Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöjen vanhemmat/poikien vanhemmat

Vierailija
29.07.2015 |

Olen itse lapseton mutta läheisilleni on kasaantunut vain jompaakumpaa sukupuolta lapsiksi eli toisella siskollani on kolme tyttöä, toisella siskollani kolme poikaa ja veljelläni kaksi tytärtä. Myös ystävilläni on vain yhtä lajia, ei molempia. Nyt kesällä on tullut vietettyä lomia näiden perheiden kanssa ja muutama asia on pistänyt silmään.

Kaikissa perheissä molemmat vanhemmat osallistuvat kyllä lastenhoitoon/viettävät lasten kanssa aikaa mutta poikien perheessä perhe tekee enemmän asioita yhdessä ja vanhemmat molemmat puuhaavat lasten kanssa, tyttöjen perheessä äidit toimivat ylivoimaisesti enemmän viihdytysjoukkoina. Esim. alkukesästä käytiin paljon uimahallissa, ja jo siellä kiinnitin huomiota siihen, että alle kouluikäiset pojat menivät pukuhuoneisiin ihan kumman vanhemman kanssa tahansa ja jos lapsia oli useampia, niin ne jaettiin vanhempien kesken. Tytöt eivät koskaan menneet isän kanssa, jos äiti mukana, ei kertaakaan. Ystäväni meni neljän tytön kanssa pukuhuoneisiin (pienin vauva, vanhin 5v), kun hänen miehensä meni yksin ja sai nauttia uimisesta ja saunomisesta kaikessa rauhassa, kun ystäväni huolsi lapsia.

Kun vietettiin aikaa kaupungilla, niin poikien perheet sopivat yhdessä, mihin kohteeseen mennään, tyttöjen perheissä äidit ja tyttäret lähtivät kaupoille, isät siksi aikaa baariin. Jos tytär halusi lähteä isän matkaan, niin perheen äiti korosti, että tuo  on sellainen isän tyttö. Jos perheen poika lähti äidin matkaan, ei kukaan julistanut, että on niin äidin poika.

Itse olen ollut se isän tyttö enkä muista, että sitä olisi korostettu kovasti, mutta ehkä sisarukseni muistavat, koska niin luontevasti korostavat asiaa omien tyttäriensä kohdalla. Minua tuollainen sukupuolisidonnaisuus ärsyttää. Eivät kaikki automaattisesti rakasta shoppailua, vaikka sukupuolen mukaan kai pitäisikin. Toisaalta en ymmärrä, miksi sitä shoppailun rakastamista/ei rakastamista pitää oikein korostaa sillä, että perheet jaetaan kahtia omiin toimintoihin. Kyse on kuitenkin vielä alle 10-vuotiaista lapsista, jolloin perhe voisi oikeasti joustaa ja tehdä kaikille miellyttäviä asioita.

Onko kukaan muu huomannut samanlaista kuviota vai onko kyse vain sattumasta? Ehkä tulkitsen liikaa mutta poikien perheessä se äiti pyrkii toimimaan deomkraattisesti, tyttöjen perheessä se äiti on pomo, joka päättää ja mies jätetään usein ulkopuolelle. Tai toisinpäin,tyttöjen perheessä mies lusmuilee ja tekee vain omia juttujaan perheensä asioista välittämättä, poikien perheessä mies osallistuu jälkikasvunsa tekemisiin siinä missä äitikin.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinäkin syytät isien osallistumattomuudesta äitejä.

Vierailija
2/5 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää nyt oli sellainen hyökkäys tyttöperheitä kohtaan, etten jaksa edes kommentoida. Taidat oikeasti olla poikien äiti, ja olet katkeroitunut kun et koskaan sitä tyttöä saanut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mongoanna bongattu

Vierailija
4/5 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kyllä antoi vaihtoehdoksi sen, että isä lusmuilee. Mulla on sekä että noita lapsia ja meillä isä osallistuu. En tiedä, mutta kyllä musta kuulostaa oudolle jos äiti hoitaa 4 lasta uimahallissa ja mies hoitaa itsensä. En suostuisi. Tiedä sitten uskaltavatko miehet olla paremmin pojan kanssa. Meillä mies aikanaan sanoi, että poika olisi siksi kivempi kun hän tietää jotain pikkupojista, mutta pikkutytöistä hän ei tiedä mitään. 

Mulla on lähipiirissä kaksi perhettä missä vaan tyttöjä. Toinen mies osallistuu, toinen on lusmu.

Vierailija
5/5 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarkoitus ainakaan syyllistää vain äitejä, yritin kovasti olla syyllistämättä isiä (esim. veljeni ja siskon mies), kun aina jaksaa ärsyttää, miten istuvat oluella, kun vaimonsa kaitsevat lapsia. Ja siis normaaliarjessa osallistuvat ja ovat kunnollisia isejä mutta lomilla tekevät kyllä aina jotain muuta kuin muu perhe. Olen lukemattomat kerrat paikkaillut heitä auttamalla siskoani/veljen vaimoa lasten kanssa esim. uimahallissa ja tänä kesänä ehdotin ensimmäisen kerran, että osa lapsista menisi isiensä kanssa, niin sainkin melkoisen ryöpyn niskaani nimenomaan äitien ja tyttöjen taholta. Olisi jotenkin aivan kummallista ja outoa, että pikkutyttö olisi miesten puolella kaikkien pervojen tuijoteltavana. Ja nyt sitten ehkä tämän takia vähän syyllistin niitä äitejäkin, kun asenteet ovat sellaisia, että kaikki muut paitsi oma mies (ja ehkä sitten sekin) ovat ihan kelvottomia.

Toisen siskoni mies (se poikien isä) ei ole edes kovin osallistuva isä noin arjessa, kun on reissutöissäkin, mutta lomilla kyllä viettää lähes kaiken ajan lastensa kanssa ja menee enemmistöpäätöksen mukaisesti.

Ehkä kyse on vain omasta lähipiiristäni, mutta ainakin tuo uimahallijuttu on ihan vakio muillakin perheillä. Tarkastelin kaikkia sinne tulevia perheitä, ja tytöt eivät mene miesten puolelle iästä riippumatta ikinä, jos äiti on matkassa mukana. Pojat taas jakautuvat perheen aikuisten kesken melko tasaisesti (vauvat äitien mukana usein).