Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Omakotitalo ja pari autoa" - tämä kertoo muka mistä?

Vierailija
27.07.2015 |

Onko jotkut ihmiset vähän tyhmiä vai kuvittelevatko he muiden olevan? Tätä olen joskus pohtinut kun esim. työkaveri on tosi polleasti kertonut jostakin sukulaisestaan/tuttavastaan ja maininnut erikseen,  kuinka hyvin niillä menee kun asuvat oikein omakotitalossa ja pari autoakin on. Öhh, miten tämä tarkoittaa että menee hyvin saati että ollaan varakkaita? Ne autot voi olla jotain muutaman tonnin käytettynä ostettuja ritsoja, joita kalliimpia on teinien mopoautotkin ja se talo joku vanha röttelö perähikiällä, jonka hinnalla ei saa edes kerrostaloyksiötä kaupungista. Kun vähän tarkemmin kyselee, alkaa epämääräinen mutina ja puheenaiheenvaihto, josta tietää että kyse oli juurikin "menestymisestä".

En nyt tarkoita etteikö omakotitalo ja pari autoa voi tarkoittaa myös sitä, että todellakin ollaan menestyneitä ja varakkaita, mutta ei se mikään itsestäänselvyys ole, koska siinä missä omakotitalo voi olla satojen tuhansien arvoinen luksushuvila, se voi olla myös muutaman kymppitonnin rähjäinen tönö ja pari autoa voi olla uusimman vuosi- ja korimallin kaarat, mutta yhtä hyvin jotain 2000-luvun vaihteen vanhoja rämiä. On siinä vähän eroa menestyksellä ja "menestyksellä" jos toisen yksi auto on arvoltaan sama kuin toisen talo ja autot yhteensä, joten miksi puhua asioista ikäänkuin samanarvoisina?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:30"]

Vanhemmalle väelle se talo ja autot merkkaa paljon. Siksi juuri en ymmärräkään, miksi ap:n pitää laittaa kehujalle jauhot suuhun halveemaaralla jonkun omaisuutta? Mitä hän siitä saa? Hyvän mielen, kun pahoittaa toisen mielen?

[/quote]

Ehkä tässä ajetaan takaa tilannetta, jossa tulee tunne, että kertoja haluaa muitten olevan kateellisia? Sinänsä kiva, jos moni ei ajattele niin. Mullakin on omaisuutta, mutta siitä on pakko olla hiljaa, vaikka mulle ne merkkaa paljon, mutta muut luulevat mun vain retostelevan. Vai onkohan siinä sitten sitäkin ihan ripaus aina mukana?

[/quote]

Todennäköisesti sitä nämä kehujat haluaa, mutta koska monet ovat oikeasti tietämättömiä esim. asuntojen hinnoista ja jotkut ovat niin toopeja että kuvittelevat tietynmerkkisen auton olevan aina tosikallis vaikka olisi millainen rämä vanha rimpula, niin sitten päästelevät näitä typeriä kehuskelujaan. Ei siinä mitään, ainahan näillä turhankehujilla oma viihdearvonsa on.

Vierailija
22/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, mä voisin sanoa, että olen elänyt aikamoisen mukavasti koko aikuisikäni. Silti jos joku kehuu omaisuudellaan tai sukulaisensa omaisuudella, mulle ei ole tullut mieleenkään alkaa kyseenalaistamaan ovatko ne talot ja autot nyt oikeasti kalliita ja onko lapsenlapsi oikeasti älykkö.
Itse en kehu tai puhu asioiden hinnoista kuin tietyille, hyville kavereille. Aina ne aiheuttavat kateutta.
En edelleenkään tajua mitä hittoa se mulle kuuluu onko naapurin veljen lapsilla uusi vai vanha Mersu pihassa. Ei oikeasti kiinnosta. Ehkä johtuu siitä, että mulla on omassa elämässä kaikki hyvin. Aivan sama, vaikka joku kehuisi vierailevansa säännöllisesti Obaman luona, kiva heille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa pätkääkään, jos joku kehuskelee olemattomilla rikkauksillaan. Ehkä hänen itsetuntonsa tarvitsee sen, suon sen hänelle, vaikka salaa vähän huvittaakin.

Vierailija
24/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:58"]

Aivan sama, vaikka joku kehuisi vierailevansa säännöllisesti Obaman luona, kiva heille.

[/quote] No tuo kyllä jo vähän kiinnostaisi ainakin minua ;)

Vierailija
25/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:11"]

Riippuu kai vähän asuinpaikasta. Jos pääkaupunkiseudulla asuu omakotitalossa, niin ei ne mitään halpoja ole.

[/quote]

ei se tee rikkaaksi että ottaa 600k€ lainan pankista. se tarkoittaa että olet pankin kanssa naimisissa seuraavat 40v.
[/quote]
Ei tuon kokoisia lainoja ihan kuka vaan ota.

Vierailija
26/41 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän oli kyse siitä, että joku muu kuin asianomainen itse kehuskelee millä nyt sitten kehuskeleekin. Se on aina vähän typerän kuuloista. Omiensa kehumisessa kehutaan sentään omilla.

Toisekseen, kuten on jo mainittu, omakotitalo ja 2 autoa ei vielä tarkoita varakkuutta tai edes keskimääräistä parempaa tulotasoa. Omakotitaloja saa jo 30 000e, ajokuntoisia autoja muutamalla satasella. Sikäli on aivan yhtä asiallista kysyä kehuskelijalta tarkennusta, että missä talo on ja kuinka vanhoista autoista puhutaan kuin on kehuskellakin. Yleensä vain kehuskelija ei enää jatkakaan kehuskeluaan kun käykin ilmi että talo on jossakin huitsinnevadassa ja autotkin romutusiässä.

Tyhmiin puheisiin on sallittua vastata tyhmästi. Tuleepahan samalla valistettua tietämätöntä, että omakotitalo ei ole mikään kiinteähintainen kaikkialla ja autojenkin arvoon vaikuttaa aika moni asia. Kehuskelkoon sitten kun on millä kehuskella, mielellään ihan itsellä eikä jollakin kumminkaimalla tai aikuisella lapsella.

Sinänsä mielenkiintoisia vastauksia; jos joku kehuskelee oikeasti kehumisen arvoisella asialla, kuten vaikka tosikalliilla autolla, ollaan katkerasti selittämässä kuin auto on huono sijoitus (ei kai kukaan tyhmä autoa sijoituksena hankikaan mutta kun toisille 100 000e on sama kuin 10 000e toisille), typerää hankkia kallis auto ja taitaa olla vikaa itsetunnossa kun autolla on pädettävä. Mutta kun joku kehuskelee halvalla talolla ja halvoilla autoilla, se onkin ihan oikein ja saahan sitä ylpeä olla, kun taas sellaisesta, mitä on harvalla ja mistä on todella aihetta ollakin vähän ollakseen, ei saa olla ylpeä.

Kateus on kummallinen ilmiö.

Vierailija
27/41 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin tuollaiset asiat vaan ovat statusta. Ovat poloiset jääneet sille tasolle. 

Vierailija
28/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:32"]

Joillakin ei ole varaa mihinkään ja asuvat vuokralla kerrostalossa.

[/quote]

"Vuokralla kerrostalossa" on yhtä epätarkka ja mistään kertomaton määre kuin "omakotitalo ja kaksi autoa pihassa". Vuokralla kerrostalossa Helsingin keskustassa vaatii enemmän rahaa kuin lyhentää asuntolainaa vanhassa omakotitalossa takahikiällä. Noin niinkuin esimerkkinä. Se, onko jossakin jollakin tavalla asuminen sitä tai tätä, riippuu ennenkaikkea siitä, missä asunto sijaitsee. Vuokralla ei = köyhä sen enempää kuin oma omakotitalo = varakas, on tiedettävä missä ja millaisessa asuu ennenkuin voi päätellä mitään. Tilanne voi olla täysin päinvastoinkin, mutta edelleen kun on paljon ihmisiä joille omistaminen on itseisarvo, niin sitten kuvitellaan että se 70 000e talonrähjä in-the-middle-of-nowhere on hienointa ever.

Vierailija
29/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:03"]

Ei minua haittaa pätkääkään, jos joku kehuskelee olemattomilla rikkauksillaan. Ehkä hänen itsetuntonsa tarvitsee sen, suon sen hänelle, vaikka salaa vähän huvittaakin.

