Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ongelmallinen anoppi

Vierailija
28.07.2015 |

En varmaan ole ensimmäinen enkä viimeinen ihminen jolla on ongelmia anoppinsa kanssa, mutta nyt on alkanut menemään niin yli hänen juttunsa, että pakko vuodattaa.  Aluksi kaikki oli todella hyvin, ei ollut mitään ongelmia. Tulimme hyvin toimeen, kävimme yhdessä shoppailemassa, kokkailimme yhdessä jne. Kunnes muutin mieheni kanssa yhteen, silloin kaikki alkoi. Hän kovaan ääneen toitotti, että talo on mieheni ja tulee aina olemaan vain mieheni. Totta, mies oli ostanut talon ennen tapaamistamme, mutta remontoimme sen yhdessä ja maksan nyt puolet lainasta. Anoppi ei vieläkään hyväksy tätä vaan edelleen jankuttaa talon olevan mieheni, eikä suostu kuuntelemaan kun mies kertoo että maksan puolet lainasta.

Anopilla on mukava tapa juhlissa juoda itsensä melkoiseen humalaan ja silloin hän alkaa riitelemään kaikkien kanssa. Viime juhlissa hän tappeli monien vieraidemme kanssa ja suuttutti heidät. Minulle hän tuhahteli, pyöritteli silmiään aina kun sanoin jotakin ja jankutti lapsien hankinnasta. Piilovittuili minulle koko illan. Vieraiden puolesta tuli paha mieli, mutta eipä anoppia voi oikein jättää kutsumattakaan vaikka miehen kanssa tiedämme, että aina hän alkaa riitelemään kaikkien kanssa. 

Juttelin anopin kanssa, että jos me miehen kanssa hankimme lapsia, niin hän korjasi minua: niin siis sitten KUN hankitte lapsia. Anoppia närästää kovasti, kun emme ole hänelle lapsenlapsia luvanneet. Mieheltäni hän tenttaa, että rakastaako mieheni nyt varmasti äitiään, ihan varmasti rakastaako äitiä. Kysyipä hän tuossa juhlissa kaikkien keskellä, että pelastaisiko mies auto-onnettomuudesta hänet vai minut. Pari viikkoa sitten anoppi alkoi juttelemaan, minun läsnäollessani, miehelleni miten haluaa tehdä meidät molemmat miniät perinnöttömiksi. Samalla kuitenkin muisti kertoa minulle ettei hänellä ole mitään meitä miniöitä vastaan.

Onneksi mies pitää minun puoliani, mutta alkaa silti ottamaan aika huolella päähän. Saan kerätä kaikki voimani, että jaksan esittää anopille kivaa. Hän on tehnyt paljon kaikkea muutakin mitä en jaksa nyt kirjoittaa. Pahinta tässä on, että joudun miehen koko perheen kanssa ennen joulua ulkomaanmatkalle. Ennen olen pystynyt välttämään heidän perhematkansa, mutta nyt joudun sinne. En tiedä miten kestän anoppia koko reissun ajan, koska hän haluaa olla siellä tietysti 24/7 rakkaiden poikiensa kanssa ja vetäisee tietty joka ilta kauheat lärvit. Onneksi sinne tulee mukaan hänen toinenkin miniänsä, joten onpa meitä sitten kaksi jakamassa tuota ihanuutta. Toinen miniä saa vain kuunnella miten kamala äiti on, kun laittoi lapsen päiväkotiin.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vapaaehtoisesti viettää aikaa vittumaisen ihmisen kanssa, on tavallaan ansainnut huonon kohtelunsa ihan omaa vässykkyyttään.

Vierailija
22/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:07"]

Olisi se nyt hieman tylyä olla kutsumatta anoppia esim. syntymäpäiville, kun täytetään pyöreitä, häihin, joulut jne.

[/quote]Eikö sinun olisi jo aika oppia, ettei kaikkia ihmisiä voi kohdella aina ystävällisesti? Minkälaisen kasvatuksen olet saanut? -18

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka on eräänlainen juhlamatka eräälle perheenjäsenelle, joten olisi minulta äärimmäisen tylyä olla lähtemättä yhden ihmisen vuoksi. Muuton aikoihin ei tapahtunut mitään erikoista. Anoppi ehdotteli taloon sisustusta ja nämä ideat mies tyrmäsi. Anoppi kertoi tätä sitten eteenpäin niin, että minä torppasin hänen hienot ideansa ja en anna hänen poikansa sisustaa. Juhlien järjestämisestä on tullut närää, kun olen leiponut äitini kanssa niihin enkä anopin. Talon suhteen selustani on turvattu sopimuksella. 

Anoppi on sairas, hän on alkoholisti joten se selittää osan hänen käytöksestään. Pienessä sievässä hän on ihan mukava, mutta kovasti asioihin puuttuva. Puuttuu koiramme kasvatukseen jne. Hän on omalla tavallaan kovin vanhanaikainen ihminen, jonka mielestä naisen kuuluu hoitaa koti ja lapset ja mies käy töissä. Minä en tähän muottiin sovi, koska mieheni joutuu myös tekemään kotitöitä ja olen ilmoittanut että jos meille lapsi tulisi, niin mies saisi myös olla osan aikaa kotona lapsen kanssa. Anoppi on kuitenkin katkera omasta elämästään, jossa mies oli töissä ja hän lasten kanssa. Yksinäisyyteenhän hän alkoi juomaan.

Vierailija
24/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko hyvän kasvatuksen, jossa on opetettu ottamaan muut huomioon ja käyttäytymään itse hyvin, vaikka kaikki muut eivät aina käyttäytyisi. Ei itse tarvitse olla samanlainen ääliö kuin se sinua huonosti kohteleva. Enkä todellakaan laittaisi miestäni tilanteeseen jossa hänen pitäisi valita minut tai perheensä.

Vierailija
25/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:16"]

Matka on eräänlainen juhlamatka eräälle perheenjäsenelle, joten olisi minulta äärimmäisen tylyä olla lähtemättä yhden ihmisen vuoksi. Muuton aikoihin ei tapahtunut mitään erikoista. Anoppi ehdotteli taloon sisustusta ja nämä ideat mies tyrmäsi. Anoppi kertoi tätä sitten eteenpäin niin, että minä torppasin hänen hienot ideansa ja en anna hänen poikansa sisustaa. Juhlien järjestämisestä on tullut närää, kun olen leiponut äitini kanssa niihin enkä anopin. Talon suhteen selustani on turvattu sopimuksella. 

Anoppi on sairas, hän on alkoholisti joten se selittää osan hänen käytöksestään. Pienessä sievässä hän on ihan mukava, mutta kovasti asioihin puuttuva. Puuttuu koiramme kasvatukseen jne. Hän on omalla tavallaan kovin vanhanaikainen ihminen, jonka mielestä naisen kuuluu hoitaa koti ja lapset ja mies käy töissä. Minä en tähän muottiin sovi, koska mieheni joutuu myös tekemään kotitöitä ja olen ilmoittanut että jos meille lapsi tulisi, niin mies saisi myös olla osan aikaa kotona lapsen kanssa. Anoppi on kuitenkin katkera omasta elämästään, jossa mies oli töissä ja hän lasten kanssa. Yksinäisyyteenhän hän alkoi juomaan.

[/quote]

Veikkaan, että osa johtuu juuri tuosta, että otat äitisi apuun. Meillä ainakin oli tuota taustalla. Oli vaan vaikeampi kutsua anoppia auttamaan, kun omaa äitiä. Omalle äidille voi sanoa, että teetkö nyt tuon ja tuon homman, mutta anopille aina vähän niin ja näin kehtaako pyytää..

Voi olla, että anoppinne on myös luullut sinun kieltäneen sisustukset jne.

Vierailija
26/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 tässä vielä. Haluan vielä lisätä, että kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan, että haluatko lapsia miehesi kanssa. Rakastan lapsiani ja miestänikin yli kaiken, mutta kyllä tuo anoppi luo aivan järjettömän määrän stressiä ja pahaa mieltä. Jos olisin tiennyt aiemmin millaista tulee olemaan, niin en olisi mennyt naimisiin tai hankkinut lapsia mieheni kanssa. Meilläkin tämä tilanne kehittyi pikkuhiljaa. Eli neuvoisin harkitsemaan tarkkaan. Nyt on minun osaltani myöhäistä - en kuitenkaan halua erota anopin takia.

