kuka tietäisi kaupan kassalla maksamiseen liittyen?
Mitä tietoja esim. kaupan kassalla työskentelevälle näkyy pankkikortin omistajasta? Eli siis kun maksaa kortin debit-puolella ostokset? Varmaan tietty nimi? Mutta näkyykö esim. osoite tai syntymäaika?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Siis OMG törkeää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis näkyykö maksajan nimikään?
Toisen kortin käyttäminen on maksuvälinepetos.
Entä jos on saanut siihen luvan?
Ei ole maksuvälinepetos, mutta kiellettyä silti.
Siis juma.auta taas noita takakireitä urpoja. Kuka kehtaa tuollaisesta edes yrittää puhua maksuvälinepetoksena? Kiellettyä niih, mutta niin on tuhat muutakin paljon pahempaa asiaa. Tässä perheessä on vaihdettu kortteja usean henkilön kesken ihan sen mukaan kuka menee kauppaan ja jos omalla tilillä ei ole. Voisi tietenkin tehdä tilisiirrotkin, mutta hankalampaa ja en kyllä itse tunne tekeväni pätkääkään väärin käyttämällä luvalla toisen korttia, joten enpä mieti sitä sen kummemmin. Joskus vaan PIN on unohtunut ja kassalta sitten soittelemaan. Siis ei mulle tapahtunut, vaan sille joka lainasi mun korttia.
Mitä takakireeta siinä on, jos vaan kertoo, mitä se on.
Mielestäni ainut, joka tässä on takakireä, olet sinä, joka skitsoot jokaisesta kommentista, joka ei miellytä sinua.
Tuollaisia ihmisiä on oikeasti. Osaan kuvitella jo vähän minkälainen. Ikä 60-ja yli. Korkeasti koulutettu, mutta ei fiksu. Hieman junttimainen ja tekee aina kaiken juuri pilkulleen lakien ja sääntöjen mukaan. Omat moraalisäännöt kokee yhtä vahvana kuin laki, eikä ymmärrä jos joku toinen ei koe niin. Esim. Pasi..koo housuun, jos vaikka ajaa autoa ja huomaa, että kortti unohtunut kotiin. Siis ajokortti.
ap kortti on eri kuin sossun maksu sitoomus teille hörhöille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olemme asianomistaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei auta, petos se silti on ja asianomistaja pankki.
Ei ole petos vaan sopimusrikkomus.
OMG, tuota miten tuo pankki nyt sitten tietää, että olen käynyt ostamassa jonkun toisen kortilla ja niinku miten sitten tietää onko se luvalla vai ei ja tuota miten se osaa olla asianomistaja siis tuollaisissa tapauksissa. Lähteekö se ajamaan asiaa: kuule herra x, tietojemme mukaan x henkilö on ostanut teidän kortilla. "Niin tuota mä pyysin sitä..." Nostamme tästä nyt kuitenkin maksuvälinepetos jutun!
Meidänkin tytölle tuli pankilta kirje, että korttiasi on käytetty luvatta, joten vaihdamme sen. Iik, siis ei sitä kyllä oltu käytetty mitenkään luvatta. Tyttö ihan pelästy, että mitä tuo tarkoitti. Ei selvinnyt.
Iik, jos ne vaikka näki, että olin siirtänyt mun tilille rahaa, koska olimme sopineet näin. Iik, joku yli-innokas nyt luuli, että äiti ryösti tytön rahat.Sanoin vaan tuolle yhdelle, ettei se ole petos. Ja sä tulet siitä ihan kahjoksi. Eikös nyt kuitenkin petokseksi väittäminen ole hieman liioteltua sinustakin?
"Toisen henkilön kortilla maksaminen tai toisen kortilla automaatista nostaminen on silti korttiehtojen vastaista, koska tunnuslukua ei saa luovuttaa kenellekään muulle, ei edes perheenjäsenelle. ”Kortin luovuttaminen toiselle on korttiehtojen vastaista, eli sopimusrikkomus."
