Mikä kylässä syömäsi tarjottava sai oksennuksen nousemaan kurkkuusi?
Mikä tarjottava näytti päälle päin paremmalta, mitä se oikeasti oli?
Kommentit (316)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 06:20"]Ala-asteella olin trullaamassa ystäväni kanssa. Poikkesimme hänen mummollensa kylään ja mummo tarjosi ruokaa. Makaronia ja riisiä + kanakastiketta. Se kastike oli järkyttävän suolaista ja maistui jauholta ja kanapalat olivat todella outoja koostumukseltaan. En varmaan ikinä ole niin kauaa istunut ruokapöydässä mänttäämässä ruokaa... Kaiken söin väkisin vaikka karmeaa olikin.
Iso-isoisäni (mummuni isä) heilasteli erään mummelin kanssa elämänsä viimeiset 10 vuotta. Helmi-tädiksi kutsuttiin ja hän oli kauhean pihi, pelottava, ahne ja outo. Varasti äitini kultakorut. Söi itse kaikkea hyvää mutta tarjosi mummoni isälle pilaantunutta ruokaa. Mummon isältä oli mennyt makuaisti kauan aikaa sitten joten ei ikinä maistanut oliko ruoka pahaa. Siinä sitten Helmi-täti ihmetteli kuinka on mummon isä taas ripulilla. Kun Helmi-täti leipoi, ei hän käyttänyt ikinä sokeria. Tarjosi viinimarjapiirakkaa....oli niin kitkerää että peräreikää kirveli jo ensimmäinen suupala. Helmi-tädin ruoat olivat karmeita myös. Mausteita ei käytetty ikinä. Helmi-täti toki omaan ruokaansa lisäsi kaikkea, mutta jos joku meinasikaan koskea mausteisiin niin huuto tuli. Kaapi hillojen päältä paksun homeen pois ja syötti meille lättyjen kanssa. Vanha maito, hiirien syömät leivät ja kaikki tarjoiltiin. Mitään ei ikinä heittänyt pois. Kaikki vanhentuneet ruoat muiden suihin ja itse ei koskenutkaan mihinkään ruokaan. Monesti kun vierailimme, niin Helmi-täti isoon ääneen totesi "Tulipa syötyä voi että!" että tajuamme selvästikkin että on juu syöty eli tarjottavaa ei ole vieraille. Ei kyllä haitannut :Dd mutta aika tökeröä kailottaa kuinka on syöty kun ei haluta vieraille tarjota. Helmi-täti on yksi lapsuuteni karmeimpia asioita mitä tiedän. Aina pala kurkussa mummun isän luokse kylään kun se korppikotka oli siellä... :(
Kaikki syömiset niin oksettavia.... luojan kiitos että oli niin pihi ettei edes aina niitä pilaantuneitakaan ruokia syöttänyt. Helmi-täti oli ihmisenä ihan hirveä, mm vihasi lapsia ja vaikka mitä kamalaa... :s
Olen erittäin kaikkiruokainen ja suosikkeihin kujluu maksaruoat ja kaaliruoat.... joten luulisi että kaikki mahdollinen menee mukisematta alas, mutta,ei ihan kaikki sentään. Kaikki missä on purkkipäärynää, purkkiananasta tai oliiveja niin jää heti syömättä. Tuoreet ananakset ja päärynät ovat kyllä herkkua.
Kaikkea sitä :)
[/quote]
No oli kyllä aika helmi täti.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 01:10"]
Eräissä yo-juhlissa oli tarjolla jotakin mikä näytti jonkinlaiselta hienolta lihamurekkeelta, en tiedä oliko se multa jotenkin junttia luulla, että sellaisessa hienossa tilaisuudessa tarjottaisiin jotain helvetin mureketta.
No, otin sitä pari kunnon siivua ja sitten maistaessa tajusin, että se olikin maksapateeta. Hyi helvetti.
[/quote]
Olitkohan mun yo-juhlissa.. :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:56"]
Meidän mummun ystävä tarjosi kahvilla jäätelöä. Sanoi sitten kesken herkuttelun, että "rotta oli vähän pureskellut jätskipaketin kulmasta, mutta leikkasin röpelöt kohdat pois!" :x
Myös ihan mummuni itse sanoi joskus lättyjä paistettuaan, että "jauhot oli pari vuotta vanhoja, mutta ne oli Sunnuntaita, niin ei ne siitä pahane!".
Pula-ajan kasvatit <3
[/quote]
no eihän jauhot mene miksikään jos ne on säilytetty viileässä ja kuivassa. En minäkään ole heittänyt pari vuotta vanhoja pois vaikken pihistele edes kummemmin. Mutta turha tuhlaus on älytöntä.
Mun kälyn luomukset ovat lähes poikkeuksetta sellaisia joita ei ensimmäisen maistiaisen jälkeen haluaisi syödä. Hänellä on hirveät paineet tehdä kaikkea, mitään ei saa ostaa kaupasta. Yleensä nämä "herkut" eivät sitten maistu yhtään miltään. Ovat siis todella herkullisen näköisiä, mutta maku on parhaimmillaan laimea. Pari kertaa sitä voisi luonnehtia pahaksi.
Viimeksi oli ilokseni tarjolla kinkkupiirakkaa. Ilo laantui kummasti kun paljastui että täytteenä oli leikkelettä ja herne-maissi-paprikaa. Suolapurkkia ei koko piirakka ollut edes nähnyt.
Käly saa kyllä ruuasta kuin ruuasta pahan näköistä ihan vain elekielellään. Nypistelee naamaansa, huokailee isoon ääneen. Tulee sellainen olo että ei saisi edes maistaa niitä ruokia.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 00:22"]
Venäjän matkallani asuin paikallisen perheen luona ja tarjosivat sellaista kauheaa meetwurstia jossa on todella isoja valkoisia läskitäpliä. Hyi :(
[/quote]
sama kokemus Saksasta. Paitsi että täpliä oli myös sinisinä punaisina ja vihreinä. Kananmuna sahattiin kahtia niin että se oli täynnä kuorenpalasia. Äiti kokkasi tupakka suussa ja tuhkaa putosi kanaruokaan. Ei siinä mitään, se oli ainoa ateria neljässä päivässä eli pakko oli syödä. ruoka oli ihan hyvää lukuun ottamatta niitä kamalia metwursteja.
Mitään niin pahaa ei ole ollut että oksentaisin tai melkein, mutta kerran oli 'täytekakku'. Itse pohja oli tosi kova (eli vain jämäkintä vehnäjauhoja oli käytetty), ei kosteutusta, sisällä supermakeaa mansikkahilloa, Lie ollut joku banaaniviipalekin siellä. Jäi syömättä..
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:03"]
Anoppilassa jouluna länsirannikon salaatti. Kaikille oli katettu kipot eteen valmiiksi. En syö mitään kalaa enkä äyriäisiä. En kuitenkaan kehdannut jättää syömättä, joten siinä yritin hitaasti nieleskellä tonnikalaa, katkarapuja, taskurapua ja simpukoita. Kun viimein sain kipon tyhjäksi, tuli anoppi viereen mukanaan ämpärillinen sitä salaattia ja kyseli "ottaako x lisää". Eikö se nähnyt mikä kärsimys se oli? Tuosta viisastuneena en enää lähtenyt anoppilaan jouluksi.
Tokaluokalla meillä oli opettaja, joka saarnasi Afrikan nälkää näkevistä lapsista. Tämän vuoksi keittäjän annostelemat lautaset piti syödä tyhjäksi. Siinä sitten istuin välitunninkin kaalikeittolautasen ääressä.
Yhtenä uutena vuotena kaveri tarjosi karpalolonkeron. Aivan älyttömän pahaa! Ulkona vaivihkaa kaadoin sen hankeen.
[/quote]
Länsirannkon salaatti on todella hyvää. Saisi tulla muotiin uudelleen.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 02:17"]Ex-anoppi leipoo paljon... Lähes joka kerta kun söin pullan ym niin löysin hänen hiuksensa pullan sisältä. Aina minun pullasta!
Kaakaota kaverini isän luona, hyi hemmetti... Törkeen likainen muki, väljähtänyttä vettä ja van Gogh (miten ikinä kirjoitetaan) kaakaojauhe. Ihan järkyttävän pahaa!
[/quote][quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 02:17"]Ex-anoppi leipoo paljon... Lähes joka kerta kun söin pullan ym niin löysin hänen hiuksensa pullan sisältä. Aina minun pullasta!
Kaakaota kaverini isän luona, hyi hemmetti... Törkeen likainen muki, väljähtänyttä vettä ja van Gogh (miten ikinä kirjoitetaan) kaakaojauhe. Ihan järkyttävän pahaa!
[/quote] Van Houten :D Van Gogh oli taidemaalari. Itse meinasin oksentaa, kun Espanjassa kaverin äiti tarjosi pitsaa. Se pohja oli niin suolaista ja tehty jostain ihme jauhoista. Väri oli lähinnä harmaa... Oli pakko jättää ruokailu kesken ja vedota pahoinvointiin. Huolestuivat huonosta olostani ja antoivat pitsanloput minulle evääksi. Roskiin lensi.
1. Mummon spesiaali: karjalanpaistia ja joukossa kusenmakuisia munuaisia.
2. Anopin spesiaali: mykyrokka.
3. Mutsin spesiaalit: silakkalaatikko.
Kaikissa kilo suolaa mausteena, silakkalaatikossa ehkä ripaus valkopippuria. Tarjotaan mieluiten jonkun kirnupiimän kera. Vihanneksina suolakurkkuja ja etikkapunajuuria (ei koske mykyrokkaa).
Joo - olen tietty kranttu. Mutta picture this: juodaan anoppilassa kahvia ja mussuta keksimurpohjaan tehtyä marjapiirakka. Tohkeissaan anoppi selittää, kuinka ne keksit olivat ensin kaikki tippuneet lattialle, mutta että hän keräsi palat huolelleisesti talteen ja hoksasi sitten, että näitähän voi hyödyntää leivonnassa...Entäs ne pakastimen ikiherkut? Osaa jo vältellä erinäisiä leipomuksia, jotka on tehty maaliskuussa ja otettu tarjolle. Pakastettu sitten uudestaan ja tarjottu, pakastettu sitten taas uudestaa ja tarjottu ja sitten ollaankin jo syksyssä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 08:52"]No ei nyt oo niin paha kun oon teidän muiden juttuja lukenut mutta...
Lapsena olin uskaltautunut serkuille yöksi. Siellä oli aina kauhean likaista ja rikkinäistä (vessan pytty halki, jotakin ötököitä sisällä,ammeen pohja mustana yms) , pöydät kukkuroillaan paskasia astioita joita täti vain huuhtoi sitä mukaa jos niitä tarvittiin..
Eli kun tuli päivällisaika(jota jo pelkäsin paskaisen keittiön takia) huomasin että oli ihan tuttua ruokaa, spagettia ja jauhelihaa. Uskaltauduin ottamaan suht ison annoksen. Heti eka haarukallinen maistui oudolle, ja huomasin ruuan seassa mustia kiteitä. Kysyin siis onko tässä jotakin maustetta, johon täti vastasi röhönaurulla et " joo, pannun omia mausteita!". Pannun pohja oli musta pesemättömyyden takia ja siitä irtosi kuulemma aina pintaa ruokaan(?).
Kauhukseni huomasin vielä kaiken huipuksi tyhjän jauhelihapaketin pöydällä, jauheliha oli kuukauden vanhaa. Itku kurkussa oli pakko syödä se paska ja pyysin soittamaan voiko äitini jo tulla hakemaan.
[/quote] Liha oli varmaan pakastettu. Muuten olisit saanut kyllä ruokamyrkytyksen.
Kaveri kutsui syömään ja siellä oli tarjolla lohta jossain ruskeassa kastikkeessa. Hyi saasta se oli pahaa. Yleensä syön kyllä mitä eteen laitetaan, mutta tää oli järkkyä. Kala oli hyvää ja kelvollista mut se kastike.......
Ohis, mutta voisitteko kiltit av-mammat kiinnittää huomiota yhdyssanoihin. Ei yhdys sanoihin. Tosin tämä sama ongelma on iltapäivälehtien kesätoimittajilla? Eikö äikäntunnilla opeteta niitä enää? Itse opin jo kansakoulussa. Harmittaa lukea....ggrrrrrrr
Ruoka joka tehdään hyvin ja hyvistä raaka-aineista ja maistuu hyvälle niin ei valittamista. Mikäli ei osaa tehdä kunnolla jotain niin tarjoaa vaikka paksteen ja lämmittää mikrolla.
Kaikki mieheni tyttären tekemät leipomukset, kun ei osaa niin ei osaa. Kaikki maistuu aivan järkyttävälle, täytekakuista marjapiirakoihin. Ollaankin miehen kanssa nykyisin kieltäydytty kaikista leipomuksista kun ollaan käyty siellä kylässä.
Viimeksi otin marjapiirakkaa ja se oli paksu pala rutikuivaa kuivakakkua jossa ei ollut sokeriakaan tarpeeksi, marjat oli jotain viinimarjoja ja ilman sokeria, oli kyllä kamalaa. Täytekakussa oli jotkut aivan ihmeelliset täytteet, jäi syömättä.
Mutta hän yrittää, vasta muuttanut omilleen ja tykkää leipoa, vaan kun ei osaa, ehkä harjoitus tekee mestarin :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 23:56"]
Meidän mummun ystävä tarjosi kahvilla jäätelöä. Sanoi sitten kesken herkuttelun, että "rotta oli vähän pureskellut jätskipaketin kulmasta, mutta leikkasin röpelöt kohdat pois!" :x
Myös ihan mummuni itse sanoi joskus lättyjä paistettuaan, että "jauhot oli pari vuotta vanhoja, mutta ne oli Sunnuntaita, niin ei ne siitä pahane!".
Pula-ajan kasvatit <3
[/quote]
Jauhot eivät mene pilalle kahdessa vuodessa. Kesämökillä tulee leivottua joskus parikin vuotta vanhoista jauhoista, eikä kukaan huomaa mitään eroa maussa. Ihmiset on niin aivopesty viimeinen myyntipäivä-merkinnöillä ja noudattavat näitä hysteerisinä ja heittävät hyvää ruokaa hukkaan täysin turhaan.
Jotenkin säälittää nämä kotikokit, jotka luulevat laittaneensa herkkutarjottavia, mutta totuus on toinen ja vieraat nieleskelevät oksennusta. Voi reppanoita : (
Ranskassa pihvi pippurisoosissa haisi ja maistui järkyttävälle. Jollekin vanhalle lehmälle. Pari palaa söin. Heräsi kysymys, yritettiinkö soosilla peittää vanhan lihan maku. Mies söi tyytyväisenä minunkin pihvin. Hyi ällötys sitä löyhkää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 09:46"]
Olin kreikassa muutaman kuukauden opiskelu vaihdossa ja isäntäperheen luona, jossa siis asuin, oli tarjolla jotakin helvetin etikka munia. Siis keitettyjä kananmunia joita oli säilötty etikan seassa purkissa ties miten kauan. Hyi helvetti en oo ikinä taistellut minkään ruuan kanssa niin kauan. Jotenkin sain sen alas pistämällä palanen kerrallaan leivän väliin. Yh! Vieläkin kuvottaa.
[/quote]
Jäi yhdyssanat opiskelematta.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 10:03"]
En syö mitään kalaa enkä äyriäisiä. En kuitenkaan kehdannut jättää syömättä
en enää lähtenyt anoppilaan jouluksi.[/quote] Hienoa ongelmanratkaisua. Ei syö kalaa, joten ei sukuloi. Ei saatana...