Ravintola-ala ja ruokaraha!
Jos töitä tekee ravintolassa jossa ei ole mahdollista pitää puolen tunnin ruokataukoa(eikä muutakaan taukoa jolloin voisi olla tekemättä mitään töitä) vaan aina on mentävä jos/kun asiakas astuu sisälle/tarvii jotain eikä myöskään syö ravintolan ruokia NIIN..
Voiko työnantaja todella silti periä ruokarahan palkasta?
Muistelen lukeneeni jostain että ruokarahaa ei voi periä jos ei voida edes toteuttaa lounastaukoa, vaan en sellaista selkeää tietoa löydä..
Kommentit (97)
TES:sä ei ravintola-alalle määritellä Lounastaukoa, vain mahdollisuutta ruokailla työn lomassa. Ja tämä koskee ainakin 7,4 tuntia päivässä työskenteleviä. Alle 6 tunnin työvuoron ei kuulu kuin kahvitauko. Ja kukaan ei voi pakottaa maksamaan ruokarahaa, vaikka se yleistä onkin. T: esimies
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"]
Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap
[/quote]
Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen?
[/quote]
Kuten aiemmassa kommenteissa kirjoitin, meillä tehdään töitä vuorossa yksin eikä lounasta ole. Eli jos haluan firman ruokia syödä, se on ensin ihan itse tehtävä ja taukoa sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdotonta pitää.
Jos ovesta tulee majoittuvia, ruokailijoita tai vaikkapa baariasiakkaita, täytyy lähteä heitä palvelemaan ja jättää oma syöminen kesken. Se kotona tehty sämpylä on hitosti paljon parempaa vielä puolen tunnin pöydällä seisomisen jälkeenkin kuin esimerkiksi pasta.
Ap
Minäkin 12 vuotta olin ravintola-alalla ja ihmettelin aina, miten on niin vaikeaa järjestää tauot työntekijöille. Aloittaessani työehtosopimus takasi tauot, viimeksi pari vuotta sitten oli kiristynyt muotoon "jos ei onnistu niin mahdollisuus ruokailuun järjestettävä työn ohessa".
Pitäkää oikeuksistanne kiinni ja vaatikaa lisää. Ravintola-alalla on nuorta väkeä ja suuri vaihtuvuus, jolloin sitoutuneisuus on matalalla ja oikeuksia viedään jatkuvasti. Ei niistä kukaan muu pidä huolta kuin te itse.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:28"] Pitäkää ne tauot. Niiden aikana tehdystä työstä ei makseta ekstraa palkassa. Syökää ja juokaa, kuka mitäkin, mutta tehkää se. [/quote] et taida olla ravintola-alalla? =) [/quote] Olen. Ja pidän tauot.
[/quote]
Missähän ravintolassa tuo mahtaa onnistua?
Tai sitten olet juuri se vanha pieru, joka on vielä luottamusmies tms.
Ja kaikki vihaa sua kun istut sen puoli tuntia perse homeessa ja muut raataa sunkin edestä.
Valitettavasti olen törmännyt muutamaan kaltaiseesi vuosien varrella.
Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista?
Onko oikeasti vielä olemassa ala, jossa työntekijälle ei ole taattu minkäänlaista lakisääteistä taukoa, jolla voisi syödä ilman häiriöitä? Eikö edes keskivertoa lyhyempää taukoa?
Ihan käsittämätöntä vuonna 2015!
Itse olen ratkaissut asian sillä, että otan ruuan joko mukaani (jos työnantaja sen sallii, kaikki ei suostu tuohon) tai sitten syön ennen tai jälkeen työvuoron. Hyvin harvoin on saanut istua 15min rauhassa ja syödä ruokansa. En edes jaksa nakuttaa tuommoisesta, ei paljon tunnut reilun viiden euron "menetys" 10-12 tunnin työpäivästä.
Miksi olet tuollaisella töissä, joka koittaa vedättää sinua kaikin keinoin?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista?
Onko oikeasti vielä olemassa ala, jossa työntekijälle ei ole taattu minkäänlaista lakisääteistä taukoa, jolla voisi syödä ilman häiriöitä? Eikö edes keskivertoa lyhyempää taukoa?
[/quote]
Työnantajan on pyrittävä järjestämään työvuorojen välinen lepoaika ehdotonta aikaa pidemmäksi. Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava 5. kohdan mukaisen kahvitauon lisäksi vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä.
Tuossa tessin kohta matkailu- ja ravintola-alalta. Eli kyllä sellainenkin ala vielä ikävä kyllä löytyy..
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:28"] Pitäkää ne tauot. Niiden aikana tehdystä työstä ei makseta ekstraa palkassa. Syökää ja juokaa, kuka mitäkin, mutta tehkää se. [/quote] et taida olla ravintola-alalla? =) [/quote] Olen. Ja pidän tauot.
[/quote]
Missähän ravintolassa tuo mahtaa onnistua?
Tai sitten olet juuri se vanha pieru, joka on vielä luottamusmies tms.
Ja kaikki vihaa sua kun istut sen puoli tuntia perse homeessa ja muut raataa sunkin edestä.
Valitettavasti olen törmännyt muutamaan kaltaiseesi vuosien varrella.
[/quote]
Suosittelen itse kokeilemaan sinuakin esimerkiksi avaamaan suusi ja sanomaan, että tarvitsen tauon.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista?
[/quote]
Maran tessi ei enää takaa taukoja. 12 vuotta sitten takasi. Uskomatonta, mutta totta. Siellä painavat hikisinä alimiehityksellä hirveässä kiireessä kuumassa ja kosteassa ja vaaranpaikkojakin on normityötä enemmän - palovammat, liukastumiset, viiltohaavat...
Onneksi pääsin pois.
Olen ollut ravintolan keittiössä kokkina ja kaikissa työpaikoissa on peritty suoraan tilistä ruokaraha tehtyjen työpäivien mukaan.
Niissä työpaikoissa jossa olin toimittiin niin että ennen lounasta oli kympin kahvit, keittiöhenkilökunta söi lounaan asiakaslounaan jälkeen ja vapaasti sai ottaa niitä ruokia mitä oli lounaalle valmistettu. On selvää ettei kiireisimpään lounasaikaan todellakaan työntekijät syö, jotkut harjoittelijat luulevat että niin voi toimia mutta pian ne oppivat talon tavoille.
Isoimmissa paikoissa esim. hotelli-ravintola on henkilökunnan ruokala jonne kokit tekee ruoat ja siellä syövät tarjoilijat, kerrossiivoojat, respan väki ja muu talon henkilökunta. Näissä on kiinteät ruoka-ajat, aamuvuorolle omat ja iltavuorolle omat.
Keittiöväki ruokaili joko ruokalassa tai söi asiakaslounaan jämiä kuka mitenkin tahtoi.
Tessissä ei ollut silloin mainintaa ruokatauon pituudesta, ruokailu työnohessa tms. Talokohtaista miten asia on järjestetty. Pitää vain ottaa aika omaan ruokailuun. Kokit kyllä syö joskus ihan listaruokiakin, toki riippuu paikasta. Oma työrytmi pitää osaa organisoida niin että ehtii syömään.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista?
[/quote]
Työnantajan on pyrittävä järjestämään työvuorojen välinen lepoaika ehdotonta aikaa pidemmäksi. Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava 5. kohdan mukaisen kahvitauon lisäksi vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä.
Tuossa tessin kohta matkailu- ja ravintola-alalta. Eli kyllä sellainenkin ala vielä ikävä kyllä löytyy..
Ap
[/quote]
Tuossa nimenomaan lukee, että on varattava vähintään ruokailun pituinen palkallinen tauko, ellei ole mahdollista antaa vähintään puolen tunnin pituista taukoa, jolloin on mahdollista poistua työpaikalta.
Kokit ja tarjoilijat eivät syö ravintolan lounasaikana - kuka ne ruoat asiakkaille valmistaisi haloo!
Lounasajan päättymisen jälkeen heti ruokailemaan ja sitten seuraavan päivän esivalmistelut ja lopputyöt. Itse se aika pitää ymmärtää ottaa. Työ ei koskaan ravintolasta lopu.
36 § Työpaikkaruokailu Työpaikka-aterian raha-arvo määräytyy verohallinnon vahvistaman luontoisetujen ennakonpidätysarvon mukaan. Raha-arvo peritään työntekijän nettopalkasta, ellei paikallisesti toisin sovita. Aterioiden raha-arvo peritään seuraavasti: • raha-arvo pidätetään palkanmaksukausittain työntekijän kokonaispalkasta, josta on vähennetty vero tai •työntekijä suorittaa raha-arvon mukaisen summan käteisenä tai • työnantaja myy työntekijälle raha-arvon mukaisella hinnalla ateriakuponkeja. Ateriointiaika on järjestettävä tämän työehtosopimuksen 7 §:n mukaisesti. Aterian on oltava hyvin valmistettu, vaihteleva ja ravitseva.
Tuossa vielä kohta itse ruokarahasta kun joku aiemmin taisi sekoittaa muilla aloilla maksettavaan ateriakorvaukseen..
Töitä teen siksi kun elääkin täytyy, mutta täällä en onneksi kauaa. Ja palkat alalla on niin surkeita ettei kyllä huvita maksaa satasta kuussa ekstraa edusta jota ei pysty/halua käyttää.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista?
[/quote]
Ap
[/quote]
Tuossa nimenomaan lukee, että on varattava vähintään ruokailun pituinen palkallinen tauko, ellei ole mahdollista antaa vähintään puolen tunnin pituista taukoa, jolloin on mahdollista poistua työpaikalta.
[/quote]
"Riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten"
Riittävä on suhteellinen käsite ja työn aikana tarkoittaa tasan sitä, että kun asiakas tai työkaveri huutelee, tauko keskeytyy tasan siihen.
Sen olen huomannut, että tupakkaa polttavat saavat enemmän taukoja, kuin savuttomat työntekijät. Ja tupakoitsijoille sallitaan se. Ja kun koittaa savuttomalle sanoa, että mene hetkeksi istumaan ja juomaan vaikka kupponen kahvia, niin ei voida mukamas mennä kun on sitä ja tätä ja tuota. Itse en kaipaa mitään puolen tunnin ruokataukoja, riittää pieni oma hetki ajatuksiensa kanssa ja taas juoksen työmaailmaan.
Ison porukan kanssa taukoilu on helpompaa, kunhan työväki ei ole kaikki yhtä aikaa nurkalla savuttelemassa. Onneksi joka ravintolassa, jossa olen ollut töissä, on tajuttu että röökille/syömään mennään vuorotellen.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"] Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap [/quote] Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen? [/quote] Kuten aiemmassa kommenteissa kirjoitin, meillä tehdään töitä vuorossa yksin eikä lounasta ole. Eli jos haluan firman ruokia syödä, se on ensin ihan itse tehtävä ja taukoa sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdotonta pitää. Jos ovesta tulee majoittuvia, ruokailijoita tai vaikkapa baariasiakkaita, täytyy lähteä heitä palvelemaan ja jättää oma syöminen kesken. Se kotona tehty sämpylä on hitosti paljon parempaa vielä puolen tunnin pöydällä seisomisen jälkeenkin kuin esimerkiksi pasta. Ap
[/quote]
No, ei sun työ ihan kamalan raskaalta kuitenkaan kuulosta, voisi avata silmiästi hiukan jos tekisit yhdenkin vuoron Helsingin ruuhkaravintoloissa ;)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista? Onko oikeasti vielä olemassa ala, jossa työntekijälle ei ole taattu minkäänlaista lakisääteistä taukoa, jolla voisi syödä ilman häiriöitä? Eikö edes keskivertoa lyhyempää taukoa? Ihan käsittämätöntä vuonna 2015! [/quote] Työnantajan on pyrittävä järjestämään työvuorojen välinen lepoaika ehdotonta aikaa pidemmäksi. Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava 5. kohdan mukaisen kahvitauon lisäksi vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä. Tuossa tessin kohta matkailu- ja ravintola-alalta. Eli kyllä sellainenkin ala vielä ikävä kyllä löytyy.. Ap [/quote] Tuossa nimenomaan lukee, että on varattava vähintään ruokailun pituinen palkallinen tauko, ellei ole mahdollista antaa vähintään puolen tunnin pituista taukoa, jolloin on mahdollista poistua työpaikalta. [/quote] "Riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten" Riittävä on suhteellinen käsite ja työn aikana tarkoittaa tasan sitä, että kun asiakas tai työkaveri huutelee, tauko keskeytyy tasan siihen.
[/quote]
Mitä PAM sanoo? Ihan varmasti joku on haastanut tuon, eikö muka ole mitään päätöstä? Riittävä nyt on aivan selkeä, eli aika jona ehtii syödä. Keskeytyksettä.
No kun teoriassa työnantaja ei voi estää pitämästä ruokataukoa, koska se on kirjattu lakiin. Ja siksi verottaja pakottaa kaikki ravintolat veloittamaan tuon ateriasysteemin työntekijöiltä. Kun et voi osoittaa ja sanoa, ettei ole mahdollisuutta syödä, koska silloin työnantajana rikot vielä enemmän lakia.