Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin tämä energiajuomavillitys / "ES-jonneilu" oikein alkoi?

Vierailija
04.08.2015 |

Toisesta keskustelusta tuli mieleen tämä energiajuomien älytön käyttö, että kiskotaan useita tölkkejä päivässä. Sanokaapa mihin nuoret tarvii moista energiamäärää? Nuorilla on energiaa muutenkin, tottakai jokaista joskus väsyttää mutta ei heillä ole oikeasti mitään syytä juoda suuria määriä päivittäin. Jotkut tuntuu jopa kilpailevan että kuka juo eniten. Energiajuomat on erittäin epäterveellisiä eikä kenenkään tulisi juoda niitä tuollaisia määriä. Milloin tämä juttu alkoi että on siistiä notkua joka paikassa energiajuomatölkki kädessä? Pahimmillaan niitä näkee 10v lapsillakin.

Juoko oma teinisi energiajuomia?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan juo energiajuomia saadakseni energiaa vaan koska ne maistuu hyvältä.

Vierailija
2/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin juoda ES:ää noin 8 vuotta sitten. Silloin muistelen, että oli juttua nuorten uudesta villityksestä. Olen 32-vuotias korkeakoulutettu nainen, jos sillä on jotain merkitystä. ES:n maku on hyvä, kofeiini piristää ja on halvempaa kuin limu.

Voisi myös kysyä, kuinka monta kuppia kahvia AP vetää per päivä? Ei sekään taida mikään terveysjuoma olla. Itse en juo kahvia ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin 2009 se ei ollut vielä kovin coolia kun olin 13v. Silloin litkin eässää monta tölkkiä päivässä ja vittuilua monilta kuulin kuinka jonne oon. En tiedä onko se nyt nykyäänkään coolia? Nyt olen kasvanut ja siirtynyt litkimään koffia ja karjalaa. :D
M-96

Vierailija
4/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:31"]

Voisi myös kysyä, kuinka monta kuppia kahvia AP vetää per päivä? Ei sekään taida mikään terveysjuoma olla. Itse en juo kahvia ollenkaan.

[/quote]

En juo kahvia missään tilanteessa ja vältän muitakin kofeiinipitoisia juomia koska niistä tulee mulle huono olo. -Ap

Vierailija
5/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa minulle joka ei ole ikinä juonut energiajuomia, miten ne vaikuttavat. Millainen olo niistä tulee?

Vierailija
6/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:34"]

Kertokaa minulle joka ei ole ikinä juonut energiajuomia, miten ne vaikuttavat. Millainen olo niistä tulee?

[/quote]

En minäkään oo juonut, mutta epäilen että niiden kans käy kuin kokiksen kanssa, aluksi piristää, sitten ei vaikuta enää mitään.

Vierailija
7/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:34"]

[/quote]

Ihan samanlainen olo kuin jos juo kupin kahvia. Piristää, virkistää. Uni ei tule silmään, jos kovin myöhään juo.

Vierailija
8/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaa tekee kun aamulla näkee pikkukoululaisten lampsimaan kouluun es-tölkki kädessä. Siinäkö on aamupala? Tekis mieli pyytää ne aamupuurolle omaan kotiin :)

Vierailija
9/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvissa on enemmän kofeiinia kuin noissa juomissa. Varmasti itsekin löydätte ne tiedot sieltä purkin kyljestä. Lopettakaa jeesustelu, jos juotte itse kahvia.

Kahvittomat voitte jatkaa.

Vierailija
10/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:40"]

Pahaa tekee kun aamulla näkee pikkukoululaisten lampsimaan kouluun es-tölkki kädessä. Siinäkö on aamupala? Tekis mieli pyytää ne aamupuurolle omaan kotiin :)

[/quote]

Jännä että tähän ketjuun mahtuu näinkin monta suomalaista naista, jolle itselleen ei aamukahvi maistu ollenkaan. Tilastollisesti melko yllättävää.

Vierailija
11/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1999 oli jo coolia juoda Red Bullia, ainakin meidän koulussa. Oltiin tosi pahiksia ala-asteelaisia kun jotkut pojat olivat saaneet isoveljensä hakemaan niitä tölkkikaupalla kaupasta :'D Battery-energiajuoma oli myös tosi suosittea ja jatkuvasti kinasteltiin siitä kumpi on parempaa, se vai Red Bull. Muistaakseni molempia markkinoitiin aika paljon niihin aikoihin. Ja sitten oli kauheasti puhetta energiajuomien vaarallisuudesta mediassa tuolloin -99, kun energiajuomat tulivat lailliseksi vuotta aiemmin Suomessa, niin luulen sen kanssa herättäneen nuorten kiinnostusta, koska ne olivat niin paheellisia.

Vierailija
12/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

noita juotiin jo 10v sit kun olin 7-luokalla

Vierailija
13/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:34"]Kertokaa minulle joka ei ole ikinä juonut energiajuomia, miten ne vaikuttavat. Millainen olo niistä tulee?
[/quote]
Mua taas alkaa väsyttää ihan hirveästi niistä, ja se on omituista. Oon kokeillut muutamia eri merkkejä ja kaikista tulee sellainen oikein sekavan väsynyt olo, tuntuu oikein että silmäluomet alkaa lurpsahdella kiinni. Onko energiajuomialla samanlaista vaikutusta muihin?

Vierailija
14/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla energiajuoma jopa pysäyttää migreenin täsmälääkkeen sijaan - tujua tavaraa ja aiheuttaa välillä rytmihäiriöitä sydämeen. Mut en ymmärrä nuorisolla. Opettajana näkee, että näillä jonneilla on etuhampaatkin paikattu ja jatkuvia hammaslääkärikäyntejä, joiden syy on helppo arvata.

Vierailija
15/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies jonneilee eli tekee yötyötään energiajuoman voimalla. Kesäloman aikana oli ilman, mutta nyt taas aloitti kun työt jatkuivat. Mua harmittaa ja huolestuttaa toi, koska mies nukkuu liian vähän ja sitä sitten paikkailee energiajuomalla ihan säännöllisesti. Hän väittää juovansa energiajuomaa ihan sen mieluisan maun takia.

Vierailija
16/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kuin kehitysvammaisen liskonpäänkuningas tuli suomeen.

Vierailija
17/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua piristää es ja se tekee oloni myös ahneaksi

Vierailija
18/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:24"]Toisesta keskustelusta tuli mieleen tämä energiajuomien älytön käyttö, että kiskotaan useita tölkkejä päivässä. Sanokaapa mihin nuoret tarvii moista energiamäärää? Nuorilla on energiaa muutenkin, tottakai jokaista joskus väsyttää mutta ei heillä ole oikeasti mitään syytä juoda suuria määriä päivittäin. Jotkut tuntuu jopa kilpailevan että kuka juo eniten. Energiajuomat on erittäin epäterveellisiä eikä kenenkään tulisi juoda niitä tuollaisia määriä. Milloin tämä juttu alkoi että on siistiä notkua joka paikassa energiajuomatölkki kädessä? Pahimmillaan niitä näkee 10v lapsillakin.

Juoko oma teinisi energiajuomia?
[/quote]
joskus 2007-2008 olen alkanut juoda,ensin ediä sitten muitakin tehoa,batteryä,nyt juon virosta tuotua dynamitea ja burnia.
tulee helposti ruuat korvattua energiajuomilla ja helposti tulee tosi paska olo jos ei syö ja vetää tölkki tolkulla e-juomia.
3vuotta huonosti nukkuvaa lasta on myös pahentanut e-juomien käyttöä,maha kasvaa ja hampaat tykkää.
es:ää en ole ikinä maistanut.
t.m39v

Vierailija
19/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 21:31"]

[/quote]

Kahvi nimenomaan taitaa olla terveysjuoma. On totta, että liika kofeiini on haitallista, mutta kahvista terveellisen tekee erityisesti sen sisältämät antioksidantit. En tiedä miten on Suomessa, mutta Yhdysvalloissa väestö saa antioksidantteja kahvista enemmän kuin mistään muusta elintarvikkeesta, ja Suomessa ei kahvia juoda ainkaan vähemmän kuin Jenkeissä. 4 kuppia kahvia päivässä pienentää riskiä sairastua maksakirroosiin jopa 80 %, mikä on alkoholille persolle suomalaiskansalle melko kiva tieto.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01000

Vierailija
20/32 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä juon kahvia, mutta eikös energiajuomissa ole aivan älyttömät määrät energiaa. Ylipainoa minä noissa energiajuomissa enemmän pelkään kuin kofeiinia tms. Enkä kyllä lapsille kahviakaan kuppitolkulla päivässä juottaisi. Ja nehän maistuukin ihan lisäaineilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kuusi