Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miehen kalliit lounaat, onko oikein?

Vierailija
02.03.2022 |

Mies käy työkavereiden kanssa lounaalla joka päivä, vaikka meillä ei olisi siihen varaa. Enkä tarkoita mitään kympin lounasta, vaan 20-40€ aterioita eri ravintoloissa, sellaisissa paikoissa, joissa ihmiset käy yleensä päivällisillä. Paikoissa joissa ei ole noutopöytiä, juoma ei kuulu hintaan jne. Ei kuulemma kehtaa olla käymättä kun muutkin käy. En kyllä usko, että ovat perheellisiä ne jotka muka käyvät päivittäin. Ei heillä kellään niin iso palkka ole.

Meillä muilla perheenjäsenillä ei olisi varaa lounastaa samalla tavalla ja miehen lounaat maksavat yhtä paljon kuin koko perheen ruokailu kuukaudessa. Mies suuttuu kun tästä sanoo jotain, hänen mielestään nuo lounaat ovat osa työelämää. Minä teen töitä kotona, koska olen yksityisyrittäjä. Käyn ulkona lounaalla ehkä muutaman kerran vuodesta silloin kun siihen on oikea tarve jostain syystä. Asia on minulle kipeä, koska se tuntuu niin epäreilulta ja itsekkäältä.

Ajatuksia?

Kommentit (609)

Vierailija
201/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tekisin niin, että ottaisin aamulla mieheltä pois kukkaron ja pankkikortit. Ja laittaisin hänet niine hyvineen töihin. Voisi sitten aloittaa vaikka sillä, että lähtee porukan kanssa syömään ja paikan päällä sanoo, että oho unohtui lompakko kotiin. Ja katsoa, miten työkaverit tähän suhtautuu.

Alkaako joku muu maksamaan vai käännytäänkö takaisin? Jos Ville maksaa, niin sitten pöydässä todeta muille, että olen nyt maksanut 5 vuotta teidän lounaita. Nyt saatte sitten seuraavat 5 vuotta maksaa minun lounaat...

Ja kun he eivät kuitenkaan ala maksamaan, niin siitä voikin sitten siirtyä syömään eväitä...

Ja jos joku kysyy miestäsi lounaalle, niin vastaus kuuluu, että lähden, mutta se on sinun vuorosi maksaa. ja lähtee mukaan ilman lompakkoa!!

Minustakin tämä on oikea tapa. Mies on maksanut tähän mennessä, nyt on muiden vuoro maksaa.

Vaikka mies onkin tässä se idiootti/helpponakki/jälkeenjäänyt/terapiaa vailla, täytyy sanoa etteivät työkaveritkaan missään nimessä käy täysillä. Ei normaali ihminen kehtaisi edes unissaan maksattaa lounaitaan kollegalla. Monille tuntuu jo sekin olevan vaikeaa, että syö kerran velaksi toisen maksamana jos kortti on unohtunut kotiin. Useimmiten pyritään maksamaan velka samantien takaisin.

Kihisen uteliaisuudesta miten tuohon tilanteeseen on päädytty. Mies on tarjoutunut maksamaan lounaan, kun on halunnut ruokaseuraa. Moni ei suostuisi edes tähän, vaan maksaisi tarjouksesta huolimatta itse. Mutta mitä seuraavana päivänä on tapahtunut? Onko lounasloinen/-loiset tulleet automaattisesti aapeen miehen perässä ravintolaan ja vain olettaneet että edelleen on piikki auki? Vai ovatko kysyneet että maksatko tänäänkin? Vai onko mies sanonut että taas mennään hänen laskuunsa?

Niin paljon kysymyksiä. Tuntuu oudolta että noin voi käydä, suomalaiset kun ovat kaikenlaisen kursailun maailmanmestareita.

Niinpä, en kerta kaikkiaan pysty käsittämään miten kukaan on niin törkeä että maksattaa toisella lounaansa vuodesta toiseen täysin yksipuolisesti.

En pysty ymmärtämään myöskään miestä, mutta toisaalta tunnen itsekin ihmisiä jotka on liian kilttejä ja miellyttämisenhaluisia. Onhan tuo kaikesta huolimatta ihan absurdia.

