Miehen kalliit lounaat, onko oikein?
Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.
Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.
Ajatuksia?
Kommentit (609)
Vierailija kirjoitti:
Käykö miehesi jossain Hesen keskustan kalliissa ravintolassa? Vai viekö Tinderdeittinsä myöskin syömään?
Hesellä on aika edulliset burgerit , ei tuolla pukumiehet juuri käy
Vierailija kirjoitti:
Tarkentava kysymys kirjoitti:
Kumpiko teistä maksaa enemmän perheen yhteisiä menoja? Käykö mies ravintolassa sinun kustannuksellasi?
Minä maksan. Ei se mua haittaisi edes, jollei syynä olisi toisen itsekkyys vaan se olisi vaikka pienemmät tulot. Meillä jää suurinpiirtein samakäteen nettona, mutta miehellä on omia menoja niin paljon, että hän osallistuu yhteisiin sen vuoksi vähemmän. Se on aivan syvältä hanurista, mutta jotenkin hän on aivan sokea tämän asian epäoikeudenmukaisuudelle. Tai sitten esittää töissään jotain, en minä tiedä.
Miksi niin monet naiset jaksavat uskoa tuohon miesten "sokeuteen". Itsekkyyttä ja hyväksikäyttöä se on.
Olin aikoonaan naimisissa. Ukko söi ravintoloissa,minä ja lapset kotona eu ruoka apu juttuja. Enpä ole enää sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän outo aloitus.
Miehesi pitäisi syödä työpaikalla banaani, sillä aikaa kun työkaverit ovat entiseen tapaan lounaalla?
Ja vain siksi, että miehesi antaisi sinulle enemmän rahaa, jotta voisit harrastaa yrittämistä?
Yrittäjähän on siitä mukavassa asemassa, että voi vaikuttaa omiin tuloihinsa koska vain; että siitä vaan tienaamaan ja syömään vähennyskelpoisia työlounaita.
Eivätpä olekaan entiseen tapaan lounaalla koska ap:n mies on tähän asti maksanut heidän lounaansa. Lounaan tarjoaminen muille tietenkin loppuu jos mies syökin jatkossa omia eväitä.
Ai ap:n mies aina kaikkien työkavereiden lounaat? No sitten voisi vähän yrittää ymmärtääkin ap:ta.
Mutta näin tuskin on.
Vierailija kirjoitti:
Minun mies valehteli pitkään että syö vain yhden aterian päivässä, valitteli aina että hyvä kun jaksaa töitä tehdä kun ei syö päivällä. Aloin säälimään ja tekemään hänelle eväitä töihin, kunnes kerran laskunmaksun yhteydessä huomasin 15-20€ menoja eri ruokapuljuihin, lähes jokaisen kuukaudenpäivän kohdalla tilillään. Oli kiinalaista, Mäkkiä, grilliä jne.
Mikä hänellä oli tähän syynä että valehteli? En ymmärrä yhtään ellei sitten yrittänyt laihduttaa tmv.
Ei ole todellakaan oikein sinua kohtaan. Oletko ottanut asian puheeksi niin että sille on aikaa, eikä vain ohimennen? Mitä jos istuisitte alas keskustelemaan asiasta, ja sanoisit että näin ei voi jatkua? Niin minä tekisin, ehdottoman stopin miehen törsäämiselle, kun se kuitenkin vaikuttaa koko perheen talouteen.
Perustatte yhteisen tilin, jonne molemmat laittaa kuukaudessa saman verran rahaa perheen kulujen kattamiseen. Lopuilla mies voi sitten tehdä mitä haluaa. Suhteuttakoon lounaansa siihen jäljelle jäävään summaan.
En minä ainakaan suostuisi kustantantamaan ukkelin tuhlailevaa elämäntyyliä. Vai meneekö raha sittenkin johonkin muuhun, jos noin suuttuu, kun asiasta yrittää keskustella?
On kyllä hiton itsekäs ihminen jos joku oma ökylounas ajaa perheen edun edelle, kun halvemmallakin saa varsin hyviä lounaita. En muista, että olisin hgin keskustassakaan maksanut 15 euroa enempää lounaasta. Syökö se idari ala cartea ravintolassa joka päivä?
Jaaha, vanha provo elvytetty henkiin. Ei ehkä sen arvoinen.
Suzyanne kirjoitti:
Ei ole todellakaan oikein sinua kohtaan. Oletko ottanut asian puheeksi niin että sille on aikaa, eikä vain ohimennen? Mitä jos istuisitte alas keskustelemaan asiasta, ja sanoisit että näin ei voi jatkua? Niin minä tekisin, ehdottoman stopin miehen törsäämiselle, kun se kuitenkin vaikuttaa koko perheen talouteen.
Hei Einstein, pyyhi vaahdot suupielistäsi ja rauhoitu. Tämä on todella vanha provo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Tuo periaate pätee aika huonosti, jos puolisoiden tulot eivät ole yhtä suuret. Mitä suurempi tuloero, sitä enemmän parempipalkkaiselle jää ”omaa” käyttörahaa, jos kulut jaetaan puoliksi.
Usein myös se parempituloinen haluaa paremman elintason, eikä halua elää sillä tasolla mihin sen matalampituloisen tulot riittävät. Siksi onkin hyvä pistää prosenttiosuudet eikä samaa summaa molemmilta. Ei ole oikein pakottaa sitä matalampituloista elämään yli varojensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.
Tuo periaate pätee aika huonosti, jos puolisoiden tulot eivät ole yhtä suuret. Mitä suurempi tuloero, sitä enemmän parempipalkkaiselle jää ”omaa” käyttörahaa, jos kulut jaetaan puoliksi.
Usein myös se parempituloinen haluaa paremman elintason, eikä halua elää sillä tasolla mihin sen matalampituloisen tulot riittävät. Siksi onkin hyvä pistää prosenttiosuudet eikä samaa summaa molemmilta. Ei ole oikein pakottaa sitä matalampituloista elämään yli varojensa.
Usein ja usein. Entä jos ei halua parempaa elintasoa? Tai haluaa, mutta vain sellaisissa asioissa joita ei tarvitsekaan suhteuttaa toisen tulotasoon, haluaa esimerkiksi ajaa hienommalla autolla tai panostaa kalliiseen harrastukseen. Asunnoksi käy kerrostalokämppä ja ruuaksi tavallinen kotiruokaa. Ei ole oikein elää toisen siivellä, jos ei itse ole viitsinyt panostaa uraansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mies valehteli pitkään että syö vain yhden aterian päivässä, valitteli aina että hyvä kun jaksaa töitä tehdä kun ei syö päivällä. Aloin säälimään ja tekemään hänelle eväitä töihin, kunnes kerran laskunmaksun yhteydessä huomasin 15-20€ menoja eri ruokapuljuihin, lähes jokaisen kuukaudenpäivän kohdalla tilillään. Oli kiinalaista, Mäkkiä, grilliä jne.
Mikä hänellä oli tähän syynä että valehteli? En ymmärrä yhtään ellei sitten yrittänyt laihduttaa tmv.
Meillä rouva esitti syövänsä duunissa salaatin, banaania tai leipää. Huomasin jossain vaiheessa illalla kotona hengityksestään hampparin/majoneesin/ranskalaisten hajun. Aluksi luulin kuvittelevani. Ihmettelin kun vaimo lihoikin mutta sanoi johtuvan keski ikääntymisestä.
Kerran näin hänet arkena ruokatunnilla hesellä. Hän ei huomannut mua, olin ulkopuolella. Taas sanoi illalla syöneensä salaatin. Hän todella otti joka päivä salaatin töihin eli ei valehdellut mutta jätti kertomatta että kävi hesellä sen lisäksi. Ainakin 3 krt viikossa haistoin.
Lopulta myönsi. Hänellä oli joku kriisi syödä mättöä salaa. Omat tilit joten en nähnyt tiliotteita.
Tuosta jäi 12 kg hänelle. Nykyään syö työmaan ruokalan buffetissa. Siellä saa terveellistä ruokaa ja salaatitkin. Illalla syödään normaalisti perheessä ruoka joten ei alkanut mitään kitu dieettiä vaikka hese jäikin.
Veikkaisin, että rahat kuluu muuhun kuin lounaaseen. N. 200 euroa viikko, sillähän saa vaikka mitä: Huumeita, uhkapelejä, naisia, Onlyfansia, hotelliyön Tinder-treffin kanssa...
Nyt keskustelun paikka! Älä anna miehellesi muuta ruokaa päivän aikana, koska käyttää syömiseen noin ison summan päivittäin ja se on periaatteessa pois muusta talouskassasta. Miten tyhmä mies on,että suostuu päivittäin maksamaan 30-40 e lounaasta?! Ei järjen hiventä!
Ala sinä käymään myös, laita kuitit keittiön pöydälle näkyville, voi saada ajatukset liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä rouva esitti syövänsä duunissa salaatin, banaania tai leipää. Huomasin jossain vaiheessa illalla kotona hengityksestään hampparin/majoneesin/ranskalaisten hajun. Aluksi luulin kuvittelevani. Ihmettelin kun vaimo lihoikin mutta sanoi johtuvan keski ikääntymisestä.
Kerran näin hänet arkena ruokatunnilla hesellä. Hän ei huomannut mua, olin ulkopuolella. Taas sanoi illalla syöneensä salaatin. Hän todella otti joka päivä salaatin töihin eli ei valehdellut mutta jätti kertomatta että kävi hesellä sen lisäksi. Ainakin 3 krt viikossa haistoin.
Lopulta myönsi. Hänellä oli joku kriisi syödä mättöä salaa. Omat tilit joten en nähnyt tiliotteita.Tuosta jäi 12 kg hänelle. Nykyään syö työmaan ruokalan buffetissa. Siellä saa terveellistä ruokaa ja salaatitkin. Illalla syödään normaalisti perheessä ruoka joten ei alkanut mitään kitu dieettiä vaikka hese jäikin.
Jotain sukua vanukasmiehelle/lohirohmuille?
Evääksi miehelle raikkaat voileivät niin alkaa budjetti pysyä kasassa.
Kaveri vaihtoon.
Ja tuskin tuo lounas on lopulta ainut asia mitä pitää etuoikeutena itselleen.
En voi kytätä kenenkään syömisiä. 🙄
Ja ylipainoinen veikkaan. Istumatyö ja muhkeat ateriat päivittäin.