Siis peukutin ylös sarkastisessa mielessä. Kun avaat tilin ja saat kortin, kuka lukee niitä tusina papereita. Tarkkaa on. Iik mä kerroin mun PIN koodin perheenjäsenille. Saako pankki tietää. Mitä tapahtuu jos omatuntoni soimaa ja kerron siitä?
Sopimusrikkomuksia kamalimpia.Ei välttämättä, mutta jos olet luovuttanut korttisi toiselle, niin silloin pankki ei ole missään vastuussa siitä mitä siitä seuraa. Jos se vaikka pöllitään siltä kenelle sen olet luovuttanut, niin kukaan ei korvaa mitä on varatettu.
Ja jos sä koet että sopimusta tehdessäsi niiden papereiden lukeminen on jotenkin hullua, niin onnea vaan.
No kannattaa luovuttaa sellaiselle keneltä sitä ei pöllitä sen helpommin kun itseltäänkään. Silloinkaan ei korvata, ennenkuin on ilmoittanut sen kadonneeksi.
Kaikki tiedot näkee myyjä. Kortin oleelliset tiedot näkyvät ja mikäli kortti ”sulkulistalla” niin kortti otetaan pois. Itselläni on 2 kertaa tullut kortti joka ollut ”sulkulistalla”. Kortin otin pois ja palautin luottoyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin käyn mieheni kortilla ostamassa, koska on antanut siihen luvan.
Miehesi rikkoo pankin kanssa tehtyä sopimusta. Rinnakkaiskortit on keksitty syystä.
Ihan sama. Melkein kaikkea voi tehdä kunhan ei jää kiinni.
Tiesithän, että myyjä voi ottaa korttisi pois, jos huomaa. Hän saa pankilta reilun palkkion, kun palauttaa kortin pankille väärinkäytöksen jälkeen. Saikohan siitä 150 e.
Mitenkä se sen huomaa jos maksan maksupäätteellä pin-koodilla?
Kortti voidaan pyytää nähtäväksi jos jotain epäillään.
Voihan sitä. Sit mä sanoisin soitetaanko Kallelle, se on sen kortti. Se anto luvan. Mutta tosiaan, eihän kassa osaa epäillä ja kysyä mitään, ellei ole jotain etukäteistietoa tullut tyyliin poliisi setä soittanut, että se just otti Kallen kortin. Eihän kassa edes näe sitä korttia ja nimeä siinä nykyisiä maksupäätteitä käytettäessä.
HSL:n kotka kerran kärtsäsi mut "Kallen" kortilla matkustamisesta. Valehtelin, että olin sekoittanut omani tuohon. Sain tietenkin sakot ja sain neuvot mennä näyttämään omani sinne toimistoon, jolloin sakko peruttaisiin. No enpä mennyt. En nyt pokkana viittinyt sanoa, että ihan tarkoituksella tässä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin käyn mieheni kortilla ostamassa, koska on antanut siihen luvan.
Miehesi rikkoo pankin kanssa tehtyä sopimusta. Rinnakkaiskortit on keksitty syystä.
Tiesithän, että myyjä voi ottaa korttisi pois, jos huomaa. Hän saa pankilta reilun palkkion, kun palauttaa kortin pankille väärinkäytöksen jälkeen. Saikohan siitä 150 e.
No miten sitä voitaisiin epäillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä. Sit mä sanoisin soitetaanko Kallelle, se on sen kortti. Se anto luvan. Mutta tosiaan, eihän kassa osaa epäillä ja kysyä mitään, ellei ole jotain etukäteistietoa tullut tyyliin poliisi setä soittanut, että se just otti Kallen kortin. Eihän kassa edes näe sitä korttia ja nimeä siinä nykyisiä maksupäätteitä käytettäessä.
HSL:n kotka kerran kärtsäsi mut "Kallen" kortilla matkustamisesta. Valehtelin, että olin sekoittanut omani tuohon. Sain tietenkin sakot ja sain neuvot mennä näyttämään omani sinne toimistoon, jolloin sakko peruttaisiin. No enpä mennyt. En nyt pokkana viittinyt sanoa, että ihan tarkoituksella tässä ollaan.
Minä myyjänä sanoisin Kallelle, että voi kysellä korttia sitten pankista. Mutta jatka ihmeessä valitsemallasi tiellä, eihän se varsinaisesti muita vahingoita.
Kortti pois mikäli sulkulistalla kirjoitti:
Kaikki tiedot näkee myyjä. Kortin oleelliset tiedot näkyvät ja mikäli kortti ”sulkulistalla” niin kortti otetaan pois. Itselläni on 2 kertaa tullut kortti joka ollut ”sulkulistalla”. Kortin otin pois ja palautin luottoyhtiölle.
Ei sitä ole pakko kassalle antaa.
Ei näy mitään muuta kun ne mitä kuitissakin näkyy. Eli ei nimeä, osoitetta, hetua, ei edes pankkikortin koko numeroa yms. Jos maksu ei mene jostain syystä läpi, ei kassa tähän mitään syytä näe. Eli jos tililläsi ei ole rahaa ja siksi maksu ei onnistu, sanoo kone vain tyyliin maksu epäonnistunut, eikä esim tilillä ei katetta
T. Tokmannin kassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
OMG, tuota miten tuo pankki nyt sitten tietää, että olen käynyt ostamassa jonkun toisen kortilla ja niinku miten sitten tietää onko se luvalla vai ei ja tuota miten se osaa olla asianomistaja siis tuollaisissa tapauksissa. Lähteekö se ajamaan asiaa: kuule herra x, tietojemme mukaan x henkilö on ostanut teidän kortilla. "Niin tuota mä pyysin sitä..." Nostamme tästä nyt kuitenkin maksuvälinepetos jutun!
Meidänkin tytölle tuli pankilta kirje, että korttiasi on käytetty luvatta, joten vaihdamme sen. Iik, siis ei sitä kyllä oltu käytetty mitenkään luvatta. Tyttö ihan pelästy, että mitä tuo tarkoitti. Ei selvinnyt.
Iik, jos ne vaikka näki, että olin siirtänyt mun tilille rahaa, koska olimme sopineet näin. Iik, joku yli-innokas nyt luuli, että äiti ryösti tytön rahat.Sanoin vaan tuolle yhdelle, ettei se ole petos. Ja sä tulet siitä ihan kahjoksi. Eikös nyt kuitenkin petokseksi väittäminen ole hieman liioteltua sinustakin?
"Toisen henkilön kortilla maksaminen tai toisen kortilla automaatista nostaminen on silti korttiehtojen vastaista, koska tunnuslukua ei saa luovuttaa kenellekään muulle, ei edes perheenjäsenelle. ”Kortin luovuttaminen toiselle on korttiehtojen vastaista, eli sopimusrikkomus."
Siis peukutin ylös sarkastisessa mielessä. Kun avaat tilin ja saat kortin, kuka lukee niitä tusina papereita. Tarkkaa on. Iik mä kerroin mun PIN koodin perheenjäsenille. Saako pankki tietää. Mitä tapahtuu jos omatuntoni soimaa ja kerron siitä?
Sopimusrikkomuksia kamalimpia.Ei välttämättä, mutta jos olet luovuttanut korttisi toiselle, niin silloin pankki ei ole missään vastuussa siitä mitä siitä seuraa. Jos se vaikka pöllitään siltä kenelle sen olet luovuttanut, niin kukaan ei korvaa mitä on varatettu.
Ja jos sä koet että sopimusta tehdessäsi niiden papereiden lukeminen on jotenkin hullua, niin onnea vaan.