Vierailija
202/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt keksitte miehelle jonkin tosi harvinaisen sairauden johon kuuluu erikoisruokavalio ja omat eväät mukaan. Aikaa jännä, jos loiset alkavat kans syömään eväitä, kun ei tipu enää ilmaisia lounaita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkässä kalliissa lounaassa on yleensä jälkiruokana joku Tatjana.

Vierailija
204/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä nyt sit kerron, tiivistetyn version. Olen niin vihainen, vaikka en edes tiedä kenelle pitäisi olla eniten vihainen, että aivan oikein miehelleni, jos joku tästä nyt tunnistaakin hänet.

Tästä tuli aivan hirveä riita, kun ilmoitin, että nyt tämä selvitetään. Tälle oli tarve, kun kulut ovat nousseet tänä talvena, sähkölasku, polttoaine ym. ja tarve suurentaa miehen osuutta perheen menoista.

Päädyttiin käymään miehen tiliotteet läpi ja voi h#vtin h#vtti!

Ei, ei ole alkoholi, ei pelaaminen, eikä edes toinen nainen, vaan työkaverit! Mies on ollut samassa työpaikassa yli 10 vuotta ja jostain käsittämättömästä syystä mies on alkanut jossain vaiheessa tarjota työkavereilleen lounaita!!!!!!! Siitä on kuulema tullut tapa. Alunperin alkanut tarjota siksi, kun ei halunnut mennä lounasravintolaan yksin, mutta ketään ei olisi lähtenyt kaveriksi muutoin kuin jos lupasi tarjota. Siitä kuulema tuli lopulta tapa jota ei kehdannut lopettaa!!!!! Ja kyllä, summat täsmäävät ja muutama kuittikin löytyi, että on tarjonnut PAHIMMILLAAN KOLMELLE!!! työkaverille lounaan.

Tämä sika on siis syöttänyt työkavereitaan siinä missä mä olen ruokkinut perhettä. Vaan miten vtussa ne työkaveritkaan ovat alkaneet tähän??!? Aivan käsittämätön juttu. Kenelle pitäis olla eniten vihainen? Mun mielestä miehen pitäis vaihtaa työpaikkkaakin tollaisesta hyväksikäyttöympäristöstä. Ja kasvattaa selkäranka.

Enkä nyt pysty kirjottaan enempää, kun alkaa ottaa päästä ja itkettään taas ihan liikaa. Ehkä tämä ei alunperinkään ois kuulunut koko juttu tänne, mut en ehkä ilman teidän haukkuja ois saanut vaadittua miestä kertomaan. Näiltä asioilta on niin helppo sulkea silmät :(

Jos tämä juttu on totta, niin miehesi on joko kehitysvammainen tai hänellä on joku vakava mielenterveyden häiriö. Lääkärin apuahan tuohon tarvitaan. Ei kukaan ns. normaali ihminen voi olla tuollainen uuno.

Vierailija
205/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5

Olisikin provo, vaan ei ole.

Säännöllisesti toistuva juttu eli provo. 

Vierailija
206/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? No mies maksaa itse ruokansa.

En tajua pariskuntia joilla on yhteiset tilit. Mun rahat on mun, miehen rahat on miehen. Kulut puoliksi mutta muuten kumpikin tekee omilla pennosillaan mitä lystää.

No meillä on yhteinen tili. Ollut ihan alusta asti kun yhteen lyöttäydyttiin köyhinä opiskelijoina. Emme ole ikinä riidelleet rahasta. Ehkä meillä tämä käytäntö on ollut luontevaa siksi, että olemme aina tienanneet suunnilleen saman verran, joten minkäänlaista eriarvoisuuden tunnetta ei ole tarvinnut potea. Ei myöskään kysellä toiselta lupaa, jos jotain on tarvinnut hankkia, pl. tietenkin isot ja kalliit ostokset, kuten vaikkapa auto. Niistä ollaan yhteistuumin sovittu. Toiminut jo 27 vuotta.

