reissun lapsen kanssa kahdestaan?
Minä pyrkisin kohtelemaan kaikkia lapsia tasa-arvoisesti. Saattaa nimittäin olla, että lapsi tuntee olonsa ulkopuoliseksi jos te lähdette keskenänne ja jätättä hänet kotiin.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 15:20"]
no ei, en itsekään jaksaisi ottaa miehen lasta mukaan kun äiitnsä soittaisi varmaan joka päivä syyllistäviä haukkumispuheluita ja etsmällä etsisi jotain josta voisi minua morkata "se ämmä jätti varmasti lapseni ihon rasvaamatta" Ei olisi kovin rentoa lomaa kun jatkuvasti oltava varpasillaan. Lapsikin tajuaa jo tämän pelin ja jos ei hommat etene hänen pillin mukaan niin osataan jo uhkailla äidille kertomisella. Eli ei en ottaisi ja lähtisin hyvällä omallatunnolla omieni kanssa.
[/quote]
TÄMÄ!! ihan kun omalta näppikseltä. Huh, viime kesänä oltiin viikon matkalla miehen lapsi mukana ja pakko sanoa että oli kaukana lomasta :/ Lapsi soitti päivän aikana monta kertaa äidilleen "en saa jätskiä vaikka haluan" "iskä ei anna sitä ja tätä" josta äiti raivoissaan soittamassa miehelle ja aina haukkui minut ja meidän lapsemme siinä sivussa. Se että isomman piti ottaa huomioon pienempi esim. vesileikeissä oli aivan liikaa vaadittu. Jouduin sanomaan lapselle pari kertaa tiukasti siitä ettei hyppää mahaplätsiä altaaseen taaperon viereen (olivat 8v ja vähän alle 2v) kun taapero lensi jo naamalleen veteen kertaalleen. Isompi ei yhtään varo eikä välitä koska ei tarvitse, koska hän saa tehdä mitä tykkää ja hänen kieltäminen on epäreilua. Äiti on sanonut näin. Lisäksi hänestä kaikki oli tylsää ja koko ajan olisi pitänyt olla saamassa jotakin. Hävetti ison lapsen nurina lentokoneessa ja ravintoloissa mutta jos uskaltauduin kieltämään tai toteamaan edes neutraalisti että "nyt on vaan jaksettava odottaa ruokaa" tms. niin äidille oltiin heti kantelemassa. Oli miehellekin rankka reissu ja huomasin miten silminnähden väsyi lapseen eikä tuntunut edes uskaltavan tätä komentaa (vaikka todella olisi pitänyt!!)
Tänä vuonna oltiin ilman miehen lasta ja oli huomattavasti mukavampi reissu ja kaikki rentoutui ja nautti olostaan. Kauhea sanoa näin, mutta niin se vaan on. Miehen exä tietty veti raivarin kun lähdettiin reissuun mutta enpä jaksanut tuosta syyllistyä. On tullut huomattua että mitä sitten tekeekään tai jättää tekemättä niin väärin se on joka tapauksessa.
Ei tarvi ottaa. Kyllä minunkin isä reissasi perheensä kanssa minun ollessa teini enkä todellakaan traumatisoitunut. Enkä olisi edes halunnut mihinkään pikkulapsi kohteeseen iskän ja sisarusten kanssa. Aikuisten kuvitelmaa että lapset pahottaa joka asiasta mielensä ja jo matkustelusta tehdään kauhea ongelma kun velvolisuudesta täytyisi raahata mukaan porukkaa.