Vierailija
27/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et vastannut, vaikka sitä tässä jo suoraankin kysyttiin: oletko turvannut itsesi talon suhteen? Jos miehesi omistaa yksin, ja sinä maksat puolet lainoista, niin silti miehesi omistaa talon yksin. Sinulla ei ole siihen mitään oikeuksia, vaikka maksaisit koko lainan.

Vierailija
28/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:20"]

[/quote]

Veikkaan, että osa johtuu juuri tuosta, että otat äitisi apuun. Meillä ainakin oli tuota taustalla. Oli vaan vaikeampi kutsua anoppia auttamaan, kun omaa äitiä. Omalle äidille voi sanoa, että teetkö nyt tuon ja tuon homman, mutta anopille aina vähän niin ja näin kehtaako pyytää..

Voi olla, että anoppinne on myös luullut sinun kieltäneen sisustukset jne.

[/quote]

Anoppi ei voi luulla minun kieltäneen, koska kun hän ehdotteli ideoitaan, niin sanoin muutamaan että itse asiassa aika hyvä idea, että pitääpä katsoa olisiko mahdollista toteuttaa. Jolloin mieheni tuli paikalle ja sanoi ettei todellakaan käy, että hän ei halua sellaista.

Ymmärrän, että voi tuntea itsensä jotenkin ulkpuoliseksi, kun en pyydä auttamaan, mutta harvoin pyydän omaakaan äitiäni. Ja totta, on helpompaa sanoa omalle äidille, että tee tuota ja sitä, kuin anopille joka on vieraampi. Yleensä hän on juhlissa hyvin martyyrimaisesti sitten tiskannut tms., kun ei kuulemma kukaan muu tee yhtään mitään ja hänkin tässä nyt auttaa. Raivostuttavaa marttyyrimaisuutta.

Vierailija
29/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:24"]

Et vastannut, vaikka sitä tässä jo suoraankin kysyttiin: oletko turvannut itsesi talon suhteen? Jos miehesi omistaa yksin, ja sinä maksat puolet lainoista, niin silti miehesi omistaa talon yksin. Sinulla ei ole siihen mitään oikeuksia, vaikka maksaisit koko lainan.

[/quote]

Itse asiassa vastasin jo ylempänä, että selustani on turvattu sopimuksella. Ja olemme naimisissa. Ennen naimisiinmenoa teimme sopimuksen.

Vierailija
30/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:18"]Melko hyvän kasvatuksen, jossa on opetettu ottamaan muut huomioon ja käyttäytymään itse hyvin, vaikka kaikki muut eivät aina käyttäytyisi. Ei itse tarvitse olla samanlainen ääliö kuin se sinua huonosti kohteleva. Enkä todellakaan laittaisi miestäni tilanteeseen jossa hänen pitäisi valita minut tai perheensä.
[/quote]

"...minut tai perheensä". Tämä kertoo jo paljon. Sinunhan se perhe pitäisi olla. Ei aikuisen miehen perhe ole äiti ja isi.

Vierailija
31/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:22"]

6 tässä vielä. Haluan vielä lisätä, että kannattaa tosiaan miettiä tarkkaan, että haluatko lapsia miehesi kanssa. Rakastan lapsiani ja miestänikin yli kaiken, mutta kyllä tuo anoppi luo aivan järjettömän määrän stressiä ja pahaa mieltä. Jos olisin tiennyt aiemmin millaista tulee olemaan, niin en olisi mennyt naimisiin tai hankkinut lapsia mieheni kanssa. Meilläkin tämä tilanne kehittyi pikkuhiljaa. Eli neuvoisin harkitsemaan tarkkaan. Nyt on minun osaltani myöhäistä - en kuitenkaan halua erota anopin takia.

[/quote]

Sitähän minä olenkin tässä miettinyt. Jos meille lapsi tulisi, niin anoppi varmaan muuttaisi meille, kun muutenkin asuvat appeni kanssa melko lähellä. Ja hän on ilmoittanut jo, että hän jää sitten hoitamaan lasta kun menen töihin. En halua erota anopin takia tai muutenkaan antaa hänen määräillä elämäni suuntaa, mutta kyllähän kieltämättä hän luo oman painolastinsa suhteeseemme ja saa miettimään lapsia todella tarkkaan.

