Ravintola-ala ja ruokaraha!
Jos töitä tekee ravintolassa jossa ei ole mahdollista pitää puolen tunnin ruokataukoa(eikä muutakaan taukoa jolloin voisi olla tekemättä mitään töitä) vaan aina on mentävä jos/kun asiakas astuu sisälle/tarvii jotain eikä myöskään syö ravintolan ruokia NIIN..
Voiko työnantaja todella silti periä ruokarahan palkasta?
Muistelen lukeneeni jostain että ruokarahaa ei voi periä jos ei voida edes toteuttaa lounastaukoa, vaan en sellaista selkeää tietoa löydä..
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:33"]
Täytyypä tuota kysäistä jostain kun asiaa koskevassa laissa on kuitenkin viittaus raaka-aineiden arvoon suhteessa ruokarahaan. Minä saan ilmeisesti juoda noin puolitoista paketillista kahvia työpäiväni aikana jotta se täyttää tuon edun arvon... On se ravintola-ala vaan hieno sekametelisoppa. Toisten alojen työnantajat maksavat ateriakorvausta siitä ettei työntekijä voi ruokailla puolta tuntia työpaikalla ja ravintola-alalla työntekijä maksaa siitä samaisesta asiasta työnantajalle..
[/quote]
Kyseessä on verottajan hieno keksintö, ei ravintola-alan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:33"]
Täytyypä tuota kysäistä jostain kun asiaa koskevassa laissa on kuitenkin viittaus raaka-aineiden arvoon suhteessa ruokarahaan. Minä saan ilmeisesti juoda noin puolitoista paketillista kahvia työpäiväni aikana jotta se täyttää tuon edun arvon... On se ravintola-ala vaan hieno sekametelisoppa. Toisten alojen työnantajat maksavat ateriakorvausta siitä ettei työntekijä voi ruokailla puolta tuntia työpaikalla ja ravintola-alalla työntekijä maksaa siitä samaisesta asiasta työnantajalle..
[/quote]
Kyse ei ole raaka-aineiden arvosta, vaan verottaja katsoo sinun saavan ETUA josta joudut maksamaan.
Sillä ei ole merkitystä paljonko syöt tai juot. Joko kieltäydyt kokonaan ruokaedusta, eli jopa siitä kahvista, tai sitten maksat ruokarahan.
Ruokaraha ei ole sama kuin kilomyynti-buffet jossa maksat siitä mitä syöt.
Sä et maksa työnantajalle mitään, vaan osa palkasta maksetaan ruokaedun muodossa.
Niin kieltäydynhän minä moisesta Edusta vaan kun työnantaja ei halua ottaa kuuleviin korviin moista.. Sivuseikkana voin mainita sen minkä jätin aloituksesta pois siihen kuulumattomana, työnantajani yrittää periä vieläpä tuplasti enemmän kuin tuon verottajan ilmoittaman summan verran. Se tosin johtuu siitä että työnantajani on hieman korkkiruuvia kierompi ja mielellään kasvattaa omaa lompakkoaan muiden kustannuksella..
9, kyseessä siis ei ole perinteinen ateriakorvaus vaan ruokaraha joka pidätetään palkasta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:59"]
Niin kieltäydynhän minä moisesta Edusta vaan kun työnantaja ei halua ottaa kuuleviin korviin moista.. Sivuseikkana voin mainita sen minkä jätin aloituksesta pois siihen kuulumattomana, työnantajani yrittää periä vieläpä tuplasti enemmän kuin tuon verottajan ilmoittaman summan verran. Se tosin johtuu siitä että työnantajani on hieman korkkiruuvia kierompi ja mielellään kasvattaa omaa lompakkoaan muiden kustannuksella.. 9, kyseessä siis ei ole perinteinen ateriakorvaus vaan ruokaraha joka pidätetään palkasta. Ap
[/quote]
Sama asia.
Mutta joo, periaatteessa voit kieltäytyä ja työnantajan on siihen suostuttava, mutta sitten et tosiaan muuta evästä työantajalta nauti, kuin vettä hanasta.
Yhdessä työpaikassa meiltä perittiin ruokaraha yli 4h työvuoroista. Ja kyseessä oli aika iso lafka joten uskoisin että ihan on oikein toimittu (en kyllä koskaan tuota kyseenalaistanutkaan). Mua ei haitannut koska söin mielellään töissä sen rahan edestä, ei mullakaan mitään taukoja ollut mutta siinä samalla.
Enpä ole ikinä ollut ravintolassa, jossa työvuorossa pystyisi AINA pitämään ruokatauon, jonka aikana ehdit istua alas tai että se kestäisi sen puoli tuntia. Itselle on nykyään pääasia, että saa edes jotain ruokaa työpäivän aikana. Vaikka sitten keittiössä seisten syödessä tai 10 minuutissa ruoan ahmien tai vaikka kylmää ruokaa..
Meillä on kyllä mahdollisuus syödä ruoka myös ENNEN tai JÄLKEEN työvuoron, tai ottaa ruoka rasiassa mukaan kotiin vuoron jälkeen. Pystyisitkö hyödyntämään tuon ruokaedun näin, jos se on maksettava? saisit rahoillesi vastinetta..
