Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maksaisitko aikuisen lapsesi velat?

Vierailija
02.03.2022 |

Jos se siis olisi sinulle taloudellisesti mahdollista, ja ilman sitä hän joutuisi ongelmiin?

En puhu nyt mistään yrityksen konkurssista vaan siitä, että aikuinen lapsi on ottanut kulutusluottoa ja pikavippejä esim. shoppailuun ja juhlimiseen ja on ajautunut kierteeseen.

Mitä ajatuksia?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no maksaisin ettei joudu ulosottoon tms mutta maksaisi sitten takaisin…

Vierailija
2/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se olisi keino pysäyttä joutumasta kamalampiin ongelmiin. Tietysti herättää ristiriitaisiakin ajatuksia, mutta kukapa ei lastaan pelastaisi, kun on sen tänne maailmaan pakottanutkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin.

Vierailija
4/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisin, mutten maksaisi. Velkaannuin itse nuoruudessani aivan samalla tavalla enkä myöskään oppinnut, kun äitini maksoi velkani pois. Velkaannuin vain lisää, jonka jälkeen aloin vasta itse ottaa vastuuta velkani lyhentämisestä. Omasta kokemuksestani siis tiedän, että mikäli ottaa kulutusluottoja ja vippejä, pitää rahaa tällöin itsestään selvyytenä. Ja jos joku on jatkuvasti pelastamassa, ei siinä opi koskaan ottamaan itse vastuuta käytöksensä seurauksista. Joten en maksaisi lapseni velkoja, vaan lainaisin korottomasti ja tekisin kirjallisen sopimuksen takaisin maksusta. Opettaisin tätä kautta lastani hallitsemaan paremmin talouttaan.

Vierailija
5/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran maksaisin.

Vierailija
6/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Olen nähnyt mieheni veljen kohdalla mihin se johtaa. Kierre kestää niin kauan kuin vanhemmat elää. 

Vierailija
7/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan tältä palstalta kertomuksen, jossa kirjoittajan sisar ei saanut vanhemmiltaan apua vastaavassa tilanteessa. Tämä poistui täältä oman käden kautta. Tästä syystä auttaisin. Jos en tätä tarinaa olisi lukenut, olisin ollut jyrkempi suhtautumisessani tällaiseen asiaan.

Vierailija
8/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin empimättä. Raha on vain rahaa, enkä kestäisi nähdä lastani pulassa.

Vierailija
9/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisin.

Vierailija
10/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaisin empimättä. Raha on vain rahaa, enkä kestäisi nähdä lastani pulassa.

En minäkään. On vain yksi lapsi minulla ja autan häntä taatusti kaikessa aina.

Vierailija
11/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiain auttaa maksamaan osan veloista jtilanteesta riippuen tai jos lapsi on aivan oikeustiimikelvoton ja psykoosissa niin sitten varmaan huolehtisin enemmän. Ohis, olen ajatellut, että voisin auttaa veljeäni maksamaan osan hänen opintolainastaan kun sitä on aika paljon ja mulla olisi varaa ja hänellä tekee tiukkaa eikä saa yhtään säästettyä.

Vierailija
12/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tältä palstalta kertomuksen, jossa kirjoittajan sisar ei saanut vanhemmiltaan apua vastaavassa tilanteessa. Tämä poistui täältä oman käden kautta. Tästä syystä auttaisin. Jos en tätä tarinaa olisi lukenut, olisin ollut jyrkempi suhtautumisessani tällaiseen asiaan.

Omassakin perheessä läheisen rahaongelmat johtivat itsemurhaan. Velat tulivat meille täytenä yllätyksenä. Olisimme tietenkin auttaneet, jos hän olisi vain kertonut tilanteestaan.

Vierailija
13/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin.  Kohtuuden rajoissa. 

Vierailija
14/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaista tilannetta ei tulisi eikä tule. Meillä on opetettu mitä tarkoittaa velka ja korko, rahaa tehdään, ei lainata.

Vierailija
15/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin tyttäreni velat. Oli ottanut 18-vuotiaana pikavippejä ja luottoja silloisen poikaystävänsä painostamana. Mies käytti rahoja ja tyttäreni otti velat omiin nimiinsä. Olin toki hyvin surullinen ja vihainenkin, koska olen aina painottanut että jos laskuja tulee eikä voi maksaa, pyytäkää minulta tai meiltä vanhemmilta. Tyttäreni ehti jo saada maksuhäiriömerkintöjä, mutta onneksi maksoin velat. Muuten ne olisivat kasvaneet ja kasvaneet ja ei hän olisi pystynyt niitä hoitamaan.

Vierailija
16/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ei hetkauttaisi omaa talouttani mihinkään suuntaan, saattaisin antaa korotonta lainaa velan maksuun. ja siitä lainasta tehtäisi virallinen velkakirja. Lisäksi tekisin selväksi, että jos hän velkaantuu uudestaan ilman hyväksyttävää syytä (biletys ja turhan krääsän ostaminen ei ole hyväksyttäviä syitä), lisää rahaa ei tule.

Meillä lainaillaan rahaa puolin ja toisin, joten aikuiset lapsemme tietävät, että rahapulassa ei tarvitse ensimmäisenä turvautua kulutusluottoihin, saati pikavippeihin.

Ja tietävät, ettei meillä ole varaa pelastaa heitä, jos velkakierteeseen itsensä laittavat.

Vierailija
17/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin. Pikavippejä saa jo 18-vuotiaana ja siinä iässä saattaa tulla hölmöiltyä (tai sen jälkeenkin). Ylipäänsä autan lapsiani, mutta tottakai varmistan että tulevaisuudessa ei samanlaisiin virheisiin sorruta. Pitäisi sitten tehdä joku suunnitelma. Ehkä vaatisin valtaa nähdä hänen ulosottotietojaan jonkun aikaa että näkisin että raha-asiat hoituvat paremmin.

Vierailija
18/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassakin perheessä läheisen rahaongelmat johtivat itsemurhaan. Velat tulivat meille täytenä yllätyksenä. Olisimme tietenkin auttaneet, jos hän olisi vain kertonut tilanteestaan.

Noissa tapauksissa velka on vain osasyy. Taustalla on muitakin ongelmia. Usein ne muut ongelmat ovat syy velkaantumiseen.

Vierailija
19/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla oli nuorempana velkoja ja se aiheutti hänelle masennuksen. Ei oltaisi varmaan vaimon kanssa saatu tietää ellei yksi kirje olisi tullut postilaatikkoomme. Onneksi tuli. Ulosotossa olivat. Autoimme tottakai.

Vierailija
20/58 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En maksaisi, sillä henkilöä, joka ei osaa käyttää rahaa, ei voi rahalla auttaa. Vanhempani maksoivat vuosikymmeniä yhden siskoni velkoja. Vasta kun isä kuoli ja minä aloin hoitamaan muistisairaan äitini asioita, kierre loppui. Sisko jopa meni töihin lähes viisikymppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi viisi