Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Totta kai mies voi käydä ulkona syömässä. Se on hänelle tärkeää aikaa työkavereidensa kanssa. Silloin hänellä on mahdollisuus rentoutua ja olla edes pienen hetken vapaana työn ja perheen rasitteista.
Minunkaan mielestäni ei ole oikein. Sitä paitsi se että "ei kehtaa kieltäytyä kun muutkin käy" ei ole hyvä syy käyttää jatkuvasti perheen tuloihin nähden kohtuuttomia määriä rahaa työruokailuun.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Toi olis hyvä että ottaa yhteisen tilin josta maksetaan kaikki yhteiset menot.
Molemmat maksaa tuloistaan sinne yhdessä sovitut osuudet, lopuilla voi tehdä mitä haluaa.
Perheen ruokamenot on myös yhteisiä menoja, tosin prisman kassalla voi olla hankala erotella yhteiset ja omat ostokset.
Kätevä emänta kirjoitti:
Toi olis hyvä että ottaa yhteisen tilin josta maksetaan kaikki yhteiset menot.
Molemmat maksaa tuloistaan sinne yhdessä sovitut osuudet, lopuilla voi tehdä mitä haluaa.
Perheen ruokamenot on myös yhteisiä menoja, tosin prisman kassalla voi olla hankala erotella yhteiset ja omat ostokset.
Hyvä keino huomata mihin oikeasti on varaa, jos tilin saldo on pieni niin ei tule tuhlattua samalla tavalla.
Jos puoliso valittaa asiasta, niin niistä ne riidat syntyy.
Ärsyttää ja kyse on vain siitä ettei itse huomaa...
Vierailija kirjoitti:
Jos lounaiden yhteydessä hoidetaan työpalavereita ym asiakastapaamisia niin kyllä se tavallaan työhön kuuluu
Joo mut tällöin pöperöt maksaa työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Aloita nyt vaikka siitä, että miehelle ei ole iltaisin tarjolla ruokaa sun rahoilla ostettuna.
Onkohan tän lounaspossun pikkuveli se joka syö perheen jääkaapin tyhjäksi? Aiheesta oli aikanaan todella pitkä ketju. En usko että tällä isoveljellä on aineksia samaan.
Täytyypä mennä maanantaina lounaskuppilaan duunissa vaikka yleensä on eväät. Ihan tarkkailumielessä. Että onko meillä tällainen roomeo joka maksaa samalla parin nuoren työkaverinaisen Janssonin kiusaukset.
Ap, miehesi maksaa toisen naisensa lounaat. Siksi noin suuri rahanmeno.
Rahatriittääilmanukkoa kirjoitti:
Olin aikoonaan naimisissa. Ukko söi ravintoloissa,minä ja lapset kotona eu ruoka apu juttuja. Enpä ole enää sen kanssa.
Vinkki teille jotka etsitte esim Tinderissä miestä: kysykää ennen eka tapaamista, syökö työmaalla buffetissa vai onko omat eväät. Tää pitäisi olla kyllä jo peruskysymyksiä. Siitä voi sitten valita oman mieltymyksen mukaan. Jos joku syö joja päivä buffetissa ja tekee istumatyötä myös riski ylipainoon on kohtuullinen.
Itse syön eväät ja käyn mieluummin vkl/iltaisin ravintolassa kunnolla syömässä. Onneksi mies on samanlainen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ukkosi olla deittilounaalla. Käypä tsekkaamassa.
Taitaa tosiaan olla hyvää lounasseuraa ;D. Ainakin meidän työpaikalla nuo lounaat on joillekin tärkeä asia, koska pääsevät syömään oman työpaikkaihastuksen kanssa. Tosin ei käydä ulkona syömässä, mutta kuitenkin. Toivottavasti miehen syynä ei vastaava, koska muuten missaa tuon tärkeän yhteisen hetken, vaikka menisivätkin porukalla syömään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.
Silloin ongelma on tuossa eikä miehen lounaissa. Ratkaisu: yhteinen taloustili, jolle molemmat tallettavat saman summan kuukausittain ja sen jälkeen molemmilla on vapaus käyttää loput rahat kuten haluaa.
Tämä onnistuu silloin ja on oikeudenmukaista, jos kumpikin osapuoli huolehtii yhdessä kaikki kotityöt. Kun yleensä se tahtoo olla niin, että mies makaa sohvalla ja katsoo telkkaria.
Meillä yhteiset kulut puoliksi. En puuttuisi miehen lounaisiin. On mieskin oikeutettu pieneen breikkiin työpäivän aikana.
Missä päin lounaaseen saa kulumaan 20e, aika monessa ravintolassa ei edes lounasaikaansaa ala cartea.. joka tapauksessa juuri tällaisten asioiden takia tulisi mielestäni olla yhteinen tili yhteisiä tuloja ja menoja varten. Ja sitten ne ihan omat rahat omalla tilillä, joilla saa tehdä ihan mitä haluaa, syödä vaikka kalliita lounaita jos niin haluaa.
Vaikka olisi varaakin niin miksi maksaa 20€ joka päivä jotain outoa on
Vierailija kirjoitti:
Meillä yhteiset kulut puoliksi. En puuttuisi miehen lounaisiin. On mieskin oikeutettu pieneen breikkiin työpäivän aikana.
No ap:n mies maksaa perheen yhteisistä kuluista vähemmän, kun lounaisiin menee niin paljon rahaa. Lounastauonhan ja siis sen breikin saa pitää yhtä lailla söi sitten eväitä tai ravintolassa.
Meillä mies kun tienaa enemmän niin hänellä on kalliimmat harrastukset eikä minulla ole mitään sanan valtaa. Itse päättää niistä eikä kysele saako syödä lounaitakaan vaan käy syömässä jos huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ap:n mies maksaa perheen yhteisistä kuluista vähemmän, kun lounaisiin menee niin paljon rahaa. Lounastauonhan ja siis sen breikin saa pitää yhtä lailla söi sitten eväitä tai ravintolassa.
Mitäs jos se maksaa enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies kun tienaa enemmän niin hänellä on kalliimmat harrastukset eikä minulla ole mitään sanan valtaa. Itse päättää niistä eikä kysele saako syödä lounaitakaan vaan käy syömässä jos huvittaa.
Sehän on ihan ok, jos hän kuitenkin osallistuu osaltaan perheen menoihin. Eli syö lounailla omia rahojaan eikä perheen.
Ei ole oikein, jos perheen mies ja isä syö herkkulounaita, ja muu perhe jyrsii näkkileipää. Viisas suurituloisempi vanhempi asettaa aina lapset ja puolison etusijalle, oli hän sitten mies tai nainen. Nainen, synnyttäjä, yleensä asettaa lapset etusijalle kaikissa asioissa, ja valitettavasti on isiä, miehiä, jotka eivät samaan kykene.