Vierailija
32/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka on eräänlainen juhlamatka eräälle perheenjäsenelle, joten olisi minulta äärimmäisen tylyä olla lähtemättä yhden ihmisen vuoksi.

[/quote]Hei, sinulla on aikuisena ihmisenä oikeus ja velvollisuus tehdä arvovalinta: onko sinulle tärkeämpää mennä matkalle vai puolustaa omia rajojasi törkeältä ja epäsopivalta käytökseltä? Tämä päätös on vain sinun. Tee se tietoisesti.  -18

Vierailija
33/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:18"]Melko hyvän kasvatuksen, jossa on opetettu ottamaan muut huomioon ja käyttäytymään itse hyvin, vaikka kaikki muut eivät aina käyttäytyisi. Ei itse tarvitse olla samanlainen ääliö kuin se sinua huonosti kohteleva. Enkä todellakaan laittaisi miestäni tilanteeseen jossa hänen pitäisi valita minut tai perheensä. [/quote] "...minut tai perheensä". Tämä kertoo jo paljon. Sinunhan se perhe pitäisi olla. Ei aikuisen miehen perhe ole äiti ja isi.

[/quote]

Voin vain kuvitella millainen parisuhde sinulla on, jos miehesi ei saa olla isin ja äidin kanssa tekemisissä. Kai sitä nyt aikuiset ihmiset saavat olla sen lapsuudenperheensä kanssa tekemisissä, vaikka olisivat naimisissa. Ja eipä mieheni ole niin helppo heitä "hylätä", kun tekee isänsä kanssa töitä.

Vierailija
34/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ainakin synttärit voitte ihan hyvin pitää kavereille erikseen, ja kutsua anopin päiväsaikaan kakkukahveille.

Vierailija
35/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-älä mielistele, mutta älä vänkää, anna pitää omat mielipiteet

-ole tekemisissä niin vähän kuin mahdollista

-kertokaa niin vähän kuin mahdollista omista asioistanne, esim. lainan maksuista. Jos sanoo että talo on miehesi niin vastaat vaan että niin niin. Älä hermostu

Vierailija
36/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:31"]

Matka on eräänlainen juhlamatka eräälle perheenjäsenelle, joten olisi minulta äärimmäisen tylyä olla lähtemättä yhden ihmisen vuoksi.

[/quote]Hei, sinulla on aikuisena ihmisenä oikeus ja velvollisuus tehdä arvovalinta: onko sinulle tärkeämpää mennä matkalle vai puolustaa omia rajojasi törkeältä ja epäsopivalta käytökseltä? Tämä päätös on vain sinun. Tee se tietoisesti.  -18

[/quote]

Mietin että ennen matkaa menisimme miehen kanssa anopille ja apelle kylään ja puhuisimme nämä asiat selviksi. Hän saisi sanoa mikä minussa niin risoo ja miksi pitää olla ilkeä, ja minä saisin kerrottua hänelle miten hänen käytöksensä ottaa päähän ja on loukkaavaa. Toki tässä on sekin puoli, ettei anoppi muista mitään niistä kerroista kun on vetänyt kunnon lärvät ja ilkeillyt. Tiedän olevani liian kiltti, en halua riidellä tai olla hankla, mielummin itse sopeudun ja nieleskelen. Haittapuolena tässä on se, että keräilen näitä asioita sisälleni ja jonkin ajan kuluttua räjähdän kun en vain enää kestä.

Miehen kanssa olemme puhuneet paljon tästä ja tulleet siihen tulokseen ettei anoppia enää kutsuta juhliin ellei ole aivan pakko. Mies kyllä sanoo äidilleen vastaan ja todella suoraan, mutta jotenkin anoppi kääntää ne minun syykseni.

Vierailija
37/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:27"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:18"]Melko hyvän kasvatuksen, jossa on opetettu ottamaan muut huomioon ja käyttäytymään itse hyvin, vaikka kaikki muut eivät aina käyttäytyisi. Ei itse tarvitse olla samanlainen ääliö kuin se sinua huonosti kohteleva. Enkä todellakaan laittaisi miestäni tilanteeseen jossa hänen pitäisi valita minut tai perheensä. [/quote] "...minut tai perheensä". Tämä kertoo jo paljon. Sinunhan se perhe pitäisi olla. Ei aikuisen miehen perhe ole äiti ja isi.

[/quote]

Voin vain kuvitella millainen parisuhde sinulla on, jos miehesi ei saa olla isin ja äidin kanssa tekemisissä. Kai sitä nyt aikuiset ihmiset saavat olla sen lapsuudenperheensä kanssa tekemisissä, vaikka olisivat naimisissa. Ja eipä mieheni ole niin helppo heitä "hylätä", kun tekee isänsä kanssa töitä.
[/quote]

Meillä kyllä mies on liikaakin tekemisissä vanhempiensa kanssa, soittelevat muutaman kerran viikossa. Mutta jos sinä ja miehesi pitää perheenä miehen vanhempia - se on lähinnä surullista.

Vierailija
38/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:35"]

-älä mielistele, mutta älä vänkää, anna pitää omat mielipiteet

-ole tekemisissä niin vähän kuin mahdollista

-kertokaa niin vähän kuin mahdollista omista asioistanne, esim. lainan maksuista. Jos sanoo että talo on miehesi niin vastaat vaan että niin niin. Älä hermostu

[/quote]

Talo on miehen, vaikka ap lainanmaksuun osallistuukin elleivät he ole tehteen ns ositusta, että ap omistaa talosta osuuden. Minä en ikinä suostuisi maksamaan kenenkää lainaa ilman osuutta. Se on kuin rahalla pyyhkisi persettään!

Vierailija
39/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 12:07"]

Eihän miniät häntä perikkään, mutta hän ei halua että pääsemme avioliittojemme kautta käsiksi hänen perintöönsä. Joka nyt ei ole miljoonia, joten en oikein ymmärrä tuota vouhaamista siitä. 

Olisi se nyt hieman tylyä olla kutsumatta anoppia esim. syntymäpäiville, kun täytetään pyöreitä, häihin, joulut jne. Eihän meidän raha-asiamme hänelle kuulukaan, mutta kun hän tykkää luoda ihmisille mielikuvaa, että mieheni maksaa kaiken ja minä makaan prinsessana kotona, niin on tehnyt mieli oikaista asia.

Olen vältellyt näitä perhelomia jo useampia aina töihin vedoten, mutta nyt ei ole sitä mahdollisuutta ja en halua omalta osaltani tehdä tilannetta enempää hankalaksi. Miehelle olen sanonut, että lomalla menemme kyllä sitten myös omia menojamme emmekä ole anopin kanssa jatkuvasti.

[/quote]

Meillä ei niillä syntymäpäivillä, joissa anoppi tai mun äiti on paikalla juoda alkoholia ollenkaan ja jouluisinkin se on se kaksi kaatoa per naama, ihan johtuen siitä että mun äiti on alkoholisti, ota sama käyttöön teillä, helpottaa elämää huomattavasti. Ja anna sen eukon luoda ihan se mielikuva minkä haluaa, sen omassa päässä se kuitenkin vaan on, ei liity teidän todellisuuteen mitenkään.

Vierailija
40/63 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Totta, mies oli ostanut talon ennen tapaamistamme, mutta remontoimme sen yhdessä ja maksan nyt puolet lainasta"

Ei ihme jos mies on hiljaa ja tukee sinua, jos maksat vielä puolet talon lainasta, vaikka juridisesti se on miehen. Miten paljon teitä naisia saa vetää höplästä. Jos joskus mahdollisesti eroat, ettekä ole edes naimisissa, jää nuolemaan tyhjiä näppejäsi.

Ja todella, anoppisi voi tehdä miniänä perinnöttämäksi, koska et ole rintaperillinen ja testamentissaan hän voi sinut sulkea pois ja perintö menee suoraan miehellesi tai lapsenlapsille. johon sinulla ei ole osaa eikä arpaa, vaikka olisitte naimisissa.