Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kalliit lounaat, onko oikein?

Vierailija
02.03.2022 |

Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.

Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.

Ajatuksia?

Kommentit (609)

Vierailija
21/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en kyllä hyväksyisi, että mies ei omaa osuuttaan perheen menoista hoitaisi kun käyttäisi rahansa omiin menoihinsa.

Vierailija
22/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.

Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.

No haloo, lakkaa maksamasta yli puolia kuluista! 

Niinpä. Ap mahdollistaa miehensä perseilyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on miehelle tärkeää ja hänellä on varaa siihen, niin kyllä hänellä on oltava oikeus lounastaa työkaveriensa kanssa. Sitten on tietysti eri asia, jos ei tuosta syystä maksa osuuttaan perheen yhteisistä menoista.

Vierailija
24/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kotona jonkun aikaa alhaisemman budjetin ruokia, tyyliin makaronilaatikkoa soijarouheella tai laihaa keittoa moneksi päiväksi ja vetoa siihen, että kun mies käyttää niin paljon rahaa lounaisiinsa, niin jostain on tingittävä ja nyt teillä kotona täytyy elää näin.

Vierailija
25/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olette vielä yhdessä?

Koska perhe, lapset, asuntolaina ja rakkaus myös.

Laskekaapas, kuinka paljon nopeammin saisitte maksettua tuota asuntolainaa pois, jos ukkosi söisi halvemmalla. Voisi avata taloutenne vapaamatkustelijan silmiä hieman.

Vierailija
26/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mies ei vaan osaa jos joutuu itse maksamaan lounaansa...

Vierailija
27/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.

Varaa ap saman verran päivässä omaan käyttöösi, siirrä siis omalle tililleen, säästä ne ja lähde lomalle kun summa on koossa. Ota summa ensin, sitten vasta perheen kassaan. Kuten miehesikin tekee.

Vierailija
28/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ravintoloissa on lounaslistat…että Huoh vaan tällekin aloitukselle.

Tietenkin on. Mun pointti oli, ettei käy missään Buffassa tai vaikka Absilla tms, missä normaaliduunarit, vaan vaihtelevasti eri ravintoloissa, joissa ei ole kaikissa kovinkaan edullinen lounas.  

Vierailija
29/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin olisin nähnyt saman avauksen täällä ennenkin. Meillä homma toimii yksinkertaisesti: molemmat tallettavat taloustilille saman summan kuukausittain. Sillä maksetaan yhteinen ruoka, asumiskulut ja yhteisen auton kustannukset. Loput on omaa rahaa ja on aivan sama, käyttääkö sen ulkona syömiseen vai johonkin muuhun.

Itselläni oli edellisessä työpaikassa lounasetu, joten söin päivittäin ulkona. Tuota en usko, että missään firmassa käydään päivittäin 40 euron lounailla.

Vierailija
30/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä provo 4/5.

Jos työpaikkalounaat maksaa jotain 600€/kk niin keskituloisella sen pitää sitten samalla olla harrastus ja huvitukset, muuten siihen ei ole varaa. Mahtaakohan niillä työkavereilla olla paremmat palkat. Itseään rikkaampien kanssa kaveeraminen on yhtä paha juttu kuin että lähtee lenkille selvästi parempikuntoisen kanssa, siihän vetää itsensä turhan tiukille.

Vierailija
31/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nähnyt ketään 3000 eur nettona tienaavaa henkilöä, joka päivittäin kävisi 20-40eur lounailla. Siis tolla hinnallahan saa lähes laadukkaan brunssin tms. noutopöydän. Normilounaat maksaa sen about 12eur/annos.

Jos tämä on totta, niin epäilen, että miehesi ei puhu totta. Omien kokemusteni perusteella ei vaan käy järkeen.

Vierailija
32/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen elämä=Yhteiset päätökset=Yhteinen talous (riippumatta kuinka paljon kumpikin tienaa).

Rahat mitä tienataan menee yhteiselle pankkitilille josta maksetaan laskut, ruuat, lasten aktiviteetit, säästetään eläkerahastoihin (50/50), yhteisillä päätöksillä. Tämä toiminut 27 vuotta. Perheen perustaminen tarkoittaa sitä että kaikki kantavat kortensa kokoon niin hyvin kuin mahdollista. Parisuhteesta löytyy aina toinen joka tienaa enemmän rahaa, mutta kodin ylläpitämisessä vaaditaan myös paljon aikaa ja siitä ei se toinen puoli yleensä saa maksua.

M.53 

Vierailija
33/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset oikeasti voi kunnolla keskustella asioista, laittaa faktaa pöytään perheen menoista ja perustella asiansa. Luulisi jo kovapäisemmänkin tajuavan. Pitää jättää se nalkutus, jos toinen ei tajua ongelmaa. Istuttaa se pöydän ääreen laskelmien kanssa.

Ja kun joku laittoi, että 11-12 euroa/hlö kahden hengen lounaat maksaa vähemmän kuin kaupassa käynti, ei kyllä pidä paikkaansa. Kyllä 25 eurolla saa kaupasta enemmän kuin kahdelle hengelle lounaan. 

Vierailija
34/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ei muka lounaslistaa löydy lounashintaan? Saahan sitä rahaa menemään, kun tilaa lounaslistan ulkopuolelta. Toiset paikat tosiaan rahastavat juoman hinnalla, ruoka menee yleensä juuri ja juuri lounassetelin hintarajoihin, juoman joutuu maksamaan erikseen. Kannattaa varmaan katsella vähän, mitä juotavaa ottaa. Onko liian noloa ottaa pelkkää vettä ruoan kanssa?

No nimenomaan tämä, tässä on ongelman ydin. Ja kun ei syö sitä mitä lounaaseen kuuluu, ei tule edes se kahvi kaupan päälle. 

Vierailija
35/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä miehesi lounastaa rakastajattarensa kanssa ja maksaa hänenkin lounaat? Rakastavaiset haluavat intiimiin ravintolaan kahdestaan eikä ihan mihin tahansa lounaskuppilaan

Vierailija
36/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.

Provohan tämä, ja aina sinun.

Mutta jos totta olisi niin saatana sentään, älä maksa.

Ei muuta.

Vierailija
37/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin ongelma on tuossa eikä miehen lounaissa. Ratkaisu: yhteinen taloustili, jolle molemmat tallettavat saman summan kuukausittain ja sen jälkeen molemmilla on vapaus käyttää loput rahat kuten haluaa.

Vierailija
38/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin olisin nähnyt saman avauksen täällä ennenkin. Meillä homma toimii yksinkertaisesti: molemmat tallettavat taloustilille saman summan kuukausittain. Sillä maksetaan yhteinen ruoka, asumiskulut ja yhteisen auton kustannukset. Loput on omaa rahaa ja on aivan sama, käyttääkö sen ulkona syömiseen vai johonkin muuhun.

Itselläni oli edellisessä työpaikassa lounasetu, joten söin päivittäin ulkona. Tuota en usko, että missään firmassa käydään päivittäin 40 euron lounailla.

Niin, en minä ole ollut siellä mukana katsomassa mitä se sisällään pitää. Voihan tässä olla jotain outoakin :( En vaan keksi mitä se voisi olla. Tämä nousi tapetille nyt taas, kun tämän vuoden puolella on ollut työt työpaikalla ja etätyöt loppuivat. Asia unohtui pitkäksi aikaa, mutta taas alkoi sama ralli. 

Vierailija
39/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin miehen tulisi maksaa osa koko perheen ruokalaskusta, koska miksi sinun pitäisi ostaa ruuat koko perheelle ja mies vain ostaa ns. paremmat ruuat ravintolassa itselleen. Hän kuitnekin siis syö myös sinun rahoilla ostettua ruokaa kotona. Olisiko mahdollista jokin yhteinen ruokakassa, johon molemmat laittaisivat tietyn summan (esim. 400€) kuussa?

Meillä todettu toimivaksi yhteinen tili, johon kumpikin laittaa tilipäivänä 800€. Sieltä sitten maksetaan ruuat, bensat, vakuutukset ja muut yhteiset menot, kuten myös yhteiset ravintolaruokailut. Tosin mies maksaa sieltä oman päivittäisen työpaikkalounaansa, mutta se on vain 6.50€/päivä. Mulla aina kotoa eväät töissä.  Suosittelen kokeilemaan jotain tuon tyyppistä ratkaisua teilläkin. 

Vierailija
40/609 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aina vienyt ruokapakin kotoa töihin tai ostanut salaatin ! En raskisi mennä syömään jatkuvasti ulos kalliita aterioita. 

Minust yli 20 euroa on paljon ja siihen juomat? Vesi? Viini? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä