Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko aikuisen lapsesi velat?

Vierailija
02.03.2022 |

Jos se siis olisi sinulle taloudellisesti mahdollista, ja ilman sitä hän joutuisi ongelmiin?

En puhu nyt mistään yrityksen konkurssista vaan siitä, että aikuinen lapsi on ottanut kulutusluottoa ja pikavippejä esim. shoppailuun ja juhlimiseen ja on ajautunut kierteeseen.

Mitä ajatuksia?

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ovat fiksuja ja hyviä nuoria, ja jos joskus sattuu elämässä sellainen hetki että sortuu vippeihin, autan empimättä. Silloin tiedän myös että kaikki ei ole ok ja pelkkä rahallinen apu ei riitä.

Vierailija
22/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no maksaisin ettei joudu ulosottoon tms mutta maksaisi sitten takaisin…

Ei toimi.

Maksoin bonus lapseni vela kerran kun oli menossa jo ulosottoon.

Nyt sain tietää että toinen bio vanhempi on maksanut kerran toisen vanhemman tietämättä toistamiseen.

Tämä tuli perheemme tietoon, kun oli taas velkaantunut ja olisi pitänyt pelastaa kolmannen kerran.

Eli, mitä tästä on parempi päästää ulosottoon. Jospa oppisi rahankäytöstä jotakin !!!!

”Lapsi” ei voi ikäänsä luulla elävänsä haavemaailmassa, ja kuvitella kyllä ne velat jotenkin hoituu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi. Kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Vierailija
24/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin jonkin verran auttaa, jos tilanne olisi muuten aivan ylitsepääsemätön. Lapsen pitää kuitenkin oppia ymmärtämään syy-seuraus-suhteita ja ottaa myös vastuu omista teoistaan. Raha ei kasva puissa.

Vierailija
25/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin velat, mutta velasta tehtäisiin viralliset velkakirjat, maksusuunnitelmat ja lapseni ottaisi vapaaehtoisen luottotietojen menetyksen ja muutenkin sopisimme hyvin hyvin läpinäkyvästä taloudenpidosta. Jos mun ehdot ei sopis, en maksais. Mitään addiktiota en aio ylläpitää.

Vierailija
26/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi. Voisin harkita takaavani lapselle yhdistelylainan, riippuu paljon mistä ja miksi vipit ovat tulleet, mutta itse on omat töppäykset maksettava.

Vierailija
27/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin, mutta merkkaisin sen ennakkoperinnöksi toista lasta ajatellen. Tokalla kerralla lainasin korottomasti.

Vierailija
28/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, oppikoon kantapään kautta.

Vierailija
29/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin tuollaisessa tilanteessa nuoren ilmaiseksi kotiin asumaan (iso talo, on yksityisyyttä), ja nuori kävi töissä ja sai velat maksettua. Minusta tämä oli toimiva ratkaisu, nuori sai tukea meiltä, ostimme ruokaa ym, mutta joutui oikeasti itse kuitenkin maksamaan maksunsa.

Vierailija
30/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin ja tehtäisiin velkakirja. Olen jopa ehdottanut itse tätä, mutta ei ole vielä ainakaan ottanut apua vastaan.

Vierailija
31/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi, jos olisi tieten tahtoen joutunut siihen tilanteeseen.

Vierailija
32/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yhden lapsistani pelastanut toistuvasti ulosotolta. Olemme maksaneet hänen vuokrarästejä, maksamattomia laskuja, ostaneet vaatteet, antaneet rahaa.

Hän on 23 vuotias ja elämänhallinta on hänellä hukassa. Syyttää vaikeuksistaan meitä vanhempia, kun mm vaadimme käymään lukion ja hakeutumaan jatko-opintoihin.

Itse olisi halunnut vain olla ja elää leppoisaa Oloneuvoksen elämää.

Vierailija
33/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yhden lapsistani pelastanut toistuvasti ulosotolta. Olemme maksaneet hänen vuokrarästejä, maksamattomia laskuja, ostaneet vaatteet, antaneet rahaa.

Hän on 23 vuotias ja elämänhallinta on hänellä hukassa. Syyttää vaikeuksistaan meitä vanhempia, kun mm vaadimme käymään lukion ja hakeutumaan jatko-opintoihin.

Itse olisi halunnut vain olla ja elää leppoisaa Oloneuvoksen elämää.

Montako kertaa aiot vielä hyysätä aikuista ihmistä? Vai joko annat oppia kantapään kautta?

Vierailija
34/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen maksanutkin. Isoimman, useamman tonnin velan maksoi mummonsa.  Minä olen maksanut mieheltä salaa varmaankin saman verran, velkoja tippui tasaiseen tahtiin. Pikavippejä ja perinnässä olevia pikavippejä. Ja sähkölaskuja ja sähkön takaisinkytkentämaksuja . On vaatinut aika lailla luovuutta kerätä yhtäkkiä tyhjästä satoja euroja. Olen myynyt keräilyjuttuja nopsaan mutten alihinnalla kuitenkaan vaan niitä jotka käyvät kaupaksi ja joista saa hyvin . Olen ehkä idiootti, mutta olen äiti

Vierailija
35/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi! Olen opettanut kotona lapsillemme järkevää rahankäyttöä ja säästäväisyyttä. Meillä puhutaan kotona lapsille avoimesti rahasta, rahankäytöstä ja kodin talouden hoidosta.

Maksan kotona laskut ajoissa ja ennen eräpäivää. Postinkantaja ei kanna postilaatikkoomme muistutuslaskuja tai perintätoimiston kirjeitä. Ulosottoviraston vouti ei seiso kotiovellamme tuomassa haastehakemuksia.

Jos oma aikuinen lapsi on ottanut kulutusluottoa ja pikavippejä shoppailuun ja juhlimiseen ja on ajautunut kierteeseen, niin hän ei ole saanut kotona alkeellisiakaan oppeja rahankäyttöön. Aikuisella lapsella voi olla holtiton ja täysin väärä kaveripiiri. Tai aikuinen lapsi on itse yksinkertaisesti holtiton ja on käyttänyt rahojaan typerästi!

Aikuisen lapsen velkojen maksaminen ei opeta lapselle yhtään mitään. Se on aikuiselta lapselta vastuunpakoilua ja vanhemmalta sääliä. Lapsi tekee maksusuunnitelman velastaan. Lapsi tekee enemmän töitä, hankkii keikkatöitä, kuluttaa ja ostelee vähemmän ja elää nuukasti. Hän oppii virheistään kantapään kautta.

Peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa ja korkeakoulussa pitäisi opettaa talousasioita jokaiselle. Kaikki äidit ja isät eivät opeta lapsilleen alkeellisintakaan rahankäyttöä ja säästäväisyyttä ja rahasta vaietaan.

Vierailija
36/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En maksaisi! Olen opettanut kotona lapsillemme järkevää rahankäyttöä ja säästäväisyyttä. Meillä puhutaan kotona lapsille avoimesti rahasta, rahankäytöstä ja kodin talouden hoidosta.

Maksan kotona laskut ajoissa ja ennen eräpäivää. Postinkantaja ei kanna postilaatikkoomme muistutuslaskuja tai perintätoimiston kirjeitä. Ulosottoviraston vouti ei seiso kotiovellamme tuomassa haastehakemuksia.

Jos oma aikuinen lapsi on ottanut kulutusluottoa ja pikavippejä shoppailuun ja juhlimiseen ja on ajautunut kierteeseen, niin hän ei ole saanut kotona alkeellisiakaan oppeja rahankäyttöön. Aikuisella lapsella voi olla holtiton ja täysin väärä kaveripiiri. Tai aikuinen lapsi on itse yksinkertaisesti holtiton ja on käyttänyt rahojaan typerästi!

Aikuisen lapsen velkojen maksaminen ei opeta lapselle yhtään mitään. Se on aikuiselta lapselta vastuunpakoilua ja vanhemmalta sääliä. Lapsi tekee maksusuunnitelman velastaan. Lapsi tekee enemmän töitä, hankkii keikkatöitä, kuluttaa ja ostelee vähemmän ja elää nuukasti. Hän oppii virheistään kantapään kautta.

Peruskoulussa, lukiossa, ammattioppilaitoksessa ja korkeakoulussa pitäisi opettaa talousasioita jokaiselle. Kaikki äidit ja isät eivät opeta lapsilleen alkeellisintakaan rahankäyttöä ja säästäväisyyttä ja rahasta vaietaan.

Myös hyvin kasvatettu lapsi voi esim sairastua masennukseen, jolloin vuokrat voivat jäädä rästiin, tai vaikka bipolaarisen häiriön maniavaiheessa tehdään typeryyksiä. Ylimielisyys ei näissä asioissa auta.

Vierailija
37/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan!

Siis elätän, että saavat makseta talolainan suitsait. Se on verotonta.

Vierailija
38/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö vanhempien kustantaa aikuisen lapsen elämä: Vuokra, ruoka, vaatteet, kengät, sähkö, vakuutukset, puhelin, netti, opiskelu, matkaliput, harrastukset, harrastusvälineet jne. ja jopa juhliminen ja yli varojensa eläminen? Ja mihin ikään asti äidin ja isän pitäisi ottaa vastuuta aikuisen lapsensa raha-asioista ja veloista? 20, 30, 40, 50 vuotta? Vaiko niin kauan, kun vanhassa äidissä ja isässä henki pihisee?

Terveydenhuollosta on saatavilla apua ja tukea sairauteen. Se, että ihmisellä on jokin sairaus, ei tarkoita automaattisesti, etteikö ihminen pystyisi hoitamaan raha-asioitaan kunnolla. Sairaus ei myöskään tarkoita, että ihmisen pitäisi ottaa kalliita kulutusluottoja ja pikavippejä ja velkaantua.

Onko kommentissa Sinun mielestäsi ylimielisyyttä ja jos on, niin missä kohtaa?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös hyvin kasvatettu lapsi voi esim sairastua masennukseen, jolloin vuokrat voivat jäädä rästiin, tai vaikka bipolaarisen häiriön maniavaiheessa tehdään typeryyksiä. Ylimielisyys ei näissä asioissa auta.

Vierailija
39/58 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan tältä palstalta kertomuksen, jossa kirjoittajan sisar ei saanut vanhemmiltaan apua vastaavassa tilanteessa. Tämä poistui täältä oman käden kautta. Tästä syystä auttaisin. Jos en tätä tarinaa olisi lukenut, olisin ollut jyrkempi suhtautumisessani tällaiseen asiaan.

Omassakin perheessä läheisen rahaongelmat johtivat itsemurhaan. Velat tulivat meille täytenä yllätyksenä. Olisimme tietenkin auttaneet, jos hän olisi vain kertonut tilanteestaan.

Noissa tapauksissa velka on vain osasyy. Taustalla on muitakin ongelmia. Usein ne muut ongelmat ovat syy velkaantumiseen.

Samaa mieltä minäkin. Velat voi olla vain osasyy. Suurin syy on mielenterveysongelmissa ja omaisten pitäisi puuttua siihen ongelmaan, eikä alkaa syytämään rahaa ihmiselle, joka ei osaa sitä käyttää. Jos on kyse huumeveloista, niitä ei varsinkaan pidä lähteä maksamaan. Se maksaminen ei lopu ikinä. 

Jotkut pelkäävät, että velat menevät ulosottoon, mutta sehän on parasta, mitä holtittomalle ihmiselle voi tapahtua. Hän ei saa enää pikavippejä, eikä voi ostaa osamaksulla. 

Vierailija
40/58 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Olen nähnyt mieheni veljen kohdalla mihin se johtaa. Kierre kestää niin kauan kuin vanhemmat elää. 

Miehen veljenpoika elää näin, mutta elämisen mahdollistavat äiti ja tämän sisar. Viisikymppinen ei ole vielä kasvanut aikuiseksi ja äiti on 74.

Minä maksaisin velat, jos sisaruksia merkitsisin sen ennakkoperinnöksi varuiksi ja ennen kaikkea maksu olisi laina, joka on korkoineen maksettava takaisin. Lyhennykset kohtuulliset, mutta jos lyhennys myöhästyy, siitä on seuraamus. Ja jo etukäteen tehtävä selväksi, että jos lainaa ei makseta se siirtyy perintätoimistolle ja sitten ulosottoon. Sitten kun laina on maksettu, merkintä ennakkoperinnästä poistetaan.

Jos rahoja ei ole pakko maksaa takaisin, lapsi - olipa minkä ikäinen tahansa - oppii, että elämässä voi hölmöillä, kyllä äiti/isä auttaa ja luulen, että ainakin tuon viisikymppisen sukulaispojan on liian myöhäistä seisomaan omilla jaloillaan. Oma arvaukseni on, että periessään vanhempansa, eliniän ennustekin lyhenee silmissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan