Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitajien lakko alkaa 18.3

Vierailija
03.03.2022 |

Sillä lailla!

Kommentit (447)

Vierailija
361/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

S o da tullen terveydenhoito keskitetään puolustisvoimien käyttöön, joten nykyisillä resursseilla siviilit saa hoitaa itse itsensä.

Vierailija
362/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettehan varautuneet siihen, että koska ei ole hoitajia, niin me joudumme itse hoiramaan omassa kodissamme vähintäänkin vanhukset ja lapset? Jompikumpi vanhemmista jää tämån tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajien palkkoja ei siis ole varaa nostaa. Asia selvä. Sitten voidaan lähteä miettimään koko hyvinvointiyhteiskunnan peruspilareita ja sitä, onko meillä enää varaa entisenlaiseen terveydenhuoltoon ja huolenpitoon? Varmaa on se, että hoitajien selkänahasta sitä EI OTETA.

Ei ole. Terveydenhuolto on romahtamassa hoitajapulasta johtuen.

Vierailija
364/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko super lopettanut yhteistyön teboilin kanssa?

Miksei kukaan vastaa?

Vierailija
365/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo aiemmin tuonut esiin toisessa ketjussa ajatuksen siitä, että sairaanhoitajien palkat voisi nousta nykyistä merkittävämmin työvuosien mukaan. Silloinhan kaikkien palkat ei nousisi samanaikaisesti, joten olisi helpommin toteutettavissa. Samalla malli motivoisi pysymään alalla, kun olisi tiedossa että ajan mittaan palkka kyllä selkeästi nousee. Myös nykyistä selkeämmin voisi huomioida erilaisten työpaikkojen erilaiset vaatimukset. Vaativammissa paikoissa selkeästi parempi jo lähtökohtaisesti.

Vierailija
366/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo olisi hyvä, mutta houkuttaako se uusia alalle?

Ja vanha erikoissairaanhoitajan nimike takaisin! Sekin oli yksi arvostuksen alennus, kun se poistettiin.

Vierailija
367/447 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka asiaa käännellään niin fakta on se, että hoitajapula on ihan totisinta totta ja mikäli jotain ei tehdä jotta lisää tekijöitä saataisiin alalle houkuteltua, niin tilanne vaan pahenee vuosi vuodelta.

Vanhusten määrä kasvaa koko ajan, suuret ikäluokat alkavat olla siinä iässä että he tarvitsevat pian enemmän hoivapalveluja. Lisäksi ihmiset elävät aiempaa vanhemmiksi. Tilanne on nyt jo se, että esimerkiksi kotihoidossa on vaikea saada vakituistakaan henkilökuntaa ihan ympäri Suomen. Palveluasumispaikkojakin suljetaan, kun ei ole hoitajia. Vaikka kuinka ikävältä se ajatus ehkä tuntuukin, niin tulevaisiudessa moni joutuu itse hoitamaan iäkkäät vanhempansa tai ostamaan hoidon todennäköisesti melko korkealla hinnalla, kun nykyinen vanhustenhoito romahtaa hoitajapulan takia. Yksinkertaisin ja nopein keino alkaa korjaamaan tilannetta olisi alan houkuttelevuuden lisääminen paremmalla palkkauksella.

Vierailija
368/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo laulu on niin moneen kertaan laulettu ettei enää kiinnosta. Hoitajien lakko ei ole koskaan hyvään aikaan. Aina löytyy joku syy miksi se pitäisi perua. Tervetuloa vaan alalle. Hoitajista on hirveä pula ja työpaikkoja pilvin pimein tarjolla eikun valitsemaan vaan. Ei tarvitse sinunkaan kärvistellä jouluna anopin luona tai kärsiä krapulaa juhlapyhien jälkeen. Meidän alalla saat olla halutessasi olla kaikki juhlapyhät töissä ja ihan samalla korvauksella kuin normaalina sunnuntaina.

Vierailija
369/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edelleenkään usko, että lakko toteutuu. Alalla on liikaa naisia ja sen vuoksi lakkoilu on ihan haram. Sanon tämän entisenä hoitajana ja naisena. Miehet vaan kylmästi menisi lakkoon ja heiluttelisi varpaitaan päätöstä odotellessa. Karrikoitua joo, mutta niin se aina menee, että miesvaltaiset alat todellakin toteuttaa ne uhkaamansa lakot eivätkä vaan huvikseen huutele.

Vierailija
370/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En edelleenkään usko, että lakko toteutuu. Alalla on liikaa naisia ja sen vuoksi lakkoilu on ihan haram. Sanon tämän entisenä hoitajana ja naisena. Miehet vaan kylmästi menisi lakkoon ja heiluttelisi varpaitaan päätöstä odotellessa. Karrikoitua joo, mutta niin se aina menee, että miesvaltaiset alat todellakin toteuttaa ne uhkaamansa lakot eivätkä vaan huvikseen huutele.

Mitä on ’haram’?

Vierailija
371/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan että täällä on paljon myös sellaisia jotka eivät ole pitkäaikaistyöttömiä vaan puhtaasti niitä joilla ei ole peruskoulun jälkeen minkäänlaista koulutusta. Heille yhteiskunta maksaa kaiken eli asumisen, sähköt, vaatteet, ruuat, kakaroille kaiken mitä mieleen tulee vaatia. Täällä keskustelevat ne jotka sairaalaan tullessaan odottavat 5 tähden palvelua pistämättä itse tikkuakaan ristiin oman terveytensä eteen ja kutsuvat meitä joskus jopa palvelijoiksi ja väittävät maksavansa meidän palkat. Kysyn vaan millä? Sillä toimeentulotuellako? Se toimeentulotuki kyetään heille maksamaan sillä että meitä työssäkäyviä verotetaan kovalla kädellä. Suomella ei ole koskaan varaa maksaa ihmisille vastuullisesta työstä kun kaikki rahat menee loisien elättämiseen enkä nyt tarkoita vanhuksia jotka ovat kyllä työeläkkeensä ja hoitonsa ansainneet.

Tervemenoa vaan koulun penkille. Meidän alalla työttömyys ei uhkaa. Aika moni kusisi housuunsa meidän työtä tehdessään. Ihan turha vikistä Ukrainan sodasta. Se on todella surullista mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän lakon kanssa. Oletko sinä tehnyt jotain Ukrainalaisten eteen? Itse lahjoitin ison läjän vatteita ja kenkiä joita en tarvitse ja jos sota Suomeen asti leviää niin silloinkin sairaanhoitajat on töissä. Ihan niin kuin ollaan oltu koko korona aikakin. Olisitko itse uskaltanut tulla korona eristykseen kun potilas on kehon ulkoisessa hapettimessa eli ECMO:ssa ja sinä olet vastuussa hänen hengestään. Oikeasti sairaat potilaat osaavat antaa meille arvoa sillä he näkevät mitä meidän työmme on.

Vierailija
372/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä on ’haram’?

Kielletty arabiaksi.

Vierailija
373/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuleppa nyt Haram. Me asumme nyt Suomessa jossa naiset mm. Saivat ensimmäisenä äänioikeuden. Surullista katsottavaa tämä tasa-arvon romuttuminen kukkahattutätien takia. Haram on arabiaa ja tarkoittaa syntiä islamin uskossa. Lueppa ihan ajatuksella se heidän pyhä kirjansa ja vertaa sitä siihen miten kundit sen tulkitsee.

Kukaan ei täällä vingu paperimiesten lakosta joka on kestänyt jo ikuisuuden ja ne kundit nostaa ainakin kolme kertaa parempaa palkkaa vähemmän vastuullisesta työstä ja olemattomalla koulutuksella.

Vierailija
374/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset on pääsääntöisesti supersöpöjä ja parhaani mukaan heitä mielellään hoidan ja vähän enemmänkin. Tästä vanhusten hoidon nykytilasta ei voi sairaanhoitajia syyttää. Rahaa syydetään paljoon muuhun kuin omien vanhusten hyvinvointiin ja hoitoon. Itse olen niin onnellisessa asemassa että kun omat vanhempani hoitoa tarvitsevat niin pystyn sen hyvin pitkälle itse antamaan. Pystyisitkö sinä ja haluaisitko? Ennen vanhaan lapset ja vanhukset hoidettiin kotona.

Vierailija
375/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajat vielä suomalaisia mutta lääkärit kunnallisella paljon ulkomaalaisia. Kyllä ne virolaiset tarvitsevat omassa maassaan koulutetut lääkärit.  Toisaalta luotan enemmän suomalaiseen koulutukseen.

Vierailija
376/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en usko, että hoitajat oikeasti käytännössä jäävät lakkoon, vaikka se toteutuisi. Varmaan salaa menevät töihin. Joskus vuosia sitten kun olin vielä hoitoalalla, ainoastaan minä ja yksi muu noudatettiin voimassa olevaa ylityö- ja vuoronvaihtokieltoa. Melkein kaikki kuuluivat liittoon, mutta "työkavereita ja asiakkaita ei voi jättää pulaan"

Vierailija
377/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehohoitaja kirjoitti:

Kuuleppa nyt Haram. Me asumme nyt Suomessa jossa naiset mm. Saivat ensimmäisenä äänioikeuden. Surullista katsottavaa tämä tasa-arvon romuttuminen kukkahattutätien takia. Haram on arabiaa ja tarkoittaa syntiä islamin uskossa. Lueppa ihan ajatuksella se heidän pyhä kirjansa ja vertaa sitä siihen miten kundit sen tulkitsee.

Kukaan ei täällä vingu paperimiesten lakosta joka on kestänyt jo ikuisuuden ja ne kundit nostaa ainakin kolme kertaa parempaa palkkaa vähemmän vastuullisesta työstä ja olemattomalla koulutuksella.

Olen entinen hoitaja ja kannatan lakkoa. En vaan usko sen toteutumiseen. Muiden (miesvaltaisten) alojen lakoista en ole ollut yhtä painavasti mitään mieltä. Ihailen vain sitä päättäväisyyttä ja sitä, että seistään sanojen takana. Jos uhataan lakolla, niin ei tyydytä johonkin puolivillaiseen kädenpuristukseen.

Vierailija
378/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehohoitaja kirjoitti:

Vanhukset on pääsääntöisesti supersöpöjä ja parhaani mukaan heitä mielellään hoidan ja vähän enemmänkin. Tästä vanhusten hoidon nykytilasta ei voi sairaanhoitajia syyttää. Rahaa syydetään paljoon muuhun kuin omien vanhusten hyvinvointiin ja hoitoon. Itse olen niin onnellisessa asemassa että kun omat vanhempani hoitoa tarvitsevat niin pystyn sen hyvin pitkälle itse antamaan. Pystyisitkö sinä ja haluaisitko? Ennen vanhaan lapset ja vanhukset hoidettiin kotona.

Hoidan äitini kotona, kyllä.

Se hoitoalan jättänyt (takaisin en tulisi mistään hinnasta)

Vierailija
379/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan, että alkaa, niin ihmiset huomaavat, kuinka tärkeää työtä se on

Vierailija
380/447 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehohoitaja kirjoitti:

Herätys ja tervetuloa 2020 -luvulle! Paperimiehet lakkoilivat itsensä kortistoon jo vuosia sitten ja tehtaita suljetaan Suomesta yhä kiihtyvää vauhtia. Ei niitä kovapalkkaisia pelkästään monitoreita ympäri vuorokauden tuijottavia paperimiehiä ole enää juuri missään. (Siksi se lakkokin varmaan kestää ja kestää kun tuotanto on jo pääosin muualla eikä vaikutusta juuri ole.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi