Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kalliit lounaat, onko oikein?

Vierailija
02.03.2022 |

Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.

Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.

Ajatuksia?

Kommentit (609)

Vierailija
441/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mies on ns. lompakko-loinen. 

Vierailija
442/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?

Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.

Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.

Meillä saa viettää niin pitkän lounastauon kuin haluaa. Itse olen ollut lounastauolla jopa kaksi tuntia.

Pieni firma yksityisellä sektorilla. Me tehdään ihan omat sääntömme. Jos se käy pomolle, se käy. Ja kaikki yleensä käy.

Saa meilläkin, ellei ole palavereja tms. Mutta niitä ei tietenkään lasketa työaikaan vaan tehdään miinusaldot ennemmin tai myöhemmin takaisin työpäivää pitentämällä.

Eli nää lounasäijät joutuu tehdä pitkää päivää että saa tunnit täyteen kun pitää 2 tunnin safkikset. Just. Kotiin tullaan iltaseitsemän aikaan. Siinä mulla kanssa yks perheensä!

Ja ylipainoinen veikkaan. Istumatyö ja muhkeat ateriat päivittäin.

Tämäkin puoli asiassa on.

Teen kevyttä toimistotyötä (olen hoikka-normaalipainoinen)  ja melkein aina on omat kevyehköt eväät, jotain lämmitettävää kuitenkin sekä tuorepala tms. Joskus menen buffaan lounaalla mutta jos joka päivä kävisin, pitäisi kohta ostaa kaikki vaatteet uusiksi jotain XXL kokoa. Jotkut kyllä käyvät noilla lounailla joka päivä. Monet omien ruokien syöjät ovat kyllä hoikempia kuin nuo jotka käyvät joka päivä buffassa. Tuleehan siellä syötyä paljon kun buffa maksaa 12-13 euroa, siinä ei oikein viitsi ottaa yhtä perunaa ja pientä kauhallista kastiketta ja vähän salaattia. Kyllä siinä kannattaa ja tulee otettua kunnon rekkamies satsit. Aika raskaitakin monasti ovat. 

Kyllä sieltä voi ottaa paljon salaattiakin, oma valintahan se on mitä lautaselleen laittaa. 

Toki on oma valinta. Mutta monet kyllä vetävät siellä sitä lämmintäkin ruokaa niin että napa ruskaa ja napit housuista lentävät vastapäätä istuvan työkaverin naamalle kun kahdeskymmenes lihapulla menee ääntä kohti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lounaat maksa tuon vertaa normaalisti. Joku mättää nyt. Joko viiniä lounailla? Onko sittenkin kyse alkoholista?

Tai piilottaako muita menoja? Esim. pelaamista?

En tiedä. En usko, että ainakaan alkoholia. Enkä ole mitään kuitteja tai tiliotteita syynännyt, vaan koska tietenkin tiedän, minkä verran hän tienaa ja minkä verran maksaa laskuja, niin tämä on miehen selitys siihen, että minne rahat menee. Olemme joskus käyneet yhdessäkin samoissa ravintoloissa ja niissä on tuollainen hintataso.

Lounasaikaan? Lounasaikaan auki olevissa paikoissa on se lounaslista, mikä on tavallista listahintaa halvempi. Työsuhdelounaan ylähintaraja on 11,30 ja lounaspaikat pyrkivät, että tuolla saisi sen lounaan, kun se tuo asiakkaat.

Rahvaille on ne verottajan määrittelemät hikisten kuppiloiden verotusarvot.

Sitten on ne luxus-lounaat, jonka hintataso on se n. 35-40e

Tiedän, koska olen ollut ministereiden ja silmäätekevien luxus-tarjoilija.

Epäilen, että miehesi yrittää päästä tällä keinolla pyrkyrimäisesti ns. kabinettipiiriin.

Tai hänellä on yksinkertaisesti hutsu roikkumassa nurkilla? Päivähuone nuhjuisissa hotellissa.

Kunnollisimmat muumipappa-perheenisät paljastuvat useimmiten sarjapettäjiksi.

Ne raukat itkeä pillittää jokaisen hameen perää. Säälittävää. Vaimo on puska, lapset haistattaa, anoppi on yhtä veetä. 

Osta halpa kepsukka ja laita takin taskuun; siitä vain seuraamaan isukin ruokareissuja.

Kerro meille miten kävi!

Tässä värikkäästi kirjoitetussa puheenvuorossa tuli totuus esiin hyvin monen osalta. 

Kun olin simpseä 20-vee tyttö, toimistolla monet isäni ikäiset ukot tyrkyttivät vaikka mitä. Jos olisin halunnut ilmaiset lounaat, olisi kyllä tarjokkaita ollut. En tietenkään lähtenyt mukaan mihinkään kuvioihin, kiinnosti ihan oman ikäiset miehet silloin. Ja edelleenkin, näin 40+ ikäisenä. Kyllähän tuota aina on ja on ollut. 

Nää isukit sitten kotonaan ja vapaa-aikanaan kulkee golitsiasuissaan kepappilaan perheensä kanssa kuin isot vauvat. 

Vierailija
444/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mies valehteli pitkään että syö vain yhden aterian päivässä, valitteli aina että hyvä kun jaksaa töitä tehdä kun ei syö päivällä. Aloin säälimään ja tekemään hänelle eväitä töihin, kunnes kerran laskunmaksun yhteydessä huomasin 15-20€ menoja eri ruokapuljuihin, lähes jokaisen kuukaudenpäivän kohdalla tilillään. Oli kiinalaista, Mäkkiä, grilliä jne.

Mikä hänellä oli tähän syynä että valehteli? En ymmärrä yhtään ellei sitten yrittänyt laihduttaa tmv.

Meillä rouva esitti syövänsä duunissa salaatin, banaania tai leipää. Huomasin jossain vaiheessa illalla kotona hengityksestään hampparin/majoneesin/ranskalaisten hajun. Aluksi luulin kuvittelevani. Ihmettelin kun vaimo lihoikin mutta sanoi johtuvan keski ikääntymisestä.

Kerran näin hänet arkena ruokatunnilla hesellä. Hän ei huomannut mua, olin ulkopuolella. Taas sanoi illalla syöneensä salaatin. Hän todella otti joka päivä salaatin töihin eli ei valehdellut mutta jätti kertomatta että kävi hesellä sen lisäksi. Ainakin 3 krt viikossa haistoin.

Lopulta myönsi. Hänellä oli joku kriisi syödä mättöä salaa. Omat tilit joten en nähnyt tiliotteita.

Tuosta jäi 12 kg hänelle. Nykyään syö työmaan ruokalan buffetissa. Siellä saa terveellistä ruokaa ja salaatitkin. Illalla syödään normaalisti perheessä ruoka joten ei alkanut mitään kitu dieettiä vaikka hese jäikin.

En tiedä mutta repesin tuolle "Ainakin 3 krt viikossa haistoin" -lauseelle :D

Vierailija
445/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan lähes 5000€/kk ja syön pääsääntöisesti omia eväitä lounaalla. Työpaikan ravintolassa lounas maksaisi reilu 8€ ateriaetu otettuna huomioon. Kuukaudessa tekisi yli 160€. Omat eväät kustantaa puolet tuosta. Vuodessa sievoinen säästö. 

Olin vuosia sitten töissä lounaskuppilassa. Silloin oli määrätty se määrä, esim. lihapullia paljonko sai ottaa. Määrätyt perheenisät usein tuli lirkuttelemaan että saisiko vielä muutaman pullan, iskivät silmää kuin joku sketsin Herra 47 mies. Yhdellä oli niin humoristinen se esitys että pakko se oli palkita, mutta lopetin senkin, kun ajattelin jos sana leviää. Nykyään kai buffa meininki, eli voi ottaa ihan suoraan ne 30 lihapullaa. 

Aina ne oli sormus kädessä olevia miehiä, ja itse olin nuori nainen, en tiedä sitten olivatko lihapullien perässä vai jonkun muun. 

Vierailija
446/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?

Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.

Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.

Meillä saa viettää niin pitkän lounastauon kuin haluaa. Itse olen ollut lounastauolla jopa kaksi tuntia.

Pieni firma yksityisellä sektorilla. Me tehdään ihan omat sääntömme. Jos se käy pomolle, se käy. Ja kaikki yleensä käy.

Saa meilläkin, ellei ole palavereja tms. Mutta niitä ei tietenkään lasketa työaikaan vaan tehdään miinusaldot ennemmin tai myöhemmin takaisin työpäivää pitentämällä.

Eli nää lounasäijät joutuu tehdä pitkää päivää että saa tunnit täyteen kun pitää 2 tunnin safkikset. Just. Kotiin tullaan iltaseitsemän aikaan. Siinä mulla kanssa yks perheensä!

Ja ylipainoinen veikkaan. Istumatyö ja muhkeat ateriat päivittäin.

Tämäkin puoli asiassa on.

Teen kevyttä toimistotyötä (olen hoikka-normaalipainoinen)  ja melkein aina on omat kevyehköt eväät, jotain lämmitettävää kuitenkin sekä tuorepala tms. Joskus menen buffaan lounaalla mutta jos joka päivä kävisin, pitäisi kohta ostaa kaikki vaatteet uusiksi jotain XXL kokoa. Jotkut kyllä käyvät noilla lounailla joka päivä. Monet omien ruokien syöjät ovat kyllä hoikempia kuin nuo jotka käyvät joka päivä buffassa. Tuleehan siellä syötyä paljon kun buffa maksaa 12-13 euroa, siinä ei oikein viitsi ottaa yhtä perunaa ja pientä kauhallista kastiketta ja vähän salaattia. Kyllä siinä kannattaa ja tulee otettua kunnon rekkamies satsit. Aika raskaitakin monasti ovat. 

Kyllä sieltä voi ottaa paljon salaattiakin, oma valintahan se on mitä lautaselleen laittaa. 

Toki on oma valinta. Mutta monet kyllä vetävät siellä sitä lämmintäkin ruokaa niin että napa ruskaa ja napit housuista lentävät vastapäätä istuvan työkaverin naamalle kun kahdeskymmenes lihapulla menee ääntä kohti. 

Eikä moni (itseni mukaan lukien) oikein raskisikaan maksaa muutamasta tomaatin ja salaatin palasta reilua kymppiä! Siksipä niissä en usein käykään kun yritän pitää painoni kurssissa. 

Vierailija
447/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.

Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.

Hän on elättisi ja elätin pitää totella elättäjän käskyjä. Jos ei kerran maksa muuta,kuin ravintolaruokansa . Tilanteen pitäisi muuttua. Tee samoin,maksa vain puolet laskuista,ei yhtään miehen laskua ja ruokaa laitat vaan sen verran kuin itse syöt. Jos kaikki ei ole sinun nimissäsi,et joudu ulosottoon . Jos ei puhe kerran tehoa.

Vierailija
448/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lounaat maksa tuon vertaa normaalisti. Joku mättää nyt. Joko viiniä lounailla? Onko sittenkin kyse alkoholista?

En tiedä. En usko, että ainakaan alkoholia. Enkä ole mitään kuitteja tai tiliotteita syynännyt, vaan koska tietenkin tiedän, minkä verran hän tienaa ja minkä verran maksaa laskuja, niin tämä on miehen selitys siihen, että minne rahat menee. Olemme joskus käyneet yhdessäkin samoissa ravintoloissa ja niissä on tuollainen hintataso.

Lounasaikaan? Lounasaikaan auki olevissa paikoissa on se lounaslista, mikä on tavallista listahintaa halvempi. Työsuhdelounaan ylähintaraja on 11,30 ja lounaspaikat pyrkivät, että tuolla saisi sen lounaan, kun se tuo asiakkaat.

Epäilen, että miehesi yrittää päästä tällä keinolla pyrkyrimäisesti ns. kabinettipiiriin.

Tai hänellä on yksinkertaisesti hutsu roikkumassa nurkilla? Päivähuone nuhjuisissa hotellissa.

Ne raukat itkeä pillittää jokaisen hameen perää. Säälittävää. Vaimo on puska, lapset haistattaa, anoppi on yhtä veetä. 

Osta halpa kepsukka ja laita takin taskuun; siitä vain seuraamaan isukin ruokareissuja.

Kerro meille miten kävi!

Kannattaa jokin seurantalaite miehen takin taskuun laittaa. Sen verran epäilyttäviä nuo lounaskulut on. 

Lounastunnilla kannattaa olla kytiksellä miehen työpaikan ulkopuolella. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin paljastuu.

Vierailija
449/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma, ettei miehesi ole peliriippuvainen? Puhuu, että rahat menee lounaisiin, mutta todellisuudessa pelaa ne.

Vierailija
450/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerro meille miten kävi!

Kannattaa jokin seurantalaite miehen takin taskuun laittaa. Sen verran epäilyttäviä nuo lounaskulut on. 

Lounastunnilla kannattaa olla kytiksellä miehen työpaikan ulkopuolella. Kyllä se ennemmin tai myöhemmin paljastuu.

Kaverini teki näin. Mies jäi kiinni. Omien sanojensa mukaan mies kävi Villen kanssa lounaalla mutta kovin paljon lounaskumppani näytti enemmän Viiviltä. Mekko, vaaleat pitkät hiukset ym. Ei ollut mikään Ville.

Kaveri kysyi illalla miten päivä meni jne normaalisti, ruokiskin ohimennen otettiin kaverin toimesta puheeksi. Mies sanoi käyneensä jälleen Villen kanssa. Kaveri siinä kohti sanoi ettet ollut, kun näin. Mies raivostui ja meni ihan kontrolli pois. Kaveri muutti pois seuraavana viikolla, sai niin pian uuden kämpän.

Vierailija
451/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies nauttii elämästään, ei mikään tiskirätti

Vierailija
452/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jengi juttelee aloittajalle vuosia vanhassa trolliketjussa ikään kuin hän olisi vielä paikalla?

Vierailija
453/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajan kannattaa selvittää asia heti. Muuten se jää ikuisesti vaivaamaan. 

Kerro meille miten kävi!

Kaverini teki näin. Mies jäi kiinni. Omien sanojensa mukaan mies kävi Villen kanssa lounaalla mutta kovin paljon lounaskumppani näytti enemmän Viiviltä. Mekko, vaaleat pitkät hiukset ym. Ei ollut mikään Ville.

Kaveri kysyi illalla miten päivä meni jne normaalisti, ruokiskin ohimennen otettiin kaverin toimesta puheeksi. Mies sanoi käyneensä jälleen Villen kanssa. Kaveri siinä kohti sanoi ettet ollut, kun näin. Mies raivostui ja meni ihan kontrolli pois. Kaveri muutti pois seuraavana viikolla, sai niin pian uuden kämpän.

Vierailija
454/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lounaiden yhteydessä hoidetaan työpalavereita ym asiakastapaamisia niin kyllä se tavallaan työhön kuuluu

Vierailija
455/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juuri tänään mies kertoi käyneensä 25e maksaneella tukevalla lounaalla. Ihmettelin siis, miksei tekemäni päivällinen maistu. Itsehän söin pussinuudelia lounaaksi, mutta lähinnä tämä nauratti.

Meillä tosin on omat tilit ja esim. just lounaisiin käytetään niitä omia rahojamme vaikka koti ja perhe on yhteinen. Varsinkin kun rahankäyttötavat ovat erilaiset niin leppoisinta tällä tavalla.

Vierailija
456/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jengi juttelee aloittajalle vuosia vanhassa trolliketjussa ikään kuin hän olisi vielä paikalla?

Hauskaahan se on kun vanhat ketjut heräävät uudelleen henkiin. Ja joskus juttu kahvihuoneessakin jatkuu, vaikka keskustelun käynnistäjä olisi jo palannut sorvin ääreen.

Vierailija
457/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette vielä yhdessä?

Ei kait tuon takia perhettä jätetä. Uskomaton kysymys.

Vierailija
458/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa rakentava taas. Mitä H*vettiä jonkun syöminen muita liikuttaa. Minäkin syön vaikka tonnin lounaan koska vaan jos itse maksan, turhaa kadehtia toisten syömisiä

Vierailija
459/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin "meillä ei ole siihen varaa"? Ne ovat miehesi rahoja jos sinä olet kotona, mene töihin ja ansaitse omasi. Jos ei ole omaa tiliä, hanki sellainen ja ohjaa palkkasi sinne.

Vierailija
460/609 |
13.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkentava kysymys kirjoitti:

Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?

Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.

Miksi ihmeessä suostut tähän?

Lusikat jakoon, jollei asia muuten mene miehelle perille.

Voi tietty myös olla, että mies oikeasti säästelee rahojaan muualle..