Ravintola-ala ja ruokaraha!
Jos töitä tekee ravintolassa jossa ei ole mahdollista pitää puolen tunnin ruokataukoa(eikä muutakaan taukoa jolloin voisi olla tekemättä mitään töitä) vaan aina on mentävä jos/kun asiakas astuu sisälle/tarvii jotain eikä myöskään syö ravintolan ruokia NIIN..
Voiko työnantaja todella silti periä ruokarahan palkasta?
Muistelen lukeneeni jostain että ruokarahaa ei voi periä jos ei voida edes toteuttaa lounastaukoa, vaan en sellaista selkeää tietoa löydä..
Kommentit (97)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:57"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:48"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:41"]Siis mitä ravintola-alan tessi sanoo noista ruokatauoista? Onko oikeasti vielä olemassa ala, jossa työntekijälle ei ole taattu minkäänlaista lakisääteistä taukoa, jolla voisi syödä ilman häiriöitä? Eikö edes keskivertoa lyhyempää taukoa? Ihan käsittämätöntä vuonna 2015! [/quote] Työnantajan on pyrittävä järjestämään työvuorojen välinen lepoaika ehdotonta aikaa pidemmäksi. Jos päivittäinen yhdenjaksoinen työaika ylittää kuusi tuntia, työntekijälle on annettava 5. kohdan mukaisen kahvitauon lisäksi vähintään puolen tunnin lepoaika tai työrytmi huomioiden tilaisuus riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten ruokailuun soveltuvassa tilassa. Lepoaikaa ei lasketa työajaksi, jos työntekijä saa vapaasti poistua työpaikalta. Jos työ on yhtäjaksoista paikallaoloa vaativaa tai yhtäjaksoisesti kuormittavaa, työn lomaan on järjestettävä mahdollisuus tarvittaessa sellaisiin taukoihin, jotka sallivat lyhytaikaisen poistumisen työpisteestä. Tuossa tessin kohta matkailu- ja ravintola-alalta. Eli kyllä sellainenkin ala vielä ikävä kyllä löytyy.. Ap [/quote] Tuossa nimenomaan lukee, että on varattava vähintään ruokailun pituinen palkallinen tauko, ellei ole mahdollista antaa vähintään puolen tunnin pituista taukoa, jolloin on mahdollista poistua työpaikalta. [/quote] "Riittävän pitkään taukoon työn aikana aterioimista varten" Riittävä on suhteellinen käsite ja työn aikana tarkoittaa tasan sitä, että kun asiakas tai työkaveri huutelee, tauko keskeytyy tasan siihen.
[/quote]
Mitä PAM sanoo? Ihan varmasti joku on haastanut tuon, eikö muka ole mitään päätöstä? Riittävä nyt on aivan selkeä, eli aika jona ehtii syödä. Keskeytyksettä.
[/quote]
PAM sanoo sen, että näiden tauottomien hiki hatussa juoksevien työntekijöiden taakkaa pitää kuormittaa vielä niin, että jätetään astiat pöytään myös itsepalveluravintoloissa. Kuulemma nostaa alan työllisyyttä. Ei nosta oikeasti kuin työntekijöiden vitutuskäyrää, ei yhdessäkään ravintolassa palkata ylimääräistä astioita keräilemään.
Jos jo työehtosopimus on noin epämääräinen ja työnantajaa suosiva, niin mitä luulet, voiko ruokailla keskeytyksettä? Kuten aiemmin sanoin, alalla on nuoria paljon ja vaihtuvuus suurta, aina on uusi tulija, jos joku luulee voivansa ruuhkassa istua alas.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:00"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:53"]
Kokit ja tarjoilijat eivät syö ravintolan lounasaikana - kuka ne ruoat asiakkaille valmistaisi haloo!
Lounasajan päättymisen jälkeen heti ruokailemaan ja sitten seuraavan päivän esivalmistelut ja lopputyöt. Itse se aika pitää ymmärtää ottaa. Työ ei koskaan ravintolasta lopu.
[/quote]
Mistä työpaikasta se työ sitten loppuu? Ei mistään,sitä kutsutaan entiseksi työpaikaksi.
SILTI kaikilla muilla aloilla pystytään järjestämään lakisääteiset tauot, mukaanlukien ruokatauot. Onpas kummaa että yhdellä alalla vaan on niin paljon työtä ettei taukoja vaan PYSTYTÄ järjestämään. :D Pyh ja pah!!
[/quote]
Yleensä työtekijämäärät on alimitoitettu ja tosiaan ravintolassa et voi sanoa asiakkaalle, että venailee nyt vain, kun on tämä lakisäädetty puolituntinen. Johonkin s-postiin vastaaminen nyt kestää sen puolen tunnin odottelun.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:00"]
Kokit ja tarjoilijat eivät syö ravintolan lounasaikana - kuka ne ruoat asiakkaille valmistaisi haloo!
Lounasajan päättymisen jälkeen heti ruokailemaan ja sitten seuraavan päivän esivalmistelut ja lopputyöt. Itse se aika pitää ymmärtää ottaa. Työ ei koskaan ravintolasta lopu.
[/quote]
Mistä työpaikasta se työ sitten loppuu? Ei mistään,sitä kutsutaan entiseksi työpaikaksi.
SILTI kaikilla muilla aloilla pystytään järjestämään lakisääteiset tauot, mukaanlukien ruokatauot. Onpas kummaa että yhdellä alalla vaan on niin paljon työtä ettei taukoja vaan PYSTYTÄ järjestämään. :D Pyh ja pah!!
[/quote]
Yleensä työtekijämäärät on alimitoitettu ja tosiaan ravintolassa et voi sanoa asiakkaalle, että venailee nyt vain, kun on tämä lakisäädetty puolituntinen. Johonkin s-postiin vastaaminen nyt kestää sen puolen tunnin odottelun.
[/quote]
Oikeastaan kyllä sen voisi sanoa asiakkaalle, ongelma on työnantajan ja asiakkaan välinen. Ei ole kenenkään etu, että tarkkaa hygieniaa vaativassa fyysisesti kuormittavassa työssä, jossa on paljon vaaranpaikkoja, työntekijät painaa töissä 12 tuntia putkeen istumatta kertaakaan alas.
Kokemusta on. En syönyt, en käynyt vessassa. Join vettä samalla kirjaimellisesti juosten.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:53"]Kokit ja tarjoilijat eivät syö ravintolan lounasaikana - kuka ne ruoat asiakkaille valmistaisi haloo!
[/quote] olen työskennellyt niin kiireisessä paikassa, ettei voinut mitenkään pitää taukoja. Nykyisessä lounaspaikassa pidetään yksi ruokatauko päivän aikana. Lounaan jälkeen klo 14 ei ehdi tauolle
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei sen ruokailun tarvitse kestää puolta tuntia. Asiakkaalle voi ihan hyvin sanoa, että hänen annoksessaan menee vaikka puoli tuntia, jos kokki on syömässä ja palaa hellan ääreen kymmenen minuutin kuluttua. Tai johtajalle voi sanoa, että pitää palvelussa parinkymmenen minuutin tauon vaikka yhden maissa, että pääsee syömään, juomaan, pissalle ja tupakalle. Jos on vuorossa ainoana, voi pomo miettiä, miten se taukoaika hoidetaan.
Itse olen ratkaissut asian niin, että syön aina ennen työvuoroa ja työvuoron jälkeen eli kahdesti päivässä. Taukoa ei vain yksinkertaisesti ehdi pitää, joten ruoasta täytyy vain haaveilla.
Ketjun kommentoijat eivät ole selkeästi päiväkään ravintoloissa työskennellyt, tai sitten kyseessä on ollut joku taka-hikiän krouvi, jossa asiakkaita käy 2 päivässä ;)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:22"]Ketjun kommentoijat eivät ole selkeästi päiväkään ravintoloissa työskennellyt, tai sitten kyseessä on ollut joku taka-hikiän krouvi, jossa asiakkaita käy 2 päivässä ;)
[/quote]
Luetaanko me samaa ketjua?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:22"]Ketjun kommentoijat eivät ole selkeästi päiväkään ravintoloissa työskennellyt, tai sitten kyseessä on ollut joku taka-hikiän krouvi, jossa asiakkaita käy 2 päivässä ;) [/quote] Luetaanko me samaa ketjua?
[/quote]
No ei kaikki kommentoijat, mutta nämä jotka on sitä mieltä , että perse penkkiin vaan, asiakkaista viis ;)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"] Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap [/quote] Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen? [/quote] Kuten aiemmassa kommenteissa kirjoitin, meillä tehdään töitä vuorossa yksin eikä lounasta ole. Eli jos haluan firman ruokia syödä, se on ensin ihan itse tehtävä ja taukoa sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdotonta pitää. Jos ovesta tulee majoittuvia, ruokailijoita tai vaikkapa baariasiakkaita, täytyy lähteä heitä palvelemaan ja jättää oma syöminen kesken. Se kotona tehty sämpylä on hitosti paljon parempaa vielä puolen tunnin pöydällä seisomisen jälkeenkin kuin esimerkiksi pasta. Ap
[/quote]
No, ei sun työ ihan kamalan raskaalta kuitenkaan kuulosta, voisi avata silmiästi hiukan jos tekisit yhdenkin vuoron Helsingin ruuhkaravintoloissa ;)
[/quote]
Tässä päivän paras vitsi oikein helsingistä asti, anteeksi nyt vaan :D
Minua ei hirvittäisi sen kummemmin tulla tekemään vaikkapa mukavaa ja kiireistä tarjoilijan vuoroa helsinkiläisessä ruuhkaravintolassa. Tuskin se loppujen lopuksi on kovinkaan kummoisempi kuin vaikkapa turun vastaava ruuhka-aikaan. Mutta miten mahtaisi käydä sen helsinkiläisen tarjoilijan jos siihen samanpituiseen työpäivään pitäisi mahduttaa myös hotellihuoneiden ja mökkien siivous, listaruokien valmistus,baarityöt, majoitujien bookkaus, välinevuokraus, koko lafkan puhtaana pito, pyykinpesu ja vaikkapa hajonneen hanan korjaus? Niin, saattaisihan siinä mieli töiden raskaudesta ja helppudesta muuttua.. ;)
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:00"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:53"] Kokit ja tarjoilijat eivät syö ravintolan lounasaikana - kuka ne ruoat asiakkaille valmistaisi haloo! Lounasajan päättymisen jälkeen heti ruokailemaan ja sitten seuraavan päivän esivalmistelut ja lopputyöt. Itse se aika pitää ymmärtää ottaa. Työ ei koskaan ravintolasta lopu. [/quote] Mistä työpaikasta se työ sitten loppuu? Ei mistään,sitä kutsutaan entiseksi työpaikaksi. SILTI kaikilla muilla aloilla pystytään järjestämään lakisääteiset tauot, mukaanlukien ruokatauot. Onpas kummaa että yhdellä alalla vaan on niin paljon työtä ettei taukoja vaan PYSTYTÄ järjestämään. :D Pyh ja pah!! [/quote] Yleensä työtekijämäärät on alimitoitettu ja tosiaan ravintolassa et voi sanoa asiakkaalle, että venailee nyt vain, kun on tämä lakisäädetty puolituntinen. Johonkin s-postiin vastaaminen nyt kestää sen puolen tunnin odottelun. [/quote] Oikeastaan kyllä sen voisi sanoa asiakkaalle, ongelma on työnantajan ja asiakkaan välinen. Ei ole kenenkään etu, että tarkkaa hygieniaa vaativassa fyysisesti kuormittavassa työssä, jossa on paljon vaaranpaikkoja, työntekijät painaa töissä 12 tuntia putkeen istumatta kertaakaan alas. Kokemusta on. En syönyt, en käynyt vessassa. Join vettä samalla kirjaimellisesti juosten.
[/quote]
No sitten on sinussa ollut vikaa, jos et ole edes voinut työkaverillesi sanoa, että menet vessaan. Pitää vain päättää omassa päässä, että niin kiire ei ole koskaan, etteikö ehdi käymään vessassa tai juoda vettä kahden minuutin aikana. Mikään ravintola ei kaadu siihen vessassakäyntiin.
Eikä ongelma ole vain työnantajan ja asiakkaan välinen. Se on myös sinun ongelmasi, jos karkoitat tuolla asenteella asiakkaat pois ja hups, ei ole enää työpaikkaa alla.