[/quote]

Ap:n mainitsemassa tapauksessa vieläpä muiden olemattomilla rikkauksilla. Sellaisia on paljon, "kun se meidän tytär maisteriksi valmistui" selitetään kuin itse olisi asia saavutettu. Jonkinlainen itsetunto-ongelma tuo lienee, verrattavissa name droppingiin. Olen itsekin parempi ihminen kun tunnen sellaisia-tyyliin.

Vierailija
30/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ihmiset ottavat jotkut asiat kehumisena vaikka kyse ois vaan rupattelusta :D
Ite olen tyytyväinen kahteen autoomme, omakotitaloon, lapsiin, hyvään vartalooni, mieheeni - kaikkeen

Vierailija
31/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:11"] Riippuu kai vähän asuinpaikasta. Jos pääkaupunkiseudulla asuu omakotitalossa, niin ei ne mitään halpoja ole. [/quote] ei se tee rikkaaksi että ottaa 600k€ lainan pankista. se tarkoittaa että olet pankin kanssa naimisissa seuraavat 40v. [/quote] Ei tuon kokoisia lainoja ihan kuka vaan ota.

[/quote]

Ei tee rikkaaksi, mutta on tuollaisen lainan ottajalla ainakin maksuvalmius lainalleen ja luottotiedot kunnossa. Aika paljon nuokin kertoo ihmisestä. Ja kun se on lainansa maksanut, omaisuus on sen oma. Ja on se vähän isompi omaisuus kuin 60 000e tönö, esimerkiksi.

Vierailija
32/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on fiksuja työkavereita, jotka eivät päästä suustaan tuollaisia älyttömyyksiä. Suoraan sanottuna tuollainen ei kuulosta kovin älykkään ihmisen puheelta.

Vierailija
33/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:32"]

Joillakin ei ole varaa mihinkään ja asuvat vuokralla kerrostalossa.

[/quote]

espoossa

"Vuokralla kerrostalossa" on yhtä epätarkka ja mistään kertomaton määre kuin "omakotitalo ja kaksi autoa pihassa". Vuokralla kerrostalossa Helsingin keskustassa vaatii enemmän rahaa kuin lyhentää asuntolainaa vanhassa omakotitalossa takahikiällä. Noin niinkuin esimerkkinä. Se, onko jossakin jollakin tavalla asuminen sitä tai tätä, riippuu ennenkaikkea siitä, missä asunto sijaitsee. Vuokralla ei = köyhä sen enempää kuin oma omakotitalo = varakas, on tiedettävä missä ja millaisessa asuu ennenkuin voi päätellä mitään. Tilanne voi olla täysin päinvastoinkin, mutta edelleen kun on paljon ihmisiä joille omistaminen on itseisarvo, niin sitten kuvitellaan että se 70 000e talonrähjä in-the-middle-of-nowhere on hienointa ever.

[/quote]

Vierailija
34/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:23"]

[/quote]

Meni lainaus väärin. Siis espoossa.

Vierailija
35/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset ei saisi kehua ja olla ylpeitä? Voihan olla että kehujalle itselleen ne asiat esim omakotitalo ja pari autoa ovat hyvän onnellisen elämän ja menestyksen merkki.

Mielestäni on aivan kauheaa, että toisten ilonaiheita aletaan mittailemaan ja sitten vielä naureskellaan, jos nämä ilonaiheet eivät täytäkään "kriteerejä".

Sellaisten ihmisten elämän täytyy olla tietyllä tavalla aina kurjaa, jonka on mitattava joka asia rahassa ennen kuin tietää voiko olla ylpeä siitä.

Vierailija
36/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:28"]

Joskus ihmiset ottavat jotkut asiat kehumisena vaikka kyse ois vaan rupattelusta :D Ite olen tyytyväinen kahteen autoomme, omakotitaloon, lapsiin, hyvään vartalooni, mieheeni - kaikkeen

[/quote]

Asiaan vaikuttaa myös tapa, jolla tyytyväisyytensä tuo esiin. On eri asia sanoa "Olen niin tyytyväinen meidän autoon kun se on niin hyvä ajaa ja varmatoiminen, onneksi ostettiin se" kuin sanoa "Meidän auto se on niin hieno, kyllä saksalaiset osaa, ei tulisi mieleenkään ajaa jollakin riisikipolla". Ymmärtänet eron? Ja sen kummalle nauretaan (sitten selän takana ainakin)? Asiat voi esittää monella tavalla, kehuskelu ei useinkaan vaikuta fiksulta ellei sitten tosiaan talo ole ökyhuvila parhaalla rantatontilla ja sadantonnin kauppakassi pihassa.

