Ravintola-ala ja ruokaraha!
Jos töitä tekee ravintolassa jossa ei ole mahdollista pitää puolen tunnin ruokataukoa(eikä muutakaan taukoa jolloin voisi olla tekemättä mitään töitä) vaan aina on mentävä jos/kun asiakas astuu sisälle/tarvii jotain eikä myöskään syö ravintolan ruokia NIIN..
Voiko työnantaja todella silti periä ruokarahan palkasta?
Muistelen lukeneeni jostain että ruokarahaa ei voi periä jos ei voida edes toteuttaa lounastaukoa, vaan en sellaista selkeää tietoa löydä..
Kommentit (97)
Sori nyt vaan ap, mutta ota lopputili , jos se noin kamala työpaikka on ; ) Tulijoita varmasti riittää tilallesi.
Susta saa kuvan, että olet todellinen ammattivalittaja ja mielensäpahoittaja, ja työskentelet jossain puolimatkan kievarissa, joka Jyrki Sukulan pitäisi tulla laittamaan kuntoon.
Ei pahalla, mutta ei hyvälläkään ; )
Mun ex-pomoni ilmoitti tiputtaa palkkaani eurolla tunti, minimi ja ei veloita ruokarahaa. No, sain syödä lounasta jos jäi. Ja läheskään aina ei jäänyt.
sanoin heipat ekan kuukauden jälkeen, jäin siksi aikaa kunnes sai palkattua uuden.
tälle sitten tietenkin kerroin miksi lähdin,
sen olen oppinut jos yhdestä antaa periksi, tulee kohta toinen laittomuus eteen.
Aivan sairas ala. Miten tossa jaksaa vapaa-ajalla harrastaa mitään jos niska hiessä juoksee 40h/viikko ilman taukoja??
Olen myös kokkina sellaisessa paikassa missä vuorossa ollaan yksin. Jos menee n. 70 ala carte ruokaa vuorossa esim. Ja siihen päälle misat ja muut keittiön työt. Niin voi olla aika varma, että et ehdi syödä et juoda etkä käydä vessassa.. Joka kk menee yli 100 e ruokarahaa tilistä. Ja on todella harvoin, kun ehtii syömään.. Ja mukaan ei saa ruokaa ottaa. Vituttaa kyllä....
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:41"]Sori nyt vaan ap, mutta ota lopputili , jos se noin kamala työpaikka on ; ) Tulijoita varmasti riittää tilallesi.
Susta saa kuvan, että olet todellinen ammattivalittaja ja mielensäpahoittaja, ja työskentelet jossain puolimatkan kievarissa, joka Jyrki Sukulan pitäisi tulla laittamaan kuntoon.
Ei pahalla, mutta ei hyvälläkään ; )
[/quote]
Onneksi uudet työt jo odottaa ihan eri paikassa :)
Olen juuri niin ammattivalittaja ja mielenipahoittaja että en viitsi jättää edes sitä kusipäistä työnantajaa pulaan kesken kauden kun kaikki muut on jo itsensä irtisanoneet tai jo haastattelussa työnkuvan&ehtojen selvittyä kaikonneet äkkiä ovesta. Teen työni ja paljon enemmän kuin siihen kuuluisi, painan pitkää päivää että ovet voisi olla auki ja saan siitä melko mitättömän korvauksen työhön nähden. Olisipa hauska nähdä se parempi työntekijä ja sen fiilikset tämän paikan jälkeen.
P.s Sukulalle olisi täälä varmasti käyttöä, mutta jos pomo ei kestä edes kritiikin ajattelemista, se tuskin haluaa moisia lähellekään ;)
Ap
Huomaa todellakin, että monelle mielikuva alasta on melko ruusuinen. "Kyllä pitää/pystyy järjestämään tauon jos haluaa", kun ei vaan voi! Jos olet ainoa kokki ja kaverina on vaan tarjoilija, niin et voi sanoa hänelle, että teepä ruoat minä meen syömään. Eivät hekään voi pyörittää ravintolaa yksin, saati monellakaan ei ole tarvittavaa taitoa ruokien valmistamiseen. Ja kun kokin työ ei ole vain annosten tekoa, vaan siihen sisältyy esivalmisteluja, misojen täydennystä, siivousta (tätä tehdään kokoajan + päivittäiset siivoustoimet eli lattia, seinät yms +viikko-&kuukausisuunnitelman mukaiset), tiskaamista, kuormanpurkua jne. Eli se vessatauon pitäminen on välillä jo saavutus!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:50"]
Aivan sairas ala. Miten tossa jaksaa vapaa-ajalla harrastaa mitään jos niska hiessä juoksee 40h/viikko ilman taukoja??