Olette nelikymppisiä, teillä on molemmilla lapsia aikaisemmista liitoista, ja teillä on ollut yhteinen tili 27 vuotta. Jotenkin tämä nyt ei ihan täsmää. :DD

Vierailija
207/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies, joka ruokkii työkaverinsa mieluummin kuin käyttää rahaa perheen asuntolainoihin.

Täällä menee läpi näköjään ihan mikä tahansa. Ootte te sekaisin.

Ja porukka, joka syö vuosia yhden piikkiin. Liikkuuko teidän päässä mikään?

Mitään tuollaista porukkaa ei todellisuudessa ole. Ap vääntänyt samaa provoa useamman kerran ja nyt keksitty miten mies maksaa muidenkin lounaat.

Vierailija
208/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajua pariskuntia joilla on yhteiset tilit. Mun rahat on mun, miehen rahat on miehen. Kulut puoliksi mutta muuten kumpikin tekee omilla pennosillaan mitä lystää.

No meillä on yhteinen tili. Ollut ihan alusta asti kun yhteen lyöttäydyttiin köyhinä opiskelijoina. Emme ole ikinä riidelleet rahasta. Ehkä meillä tämä käytäntö on ollut luontevaa siksi, että olemme aina tienanneet suunnilleen saman verran, joten minkäänlaista eriarvoisuuden tunnetta ei ole tarvinnut potea. Ei myöskään kysellä toiselta lupaa, jos jotain on tarvinnut hankkia, pl. tietenkin isot ja kalliit ostokset, kuten vaikkapa auto. Niistä ollaan yhteistuumin sovittu. Toiminut jo 27 vuotta.

Olette nelikymppisiä, teillä on molemmilla lapsia aikaisemmista liitoista, ja teillä on ollut yhteinen tili 27 vuotta. Jotenkin tämä nyt ei ihan täsmää. :DD

No eiköhän tässä ollut vastaamassa joku muu kuin ap. Äly hoi…

Vierailija
209/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitä on nää työkaverit? Nuoria harjoittelijatyttöjä, joilla ei itsellään ole varaa lounaisiin? Mies esittää kovapalkkaista, jolla on varaa tarjota?

Ei kukaan samapalkkainen käytä tolleen hyväksi.

Vierailija
210/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies, joka ruokkii työkaverinsa mieluummin kuin käyttää rahaa perheen asuntolainoihin.

Täällä menee läpi näköjään ihan mikä tahansa. Ootte te sekaisin.

Yksi selittävä asia pisti silmääni apn kommentissa, mies ei osaa sanoa ei varsinkaan vanhemmilleen. Onko hän kenties narsistivanhemman alistuva lapsi? Se selittäisi tällaista pähkähullua käytöstä, jossa oma perhe jää miellyttämishalun jalkoihin, 

Minä itse asiassa kannatan tätä ajatusta. Minulla on kaveri, joka on n-vanhempien alistuva lapsi. Ja tämä tyyppi tekee jatkuvasti aivan järjenvastaisia asioita, jotka ovat hänen elämälleen vahingollisia. Ja hän perustelee noita valintojaan yleensä jollain hyvin epäoleellisella seikalla ja ohittaen ja kieltäen oleellisimmat asiat täysin.

Ap:n miehen käytös istuu hyvin tuohon kuvaan, ja on jotain mitä voisin helposti kuvitella tuon kaverini tekevän.

Vierailija
211/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko sinä siis ostaa itsellesi uuden auton silloin kun haluat ja tismalleen niillä varusteilla mitä haluat? Mitä jos puoliso haluaa toisen merkkisen auton? Minä tykkään valita omat ostokseni itse ja sijoitan sellaisiin asioihin, joita itse haluan. Lapsiperheen arjessa on ihan riittävästi kompromisseja ilman, että pitäisi miehen kanssa vielä neuvotella, millaisen auton voin ostaa!

No on sinun vaikea ymmärtää, että jotkut osaavat itsenäisiä yhteisen tilin kanssakin. Meillä on vain yhteinen tili, ei omia tilejä. Ja kyllä, minä olen valinnut autoni ihan itse ja ostanut sen silloin kun olen halunnut. Autoni on nelivetoinen ja nahkaverhoiltu. Ja vaikka et varmasti usko, niin ihan sieltä yhteiseltä tililtä maksettu. Varmaan seuraavaksi väität, että tuossa on jokin jekku, mutta ei kuule ole.

Vierailija
212/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en rokottaisi enkä kurmottaisi miestä enää yhtään enempää. Hänellä on varmaan tarpeeksi paha olla muutenkin. Ehdottaisin, että ottaa tästä lähtien eväät mukaan ja syö ne työpaikalla tai vaikka autossaan, jos ei muuten kehtaa. Ja jos joku vielä kärkkyy häneltä ilmaisia lounaita, niin ilmoittaa tälle, että säästää lounasrahoista vaikka perheen yhteistä lomamatkaa/mökkiä/purjevenettä tai muuta hauskaa varten. Kyllä ne siivestäjät siitä sitten pikku hiljaa haihtuvat...

Vierailija
213/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitä on nää työkaverit? Nuoria harjoittelijatyttöjä, joilla ei itsellään ole varaa lounaisiin? Mies esittää kovapalkkaista, jolla on varaa tarjota?

Ei kukaan samapalkkainen käytä tolleen hyväksi.

Jep. Kysyisin vielä noiden työkaverien nimet. Ja sitten tarkistamaan, että ovat todellisia siinä työpaikassa työskenteleviä henkilöitä.

Minua vaivaisi tuossa kokonaisuudessa se, että mies ei ollut alunperin ap:lle rehellinen. Joten ap ei voi olettaa, että mies on tässä vaiheessakaan täysin rehellinen.

Jotain on voinut vieläkin jäädä kertomatta. Jotain sellaista mitä ap ei ole tullut kysyneeksi.

Vierailija
214/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en rokottaisi enkä kurmottaisi miestä enää yhtään enempää. Hänellä on varmaan tarpeeksi paha olla muutenkin. Ehdottaisin, että ottaa tästä lähtien eväät mukaan ja syö ne työpaikalla tai vaikka autossaan, jos ei muuten kehtaa. Ja jos joku vielä kärkkyy häneltä ilmaisia lounaita, niin ilmoittaa tälle, että säästää lounasrahoista vaikka perheen yhteistä lomamatkaa/mökkiä/purjevenettä tai muuta hauskaa varten. Kyllä ne siivestäjät siitä sitten pikku hiljaa haihtuvat...

Hah. Jos tuollaista pelkuria ei kurmoota, niin se jatkaa samaa meininkiä. Ja selitykset muuttuvat aina vain lennokkaammiksi.

Vierailija
215/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole lukenut kaikkia tän keskustelun viestejä läpi, mut jollain on mennyt sekaisin nyt mun ja jonkun toisen viestit. Meillä ei ole yhteistä tiliä miehen kanssa koskaqn ollutkaan, enkä ole sellaisestq puhunut. Minä en ole ottanut kantaa noihin kulujen jakamiseen täällä melkein ollenkaan. Meillä ei ole mennyt kulut tasan, vaan maksettu laskuja tilanteen mukaan, mut epäsuhta siinä, että minä huolehdin ja maksan perheen ruokamenot lähes kokonaan yksin ja suuremman osan lasten muista kuluista. Ei se ole mua haitannut aikaisemmin, suhteen alkuaikoina varsinkaan kun tienasin selvästi enemmän kuin mies. Nyt on tilanne tasoittunut ja rahankäyttöä pitää suunnitella uusiksi kun kulut kasvaa.

Joku myös täällä väittää mua trolliksi ym, niin evvk. Se ei mun tilannetta muuta, kun näillä on nyt mentävä. Näin tuoreeltaan ei ole antaa nyt syväluotaavaa analyysia siitä, et miten tähän päädyttiin ja miten tästä päästään pois, absurdi juttuhan tämä on.

Ja sille, joka sanoi, että taas yks juttu keksitty, miten mies voi olla paska: Mun mies ei ole paska, vaikka tämä nyt onkin iso paskatahra näkyvällä paikalla. En mä osaa sanoa siihen nyt muuta.

Ei ne työkaverit ole häntä pakottaneet, eikä ole olleet aina samoja, heillä on aika iso porukka siellä. Mies on itse vaatinut saada maksaa ja siitä on tullut hänelle tapa, näin sanoi. H#vtin tyhmää joo.

Mut mä en nyt kerro tänne tästä tämän enempää.

Vierailija
216/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ole lukenut kaikkia tän keskustelun viestejä läpi, mut jollain on mennyt sekaisin nyt mun ja jonkun toisen viestit. Meillä ei ole yhteistä tiliä miehen kanssa koskaqn ollutkaan, enkä ole sellaisestq puhunut. Minä en ole ottanut kantaa noihin kulujen jakamiseen täällä melkein ollenkaan. Meillä ei ole mennyt kulut tasan, vaan maksettu laskuja tilanteen mukaan, mut epäsuhta siinä, että minä huolehdin ja maksan perheen ruokamenot lähes kokonaan yksin ja suuremman osan lasten muista kuluista. Ei se ole mua haitannut aikaisemmin, suhteen alkuaikoina varsinkaan kun tienasin selvästi enemmän kuin mies. Nyt on tilanne tasoittunut ja rahankäyttöä pitää suunnitella uusiksi kun kulut kasvaa.

Joku myös täällä väittää mua trolliksi ym, niin evvk. Se ei mun tilannetta muuta, kun näillä on nyt mentävä. Näin tuoreeltaan ei ole antaa nyt syväluotaavaa analyysia siitä, et miten tähän päädyttiin ja miten tästä päästään pois, absurdi juttuhan tämä on.

Ja sille, joka sanoi, että taas yks juttu keksitty, miten mies voi olla paska: Mun mies ei ole paska, vaikka tämä nyt onkin iso paskatahra näkyvällä paikalla. En mä osaa sanoa siihen nyt muuta.

Ei ne työkaverit ole häntä pakottaneet, eikä ole olleet aina samoja, heillä on aika iso porukka siellä. Mies on itse vaatinut saada maksaa ja siitä on tullut hänelle tapa, näin sanoi. H#vtin tyhmää joo.

Mut mä en nyt kerro tänne tästä tämän enempää.

Siis Ap:n kommentti tää. En ole muistanut allekirjoittaa kaikkia viestejäni.

Vierailija
217/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko sinä siis ostaa itsellesi uuden auton silloin kun haluat ja tismalleen niillä varusteilla mitä haluat? Mitä jos puoliso haluaa toisen merkkisen auton? Minä tykkään valita omat ostokseni itse ja sijoitan sellaisiin asioihin, joita itse haluan. Lapsiperheen arjessa on ihan riittävästi kompromisseja ilman, että pitäisi miehen kanssa vielä neuvotella, millaisen auton voin ostaa!

Kyllä minä voin, vaikken edes tienaa mitään. Meillä on avioliiton alusta asti ollut yhteinen tili ja lisäksi minulla oma 15.000€ back-up-tili.

Ostin juuri haluamani auton vuosi auton ja lisävarusteista puheenollen otin täyden paketin. Eikä minun tarvitse koskaan kysellä lupaa ostoksiini, on se sitten uusi ompelukone, kallis talvitakki, lomamatka jne.

Vierailija
218/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on itsekäs, lisäksi kaksinaamainen, kun ei kehtaa työkavereilleen totuutta kertoa. Kierrätykseen luuserit.

Vierailija
219/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä voin, vaikken edes tienaa mitään. Meillä on avioliiton alusta asti ollut yhteinen tili ja lisäksi minulla oma 15.000€ back-up-tili.

Ostin juuri haluamani auton vuosi auton ja lisävarusteista puheenollen otin täyden paketin. Eikä minun tarvitse koskaan kysellä lupaa ostoksiini, on se sitten uusi ompelukone, kallis talvitakki, lomamatka jne.

Niin, jokainen myy itseään. Toiset hotellihuoneissa salaa ja toiset kotona luvallisesti. Lopputulema sama.

Vierailija
220/609 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis naisille on lounaita tarjonnut?