Riippuu tietenkin mitä sopimusta on tekemässä. Nyt oli kyseessä pankin tiliin ja korttiin liittyvät paperit. Niissä luojan kiitos ei mitään hämärää tai ihmeellistä yleensä ole, joten kyllä ne voi jättää lukematta, eikä mielestäni ole aihetta olettaa, että sinne olisi lisäilty jotain aiheetonta tai ihmeellistä pienellä printillä.
Muut vähänkään tärkeämmät tai oudoimmat varmaan kuka tahansa lukee tarkkaan ennenkuin allekirjoittaa.
Edelleen kyllä tuo nyt hieman naurattaa tämä aihe. Muut petokset aiheena olisi paljon mielenkiintoisempia. Sellaiset törkeämmät esim. jos väitetään tai esitetään väärennettyjä dokumentteja. Mitä kaikkea sellaisilla onkaan tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HSL:n kotka kerran kärtsäsi mut "Kallen" kortilla matkustamisesta. Valehtelin, että olin sekoittanut omani tuohon. Sain tietenkin sakot ja sain neuvot mennä näyttämään omani sinne toimistoon, jolloin sakko peruttaisiin. No enpä mennyt. En nyt pokkana viittinyt sanoa, että ihan tarkoituksella tässä ollaan.Minä myyjänä sanoisin Kallelle, että voi kysellä korttia sitten pankista. Mutta jatka ihmeessä valitsemallasi tiellä, eihän se varsinaisesti muita vahingoita.
Et sä sitä mun eiku "Kallen" korttia saisi, kun mä tiedän, että et sinä kassatyttönen sitä multa edes osaisi tai voisi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi niin että kun maksupääte pyytää pin-koodia ja käyttäjä sitten vahingossa laittaakin oman korttinsa koodin päätteeseen. Toinen juttu ovat sellaiset tilanteet kun sirussa on häiriöitä ja myyjä ottaa kortin käteensä pyyhkiäkseen sitä.
Kaupassa nähtyä: ryytyneen ja hampuusin oloinen mies kaljaa ostamassa ja näppäili tunnuksen väärin, soitti kaverilleen ja kysyi piniä, näppäili oikean tunnuksen, sai kaljansa ja käveli ulos kaverinsa kortti taskussa. Myyjä ei sanonut sanaakaan koko aikana.
Tapahtui samassa kaupassa: itse kerkesin yhden (1) kerran näppäillä tunnuksen väärin ja myyjä laittoi samantien käden kortille, etten olisi voinut ottaa sitä pois.
Siis OMG törkeää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole maksuvälinepetos, mutta kiellettyä silti.
Siis juma.auta taas noita takakireitä urpoja. Kuka kehtaa tuollaisesta edes yrittää puhua maksuvälinepetoksena? Kiellettyä niih, mutta niin on tuhat muutakin paljon pahempaa asiaa. Tässä perheessä on vaihdettu kortteja usean henkilön kesken ihan sen mukaan kuka menee kauppaan ja jos omalla tilillä ei ole. Voisi tietenkin tehdä tilisiirrotkin, mutta hankalampaa ja en kyllä itse tunne tekeväni pätkääkään väärin käyttämällä luvalla toisen korttia, joten enpä mieti sitä sen kummemmin. Joskus vaan PIN on unohtunut ja kassalta sitten soittelemaan. Siis ei mulle tapahtunut, vaan sille joka lainasi mun korttia.
Juu meilläkin mummi antaa kortin, jos tarvitsee hänelle kaupassa käydä, niin ei tarvitse kävellä turhaan automaatilla hakemaan.
The mob kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tietenkin mitä sopimusta on tekemässä. Nyt oli kyseessä pankin tiliin ja korttiin liittyvät paperit. Niissä luojan kiitos ei mitään hämärää tai ihmeellistä yleensä ole, joten kyllä ne voi jättää lukematta, eikä mielestäni ole aihetta olettaa, että sinne olisi lisäilty jotain aiheetonta tai ihmeellistä pienellä printillä.
Muut vähänkään tärkeämmät tai oudoimmat varmaan kuka tahansa lukee tarkkaan ennenkuin allekirjoittaa.
Edelleen kyllä tuo nyt hieman naurattaa tämä aihe. Muut petokset aiheena olisi paljon mielenkiintoisempia. Sellaiset törkeämmät esim. jos väitetään tai esitetään väärennettyjä dokumentteja. Mitä kaikkea sellaisilla onkaan tehty.
Siis tälleen kassahenkilönä mä voin ihan suoraan sanoa, että mua ei kiinnosta tippaakaan, vaikka jättäisit korttisi pin-koodi kylkeen kirjoitettuna Sörnäisten metroaseman vessaan. Mua ei kiinnosta, vaikka nisti tulee ostamaan limpparipullon sulta juuri pöllimällään kortilla, jos lähimaksu vaan menee läpi.
Maksuvälineisiin liittyy tietyt ehdot, jotka on sinun ja pankin välinen asia. Mä vaan noudatan sääntöjä siihen pisteeseen kun multa sitä vaaditaan, eli jos kassa ilmoittaa, että mun pitää takavarikoida kortti, niin silloin pyrin tekemään niin. Mutta en mä kyllä silloinkaan ala siltä nistiltä sitä väkisin ottamaan. Ei kiinnosta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi niin että kun maksupääte pyytää pin-koodia ja käyttäjä sitten vahingossa laittaakin oman korttinsa koodin päätteeseen. Toinen juttu ovat sellaiset tilanteet kun sirussa on häiriöitä ja myyjä ottaa kortin käteensä pyyhkiäkseen sitä.
Hä? Tota ekaa juttua mä en ymmärtänyt ja mitä sitten vaikka se ottaiskin kortin ja pyyhkisi sen ja näkisi nimen?
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa nähtyä: ryytyneen ja hampuusin oloinen mies kaljaa ostamassa ja näppäili tunnuksen väärin, soitti kaverilleen ja kysyi piniä, näppäili oikean tunnuksen, sai kaljansa ja käveli ulos kaverinsa kortti taskussa. Myyjä ei sanonut sanaakaan koko aikana.
Tapahtui samassa kaupassa: itse kerkesin yhden (1) kerran näppäillä tunnuksen väärin ja myyjä laittoi samantien käden kortille, etten olisi voinut ottaa sitä pois.
Valitettavasti kaikki myyjät eivät ole perillä miten näissä tilanteissa tulisi toimia, eikä kauppakaan ilmeisesti ole tehnyt yhtenäisiä pelisääntöjä.
Minulla kerran oli mennyt tililtä yllättäen pankin palvelumaksut tms. monta päivää myöhässä ja vasta sen jälkeen, kun olin tarkistanut tilisaldoni, ja kun Visa electron tilin kate ei riittänytkään kassalla, myyjä huusi "ei riitä!" En ymmärtänyt silloin mitä se tarkoitti, koska tietoni mukaan saldon olisi pitänyt riittää, ja maksoin vain toisella kortilla. Myöhemmin ihmettelin mistä ihmeestä myyjä näki ongelman olevan siinä, ettei kate riittänyt? Ei kai myyjille näy kortin tilin saldo vai tuleeko sinne joku hälytys "persaukinen, persaukinen"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kaikki myyjät eivät ole perillä miten näissä tilanteissa tulisi toimia, eikä kauppakaan ilmeisesti ole tehnyt yhtenäisiä pelisääntöjä.
Mulla kävi mielessä, että myyjä ei uskaltanut ottaa mieheltä korttia. Kyseessä oli siis sama myyjä pienehkössä kaupassa.
Ei välttämättä, mutta jos olet luovuttanut korttisi toiselle, niin silloin pankki ei ole missään vastuussa siitä mitä siitä seuraa. Jos se vaikka pöllitään siltä kenelle sen olet luovuttanut, niin kukaan ei korvaa mitä on varatettu.