[/quote]
Ja lähdetään sitten siitä liikkeelle, että tällä alallahan ei tehdä kokoaikaisia työsoppareita vaan käytetään nollasoppareita ja osa-aikaisia soppareita ihan minimi tunneilla. Töitä on välillä aamusta yöhön ja kun on hiljaista niin sitten on enemmän viikossa vapaapäiviä kuin työpäiviä. Onnellinen saa myös olla jos pääsee talon kirjoille eikä tarvitse tehdä vuokrafirman kautta. Toki on onnekkaitakin kenellä on kokoaikainen sopimus, mutta montaakaan semmoista ihmistä en tiedä..
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:10"]
Ja tosiaan, jos et maksa ruokarahaa, et sitten tosiaan juo kahviakaan saatika sitä limua hanasta.
Ne kun ovat niitä etuja, joista ruokaraha koostuu.
Tämä ei taas ole työnantajasta kiinni, vaan verottajasta.
[/quote]
Työnantaja voi halutessaan tarjota työntekijöille ilmaiset kahvit (tai muuta pientä, kunhan tarjoiluja ei kerry "lounaan verran"), eikä verottaja rokota siitä työntekijää.
"Ravintoedulla tarkoitetaan järjestelyä, jossa työnantaja tarjoaa palkansaajalle aterian käypää alempaan hintaan tai täysin vastikkeetta. Ateriana ei pidetä työnantajan tarjoamaa kahvia ja kahvileipää eikä työnantajan järjestämää virvoketarjoiluja. Jos kahvitarjoilu on kuitenkin niin runsas, että sen voidaan katsoa korvaavan normaalin lounasruoan, kyse on ravintoedusta. " (vero.fi)
Tietenkään työpaikalla ei saa juoda ilmaiseksi kahvia tai limua, jos ei siihen ole annettu lupaa, mutta se ei liity mitenkään verottajaan tai ruokarahaan, vaan se nimenomaan on työnantajasta kiinni.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:23"]Huomaa todellakin, että monelle mielikuva alasta on melko ruusuinen. "Kyllä pitää/pystyy järjestämään tauon jos haluaa", kun ei vaan voi! Jos olet ainoa kokki ja kaverina on vaan tarjoilija, niin et voi sanoa hänelle, että teepä ruoat minä meen syömään. Eivät hekään voi pyörittää ravintolaa yksin, saati monellakaan ei ole tarvittavaa taitoa ruokien valmistamiseen. Ja kun kokin työ ei ole vain annosten tekoa, vaan siihen sisältyy esivalmisteluja, misojen täydennystä, siivousta (tätä tehdään kokoajan + päivittäiset siivoustoimet eli lattia, seinät yms +viikko-&kuukausisuunnitelman mukaiset), tiskaamista, kuormanpurkua jne. Eli se vessatauon pitäminen on välillä jo saavutus!
[/quote]
Se työaika vaan pitää rakentaa niin, että tauoille jää aikaa. Jos 8 tuntia nostaa annoksia lautaselle, niin ei ole yhden kokin paikka. Jos on 2 kokkia, tahti vähän hidastuu toisen ollessa tauolla. Jos on esivalmisteluja, pitää siinä pihvin ja porkkanan välissä. Jos ei jotain ehdi, niin lisätään työaikaa, josta maksetaan palkka eikä tehdä sitä tauolla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:07"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:54"] Täysin organisointiasia järjestää aikaa tauoille. Työvuorolistan suunnittelijan virhe alimitoittaa henkilökunnan määrä. [/quote] Kerroppa mistä voin ostaa työvuorolistan suunnittelijalle semmoisen kristallipallon, joka kertoo paljonko minäkin päivänä on asiakkaita tulossa syömään ja mihin aikaan? Välillä voi hotellissa olla tosi vähän asiakkaita eikä ravintolassakaan ole pöytävarauksia, sitten yhtäkkiä kopsahtaa ravintola täyteen tai päinvastoin, hotelli voi olla täynnä, varaudutaan tähän ja sitten pyöritellään peukaloita kun lauantai iltana ei ole ainuttakaan asiakasta moneen tuntiin. Kun ei näistä aina vaan voi tietää ja varautua! [/quote] Ei työntekijän kuulu sitä riskiä kantaa, vaan yrittäjän. Käytännössä kuitenkin aina esimerkiksi viikonloppuisin on kiirettä ja ravintola-alalla on se riski, että 50 asiakasta tupsahtaa yhtä aikaa syömään. Siihen kannattaisi varautua, eikä huutaa jälkikäteen työntekijälle, kun sataa valituksia likaisista pöydistä ja liian pitkistä odotusajoista. [/quote] Juu ravintoloissa on viikonloppuisin kiire ja niihin kyllä varaudutaan, mutta ravintolat on auki myös arkisin. Ei silloin seiso työntekijöitä rivissä siinä mittakaavassa kun viikonloppuisin. Henkilöstökulut on niin suuret suomessa, että ei siellä ketään turhaan pidetä seisomassa jos ei ole asiakkaita. Vaikka olisi kuinka kokenut työvuorolistan tekijä niin aina tulee yllätyksiä, ei kaikkea voi ennakoida [/quote] Olen itse tehnyt työvuorolistoja ravintola-alalla, tosin yrittäjän antamissa kuluraameissa ja on se jännä, kun hyvin vähän niitä yllätyksiä tuli. Joka ikiselle päivälle, jolle ehdotin ylimääräistä, sellainen olisi tarvittu. Hyvin harvoin suostuttiin.
[/quote]
Ja silti pärjäsitte.
On se jännä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:23"]Huomaa todellakin, että monelle mielikuva alasta on melko ruusuinen. "Kyllä pitää/pystyy järjestämään tauon jos haluaa", kun ei vaan voi! Jos olet ainoa kokki ja kaverina on vaan tarjoilija, niin et voi sanoa hänelle, että teepä ruoat minä meen syömään. Eivät hekään voi pyörittää ravintolaa yksin, saati monellakaan ei ole tarvittavaa taitoa ruokien valmistamiseen. Ja kun kokin työ ei ole vain annosten tekoa, vaan siihen sisältyy esivalmisteluja, misojen täydennystä, siivousta (tätä tehdään kokoajan + päivittäiset siivoustoimet eli lattia, seinät yms +viikko-&kuukausisuunnitelman mukaiset), tiskaamista, kuormanpurkua jne. Eli se vessatauon pitäminen on välillä jo saavutus! [/quote] Se työaika vaan pitää rakentaa niin, että tauoille jää aikaa. Jos 8 tuntia nostaa annoksia lautaselle, niin ei ole yhden kokin paikka. Jos on 2 kokkia, tahti vähän hidastuu toisen ollessa tauolla. Jos on esivalmisteluja, pitää siinä pihvin ja porkkanan välissä. Jos ei jotain ehdi, niin lisätään työaikaa, josta maksetaan palkka eikä tehdä sitä tauolla.
[/quote]
Miten sä rakennat sun työaikaa jos ihmisiä tulee ovista ja ikkunoista?? Joo siitä maksetaan jos jäädään töihin työajan jälkeen, mutta et sä voi herranen aika sanoa ihmisille millon ne saa tulla syömään ravintolaan ja millon ei.
Se on vaan karu totuus, että jossain paikoissa joudut tekeen kahden ihmisen työt yksin ilman niitä taukoja... Ja työaika tasan jatkuu niin kauan ko hommat on saatu valmiiksi. Ja tauot on siltikin pitämättä...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:10"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:07"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 23:01"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:54"] Täysin organisointiasia järjestää aikaa tauoille. Työvuorolistan suunnittelijan virhe alimitoittaa henkilökunnan määrä. [/quote] Kerroppa mistä voin ostaa työvuorolistan suunnittelijalle semmoisen kristallipallon, joka kertoo paljonko minäkin päivänä on asiakkaita tulossa syömään ja mihin aikaan? Välillä voi hotellissa olla tosi vähän asiakkaita eikä ravintolassakaan ole pöytävarauksia, sitten yhtäkkiä kopsahtaa ravintola täyteen tai päinvastoin, hotelli voi olla täynnä, varaudutaan tähän ja sitten pyöritellään peukaloita kun lauantai iltana ei ole ainuttakaan asiakasta moneen tuntiin. Kun ei näistä aina vaan voi tietää ja varautua! [/quote] Ei työntekijän kuulu sitä riskiä kantaa, vaan yrittäjän. Käytännössä kuitenkin aina esimerkiksi viikonloppuisin on kiirettä ja ravintola-alalla on se riski, että 50 asiakasta tupsahtaa yhtä aikaa syömään. Siihen kannattaisi varautua, eikä huutaa jälkikäteen työntekijälle, kun sataa valituksia likaisista pöydistä ja liian pitkistä odotusajoista. [/quote] Juu ravintoloissa on viikonloppuisin kiire ja niihin kyllä varaudutaan, mutta ravintolat on auki myös arkisin. Ei silloin seiso työntekijöitä rivissä siinä mittakaavassa kun viikonloppuisin. Henkilöstökulut on niin suuret suomessa, että ei siellä ketään turhaan pidetä seisomassa jos ei ole asiakkaita. Vaikka olisi kuinka kokenut työvuorolistan tekijä niin aina tulee yllätyksiä, ei kaikkea voi ennakoida [/quote] Olen itse tehnyt työvuorolistoja ravintola-alalla, tosin yrittäjän antamissa kuluraameissa ja on se jännä, kun hyvin vähän niitä yllätyksiä tuli. Joka ikiselle päivälle, jolle ehdotin ylimääräistä, sellainen olisi tarvittu. Hyvin harvoin suostuttiin.
[/quote]
Ja silti pärjäsitte.
On se jännä.
[/quote]
Asiakkaat odotti yli tunnikin annoksiaan, juostiin hikisinä ilman juoma- ja vessataukoja, nähtiin painajaisia ennen työvuoroa, joskus jopa itkin takahuoneessa ja annoin vaan asiakkaiden odottaa. Oka ikinen kerta tuli valituksia asiakkailta sekä suullisesti että kirjallisesti, yleensä siisteydestä ja työvuorosuunnittelusta, joskus palvelustakin. Soiteltiin apuun vapaapäivällä olevia työkavereita ja lopulta pomolle, joka ei yleensä tullut.
En kutsuisi tuota pärjäämiseksi. Meillä vaihtui porukka tiuhaan, sillä ei tuollaista kukaan kestä. Itse jäin, koska oli asuntolaina maksettavana ja opinnot kesken, työajat sopivat koulun kanssa yksiin.
Tämä on arkipäivää ravintola-alalla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:36"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:23"]Huomaa todellakin, että monelle mielikuva alasta on melko ruusuinen. "Kyllä pitää/pystyy järjestämään tauon jos haluaa", kun ei vaan voi! Jos olet ainoa kokki ja kaverina on vaan tarjoilija, niin et voi sanoa hänelle, että teepä ruoat minä meen syömään. Eivät hekään voi pyörittää ravintolaa yksin, saati monellakaan ei ole tarvittavaa taitoa ruokien valmistamiseen. Ja kun kokin työ ei ole vain annosten tekoa, vaan siihen sisältyy esivalmisteluja, misojen täydennystä, siivousta (tätä tehdään kokoajan + päivittäiset siivoustoimet eli lattia, seinät yms +viikko-&kuukausisuunnitelman mukaiset), tiskaamista, kuormanpurkua jne. Eli se vessatauon pitäminen on välillä jo saavutus! [/quote] Se työaika vaan pitää rakentaa niin, että tauoille jää aikaa. Jos 8 tuntia nostaa annoksia lautaselle, niin ei ole yhden kokin paikka. Jos on 2 kokkia, tahti vähän hidastuu toisen ollessa tauolla. Jos on esivalmisteluja, pitää siinä pihvin ja porkkanan välissä. Jos ei jotain ehdi, niin lisätään työaikaa, josta maksetaan palkka eikä tehdä sitä tauolla.
[/quote]
Miten sä rakennat sun työaikaa jos ihmisiä tulee ovista ja ikkunoista?? Joo siitä maksetaan jos jäädään töihin työajan jälkeen, mutta et sä voi herranen aika sanoa ihmisille millon ne saa tulla syömään ravintolaan ja millon ei.
[/quote]
Aikaisempi ei ole oma vastaukseni. Tähän työajan rakentamiseen sanon saman, että miten ennakoit kun se asiakkaiden määrä vaihtelee? En ensimmäisessä kommentissani kirjoittanut, että olen myös onnistunut pitämään taukoja ihan ilman keskeytyksiäkin, mutta siihen ei voi luottaa. Yksi kokki riitti ajoittain ja toisen kokin palkan maksua ei olisi mitenkään saatu perusteltua (kyseessä siis ketjupaikka), muuten kuin 1 ½ tunnin vuoronvaihdon päällekäisyys, jossa toinen oikeasti yritti saada seuraavan päivän lounaan esivalmistelut tehtyä. Ja itse en ainakaan koe reiluksi, että tulen töihin ja istun ekat 30 min perseelläni kun "minulla on tauko" tai toisen istua alas juuri ennen kun työpäivä loppuu ja hänellä on todennäköisesti omat hommat kesken.
Mitä työajan lisäämiseen tulee, niin ketjut laskevat missä ajassa työt tulisi tehdä ja sen mukaan jätetään esim. lopputöille aikaa ja näissä laskuissa ei huomioida sitä mikä ero on sillä, jos olet viimeisen tunnin aikana ruokkinut 5 vai 50 ihmistä. Omissa paikoissa (samassa ketjussa siis) alle 15 min ylittävää työaikaa ei korvattu, eli jos teet 5 päivänä viikossa 10 min ylitöitä niin siinä jää melkein tunnin palkan verran saamatta. Ylityöt pitää myös selittää jos merkkaa tämän 15 min lisäyksen listaan ja pidemmän päälle ei katsota hyvällä jos sanoo ettei ehdin muuten tehdä hommiaan.
Eli olen pystynyt itse pitämään taukoja, kun olen ensin saanut seuraavan päivän valmiiksi, tehnyt siivoukset niin pitkälle kun on järkevää jne eli kun vuoro on oikeasti loppu puolella. Pointtini onkin nyt se, että monellako muulla alalla olet tauollakin kiireessä, kun voit joutua alas istuttuasi heti pomppaamaan takaisin ylös määrittämättömäksi ajaksi (riippuen tilauksesta ja montako niitä tulee lisää)? Onko oikeasti muka reilua, jos joutuu maksamaan ruoasta jota et edes syö? (En onneksi itse ole joutunut ko. rahaa koskaan maksamaan) Työajan jälkeen taukoilu ja syöminen on yhtä hyödyllistä, kuin jos istuisi vessanpöntölle vaikka on jo kussut housuun - Kiva ajatuksena, mutta käytännössä hyödytöntä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 01:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2015 klo 00:36"]
[/quote]
[/quote]
Aikaisempi ei ole oma vastaukseni. Tähän työajan rakentamiseen sanon saman, että miten ennakoit kun se asiakkaiden määrä vaihtelee? En ensimmäisessä kommentissani kirjoittanut, että olen myös onnistunut pitämään taukoja ihan ilman keskeytyksiäkin, mutta siihen ei voi luottaa. Yksi kokki riitti ajoittain ja toisen kokin palkan maksua ei olisi mitenkään saatu perusteltua (kyseessä siis ketjupaikka), muuten kuin 1 ½ tunnin vuoronvaihdon päällekäisyys, jossa toinen oikeasti yritti saada seuraavan päivän lounaan esivalmistelut tehtyä. Ja itse en ainakaan koe reiluksi, että tulen töihin ja istun ekat 30 min perseelläni kun "minulla on tauko" tai toisen istua alas juuri ennen kun työpäivä loppuu ja hänellä on todennäköisesti omat hommat kesken.
Mitä työajan lisäämiseen tulee, niin ketjut laskevat missä ajassa työt tulisi tehdä ja sen mukaan jätetään esim. lopputöille aikaa ja näissä laskuissa ei huomioida sitä mikä ero on sillä, jos olet viimeisen tunnin aikana ruokkinut 5 vai 50 ihmistä. Omissa paikoissa (samassa ketjussa siis) alle 15 min ylittävää työaikaa ei korvattu, eli jos teet 5 päivänä viikossa 10 min ylitöitä niin siinä jää melkein tunnin palkan verran saamatta. Ylityöt pitää myös selittää jos merkkaa tämän 15 min lisäyksen listaan ja pidemmän päälle ei katsota hyvällä jos sanoo ettei ehdin muuten tehdä hommiaan.
Eli olen pystynyt itse pitämään taukoja, kun olen ensin saanut seuraavan päivän valmiiksi, tehnyt siivoukset niin pitkälle kun on järkevää jne eli kun vuoro on oikeasti loppu puolella. Pointtini onkin nyt se, että monellako muulla alalla olet tauollakin kiireessä, kun voit joutua alas istuttuasi heti pomppaamaan takaisin ylös määrittämättömäksi ajaksi (riippuen tilauksesta ja montako niitä tulee lisää)? Onko oikeasti muka reilua, jos joutuu maksamaan ruoasta jota et edes syö? (En onneksi itse ole joutunut ko. rahaa koskaan maksamaan) Työajan jälkeen taukoilu ja syöminen on yhtä hyödyllistä, kuin jos istuisi vessanpöntölle vaikka on jo kussut housuun - Kiva ajatuksena, mutta käytännössä hyödytöntä.
[/quote]
Kyllä, olen samaa mieltä viimeisestä lauseestasi. Mutta pointti on se, että jos minulta väkisin vietäisiin ruokaraha palkasta niin todellakin ottaisin sitten sen edestä ruokaa vaikka sitten vuoron päätteeksi ja se varmasti vähentäisi edes jonkun verran harmitusta tuosta ruokarahan veloituksesta. Haluaisin itse saada rahoilleni vastinetta. Jos se ruokaraha joka tapauksessa otetaan palkasta niin miksi ap ostaa siitä huolimatta omat sämpylät mukaan töihin kun voisi syödä työpaikan sämpylöitä? Itse ainakin pystyn ruuan syömään 10-15 minuutissa, kai tuon mittainen tauko asiakkaista on edes jossain vaiheessa päivää.
No periaatteessa voi. Jos kieltäydyt maksamasta ruokarahaa, et saa myöskään sitten nauttia yhtikäs mitään ravintolan tuotteista, muuta kuin vettä hanasta. Eli et edes kahvia.
Tämä kun on ihan verotukseen pohjautuva tämä ruokaraha. Ja missä oikein työskentelet, jos et ehdi missään välissä mitään syödä?
Kakkonen jatkaa... Olen työskennellyt aikanani useammassakin ravintolassa, enpä muista että yhdessäkään kukaan olisi koskaan pitänyt puolen tunnin ruokataukoa. Taidat olla aika nuori, hyväuskoinen ? ;)
No en ole erityisen nuori enkä kovin hyväuskoinenkaan.. ;)
Olen tehnyt ravintola-alan hommia kuitenkin melko monessa paikassa ja ruokarahaa maksanut tasan yhdessä niistä. Silloin kyllä hyvillä mielin koska sain istua alas ja syödä ruokani rauhassa, vaikka en siihen toki puolta tuntia kuluttanutkaan.
Jaa missäkö töissä? No sellaisessa paikassa missä yksi työntekijä pyörittää niin baaria, keittiötä kuin hotelliakin. Sellaisessa paikassa missä työpäivät venyy kellon ympäri eikä ruokaa todellakaan ehdi istua alas rauhassa syömään. Jos haukkaan omasta eväsleivästä silloin tällöin kun satun ehtimään palasen, en mielelläni maksa siitä huvista työnantajalle saati verottajalle 5,27e/pv.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:07"]
No en ole erityisen nuori enkä kovin hyväuskoinenkaan.. ;) Olen tehnyt ravintola-alan hommia kuitenkin melko monessa paikassa ja ruokarahaa maksanut tasan yhdessä niistä. Silloin kyllä hyvillä mielin koska sain istua alas ja syödä ruokani rauhassa, vaikka en siihen toki puolta tuntia kuluttanutkaan. Jaa missäkö töissä? No sellaisessa paikassa missä yksi työntekijä pyörittää niin baaria, keittiötä kuin hotelliakin. Sellaisessa paikassa missä työpäivät venyy kellon ympäri eikä ruokaa todellakaan ehdi istua alas rauhassa syömään. Jos haukkaan omasta eväsleivästä silloin tällöin kun satun ehtimään palasen, en mielelläni maksa siitä huvista työnantajalle saati verottajalle 5,27e/pv. Ap
[/quote]
No siitä puolen tunnin tauosta saat kyllä uneksia...
Ja tosiaan, jos et maksa ruokarahaa, et sitten tosiaan juo kahviakaan saatika sitä limua hanasta.
Ne kun ovat niitä etuja, joista ruokaraha koostuu.
Tämä ei taas ole työnantajasta kiinni, vaan verottajasta.
Ja niin, tokihan teillä on kokilla sielä misot valmiina kun se on tullut töihin ennen avaamista/tehnyt edellisenä päivänä ja ne sinne valmistanut. Meillä sekin kuulu sen yhden ja saman kaverin töihin, ei ne esivalmistelut siellä ole odottamassa jos et ole niitä ihan itse sinne tehnyt.. :)
Ap