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:03"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 20:59"]
Niin kieltäydynhän minä moisesta Edusta vaan kun työnantaja ei halua ottaa kuuleviin korviin moista.. Sivuseikkana voin mainita sen minkä jätin aloituksesta pois siihen kuulumattomana, työnantajani yrittää periä vieläpä tuplasti enemmän kuin tuon verottajan ilmoittaman summan verran. Se tosin johtuu siitä että työnantajani on hieman korkkiruuvia kierompi ja mielellään kasvattaa omaa lompakkoaan muiden kustannuksella.. 9, kyseessä siis ei ole perinteinen ateriakorvaus vaan ruokaraha joka pidätetään palkasta. Ap
[/quote]
Sama asia.
Mutta joo, periaatteessa voit kieltäytyä ja työnantajan on siihen suostuttava, mutta sitten et tosiaan muuta evästä työantajalta nauti, kuin vettä hanasta.
[/quote]
Ainahan sitä omat kahvit voi keittää, eikä maksa yli 5 euroa päivässä.
Ateriamaksu ei ole luontoisetu. Ateriamaksu on työntekijän maksama korvaus ateriasta. Osa ravintoloista myy työntekijöilleen ateriat sen verottajan määrittelemän arvon mukaisella hinnalla. Ja luontoiseduksi luettava ateriaetu ei tarkoita työnantajan tarjoamaa kahvia.
Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan.
Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla?
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:13"]
Ateriamaksu ei ole luontoisetu. Ateriamaksu on työntekijän maksama korvaus ateriasta. Osa ravintoloista myy työntekijöilleen ateriat sen verottajan määrittelemän arvon mukaisella hinnalla. Ja luontoiseduksi luettava ateriaetu ei tarkoita työnantajan tarjoamaa kahvia.
[/quote]
Niin, tarkistapa itse työantajan , kuka söi, kuka ei? Joiko joku kahvia , limua, tuoremehua?
Itse en jaksaisi tuosta reilusta vitosesta itkeä, jos ruoka on oikeasti hyvää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"]
Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap
[/quote]
Teepä sitten niin.
Ei ole sama asia..... Edelleenkään.
Ja monesti noi toimistotyöntekijät pitää kahvikassaa tai ostavat vuorotellen kahvipaketin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:13"]
[/quote]
Niin, tarkistapa itse työantajan , kuka söi, kuka ei? Joiko joku kahvia , limua, tuoremehua?
Itse en jaksaisi tuosta reilusta vitosesta itkeä, jos ruoka on oikeasti hyvää.
[/quote]
Tarkistapa kauppiaana, kuka syö banaanin, kuka vie patukan, kuka syö hävikistä... kuka vie kyniä, kuka käyttää tolkuttomasti laastaria, kuka puhuu omia asioita puhelumella...
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"]
Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap
[/quote]
Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen?
Pitäkää ne tauot. Niiden aikana tehdystä työstä ei makseta ekstraa palkassa. Syökää ja juokaa, kuka mitäkin, mutta tehkää se.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:28"]
Pitäkää ne tauot. Niiden aikana tehdystä työstä ei makseta ekstraa palkassa. Syökää ja juokaa, kuka mitäkin, mutta tehkää se.
[/quote]
et taida olla ravintola-alalla? =)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:28"]
[/quote]
et taida olla ravintola-alalla? =)
[/quote]
Olen. Ja pidän tauot.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:13"] Ateriamaksu ei ole luontoisetu. Ateriamaksu on työntekijän maksama korvaus ateriasta. Osa ravintoloista myy työntekijöilleen ateriat sen verottajan määrittelemän arvon mukaisella hinnalla. Ja luontoiseduksi luettava ateriaetu ei tarkoita työnantajan tarjoamaa kahvia. [/quote] Niin, tarkistapa itse työantajan , kuka söi, kuka ei? Joiko joku kahvia , limua, tuoremehua? Itse en jaksaisi tuosta reilusta vitosesta itkeä, jos ruoka on oikeasti hyvää. [/quote] Tarkistapa kauppiaana, kuka syö banaanin, kuka vie patukan, kuka syö hävikistä... kuka vie kyniä, kuka käyttää tolkuttomasti laastaria, kuka puhuu omia asioita puhelumella...
[/quote]
Varastamisen rinnastaminen ruokaetuun ei oikein toimi....
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:28"]
[/quote]
Et sitten ilmeisesti ole ollut niin kiireisessä ravintolassa töissä, että ymmärtäisit ettei taukoja vaan aina ehdi pitää. Ei ainakaan meillä sanota asiakkaille, et ''oottakaa nyt alko ruokatunti, tuun palvelemaan teitä puolen tunnin päästä''
Täytyypä tuota kysäistä jostain kun asiaa koskevassa laissa on kuitenkin viittaus raaka-aineiden arvoon suhteessa ruokarahaan. Minä saan ilmeisesti juoda noin puolitoista paketillista kahvia työpäiväni aikana jotta se täyttää tuon edun arvon...
On se ravintola-ala vaan hieno sekametelisoppa. Toisten alojen työnantajat maksavat ateriakorvausta siitä ettei työntekijä voi ruokailla puolta tuntia työpaikalla ja ravintola-alalla työntekijä maksaa siitä samaisesta asiasta työnantajalle..