Millaisena naisen kateus toista naista kohtaan ilmenee käytännössä?
Juomien heittona päälle baarissa? Vai näkyykö ollenkaan.
Kommentit (37)
No siis enemmän tarkotin noilla vaikutteilla, että jos esim. näen tosi hyväkroppasen tyypin se saattaa kannustaa salille tai jos kaveri saa hyvän duunin sinnikkään haun jälkeen se antaa mullekin potkua yrittää. En siis osta samoja kamoja tms.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:28"]Huomaan itsessäni sen piirteen kanssa, etten viitsi tuijottaa esim tuntematonta ihmistä kadulla, ettei hän ns. Ylpisty siitä, että häneen kiinnitetään huomiota. Muilla samaa?
[/quote]
Tää on kyllä kipeetä. Toisia ei tuijotella koska se ei kuulu hyviin tapoihin. Miten kukaan "ylpistyy" jos toiset tuijottaa? Ennemminkin siinä kiusaantuu jos tuntemattomat töllää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:45"]Facebookissa ei tykkää profilikuvista, tää on ihan tyyppiesimerkki kateudesta, ei kai kukaan voi olla tykkäämättä kaverinsa kuvasta, eihän siinä kauneutta mitata?
[/quote] joo kato joku voi kiinnostua ja kysyä uteliaisuudesta, että kuka tuo on! Mulla yks kaveri ei ikinä tähän ny mua sen sivuille, ainut että ihmettelin, että miks se ei ikinä laita meistä samoja kuvia mutta kaikista muista aina...no entinen kaveri se...eikä pelkästään tuosta yhdestä syystä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:46"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:28"]Huomaan itsessäni sen piirteen kanssa, etten viitsi tuijottaa esim tuntematonta ihmistä kadulla, ettei hän ns. Ylpisty siitä, että häneen kiinnitetään huomiota. Muilla samaa?
[/quote]
Tää on kyllä kipeetä. Toisia ei tuijotella koska se ei kuulu hyviin tapoihin. Miten kukaan "ylpistyy" jos toiset tuijottaa? Ennemminkin siinä kiusaantuu jos tuntemattomat töllää.
[/quote]
Olen nähnyt paljon ihmisiä, varsinkin naisia, jotka omahyväisesti tukkaa heilutellen vilkaisee tiukkaan sivusilmällä ja viestittää katseellaan jtn sen suuntaista kuin "olen sinua parempi tai kauniimpi". Tämä seurauksena siitä, että olin vaikka vain katsonut ko. Henkilön nättiä hiussävyä tms. Siitä tulee olo, ettei ehkä kannata katsoa (anteeksi aiempi ilmaisu tuijottaa) ihmisiä sitten. Toki kukin ajattelee eri tavalla.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:30"]Mä oon huomannut sen niin kun olen kahden ystäväni kanssa liikenteessä, niin ne aina vitsailee mun kustannuksella ja haukkuu "hyväntahtoisesti". Ja aina kun tulee miehiä juttelemaan, heille tulee pakottava tarve ruveta dissaa mua millon mistäkin. Onneks ne miehet ei välitä, enkä minäkään, se on niin selvää että kateellisia ovat.
[/quote]
Minkälaisia ystävät itse ovat? Onko heillä "syytä" kateuteen, että olisivat esim. ulkonäon tai älykkyyden saralla vähemmän tajunnan räjäyttäviä?
[/quote]
On ne ihan kauniita, vähän isokokoisempia kuin minä ja ei ehkä panosta pukeutumiseen samalla tavalla. Esim. Minä käytän aina mekkoa juhliessa niin siitä saan aina kuulla kuinka huoralta näytän karvasineen pihtipolvineni.. tottakai "vitsillä" siis ihan sanovat, mut kyllä on muutaman kerran tehnyt mieli sanoa että kateellisten panettelua, mut oon tyytynyt vaan nauramaan.
Olen viime aikoina kiinnittänyt ulkoiseen olemukseeni enemmän huomiota. Samaan aikaan kun olen alkanut kuulla olevani kaunis, joiltakin naisilta on ruvennut tulemaan huonosti peiteltyjä kommentteja ulkonäköni epäkohdista. Ei tyyliin liittyviä vaan sellaisia mitkä on aina olleet olemassa mutta kukaan ei vaan ole aiemmin jaksanut huomauttaa.
Useinkaan se ei ole sellaista, että haukuttaisiin tyhmäksi tai suoraan rumaksi, koska siinä itse ryvettyisi. Ei menisi läpi fiksussa ja empaattisessa porukassa.
Kateuden kohteesta halutaan tehdä pahis: kadehtija vääntää viattomat asiat av-tyyliin eli jos jostain suht viattomasta asiasta oikein miettimällä saa mahdollisimman pahaa, näin kadehtija myös tekee. Tietenkin varmistamatta kateuden kohteelta ensin, että tapahtuiko todella näin, tai oliko motiivi tämä (vai silkka ajattelemattomuus). Asia kerrotaan yleisölle kateuden kohteen selän takana. Jälkikäteen kateuden kohde kuulee asian ja on ihan että what, kuinka joku voi keksiä ajatella sen noin?
Myös sellaista käytöstä olen huomannut, että halutaan tuoda uudessa porukassa esille kateuden kohteen 7 vuotta (kyllä!) sitten tekemä moka. Ettei vaan uusiltakaan jäseniltä jäisi huomaamatta vanhat synnit.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:37"]
Outoa. Itse jos kadehdin jotain niin se ehkä enemmän näkyisi vaikutteiden ottamisena tms. Ja varmaan helpommin ujostun sellasen seurassa jota pidän kadehdittavana jostain syystä. Jos on parempi kaveri niin sitten ihan suoraan sanon et vitsi oon kateellinen sun ripsistä/lomamatkasta/uudesta työpaikasta jne. Noi teijän kuvaamat käytökset kuulostaa kyllä enemmän siltä että tästä "kohteesta" ei oo vaan pidetty. Outo ajatus et ilkeily johtuis aina kateudesta. Toi on sellasta mitä lapsille sanotaan lohdutukseks.
[/quote]
Outoa. Just oli ketju, jossa kävi hyvin selväksi että kaikki on vaan kateellisia tälle laulajalle, mikä sen nimi nyt ikinä olikaan, kun eivät pidä siitä.
Kateuden kohde huomaa omaavansa huoran maineen ja täysin aiheettomasti. Sen kanssa onkin mukava elää.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:37"][quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:30"]Mä oon huomannut sen niin kun olen kahden ystäväni kanssa liikenteessä, niin ne aina vitsailee mun kustannuksella ja haukkuu "hyväntahtoisesti". Ja aina kun tulee miehiä juttelemaan, heille tulee pakottava tarve ruveta dissaa mua millon mistäkin. Onneks ne miehet ei välitä, enkä minäkään, se on niin selvää että kateellisia ovat.
[/quote]
Minkälaisia ystävät itse ovat? Onko heillä "syytä" kateuteen, että olisivat esim. ulkonäon tai älykkyyden saralla vähemmän tajunnan räjäyttäviä?
[/quote]
On ne ihan kauniita, vähän isokokoisempia kuin minä ja ei ehkä panosta pukeutumiseen samalla tavalla. Esim. Minä käytän aina mekkoa juhliessa niin siitä saan aina kuulla kuinka huoralta näytän karvasineen pihtipolvineni.. tottakai "vitsillä" siis ihan sanovat, mut kyllä on muutaman kerran tehnyt mieli sanoa että kateellisten panettelua, mut oon tyytynyt vaan nauramaan.
[/quote]
ilkeitä ystäviä sulla. hanki parempaa seuraa. Ihan pahalta tuntui lukea tuo.
Siihen on olemassa niin monia tapoja kuin kuvitella saattaa. Vain mielikuvitus on rajana. Mitä itse on kokenut tai joillekin tutuille käynyt niin julmaa voi olla. Pienimmät asiat on hankintojen haukkumista. Pahimmat maineen mustamaalausta, kuvitteellisten tarinoiden keksimistä kohteesta, miesjuttujen tuhoamista- tuo likka ei saa saada tuota miestä- puhutaan siitä paskaa sille jätkälle, varastetaan jopa omaisuutta, vähätellään milloin mistäkin, vittuillaan, törkeää itsetunnon ja maineen tuhoamista (kaverille tapahtunutta), ihan jopa koulujuttujen sabotoimista, valheiden levittelyä. Jopa ystävyyksien tuhoamista.
Kateus usein takana jos on todellinen ystävä voi sopia riidan myöhemmin.Muussa tapauksessa kannattaa unohtaa kaverit jotka ilkeilevät ja keksivät mielessään kaiken maailman juttuja tai muuttavat totuutta.
Alkoholi tms mukana sitä varmempaa että mitätönkin riita voi paisua suhteettomuuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaan itsessäni sen piirteen kanssa, etten viitsi tuijottaa esim tuntematonta ihmistä kadulla, ettei hän ns. Ylpisty siitä, että häneen kiinnitetään huomiota. Muilla samaa?
Minulla on vähän eri syy. En tuijota, jotta en loukkaisi muita. Ehkä eri ihmisillä on tuijotuksesta eri käsitys. AV:llä on ollut keskusteluja, joissa joku on selvästi harmistuneessa mielessä ihmetellyt miksi häntä tuijotetaan, ja olen kummeksunut kommentteja, joissa aloittajan väitetään olevan itserakas ja luulevan liikoja itsestään. Minua ainakaan tuijotukset eivät mitenkään ylpistä vaan tekevät olon vaikeaksi ja epävarmaksi. Toisaalta enpä olekaan kaunis enkä tyylikäs, joten ei tulisi edes mieleen kuvitella tuijotuksen syyksi mitään imartelevaa.
Meikkaamisena. Käytännössä naisen tärkein asia elämässä on näyttää hyvältä miesten silmissä, olla heille kelpaavia jotta saavat siemensoluja jälkeläisiä varten sekä turvaajan lähelleen. On tärkeää olla houkuttelevampi kuin muut naaraat. Kateus ei suoranaisesti näy, mutta se on olemassa koska mm. meikkaamiskilpailu.
Julkkisnaisten haukkuminen kielii siitä, että he ovat saaneet enemmän huomioita kuin haukkuja.
Vierailija kirjoitti:
Outoa. Itse jos kadehdin jotain niin se ehkä enemmän näkyisi vaikutteiden ottamisena tms. Ja varmaan helpommin ujostun sellasen seurassa jota pidän kadehdittavana jostain syystä. Jos on parempi kaveri niin sitten ihan suoraan sanon et vitsi oon kateellinen sun ripsistä/lomamatkasta/uudesta työpaikasta jne. Noi teijän kuvaamat käytökset kuulostaa kyllä enemmän siltä että tästä "kohteesta" ei oo vaan pidetty. Outo ajatus et ilkeily johtuis aina kateudesta. Toi on sellasta mitä lapsille sanotaan lohdutukseks.
Kateus ja ihailu on eri asia. Kateus on usein tuhoisaa, ihailu taas ei.
Olen huomannut että myöntämällä kateuden itselleni suhtaudun kohteeseen paremmin, ilman ankaruutta, joka kateuteen liittyy. Arvelenkin, että muiden sabotoiminen johtuu usein tiedostamattomasta kateudesta. Kateellinen saattaa jopa aidosti kuvitella pahan puhumisen, haukkumisen ym. olevan kohteen ansaitsemaa. Että kun se kohde vaan on niin ärsyttävä. Se kateuden kohteen näkeminen pahempana kuin tämä oikeasti on (esim. liioittelemalla pikkujuttujen vakavuutta), on usein kateellisen itsepetosta.
Vierailija kirjoitti:
Suljetaan ulos kaveri porukasta, ei kutsuta mukaan illanviettoihin , esiinnytään niinkuin et olisi olemassa, paskan puhumista selän takana, ilkeilyä, et päässe mukaan yhteisiin juttuihin/projekteihin vaikka pyytäisit, tärkeätä informaatiota pantataan ja jätetään kertomatta jne..
Eigs noin vaan tehä tyhmille, ettei ne sais tietää minkälaisia ihmiset todellisuudessa ovat.
Facebookissa ei tykkää profilikuvista, tää on ihan tyyppiesimerkki kateudesta, ei kai kukaan voi olla tykkäämättä kaverinsa kuvasta, eihän siinä kauneutta mitata?