Riitelitkö teininä huoneesi siivoukseseta vanhempasi kanssa?
Kerro millainen siivouskulttuuri lapsuudenkodissasi vallitsi. Kerro myös ikäsi.
Ja kerro miten nykyään siivoat omaa kotiasi.
Kommentit (15)
En. Vanhempani siivosivat huoneeni ja ylipäänsä tekivät kaikki muutkin kotityöt jne, minun ei tarvinnut laittaa tikkua ristiin.
Silloin se oli mielestäni mahtava asia mutta jälkeenpäin on vatuttaut kun vanhempani eivät koskaan laittaneet/pyytäneet jne minua tekemään mitään kotitöitä, herrajestas että oli hankalaa kun kotoa pois muutin kun itse piti siivota ja pyykätä ja tehdä ruokaa ja viedä roskat jne jne.
En. Sain elää kaaoksessa ja välittömästi kun muutin omilleni huoneeni oli aina tip top.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6403722/14-vuotias-ei-suostu-imuroimaan…?
Tämä kirvoitti kyselyn. Jos joku ihmettelee.
En. Lapsesta asti opittiin että siivottava on. Tiskivuorosta saatoin nurista.
Vierailija kirjoitti:
Kysymyksessä vahva ennakko-oletus, että kaikilla oma huone. Ei ollut. Nukuin vanhempieni ja veljeni kanssa samassa huoneessa.
Niin mäkin jaoin veljeni kanssa ja siksi siivosimme ahkeraan lähinnä äitini painostuksesta (tupatarkastukset perjantaisin). Olen aika järjestelmällinen kyllä luonteeltanikin joten ei ongelma. ap.
ps: oli minunkin huoneeni vaikka sen jaoinkin.
Siihen maailmanaikaan tuli kuritusta jos ei totellut, joten eipä paljon huvittanut riidellä.
Olin lastenkodissa teininä ja sossut eivät neuvotelleet siivosiko joku. Kaikki oli pakotettu siivoamaan. Viikkorahakin oli ehdollistettu.
En, asuimme yksiössä ja siivosimme lauantaisin yhdessä.
Siivosin kunnolla kerran viikossa riitelemättä. Yleensä oli pientä epäjärjestystä, mutta ei siitä tullut sanomista. Enpä itsekään tykännyt olla sotkun keskellä.
Puuttuu vaihtoehto "minulla ei ollut omaa huonetta".
Vierailija kirjoitti:
En. Vanhempani siivosivat huoneeni ja ylipäänsä tekivät kaikki muutkin kotityöt jne, minun ei tarvinnut laittaa tikkua ristiin.
Silloin se oli mielestäni mahtava asia mutta jälkeenpäin on vatuttaut kun vanhempani eivät koskaan laittaneet/pyytäneet jne minua tekemään mitään kotitöitä, herrajestas että oli hankalaa kun kotoa pois muutin kun itse piti siivota ja pyykätä ja tehdä ruokaa ja viedä roskat jne jne.
Olen niin laiska vanhempi, että laitan lapseni hommiin, kun en itse ehdi tai jaksa. Heti, kun jokin homma onnistuu iän tai koon puolesta, lapsi joutuu aina välillä suorittamaan sen. Esim. roskien vienti onnistuu, kun on riittävän pitkä ylettyäkseen avaamaan taloyhtiön jätesäiliön.
Siivosin koko talon. Eikä kyseenalaistettu.
Vierailija kirjoitti:
Puuttuu vaihtoehto "minulla ei ollut omaa huonetta".
No sitä huonetta jossa oleilit ja nukuit?
Kysymyksessä vahva ennakko-oletus, että kaikilla oma huone. Ei ollut. Nukuin vanhempieni ja veljeni kanssa samassa huoneessa.