Vierailija
37/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:34"]

Miksi ihmiset ei saisi kehua ja olla ylpeitä? Voihan olla että kehujalle itselleen ne asiat esim omakotitalo ja pari autoa ovat hyvän onnellisen elämän ja menestyksen merkki. Mielestäni on aivan kauheaa, että toisten ilonaiheita aletaan mittailemaan ja sitten vielä naureskellaan, jos nämä ilonaiheet eivät täytäkään "kriteerejä". Sellaisten ihmisten elämän täytyy olla tietyllä tavalla aina kurjaa, jonka on mitattava joka asia rahassa ennen kuin tietää voiko olla ylpeä siitä.

[/quote]

Siis kehujahan yrittää tuoda esille sitä rahaa ja menestystä, jota ei kuitenkaan välttämättä ole, riippuen tässä tapauksessa talon sijainnista ja autojen iästä. Jollakin asialla kehuskelu kalliina ja hienona vaikka se ei sitä ole, kuulostaa typerältä ja onkin sitä. Jos toinen selostaa kuinka menestyvä joku on asuessaan omassa omakotitalossa jossakin takahikiällä ja samalla vähättelee kerrostalossa asujia köyhiksi näiden asuessa paljon kalliimmissa kerrostalokämpissä, sellaiselle saa kyllä ihan vapaasti kertoa asuntojen hintoihin vaikuttavista tekijöistä. Jos on noin tietämätön mistään, on parempi ettei möläyttele noloja mutujaan ihmisten ilmoilla.

Vierailija
38/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä oikeasti kiinnostaa? Tunnen itse varakkaan perheen, jossa toinen vanhemmista on eläinlääkäri ja toinen omistaa puoliksi asianajotoimiston. He asuvat 50-luvun rintamamiestalossa ja autot eivät ole mitään uusinta huutoa, mutta nähtävästi toimivia kun ovat olleet pihassa lähes 10 vuotta... Toisille ei ole tärkeää pröystäillä kalliilla, modernilla omakotitalolla, vaikka rahaa sellaiseen olisikin.

Olen itsekin suhteellisen varakas, tililläni on paljon rahaa, mutta se johtuu siitä että olen aina elänyt säästeliäästi eikä kallis materia tee minua onnelliseksi. Asun halvassa vuokrayksiössä, eikä kukaan tuskin uskoisi rahamäärääni ennen kuin näkisivät sen itse. Kulutan rahani pääasiassa matkailuun ja itseni sivistämiseen (erilaiset harrastukset ja kurssit). Antaa ihmisten elää ja käyttää rahojaan miten haluavat.

Vierailija
39/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa nyt huomioon, että toiselle se 10 000 auto on saavutus. 200-300 000 euron talo tarkoittaa jo mahdotonta rikkautta.
Toiselle 10 000 euroa ei merkitse mitään.
Senpä takia ei ole asiallista mollata toisten ylpeyden aiheita.
Olkaa tyytyväisiä omiin omaisuuksiinne, rahoihin tai vuokralla oloon, niin ei tarvitse närkästyä muiden asioista.

Vierailija
40/41 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:38"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 16:11"] Riippuu kai vähän asuinpaikasta. Jos pääkaupunkiseudulla asuu omakotitalossa, niin ei ne mitään halpoja ole. [/quote] ei se tee rikkaaksi että ottaa 600k€ lainan pankista. se tarkoittaa että olet pankin kanssa naimisissa seuraavat 40v. [/quote] Ei tuon kokoisia lainoja ihan kuka vaan ota.

[/quote]

Ei tee rikkaaksi, mutta on tuollaisen lainan ottajalla ainakin maksuvalmius lainalleen ja luottotiedot kunnossa. Aika paljon nuokin kertoo ihmisestä. Ja kun se on lainansa maksanut, omaisuus on sen oma. Ja on se vähän isompi omaisuus kuin 60 000e tönö, esimerkiksi.

[/quote] Olethan huomannut, että näiden jättilainojen ottajia on ollut velkaneuvonnan ja takuu-säätiön asiakkaina yhä enenevässä määrin? Kun elintasosta ei voi luopua vaikka ajat huononisivat ja palkka loppuisi, sehän näyttäisi niin pahalta... Velka ei ole varallisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi