Hoitajien lakko alkaa 18.3
Kommentit (447)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihinkään kiristykseen ei pidä suostua. Eikun jostain ulkomailta vaan hoitajia tilalle. Täysin naurettava ajankohta lakkoilla. Ulina palkoista on niin tampioiden hommaa, Suomessa on paljon muitakin matalapalkka-aloja. Lähtenyt pikkuisen laukalle hoitajien kuvitelmat siitä, mitä muut samalla koulutustasolla tienaavat.
Eikun lähdet hakemaan. Mistä ajattelit hakea, kun niille olisi tarvetta muutenkin, ja vaikea saada ja varsinkin kilpailla, kun Suomessa niin pska palkka verrattuna Ruotsiin, Norjaan, Englantiin?
Ymmärrätkö, että noissa maissa on paremmat palkat kaikilla muillakin aloilla?
Luultavasti moni näistä lakkoilijoista ei ole koskaan tehnyt muuta työtä kuin ollut hoitaja. Mitä nämä kuvittelee esim. alan vaihdolla saavuttavansa? Luuleeko, että muilla aloilla palkkansa jotenkin helpommalla tai että se on suurempi?
Että paremmat palkat joka alalla? Olisi ennen sodan syttymistä hyvä aika lähteä pois Suomesta, mutta jos vielä parempi palkka niin voisi alkaa suunnitella muuttoa.
Englannin osalta brexit on ongelma, muuten olisi mainio paikka.
Olen kuullut, että Briteissä on ihan kamala sairaanhoitajapula, joten sinne saattaa päästä sairaanhoitajan hommiin ihan hyvin brexitistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
lhsh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa kaikki palkkaan tyytymättömät hoitajat alaa ja lopettakaa valitus. Ei perus lääkäreilläkään mitenkään suuri peruspalkka ole. Toki he saavat lisiä ja palkkioita, mutta hoitajien mielestähän ne lisät eivät kuulu palkkaan, joten tällä logiikalla lääkäreillä on huono palkka vastuuseen ja koulutukseen nähden.
Miksi mun pitäisi vaihtaa alaa enkä saisi vaatia lisää palkkaa? Kaikille muille lisäpalkan vaatiminen on oikeutettua mutta ei hoitajille?
Mutta älä huoli, kyllä meistä moni on jo vaihtanut.
Muilla aloilla on realistiset palkankorotustoiveet. Hoitsut kuvittelevat, että heidän palkkaa voi korottaa tuosta noin vaan tyyliin 1000e.
Niin koska sitä palkkaa ei ole korotettu asianmukaisesti enää vuosikymmeneen. Vähän sama kuin jos jätät taloon remontit tekemättä vuosikymmenet, niin ei niitä laiminlyöntejä lopuksi sillä korjata että vedetään vähän uutta maalia näkyviin osiin.
Katsopas uudelleen. Kymmenen vuoden sisään joka kierroksella hoitajien palkat ovat nousseet. Jättipottejakin tuohon ajanjaksoon osuu kolme.
Melkoisia jättipotteja kun lähärin peruspalkka ~2200e ja shoitsulla ~2600e.
Silläaikaa kun nuo jättipotit ovat nostaneet palkkaa on työnkuva muuttunut huomattavasti vaativammaksi. Voisi melkein sanoa että esim kotihoidossa lähihoitajat tekevät entisajan sairaanhoitajan työt ja sairaanhoitajat lääkärin työt. . Ja puhun tässä "entisajoista "eli n 10 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työuupumus voidaan hoitaa palkankorotuksella, koska ongelmana on työmäärä eikä tulot. Hoitajien pitäisi vaatia lisää hoitajia eikä palkankorotuksia.
Ystävä hyvä, hakijoita ei enää ole edes nykyisiin paikkoihin. Tämä on se suurin ongelma.
Kyllä niitä olisi, mutta kun ei ole vakansseja mihin palkata. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä pomo sanoo. Halvemmaksi tulee vaihdella vuoroja ja valehdella, ettei muka ole mistä ottaa. Nimimerkillä kokemusta on.
Minulla useita hoitajatuttuja, jotka olisivat olleet valmiita tulemaan meille töihin. Pomo sanoi, ettei heille ole töitä meillä, kun ei ole vakansseja ja lyhyisiin sijaisuuksiin ei oteta sijaista. Kumminkin samaan aikaan valitti hoitajapulaa kun henkilökunta valitti väsymystä...
Olen itse "pomo" ja suurin osa työajastani menee siihen, että yritän jostain loihtia työntekijöitä vuoroihin ja houkutella ihmisiä meille töihin. Joten älä jaksa länkyttää, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
lhsh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paperi- ja teollisuusalan palkkoihin on turha verrata hoitajan palkkoja. Tehtaissa työntekijät tuottavat rahaa ja on ymmärrettävää, että näin ollen voidaan maksaa isompaa palkkaa. Hoitajan työ ei tuota konkreettisesti rahaa, joten tyhjästä on paha nyhjästä.
No sit ei tartte paperi- ja teollisuusalalla ihmetellä ettei saa aikoja terveydenhuoltoon ja pitää jatkossa hoitaa omat mummut ja papat.
Tyhjästä on nääs paha nyhjästä. En mä ajatellu teitä ilmaseksi hoitaa.
Miksi te ette sitten oikeasti vaihda alaa vaan uhkailette vaan vuodesta toiseen? Kukaan ei ota teitä enää tosissaan.
Minä olen vaihtanut alaa, jo vuosikausia sitten. Ja niin on moni muukin. Ja ei, en ole vaihtanut kaupan kassaksi tms vaan opiskelin itselleni tutkinnon hyvin palkatulta tekniseltä alalta.
Vierailija kirjoitti:
Kumman te hoitajat mielummin valitsisitte? Sen että resurssipula jatkuu ja työolot pysyvät samanlaisina mutta saisitte sata euroa enemmän käteen, vai sen että työolot paranisivat ja palkka pysyisi samana kuin nyt? Molempia ette voi valita, sillä vaatimienne korotusten myötä ei ole varaa palkata lisää hoitajia.
Ainakaan kunnallisella puolella ei ole tulijoita, vaikka työntekijöitä jatkuvasti haetaan. Miksi ihmeessä surkeat työolot ja surkea palkkaus jotenkin olisivat toisensa poissulkevia? Eli työolot ihmeellisesti parantuisivat ilman parempaa palkkausta?
Tässä ollaan syvissä liemissä. Politikkojen puheissa aina tulee esiin täysi tietämättömyys. Monet kuvittelevat että hoitajat ovat jotain reserviä, jota voi siirtää laitospuolelta kotihoitoon tai päinvastoin. Ollaan huolissaan kotihoidon tilasta, kun hoitajamitoitukset vievät viimeisetkin hoitajat laitoksiin. Turha pelko. Vanhusten hoito on kriisissä jokaisessa nivelkohdassa - kotihoito, omaishoito, lah- ja kuntoutuspuoli, laitoshoito. Mistään ei voi repiä ylimääräisiä resursseja johonkin muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito-alalla sanotaan olevan huonot työ-olot ja johtaminen. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Millaisia kehitysideoita hoitajilla on asioiden parantamiseksi ja kuullaanko heitä?
Olen keskustelusta ymmärtänyt, että resurssipula johtaa sietämättömään kiireeseen. Mistä resurssipula johtuu? Mitä tarkoittaa hoitajan vastuu? Jne.
Kyselen siis ihan aidosti ymmärtääkseni problematiikkaa paremmin palkkaukseen liittyvien haasteiden lisäksi. Hoitajat tekevät äärimmäisen arvokasta työtä, ja olisi kiva käydä avointa keskustelua miten muutoin heidän työtään voitaisiin helpottaa paremman palkan lisäksi.
Olen jo alaa vaihtanut sairaanhoitaja, mutta tässä esimerkkejä:
-pomo ei ollut tavoitettavissa juuri koskaan. Hän juoksi joka viikko palavereissa ja koulutuksissa jne.
- hoitajien täytyi hankkia sijaisia, koska pomoille ei saanut soittaa vapaa-aikana. Pomot olivat tarkkoja omasta vapaa-ajasta, mutta meidän hoitajien olisi pitänyt asua töissä
-vakituisia vakansseja liian vähän. Ei edes yritetty rekrytä lisää henkilökuntaa, vaikka henkilökunta oli ihan loppu, koska "ei ole vakansseja"
-pomot huohottivat niskaan, koska paperityöt jäivät tekemättä vähäisen henkilökuntamäärän vuoksi. Paperityöt ja tilastointi oli tärkeintä ja ne oli tehtävä ajoissa. Sillä ei ollut mitään väliä, että asiakkaat jäivät hoitamatta.
Hmm. En ole sote-alalla, mutta minulle työterveyslääkäri on aina sanonut ettei sijaisen hankkiminen ole minun ongelma, vaan työnantajan. Olen samaa mieltä. Siksi jään hyvillä mielin sairauslomalle, vaikka minulla ei sijaisia olekaan. On työnantajan asia miten järjestää työt sen ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten työuupumus voidaan hoitaa palkankorotuksella, koska ongelmana on työmäärä eikä tulot. Hoitajien pitäisi vaatia lisää hoitajia eikä palkankorotuksia.
Ystävä hyvä, hakijoita ei enää ole edes nykyisiin paikkoihin. Tämä on se suurin ongelma.
Kyllä niitä olisi, mutta kun ei ole vakansseja mihin palkata. Ei kannata uskoa kaikkea, mitä pomo sanoo. Halvemmaksi tulee vaihdella vuoroja ja valehdella, ettei muka ole mistä ottaa. Nimimerkillä kokemusta on.
Minulla useita hoitajatuttuja, jotka olisivat olleet valmiita tulemaan meille töihin. Pomo sanoi, ettei heille ole töitä meillä, kun ei ole vakansseja ja lyhyisiin sijaisuuksiin ei oteta sijaista. Kumminkin samaan aikaan valitti hoitajapulaa kun henkilökunta valitti väsymystä...Olen itse "pomo" ja suurin osa työajastani menee siihen, että yritän jostain loihtia työntekijöitä vuoroihin ja houkutella ihmisiä meille töihin. Joten älä jaksa länkyttää, kiitos.
Itse lähdin yhdestä paikasta juuri sen vuoksi, että oli niin hirveä vajaus työntekijöistä. Haku oli päällä jatkuvasti, mutta kun ei vaan ollut ammattitaitoisia =koulutuksen saaneita hakijoita.
Sijaiset oli myös kiven alla, ja heillä oli varaa valita paikkansa, kun monessa muussakin yksikössä oli tarvetta sijaisille. Kun sijaiset näkevät, että johonkin yksikköön on jatkuvasti sijaistarvetta ja kaksikin puutosta samaan vuoroon, niin eihän sellaiseen paikkaan kukaan halua mennä, jos on yhtään varaa valita.
Parin vuoden takaisella joululistallakin oli 3 työntekijän vajaus eikä sijaisia saatu eli työntekijöiden oli vain pakko venyä, tehdä ylitöitä ja juosta vajaalla miehityksellä. Minä sen sijaan nostin kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumman te hoitajat mielummin valitsisitte? Sen että resurssipula jatkuu ja työolot pysyvät samanlaisina mutta saisitte sata euroa enemmän käteen, vai sen että työolot paranisivat ja palkka pysyisi samana kuin nyt? Molempia ette voi valita, sillä vaatimienne korotusten myötä ei ole varaa palkata lisää hoitajia.
Ainakaan kunnallisella puolella ei ole tulijoita, vaikka työntekijöitä jatkuvasti haetaan. Miksi ihmeessä surkeat työolot ja surkea palkkaus jotenkin olisivat toisensa poissulkevia? Eli työolot ihmeellisesti parantuisivat ilman parempaa palkkausta?
Tässä ollaan syvissä liemissä. Politikkojen puheissa aina tulee esiin täysi tietämättömyys. Monet kuvittelevat että hoitajat ovat jotain reserviä, jota voi siirtää laitospuolelta kotihoitoon tai päinvastoin. Ollaan huolissaan kotihoidon tilasta, kun hoitajamitoitukset vievät viimeisetkin hoitajat laitoksiin. Turha pelko. Vanhusten hoito on kriisissä jokaisessa nivelkohdassa - kotihoito, omaishoito, lah- ja kuntoutuspuoli, laitoshoito. Mistään ei voi repiä ylimääräisiä resursseja johonkin muualle.
Ihmiset eivät halua ymmärtää tätä. Miksi, sitä en uskalla edes lähteä arvailemaan. Kuvitellaan, että on tosiaan olemassa joku reservi pienipalkkaisia, puurtamaan ja uhrautumaan valmiita hoitajia, avustajia (naisia?) tms. vain odottamassa milloin mitäkin pakkotyölakia tai mutta oikkua.
En ole itse hoitaja, joten en puhu nyt omasta puolestani. Mutta työssäni näen joka päivä nykytilanteen mahdottomuuden ja joudun miettimään, miten kaikille hoivaa ja hoitoa tarvitseville pystyttäisiin tulevaisuudessa takaamaan edes jonkinlaiset palvelut.
Täällä ihmiset puhuvat että hoitajien asianmukaisiin palkkoihin ei ole varaa. Joo, näinhän se ehkä on tietyllä tapaa. Mutta vaihtoehto on sitten jättää ihmisiä hoitamatta, sulkea asumispalveluyksilöitä ja sairaalaosastoja, siirtää leikkauksia, supistaa terveyskeskusten toimintaa jne. Kakkua ei voi sekä syödä että säästää, eikä ihmisiä voi pakottaa tekemään hoito- tai hoivatyötä. Työntekijöitä pitäisi pystyä houkuttelemaan jotenkin, ja kyllä palkkaus on siihen ihan todistetusti oiva keino.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoito-alalla sanotaan olevan huonot työ-olot ja johtaminen. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Millaisia kehitysideoita hoitajilla on asioiden parantamiseksi ja kuullaanko heitä?
Olen keskustelusta ymmärtänyt, että resurssipula johtaa sietämättömään kiireeseen. Mistä resurssipula johtuu? Mitä tarkoittaa hoitajan vastuu? Jne.
Kyselen siis ihan aidosti ymmärtääkseni problematiikkaa paremmin palkkaukseen liittyvien haasteiden lisäksi. Hoitajat tekevät äärimmäisen arvokasta työtä, ja olisi kiva käydä avointa keskustelua miten muutoin heidän työtään voitaisiin helpottaa paremman palkan lisäksi.
Olen jo alaa vaihtanut sairaanhoitaja, mutta tässä esimerkkejä:
-pomo ei ollut tavoitettavissa juuri koskaan. Hän juoksi joka viikko palavereissa ja koulutuksissa jne.
- hoitajien täytyi hankkia sijaisia, koska pomoille ei saanut soittaa vapaa-aikana. Pomot olivat tarkkoja omasta vapaa-ajasta, mutta meidän hoitajien olisi pitänyt asua töissä
-vakituisia vakansseja liian vähän. Ei edes yritetty rekrytä lisää henkilökuntaa, vaikka henkilökunta oli ihan loppu, koska "ei ole vakansseja"
-pomot huohottivat niskaan, koska paperityöt jäivät tekemättä vähäisen henkilökuntamäärän vuoksi. Paperityöt ja tilastointi oli tärkeintä ja ne oli tehtävä ajoissa. Sillä ei ollut mitään väliä, että asiakkaat jäivät hoitamatta.Hmm. En ole sote-alalla, mutta minulle työterveyslääkäri on aina sanonut ettei sijaisen hankkiminen ole minun ongelma, vaan työnantajan. Olen samaa mieltä. Siksi jään hyvillä mielin sairauslomalle, vaikka minulla ei sijaisia olekaan. On työnantajan asia miten järjestää työt sen ajan.
Ei tietenkään sijaisen hommaaminen ole saikulla jäävän ongelma. Sen sijaan se on monessa paikkaa usein niiden työvuorossa olevien työntekijöiden tehtävä. Tämä on tietenkin vähän paikkakohtaista sotealallakin.
Hoitajapula on ollut tiedossa jo 10 vuotta. Huono johtaminen on ollut tiedossa jo 20 vuotta. Hoitajien työssäviihtymättömyys ja halu lähteä alalta on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta. Ketään ei ole kiinnostanut. Nyt korjataan sen hedelmää. Ja katastrofi on jo oven takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lhsh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtakaa kaikki palkkaan tyytymättömät hoitajat alaa ja lopettakaa valitus. Ei perus lääkäreilläkään mitenkään suuri peruspalkka ole. Toki he saavat lisiä ja palkkioita, mutta hoitajien mielestähän ne lisät eivät kuulu palkkaan, joten tällä logiikalla lääkäreillä on huono palkka vastuuseen ja koulutukseen nähden.
Miksi mun pitäisi vaihtaa alaa enkä saisi vaatia lisää palkkaa? Kaikille muille lisäpalkan vaatiminen on oikeutettua mutta ei hoitajille?
Mutta älä huoli, kyllä meistä moni on jo vaihtanut.
Muilla aloilla on realistiset palkankorotustoiveet. Hoitsut kuvittelevat, että heidän palkkaa voi korottaa tuosta noin vaan tyyliin 1000e.
Niin koska sitä palkkaa ei ole korotettu asianmukaisesti enää vuosikymmeneen. Vähän sama kuin jos jätät taloon remontit tekemättä vuosikymmenet, niin ei niitä laiminlyöntejä lopuksi sillä korjata että vedetään vähän uutta maalia näkyviin osiin.
Katsopas uudelleen. Kymmenen vuoden sisään joka kierroksella hoitajien palkat ovat nousseet. Jättipottejakin tuohon ajanjaksoon osuu kolme.
Melkoisia jättipotteja kun lähärin peruspalkka ~2200e ja shoitsulla ~2600e.
Silläaikaa kun nuo jättipotit ovat nostaneet palkkaa on työnkuva muuttunut huomattavasti vaativammaksi. Voisi melkein sanoa että esim kotihoidossa lähihoitajat tekevät entisajan sairaanhoitajan työt ja sairaanhoitajat lääkärin työt. . Ja puhun tässä "entisajoista "eli n 10 v.
Vai ihan lääkärin työt 😂 Jokainen voi katsoa millaiset palkankorotukset on liittokierroksilla jaettu hoitsuille kun muut ovat jääneet nuolemaan näppejään, joten ihan turha on valittaa ettei palkka ole noussut. Työelämä on ihan kaikilla muuttunut vaativammaksi, se, että jos palkkaasi et ole tyytyväinen, on ikävää, mutta älä väitä, että hoitajien palkkoja ei ole nostettu enemmän kuin muilla.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajapula on ollut tiedossa jo 10 vuotta. Huono johtaminen on ollut tiedossa jo 20 vuotta. Hoitajien työssäviihtymättömyys ja halu lähteä alalta on ollut tiedossa ainakin 5 vuotta. Ketään ei ole kiinnostanut. Nyt korjataan sen hedelmää. Ja katastrofi on jo oven takana.
Sama se on kaikilla aloilla. Asia, mitä hoitajat eivät osaa nähdä, koska kokemusta muilta aloilta ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun hoitajia ei arvosteta yhtään ja on palstan mukaan helppo työ joka ei vaadi aivoja ja työt voi tehdä kuka tahansa. Sitten kummiski ollaan ihan paniikissa heti korona-aikana ja samoin kun uhkana on, että menevät lakkoon. Heh..
Kyllähän hoitajia koulutetaan paljon, mutta heitä ei saa pysyvään alalla. Vaihtavat alaa kun totuus valkenee.Tämäpä. Kummasti se paniikki syntyy kuitenkin, vaikka muka ihan hyvin pärjättäisiin jopa ilman hoitajia ja heidän mitätöntä ja merkityksetöntä työtään.
Kuka niin on sanonut? Ja missä se paniikki on? Kyllä jokainen hoitajan työn merkityksen tajuaa, siitä vaan ei olla yhtämieltä hoitajien kanssa, että onko korvaus riittävä työstä, jota tekevät.
Mutta ethän sinä sitä määritä mikä korvaus on riittävä. Hoitajat määrittää millaisella korvauksella he tulee töihin, ja työnantaja joko maksaa tai on ilman. Näin ne työmarkkinat menee.
Työmarkkinat ei kyllä toimi ihan niin, että työntekijät määrittää palkkansa. Se on toki totta etten minä päätä tekeekö joku töitä ja millä palkalla, mutta kyllä mulla mielipide silti saa olla ja onkin.
Kyllä tasa jokainen itse päättää millä palkalla on valmis tiettyä työtä tekemään. Jos työnantaja tarjoaa summa x, ja työntekijö on sitä mieltä ettei se riitä, niin hän ei sitten tee sitä työtä. Ihan samanlaista kaupankäyntiä se lopultakin on kuin mikä tahansa muukin. Työntekijä myy työpanoksensa työnantajalle. Jos hinnasta ei päästä sopuun, jää kaupat tekemättä.
Luuletko sinä nyt puhuttavan yksittäisestä työntekijästä?
Kyllähän tuo nyt pätee niin yksittäiseen työntekijään kuin laajempaankin kuvaan. Esim hoitoalalle hakeutuvien määrä on huolestuttavan alhainen ollut jo pitemmän aikaa ja huonompaan suuntaan vaan menee. Valmistuvien hoitajien määrä ei riitä paikkaamaan esim lähivuosina eläköitymisen myötä syntyvää vajetta. Tässähän näkyy tuo ihan sama kuvio, mutta laajemmassa mittakaavassa. Kun ei tarjottu hinta miellytä, niin ei alalle hakeuduta ja kaupat jää tekemättä.
-eri
On eri asia puhua siitä pitäisikö peruspalkan olla parempi kuin palkankorotuksista ja lakkoilusta sen vuoksi. Peruspalkan nosto lähtökohtaisesti olisi varmaan lisäämässä tulijoita, mutta tämä ei tule tapahtumaan. Nykyisille hoitajille palkankorotukset nyt toteutuvat, koska lakkouhka, mutta se ei vaikuta tulijamääriin mitenkään ja se on muilta pois, jolloin ymmärrettävästi se herättää kiukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät halua ymmärtää tätä. Miksi, sitä en uskalla edes lähteä arvailemaan. Kuvitellaan, että on tosiaan olemassa joku reservi pienipalkkaisia, puurtamaan ja uhrautumaan valmiita hoitajia, avustajia (naisia?) tms. vain odottamassa milloin mitäkin pakkotyölakia tai mutta oikkua.
En ole itse hoitaja, joten en puhu nyt omasta puolestani. Mutta työssäni näen joka päivä nykytilanteen mahdottomuuden ja joudun miettimään, miten kaikille hoivaa ja hoitoa tarvitseville pystyttäisiin tulevaisuudessa takaamaan edes jonkinlaiset palvelut.
Täällä ihmiset puhuvat että hoitajien asianmukaisiin palkkoihin ei ole varaa. Joo, näinhän se ehkä on tietyllä tapaa. Mutta vaihtoehto on sitten jättää ihmisiä hoitamatta, sulkea asumispalveluyksilöitä ja sairaalaosastoja, siirtää leikkauksia, supistaa terveyskeskusten toimintaa jne. Kakkua ei voi sekä syödä että säästää, eikä ihmisiä voi pakottaa tekemään hoito- tai hoivatyötä. Työntekijöitä pitäisi pystyä houkuttelemaan jotenkin, ja kyllä palkkaus on siihen ihan todistetusti oiva keino.
Näissä julkisenalan palkoissa puhutaan todella isoista summista, ja muut alathan ovat jo ilmoittaneet että eivät hyväksy että vain hoitajat saisivat ylimääräisen korotuksen. Fakta on että sellaisia summia ei revitä mistään, veroja ei voi korottaa sillä ollaan siellä rajoilla jossa korotus itse asiassa vähentää verotuloja. Velkaahan toki voi ottaa, mutta ainakin nuoremmat ihmiset, myös hoitajat, pääsevät sitä sitten kyllä aikanaan maksamaan pois, ei kiva.
Niinhän tuossa tulee käymään että osa potilaista jää hoitamatta, jää itse asiassa jo nyt. Sen kanssa on sitten vaan elettävä, meidän kaikkien, joilla se hoitamatta jäänyt potilas voi olla oman perheen jäsen.
Vierailija kirjoitti:
Voisinpa hoitajanakin laskuttaa jokaisesta toimenpiteestä ja kirjallisesta lausunnosta mitä teen työpäivän aikana. Tulisi tilipussiin paljon enemmän kuin lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kehnoa tuuria hoitajilla ollut tuon momentumin kanssa. Aukaskaa nyt ne kukkaron nyörit niille. Onhan se totta että raskasta vuorotyötä tekevät.
Kuka tämmösiä höpisee? Joku kultalusikka perseessä syntynyt jolla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta tai palkkatasoista? Vai joku tuilla elävä lähiöasukki jonka päivän kohokohta on parveketupakointi?
Kohtahan hoitsut tienaavat enemmän kuin suurin osa korkeakoulutetuista vaikka koulutuksen vaativuus on alhaisimmasta päästä.
Ei sen palkan pidäkään olla suhteessa koulutuksen vaativuuteen vaan työn vaativuuteen. Työstä sitä palkkaa maksetaan eikä koulutuksesta.
Mutta johdonmukaisena ihmisenä muistathan aina kitistä myös siitä, jos ja kun amislaisen palkkataso on samaa tasoa tai korkeampi kuin korkeammin koulutetun.
Ilman vaativaa koulutusta ei voi tehdä vaativaa työtä...se voi olla olla joko muodollinen tai itseopittu koulutus. Sairaanhoitajille ei ole vaativa koulutus eikä vaativa työ.
Ja kyllä, olen sitä mieltä, että joistakin amistutkinnolla suoritettavista töistä maksetaan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä julkisenalan palkoissa puhutaan todella isoista summista, ja muut alathan ovat jo ilmoittaneet että eivät hyväksy että vain hoitajat saisivat ylimääräisen korotuksen. Fakta on että sellaisia summia ei revitä mistään, veroja ei voi korottaa sillä ollaan siellä rajoilla jossa korotus itse asiassa vähentää verotuloja. Velkaahan toki voi ottaa, mutta ainakin nuoremmat ihmiset, myös hoitajat, pääsevät sitä sitten kyllä aikanaan maksamaan pois, ei kiva.
Niinhän tuossa tulee käymään että osa potilaista jää hoitamatta, jää itse asiassa jo nyt. Sen kanssa on sitten vaan elettävä, meidän kaikkien, joilla se hoitamatta jäänyt potilas voi olla oman perheen jäsen.
No miksi jälleen suostuttaisiin vain hoitajien palkankorotuksiin? Tuollainen ”no jää sit läheisesti hoitamatta”-ulina on juuri se mikä ärsyttää eniten. Meistä jokainen hoitaa työnsä vaikka se palkankorotus ei toteutuisikaan, vain hoitajat lähtee kiristämisen tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä kehnoa tuuria hoitajilla ollut tuon momentumin kanssa. Aukaskaa nyt ne kukkaron nyörit niille. Onhan se totta että raskasta vuorotyötä tekevät.
Kuka tämmösiä höpisee? Joku kultalusikka perseessä syntynyt jolla ei ole mitään käsitystä rahan arvosta tai palkkatasoista? Vai joku tuilla elävä lähiöasukki jonka päivän kohokohta on parveketupakointi?
Kohtahan hoitsut tienaavat enemmän kuin suurin osa korkeakoulutetuista vaikka koulutuksen vaativuus on alhaisimmasta päästä.
Ei sen palkan pidäkään olla suhteessa koulutuksen vaativuuteen vaan työn vaativuuteen. Työstä sitä palkkaa maksetaan eikä koulutuksesta.
Mutta johdonmukaisena ihmisenä muistathan aina kitistä myös siitä, jos ja kun amislaisen palkkataso on samaa tasoa tai korkeampi kuin korkeammin koulutetun.
Ilman vaativaa koulutusta ei voi tehdä vaativaa työtä...se voi olla olla joko muodollinen tai itseopittu koulutus. Sairaanhoitajille ei ole vaativa koulutus eikä vaativa työ.
Ja kyllä, olen sitä mieltä, että joistakin amistutkinnolla suoritettavista töistä maksetaan liikaa.
Ei ole vaativa työ? Millähän perustein niputat kaikki sh:ien työt tuohon ei vaativaan -kastiin? Kai osaat perustella väitteesi.
Ja kerrohan sitten keillä sinusta on se vaativa työ, eli keihin tässä nyt vertaat sh ja heidän koulutustaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä kun hoitajia ei arvosteta yhtään ja on palstan mukaan helppo työ joka ei vaadi aivoja ja työt voi tehdä kuka tahansa. Sitten kummiski ollaan ihan paniikissa heti korona-aikana ja samoin kun uhkana on, että menevät lakkoon. Heh..
Kyllähän hoitajia koulutetaan paljon, mutta heitä ei saa pysyvään alalla. Vaihtavat alaa kun totuus valkenee.Tämäpä. Kummasti se paniikki syntyy kuitenkin, vaikka muka ihan hyvin pärjättäisiin jopa ilman hoitajia ja heidän mitätöntä ja merkityksetöntä työtään.
Kuka niin on sanonut? Ja missä se paniikki on? Kyllä jokainen hoitajan työn merkityksen tajuaa, siitä vaan ei olla yhtämieltä hoitajien kanssa, että onko korvaus riittävä työstä, jota tekevät.
Mutta ethän sinä sitä määritä mikä korvaus on riittävä. Hoitajat määrittää millaisella korvauksella he tulee töihin, ja työnantaja joko maksaa tai on ilman. Näin ne työmarkkinat menee.
Työmarkkinat ei kyllä toimi ihan niin, että työntekijät määrittää palkkansa. Se on toki totta etten minä päätä tekeekö joku töitä ja millä palkalla, mutta kyllä mulla mielipide silti saa olla ja onkin.
Kyllä tasa jokainen itse päättää millä palkalla on valmis tiettyä työtä tekemään. Jos työnantaja tarjoaa summa x, ja työntekijö on sitä mieltä ettei se riitä, niin hän ei sitten tee sitä työtä. Ihan samanlaista kaupankäyntiä se lopultakin on kuin mikä tahansa muukin. Työntekijä myy työpanoksensa työnantajalle. Jos hinnasta ei päästä sopuun, jää kaupat tekemättä.
Luuletko sinä nyt puhuttavan yksittäisestä työntekijästä?
Kyllähän tuo nyt pätee niin yksittäiseen työntekijään kuin laajempaankin kuvaan. Esim hoitoalalle hakeutuvien määrä on huolestuttavan alhainen ollut jo pitemmän aikaa ja huonompaan suuntaan vaan menee. Valmistuvien hoitajien määrä ei riitä paikkaamaan esim lähivuosina eläköitymisen myötä syntyvää vajetta. Tässähän näkyy tuo ihan sama kuvio, mutta laajemmassa mittakaavassa. Kun ei tarjottu hinta miellytä, niin ei alalle hakeuduta ja kaupat jää tekemättä.
-eriOn eri asia puhua siitä pitäisikö peruspalkan olla parempi kuin palkankorotuksista ja lakkoilusta sen vuoksi. Peruspalkan nosto lähtökohtaisesti olisi varmaan lisäämässä tulijoita, mutta tämä ei tule tapahtumaan. Nykyisille hoitajille palkankorotukset nyt toteutuvat, koska lakkouhka, mutta se ei vaikuta tulijamääriin mitenkään ja se on muilta pois, jolloin ymmärrettävästi se herättää kiukkua.
Miten niin ei vaikuta tulijamääriin mitenkään? Kyllähän nyt nuoret osaavat katsoa ja vertailla palkkojakin. Ja jos näkevät esim kotonaan tai sukulaisten osalta, että sillä hoitajan palkalla ei meinaa elää, niin eivät he sitä alaa valitse vaikka muuten voisikin kiinnostaa. Tää on niin tätä samaa vähättelyä ja lyttäämistä ja pessimismiä, kun puhutaan hoitajien palkankorotuksista. Kateusko siellä puhuu?
Tämä kuulostaa kyllä järkyttävältä. Olen itse esimiestehtävissä, ja en elä harhaluulossa että olisin parempi asiantuntija kuin tiimiläiseni, jotka kuitenkin tekevät täysipäiväisenä asiantuntijan työtänsä, minun keskittyessä isompaan kuvaan. Tästä syystä prosessimuutokset tms tehdään yhdessä ja parannusideoihin kannustetaan. Koen, että esimiehenä tehtäväni on palvella tiimiäni ja varmistaa yritykselle, että suoriudumme tavoitteistamme tehokkaasti. Velvollisuuteni on myös sanoa ylemmille tahoille ei ( perustellusti) kun jokin asia ei ole realistisesti enää toteutettavissa. Mutta, tosiaan toimintakulttuurit tuntuvat kovin erilaisilta ja nämä esimerkit kovin silmiäavaavilta. Ymmärrän hoitajien tuskaa entistä paremmin.