Kiireet ovat loppupeleissä vain omassa päässä. Tiedän tämän, sillä olin itsekkin nuorempana niin tyhmä, etten uskaltanut muka kiireen takia mennä edes vessaan. Ja monissa työpaikoissa on näitä vanhan liiton tarjoilijoita, jotka kokevat olevansa niin tärkeitä ja korvaamattomia, etteivät edes 10min voi istahtaa alas ja hengähtää. Tietty, kun on opetettu, että ravintola-alalla painetaan duunia aina vuorossa täysillä, niin silloin on vaikea sallia itselleen inhimmillisiä taukoja. Ja hyvin organisoidussa paikassa jokainen pääsee myös syömään vuorollaan, kun ne osataan ajoittaa ja tauottaa oikein. Turha parkua menetettyä mahdollisuutta ruokailuun, jos on ns. hiljaisen hetken aikana päättänyt ruveta pesemään lattioita sen tauon sijaan. Harvassa paikassa kuitenkaan on paikka täysi 24/7, vaan ihmisille tulee usein lähes yhtä aikaa nälkä ja sitten tulee kiire.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:22"]Ketjun kommentoijat eivät ole selkeästi päiväkään ravintoloissa työskennellyt, tai sitten kyseessä on ollut joku taka-hikiän krouvi, jossa asiakkaita käy 2 päivässä ;) [/quote] Luetaanko me samaa ketjua?
[/quote]
No ei kaikki kommentoijat, mutta nämä jotka on sitä mieltä , että perse penkkiin vaan, asiakkaista viis ;)
[/quote]
No itse olen periaatteessa sitä mieltä ja kokemusta kyllä löytyy ihan todellisista ruuhkista. On ihan kohtuutonta, että niissä olosuhteissa pitkissä vuoroissa työskentelevälle ihmiselle ei työehtosopimus takaa taukoa.
Aikoinaan ärrällä oli tästä vääntöä myös, yksin kun työskentelivät. Liiton linjaus oli se, että ovi lukkoon tauon ajaksi, jos ei työnantaja järjestä tuuraajaa. Eihän siitä mitään tullut, kun työntekijät eivät edes liiton tuella pitäneet oikeuksistaan kiinni.
Ravintola-alalla ei ole sen kiireempi kuin muillakaan ruuhkaisilla palvelualoilla ja kyllä niilläkin tauot järjestyy. Tämä on alan kummallinen perinne.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"] Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap [/quote] Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen? [/quote] Kuten aiemmassa kommenteissa kirjoitin, meillä tehdään töitä vuorossa yksin eikä lounasta ole. Eli jos haluan firman ruokia syödä, se on ensin ihan itse tehtävä ja taukoa sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdotonta pitää. Jos ovesta tulee majoittuvia, ruokailijoita tai vaikkapa baariasiakkaita, täytyy lähteä heitä palvelemaan ja jättää oma syöminen kesken. Se kotona tehty sämpylä on hitosti paljon parempaa vielä puolen tunnin pöydällä seisomisen jälkeenkin kuin esimerkiksi pasta. Ap [/quote] No, ei sun työ ihan kamalan raskaalta kuitenkaan kuulosta, voisi avata silmiästi hiukan jos tekisit yhdenkin vuoron Helsingin ruuhkaravintoloissa ;) [/quote] Tässä päivän paras vitsi oikein helsingistä asti, anteeksi nyt vaan :D Minua ei hirvittäisi sen kummemmin tulla tekemään vaikkapa mukavaa ja kiireistä tarjoilijan vuoroa helsinkiläisessä ruuhkaravintolassa. Tuskin se loppujen lopuksi on kovinkaan kummoisempi kuin vaikkapa turun vastaava ruuhka-aikaan. Mutta miten mahtaisi käydä sen helsinkiläisen tarjoilijan jos siihen samanpituiseen työpäivään pitäisi mahduttaa myös hotellihuoneiden ja mökkien siivous, listaruokien valmistus,baarityöt, majoitujien bookkaus, välinevuokraus, koko lafkan puhtaana pito, pyykinpesu ja vaikkapa hajonneen hanan korjaus? Niin, saattaisihan siinä mieli töiden raskaudesta ja helppudesta muuttua.. ;) Ap
[/quote]
No, tuskinpa kaikkea tuota yksin hoidat ; )
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:00"]
[/quote]
[/quote]
Jos olet kahden muun ihmisen kanssa töissä ja ravintolaan pamahtaa vartissa sisään noin 100 asiakasta ja kaikki haluavat ruokailla niin miten järjestät tuossa kohtaa henkilökunnalle ruokatauot?
Jos ollaan yksin tai kaksin töissä niin ei sinne kolmatta oteta töihin pelkästään sen takia, että henkilökunta pääsee tauolle.
Ja edelleen kysyn ap:lta, että miksi et syö työvuoron päätteeksi? Kai voit esim. jonkun salaatti annoksen tehdä mitä syöt aina asiakkaiden välissä kun ehdit?
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:31"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:56"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:36"] [quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 21:19"] Niin mielelläni minä keitän kotona termariin mukaan sen kahvin enkä maksa ruokarahaa ruoasta jota en ehdi syömään.. Meillä ei myöskään ole lounasta joten se oma ruokakin olisi ensin tehtävä niistä työnantajan raaka-aineista ja sitten vielä ehdittävä syödä. Siksi syön ennen töitä ja otan työnlomassa syötäviä eväitä mukaan. Maksavatko toimistotyöläiset ja muut työnantajalle ruokarahan jos kahvihuoneessa on kahvipaketti ja pannu jolla työntekijät itse voivat keittää kahvia tauolla? Ap [/quote] Miksi et voi työnantajan ruokia syödä työn ohessa, mutta omia eväitä voit? Et kai sinä ainoa ole työntekijä vuorossa? Minä ainakin salin puolella tilaan keittiöltä ruuan ja syön sitten joko työn ohessa tai pidän pienen tauon jos ehtii. Ota se ruoka työvuoron jälkeen? [/quote] Kuten aiemmassa kommenteissa kirjoitin, meillä tehdään töitä vuorossa yksin eikä lounasta ole. Eli jos haluan firman ruokia syödä, se on ensin ihan itse tehtävä ja taukoa sanan varsinaisessa merkityksessä on mahdotonta pitää. Jos ovesta tulee majoittuvia, ruokailijoita tai vaikkapa baariasiakkaita, täytyy lähteä heitä palvelemaan ja jättää oma syöminen kesken. Se kotona tehty sämpylä on hitosti paljon parempaa vielä puolen tunnin pöydällä seisomisen jälkeenkin kuin esimerkiksi pasta. Ap [/quote] No, ei sun työ ihan kamalan raskaalta kuitenkaan kuulosta, voisi avata silmiästi hiukan jos tekisit yhdenkin vuoron Helsingin ruuhkaravintoloissa ;) [/quote] Tässä päivän paras vitsi oikein helsingistä asti, anteeksi nyt vaan :D Minua ei hirvittäisi sen kummemmin tulla tekemään vaikkapa mukavaa ja kiireistä tarjoilijan vuoroa helsinkiläisessä ruuhkaravintolassa. Tuskin se loppujen lopuksi on kovinkaan kummoisempi kuin vaikkapa turun vastaava ruuhka-aikaan. Mutta miten mahtaisi käydä sen helsinkiläisen tarjoilijan jos siihen samanpituiseen työpäivään pitäisi mahduttaa myös hotellihuoneiden ja mökkien siivous, listaruokien valmistus,baarityöt, majoitujien bookkaus, välinevuokraus, koko lafkan puhtaana pito, pyykinpesu ja vaikkapa hajonneen hanan korjaus? Niin, saattaisihan siinä mieli töiden raskaudesta ja helppudesta muuttua.. ;) Ap
[/quote]
No, tuskinpa kaikkea tuota yksin hoidat ; )
[/quote]
Kyllä uskon, että hoitaa. Tervetuloa kehäkolmosen ulkopuolelle, jossa kulut ovat suuret, katteet huonot ja tuotot pieniä.
Jee!
Laitoin ensimmäistä kertaa pakolliset ruokarahat veroilmoitukseen tulonhankkimiskuluvähennykseen ja läpi meni!
[/quote]