Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kalliit lounaat, onko oikein?

Vierailija
02.03.2022 |

Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.

Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.

Ajatuksia?

Kommentit (609)

Vierailija
361/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia, tienaamiaan rahoja ukko voi ruokiksella käyttää kuin haluaa. Kotona on se talouskassa sydeemi ja sinne laittavat molemat massia ja ne käytetään yhdessä. Vaimo voi myös tehdä omilla rahoillaan mitä lystää.

Vierailija
362/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ravintoloissa on lounaslistatettä Huoh vaan tällekin aloitukselle.

Helsingin keskustan ns. kivoissa lounaspaikoissa ne lounaslistojen ruoat ovat 20-30€, ja jos siihen ottaa vielä jälkiruoan tai erikoiskahvin, niin tuohon summaan se menee.

Ei ole Helsinki kun ap ei suostu kertomaan paikkakuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän outo aloitus. 

Miehesi pitäisi syödä työpaikalla banaani, sillä aikaa kun työkaverit ovat entiseen tapaan lounaalla? 

Ja vain siksi, että miehesi antaisi sinulle enemmän rahaa, jotta voisit harrastaa yrittämistä? 

Yrittäjähän on siitä mukavassa asemassa, että voi vaikuttaa omiin tuloihinsa koska vain; että siitä vaan tienaamaan ja syömään vähennyskelpoisia työlounaita.

Vierailija
364/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tämän otsikon ensin että "miehen kullit lounaat"

Vierailija
365/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?

Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.

Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.

Meillä saa viettää niin pitkän lounastauon kuin haluaa. Itse olen ollut lounastauolla jopa kaksi tuntia.

Pieni firma yksityisellä sektorilla. Me tehdään ihan omat sääntömme. Jos se käy pomolle, se käy. Ja kaikki yleensä käy.

Saa meilläkin, ellei ole palavereja tms. Mutta niitä ei tietenkään lasketa työaikaan vaan tehdään miinusaldot ennemmin tai myöhemmin takaisin työpäivää pitentämällä.

Eli nää lounasäijät joutuu tehdä pitkää päivää että saa tunnit täyteen kun pitää 2 tunnin safkikset. Just. Kotiin tullaan iltaseitsemän aikaan. Siinä mulla kanssa yks perheensä!

Vierailija
366/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitäpaitti kenen lounastauko on niin pitkä, että joutaa odottamaan a la carte annoksia?

Tsekkaa se paikka, missä mies käy syömässä, onko siellä edes lounasaikaan a la carte voimassa.

Yleensä lounasaikaan on niin nälkä, että valmista mielellään ottaisin linjastolta.

Meillä saa viettää niin pitkän lounastauon kuin haluaa. Itse olen ollut lounastauolla jopa kaksi tuntia.

Pieni firma yksityisellä sektorilla. Me tehdään ihan omat sääntömme. Jos se käy pomolle, se käy. Ja kaikki yleensä käy.

Saa meilläkin, ellei ole palavereja tms. Mutta niitä ei tietenkään lasketa työaikaan vaan tehdään miinusaldot ennemmin tai myöhemmin takaisin työpäivää pitentämällä.

Eli nää lounasäijät joutuu tehdä pitkää päivää että saa tunnit täyteen kun pitää 2 tunnin safkikset. Just. Kotiin tullaan iltaseitsemän aikaan. Siinä mulla kanssa yks perheensä!

Mä oon nainen, mutta kyllä näin. Usein tuun kotiin töistä joskus klo 19-20.30. Ei vain miehet käy pitkillä lounailla. Näissä valkokaulushommissa on ihan naisiakin nykyään.

Vierailija
367/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö miehesi jossain Hesen keskustan kalliissa ravintolassa? Vai viekö Tinderdeittinsä myöskin syömään?

Vierailija
368/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? No mies maksaa itse ruokansa.

En tajua pariskuntia joilla on yhteiset tilit. Mun rahat on mun, miehen rahat on miehen. Kulut puoliksi mutta muuten kumpikin tekee omilla pennosillaan mitä lystää.

No meillä on yhteinen tili. Ollut ihan alusta asti kun yhteen lyöttäydyttiin köyhinä opiskelijoina. Emme ole ikinä riidelleet rahasta. Ehkä meillä tämä käytäntö on ollut luontevaa siksi, että olemme aina tienanneet suunnilleen saman verran, joten minkäänlaista eriarvoisuuden tunnetta ei ole tarvinnut potea. Ei myöskään kysellä toiselta lupaa, jos jotain on tarvinnut hankkia, pl. tietenkin isot ja kalliit ostokset, kuten vaikkapa auto. Niistä ollaan yhteistuumin sovittu. Toiminut jo 27 vuotta.

Voitko sinä siis ostaa itsellesi uuden auton silloin kun haluat ja tismalleen niillä varusteilla mitä haluat? Mitä jos puoliso haluaa toisen merkkisen auton? Minä tykkään valita omat ostokseni itse ja sijoitan sellaisiin asioihin, joita itse haluan. Lapsiperheen arjessa on ihan riittävästi kompromisseja ilman, että pitäisi miehen kanssa vielä neuvotella, millaisen auton voin ostaa!

No on sinun vaikea ymmärtää, että jotkut osaavat itsenäisiä yhteisen tilin kanssakin. Meillä on vain yhteinen tili, ei omia tilejä. Ja kyllä, minä olen valinnut autoni ihan itse ja ostanut sen silloin kun olen halunnut. Autoni on nelivetoinen ja nahkaverhoiltu. Ja vaikka et varmasti usko, niin ihan sieltä yhteiseltä tililtä maksettu. Varmaan seuraavaksi väität, että tuossa on jokin jekku, mutta ei kuule ole.

Minullakin on nelivetoauto nahkasisustuksella, sillä erotuksella sinuun että olen maksanut sen itse omalta henkilökohtaiselta tililtäni ja rekisteriotteen mukaan auton omistaja ja haltija olen minä. Miehellä on myös oma auto, jonka hän on itse maksanut omalta henkilökohtaiselta tililtään. Talousmenoille meillä on yhteinen tili johon kumpikin laittaa kuukausittain osansa.

Meilläkin on nelivetoauto nahkasisustuksella, ihan yhteisellä päätöksellä meidän perheen tarpeita ajatellen ostettu ja maksettu sieltä yhteiseltä taloustililtä.

Meillä omilla rahoillaan kumpikin saa tehdä mitä haluaa tarpeidensa ja halujensa mukaan, esimerkiksi ostaa oman mielensä mukaisen auton. Me voimme ajatella siinä asiassa vain itseämme, koska lapsia ei ole eikä tule.

Vierailija
369/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän outo aloitus. 

Miehesi pitäisi syödä työpaikalla banaani, sillä aikaa kun työkaverit ovat entiseen tapaan lounaalla

Ja vain siksi, että miehesi antaisi sinulle enemmän rahaa, jotta voisit harrastaa yrittämistä? 

Yrittäjähän on siitä mukavassa asemassa, että voi vaikuttaa omiin tuloihinsa koska vain; että siitä vaan tienaamaan ja syömään vähennyskelpoisia työlounaita.

Eivätpä olekaan entiseen tapaan lounaalla koska ap:n mies on tähän asti maksanut heidän lounaansa. Lounaan tarjoaminen muille tietenkin loppuu jos mies syökin jatkossa omia eväitä.

Vierailija
370/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin tämän miehen vaimo, alkaisin joko ostaa itselleni joka työpäivä jotain kivaa 30-40 eurolla tai laittaa tuon summan itselleni sivuun päivittäin. Sitten ennen seuraavia palkkapäiviä voitaisiin mihen kanssa yhdessä ihmetellä, kun 1300 euroa on mennyt miehen lounaisiin ja vaimon omiin shoppailuihin/hemmotteluihin ( kyllä ne vaimon ystävättäretkin shoppailee selitykseksi, jos mies ihmettelee). Sitten voitaisiin katsoa yhdessä, mikä on tilanne ja riittääkö rahat asumiseen, perheen yhteisiin ruokiin yms kuluihin.

Vierailija
371/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap voisi kokata miehelle aamuyöstä tuoreet pöperöt. Samalla jos leipoo leivät niin säästyy lisää rahaa.

Vierailija
372/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala käydä joka päivä samanlaisissa ravintoloissa syömässä. Sano, että tarvitset breikin etätöihin ja muut kollegat käyvät myös, ja otatte lounaista kuvia ja joskus pidätte lounasmeetingiä facetimella tai whatsappilla tai teamsilla (etc). Miehelläsi ei varmaan ole sitä vastaan mitään, että käytätte varoja myös sinun lounaisiisi.

Vai maksaako mies omista varoistaan lounaansa? Silloinhan se on hänen (tyhmä) päätöksensä. Antaisin olla. Mutta jos se vähentää perheen yhteistä "omaisuutta", asia on korjattava tai sinä alat syödä samoin. Voit myös ostella jotain kivaa vastaavalla rahalla ja sanoa maksaneesi lounaat käteisellä. Hyvän huulipunan saa 40 eurolla.

Vierailija
373/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt ap on jättänyt kertomatta todennäköisesti aika paljon.

Siis meillä oli sellainen tilanne, että vaimo aina mainostaa kaikille suureen ääneen, että maksaa 70% meidän talouden ruokakuluista ja lasten asioista mutta unohtaa mainita sen, että minä maksan 100% asunto ja autokuluista sekä lasten harrastus menoista.

Vaimolla menee 700 euroa kk:ssa näihin edellä mainittuihin kk:ssa ja minulla menee 2000€/kk:ssa.

Jos minun vaimoni uskaltaisi valittaa vastaavanlaisesti jos päätän itse mihin omat rahani käytän mitä omasta osuudesta jää niin vaimo saisi kyllä aika äkkiä lähtöpassit.

Vierailija
374/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostaisin kissan pöydälle ja mietittäis yhdessä kuukauden budjetti. Jos mies ei siitä vielä tajua (kehtaa muuttaa systeemiä), niin sitten omat rahat käyttöön ja menot ja kotityöt puoliksi. Ja menot todellakin siten, että sun budjetista ei tule kaikki kotona syöty ruoka, vaan puolet siitä. Eikä kaikki lasten menot, vaan puolet niistä. Kai se mies jossain vaiheessa syö kassansa tyhjäksi ja tulee järkiinsä. 

Samaan aikaan sä säästät ylijäävät rahat johonkin mistä sä unelmoit. 

Jos mies tarttee tekosyitä, niin bodaaminen/ laihduttaminen vois olla yksi hyvä syy syödä omia eväitä. Tai sanoo, ettei EHDI lounaalle kun on niin paljon kiireitä, niin syö vaan pikaisesti omat eväät. Pikkuhiljaa se huomaa kun entistä useampi kaveri alkaa käyttämään samoja tekosyitä ja jää sen kanssa omille eväille.

Ja tää keskustelu kannattaa käydä rauhallisena, ei nälkäisenä ja vittuuntuneena. 

Vierailija
375/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.

Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.

Mies ajaa sitten halvemmalla autolla, ostaa vähemmän vaatteita, syö kotona halvempaa ruokaa.

Vierailija
376/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita nyt vaikka siitä, että miehelle ei ole iltaisin tarjolla ruokaa sun rahoilla ostettuna.

Vierailija
377/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä ei muka lounaslistaa löydy lounashintaan? Saahan sitä rahaa menemään, kun tilaa lounaslistan ulkopuolelta. Toiset paikat tosiaan rahastavat juoman hinnalla, ruoka menee yleensä juuri ja juuri lounassetelin hintarajoihin, juoman joutuu maksamaan erikseen. Kannattaa varmaan katsella vähän, mitä juotavaa ottaa. Onko liian noloa ottaa pelkkää vettä ruoan kanssa?

Kuka juo alkoholia keskellä työpäivää joka päivä 😂

Ihmettelin, että kuka pölvästi taas nosti vanhan ketjun, mutta ylläpidon kepposia tämä "TASAN VUOSI SITTEN" taisi olla.

Uudempaan ketjuun olisin kirjoittanut, että meneepä rouva jonakin kauniina päivänä lounaalle samaan ravintolaan, jossa mies käy. Siis osallistumaan myös sille lounaalle, ja yllättymään..

Vierailija
378/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimoni ei ole koskaan 30-vuotisen yhdessäolomme aikana maksanut puolia kuluista.

En ole huolehtinut asiasta. Aika karseaa ahdistella siten, ettei mies saa päättää edes syömisestään. Meillä vaikon elämä muuttuisi aika rajusti jos ryhtyisin perimään kaikesta puolet.

Vierailija
379/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos mies kuitenkin maksaa puolet yhteisistä kuluista, ei ole mitään ongelmaa. Ihan sama jos käyttäisi omia rahojaan johonkin kalliisiin harrastuksiin, kunhan huolehtii myös perheen elatuksesta omalla osuudellaan.

Vaan kun ei maksa ja tuo mainittu lounastaminen on iso syy siihen. Hänellä kuluu sama raha lounaisiin, millä minä ostan koko perheen ruoat ja minä myös maksan suuremman osan laskuista.

Ei saa syödä enää kotona niillä yhteisesti puolitetuilla rahoilla vaan pitää antaa hyvitystä. Pitäkää erillään ruokakustannukset ja sitten muut.  Jotkut työpaikat on kurjia kun pitää olla aktiivinen varsinaisen työsuorituksen ulkopuolellakin.  Mutta melkein tonni kuussa, huh. 

Vierailija
380/609 |
12.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt ap on jättänyt kertomatta todennäköisesti aika paljon.

Siis meillä oli sellainen tilanne, että vaimo aina mainostaa kaikille suureen ääneen, että maksaa 70% meidän talouden ruokakuluista ja lasten asioista mutta unohtaa mainita sen, että minä maksan 100% asunto ja autokuluista sekä lasten harrastus menoista.

Vaimolla menee 700 euroa kk:ssa näihin edellä mainittuihin kk:ssa ja minulla menee 2000€/kk:ssa.

Jos minun vaimoni uskaltaisi valittaa vastaavanlaisesti jos päätän itse mihin omat rahani käytän mitä omasta osuudesta jää niin vaimo saisi kyllä aika äkkiä lähtöpassit.

Tuohan riippuu onko asunto nimissäsi eli kartutat omaa omaisuuttasi, kun taas vaimo maksaa elatustasi.