Ihmettelen naapurin kommenttia
Naapurin nainen olisi halunnut että kävisimme toistemme luona kylässä kahvittelemassa. Sanoin että ei kiinnosta kahvitella ja minulle riittää kun vaihdetaan kuulumisia kun nähdään pihalla. Oli sanonut naapurin naiselle että olen ikävä ihminen.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:28"]
En ymmärrä tätä naapureiden kanssa pakkokaveeraamista. Tai no siis, asun kerrostalossa ja tunnen yhden seinänaapurin hyvin kun meidän lapset on samanikäisiä ja hyviä kavereita mutta miksi, oi miksi pitää väkisin kaveerata naapureiden kanssa jos ei ole mitään yhteistä?
[/quote]
Ei tarvitse kaveerata voidakseen käydä kahvilla ja olla sen verran tekemisissä, että on kiva morjestaa ja vaihtaa ne pikakuulumiset. Täytyy olla aika hauras ja tomppeli ihminen, jos ei osaa olla kohteliaissa väleissä naapurin kanssa, koska se voi vaikka alkaa kuvitella jotain. Jonain päivänä naapuri saattaa pelastaa henkesi, ei voi tietää. Ainakin kanssakäymisen harjoittelu pelastaa elämänlaatusi. Voit toki perustaa omaa elämäntapaintiaaniheimoa ystävinesi ja jättäytyä pois kanssakäymisistä muun maailman kanssa. Muussa tapauksessa vaikeutat jatkuvasti omaa ja muiden elämää, ja aivan turhaan. Vain siksi, että et välitä kasvattaa itseäsi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:41"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:38"]Miksei voi kaveerata muidenkin kuin juuri samanlaisten tyyppien kanssa, mitä itse on? Mulla on paljon kavereita, jotka on ihan erilaisia mitä itse olen, ja hauskaa on silti.
[/quote]
Niin, mutta olet varmaan silti valinnut ne kaverit, oletan? Naapureihin ei voi vaikuttaa mitenkään, ja tuskin se on hirveän mukavaa hampaat irvessä yrittää ystävystä jonkun kanssa kenen kanssa kemiat ei kohtaa yhtään.
[/quote]
Nimenomaan mä itse valitsen ne ihmiset joitten kanssa haluan viettää aikaa.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:16"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:59"]
No olipa herkkänahkainen. En mäkään menis, jos joku naapuri kysyisi kahville. Paitsi jos olisi kiinnostavan oloinen, samanikäinen ja tyylinen jne, että voisin olettaa saavani hänestä kaverin. Outo tyyppi.
[/quote]
Eli olet opportunisti moukka. Mikä piru teitä nykykakaroita vaivaa, ettette anna mitään arvoa ihmiselle, jos ette odota suoraa hyötyä?
[/quote]
Tota, minä olen yli 40v. ja en suostuisi kahvittelemaan naapurin kanssa, ellei vaikuta samanhenkiseltä kuin minä. Olenko nyt nykykakara jota vaivaa jokin?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:42"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:28"]
En ymmärrä tätä naapureiden kanssa pakkokaveeraamista. Tai no siis, asun kerrostalossa ja tunnen yhden seinänaapurin hyvin kun meidän lapset on samanikäisiä ja hyviä kavereita mutta miksi, oi miksi pitää väkisin kaveerata naapureiden kanssa jos ei ole mitään yhteistä?
[/quote]
Ei tarvitse kaveerata voidakseen käydä kahvilla ja olla sen verran tekemisissä, että on kiva morjestaa ja vaihtaa ne pikakuulumiset. Täytyy olla aika hauras ja tomppeli ihminen, jos ei osaa olla kohteliaissa väleissä naapurin kanssa, koska se voi vaikka alkaa kuvitella jotain. Jonain päivänä naapuri saattaa pelastaa henkesi, ei voi tietää. Ainakin kanssakäymisen harjoittelu pelastaa elämänlaatusi. Voit toki perustaa omaa elämäntapaintiaaniheimoa ystävinesi ja jättäytyä pois kanssakäymisistä muun maailman kanssa. Muussa tapauksessa vaikeutat jatkuvasti omaa ja muiden elämää, ja aivan turhaan. Vain siksi, että et välitä kasvattaa itseäsi.
[/quote]
Morjestamiset voi tehdä rappukäytävässä tai pihalla pikaisesti, kohteliaasti, ei siihen tarvita kahvittelua.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:53"]
Naapurin nainen olisi halunnut että kävisimme toistemme luona kylässä kahvittelemassa. Sanoin että ei kiinnosta kahvitella ja minulle riittää kun vaihdetaan kuulumisia kun nähdään pihalla. Oli sanonut naapurin naiselle että olen ikävä ihminen.
[/quote] Olisi tuon paremminkin voinut sanoa. Sinusta paistaa tapakasvatuksen puute. Tai sitten luulet etta tama on sita suomalaista suorapuheisuutta (mista jaa aina toiselle paha mieli).
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]Pikkusen vaikutat sisäpiiri kantturalta.
[/quote]
Minulla on kyllä omat ystävät joitten kanssa kahvittelen ja vietän aikaa.
Ap.
[/quote]
Ehkä sillä naapurilla ei ole, ja toivoi sinusta ystävää?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:33"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:53"] Naapurin nainen olisi halunnut että kävisimme toistemme luona kylässä kahvittelemassa. Sanoin että ei kiinnosta kahvitella ja minulle riittää kun vaihdetaan kuulumisia kun nähdään pihalla. Oli sanonut naapurin naiselle että olen ikävä ihminen. [/quote] Ehkä se että sanoit asian suoraan,teki sinusta naapurin silmissä "ikävän ihmisen".Itse olen aina hirveän kiireinen,jos puolitutut haluavat kahvitella tms ohimennen vaihdettujen kuulumisten lisäksi :D [/quote] Ehkä se kuulosti tylyltä mutta ei ollut tarkoitus pahoittaa hänen mieltä jos siis pahoitti mielensä. Näin tänään häntä ja vaihdettiin muutama sana. Ap.
[/quote]
Se onkin hankalaa,kun toisaalta ei halua "pakkokaveerata",toisaalta hankala sanoa hienotunteisesti että kaveeraus ei kiinnosta.Olit kuitenkin asiallinen,eri asia jos olisit oikeasti vastannut tylysti/ilkeästi naapurin ehdotukseen.Naapurin oma vika,jos kahvikutsusta kieltäytyjä on automaattisesti "ikävä ihminen".
Jos mies pyytää naapurin naista kahville niin tulee nyrkistä naamaan ja seuraavana päivänä postiluukusta kolahtaa haaste käräjille ahdistelusta. Nainen pyytää miestä kahville, mies kieltäytyy niin mies on sika, end of story. Suomalaista tasa-arvoa.
Olet tökerö. Miten muuten ihmiset tutustuu toisiin kuin tekemällä rohkeasti aloitteita? Naapurisi on sosiaalinen ja sinulla taas on heikot sosiaaliset taidot kun noin ikävästi sanoit. Kahvittelu ei meinaa kuin kahvittelua, ja siitä voisit itsekkin saada ihan mukavan hetken.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]Pikkusen vaikutat sisäpiiri kantturalta.
[/quote]
Ap.
[/quote]
[/quote]
Kun olen kuunnellut hänen juttujaan niin ei oikeen ole minun juttu
Ap.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]Pikkusen vaikutat sisäpiiri kantturalta.
[/quote]
Ap.
[/quote]
[/quote]No ihan sama. En minä ala säälistä kenekään kanssa kaveeraamaan. Kyllä sen kemian huomaa heti jos homma toimii tai ei toimi. Niitä kenen kanssa ei toimi, en todellakaan halua viettää minuuttiakaan ylimääräistä aikaa. Enkä halua hänen luokseen kahville. Enkä varsinkaan halua sellaista ihmistä kotiini.
Ymmärrän mainiosti ap:tä
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:52"]Olet tökerö. Miten muuten ihmiset tutustuu toisiin kuin tekemällä rohkeasti aloitteita? Naapurisi on sosiaalinen ja sinulla taas on heikot sosiaaliset taidot kun noin ikävästi sanoit. Kahvittelu ei meinaa kuin kahvittelua, ja siitä voisit itsekkin saada ihan mukavan hetken.
[/quote]
Totta kai saa tehdä aloitteita mutta ei sitä tarvitse loukkaantua jos kieltäytyy.
Ap.
Ei tarvi kahvitella ja kaveerata, jos ei halua, mutta kun tässä ei ollut siitä kysymys. Tilanteen hoito hyvin ei olisi vaatinut kummoistakaan sosiaalista älykkyyttä. Mars harjoittelemaan siitä, niin kaikkien elämä muuttuu mukavammaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]Pikkusen vaikutat sisäpiiri kantturalta.
[/quote]
Ap.
[/quote]
[/quote]No ihan sama. En minä ala säälistä kenekään kanssa kaveeraamaan. Kyllä sen kemian huomaa heti jos homma toimii tai ei toimi. Niitä kenen kanssa ei toimi, en todellakaan halua viettää minuuttiakaan ylimääräistä aikaa. Enkä halua hänen luokseen kahville. Enkä varsinkaan halua sellaista ihmistä kotiini.
Ymmärrän mainiosti ap:tä
[/quote]
Kiitos
Ap.
Antakaas kun mietin. Asia kun ei itselleni ole yleensä ongelma, niin ei ole tullut harjoiteltua. Suomalaisille asia on vaikea, koska moni on oikeasti niin saatanan yksin, että ripustautumisen vaara on todellinen. Jossain toisessa kulttuurissa ongelmaa ei ole, koska naapureille suodaan aikaa puolin ja toisin, ja todellisen kanssakäymisen määrä ei silti välttämättä ole suurensuuri, koska kaikki ovat tyytyväisinä omissa oloissaan, koska tietävät että hädän tullen lähellä on tuttuja ihmisiä, jotka eivät hätkähdä, jos jotain tarvitsen.
Minusta perussääntö on se, että ei pidä selittää omia ongelmia naapurin viaksi, edes itselleen. Jos ihmisellä on tiedossa syynsä pidättyvyyteen, olisi ystävällistä kehittää jokin pieni mutta tyhjentävä selitys näitä tilanteita varten. Voi hymyillä pikkuisen ja sanoa, että olen valitettavasti senverran arka, että koen naapureihin tutustumisen ahdistavana ja se on liian vaikeaa, että osaisin nauttia siitä. Naapuri saa siinä samalla selityksen ja käytösohjeet varallesi. Hän saattaisi osata osoittaa ystävällisyyttä olematta tunkeileva, ja vaikka sanoa, että jos tarvitset jotain niin pyydä vain, mutta että muuten hän ei tule häiritsemään.
Eikö silloin olisi pihalla kohtaaminenkin mukavampaa? Ei tarvitsisi tuntea toisen ihmetteleviä silmiä selässään.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:28"]
[/quote]
[/quote]
Mun mielestä norminaapuruuteen kuuluu juuri se että kohteliaasti tervehditään ja jos on kivoja naapureita,vaihdetaan kuulumisia.Kahvilla käyminen on jo kaveeraamista.Ei se että on kaikille mieliksi ole "itsensä kasvattamista" vaan kynnysmattona olemista.AP kieltäytyi asiallisesti,naapurin oma vika jos noin pienestä pahoittaa mielensä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:48"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:13"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 20:55"]Pikkusen vaikutat sisäpiiri kantturalta. [/quote] Minulla on kyllä omat ystävät joitten kanssa kahvittelen ja vietän aikaa. Ap. [/quote] Ehkä sillä naapurilla ei ole, ja toivoi sinusta ystävää?
[/quote]
Mulla oli joskus tällainen naapuri,olisi halunnut kaveerata mutta koin hänen seuransa vaivaannuttavaksi.Jotenkin kävi sääliksi yksinäinen naapuri,mutta ei se ole oikein hyvä pohja kaveruudelle.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2015 klo 14:32"]
Antakaas kun mietin. Asia kun ei itselleni ole yleensä ongelma, niin ei ole tullut harjoiteltua. Suomalaisille asia on vaikea, koska moni on oikeasti niin saatanan yksin, että ripustautumisen vaara on todellinen. Jossain toisessa kulttuurissa ongelmaa ei ole, koska naapureille suodaan aikaa puolin ja toisin, ja todellisen kanssakäymisen määrä ei silti välttämättä ole suurensuuri, koska kaikki ovat tyytyväisinä omissa oloissaan, koska tietävät että hädän tullen lähellä on tuttuja ihmisiä, jotka eivät hätkähdä, jos jotain tarvitsen.
Minusta perussääntö on se, että ei pidä selittää omia ongelmia naapurin viaksi, edes itselleen. Jos ihmisellä on tiedossa syynsä pidättyvyyteen, olisi ystävällistä kehittää jokin pieni mutta tyhjentävä selitys näitä tilanteita varten. Voi hymyillä pikkuisen ja sanoa, että olen valitettavasti senverran arka, että koen naapureihin tutustumisen ahdistavana ja se on liian vaikeaa, että osaisin nauttia siitä. Naapuri saa siinä samalla selityksen ja käytösohjeet varallesi. Hän saattaisi osata osoittaa ystävällisyyttä olematta tunkeileva, ja vaikka sanoa, että jos tarvitset jotain niin pyydä vain, mutta että muuten hän ei tule häiritsemään.
Eikö silloin olisi pihalla kohtaaminenkin mukavampaa? Ei tarvitsisi tuntea toisen ihmetteleviä silmiä selässään.
[/quote]
Tää oli ensimmäinen edes vähän järkevä vastaus.Tosin itse en koe luontevaksi kertoa tuntemattomille esimerkiksi ihmisarkuudestani,mutta parempi vaihtoehto sekin kuin pakkokahvittelu kun ei kehtaa kieltäytyä.
Jos ap:n vastaus oli tyly,mikä on kohtelias tapa kertoa ettei syvempi tuttavuus kiinnosta? Siis jos leimataan ikäväksi ihmiseksi,kun toteaa että kuulumisten vaihto riittää,kahvittelu ei nappaa?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 21:28"]En ymmärrä tätä naapureiden kanssa pakkokaveeraamista. Tai no siis, asun kerrostalossa ja tunnen yhden seinänaapurin hyvin kun meidän lapset on samanikäisiä ja hyviä kavereita mutta miksi, oi miksi pitää väkisin kaveerata naapureiden kanssa jos ei ole mitään yhteistä?
[/quote]
No tämän palstan mukaan olet paska ihminen jos et ole ystäviä kaikkien naapureiden kanssa ja käy joka ikisen Pirjo-Marjastiinan luona kahvilla aina kun pyydetään. :D
[/quote]
No sitten minä olen paska ihminen jos en ala miellyttämään kaikkia ja suostu joka kissanristiäisiin:)
Ap.