Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi porvarit eivät masennu?

Vierailija
27.07.2015 |

Ihmistyyppi: keski-ikäinen nainen, omakotitalo Espoossa, kaksi lasta joita kuskataan jalkapallo- jääkiekko- tai balettitreeneihin kaupunkimaasturilla, mies virkamiehenä jossain virastossa tai dipl. ins., pukeutuu valkoisiin capreihin, kerran vuodessa lomalla Thaimaassa,  äänestää kokoomusta, keräilee arabiaa ja muumimukeja ja ystäväpiiriin kuuluu vain toisia samanlaisia. Lukevat dekkareita ja joskus jos iskee joku syvällisyyskohtaus, niin Paulo Coelhoa.

En ymmärrä tälläisiä ihmisiä. Miten he jaksavat elää kun heiltä vaikuttaa puuttuvan elämästään kaikki intohimo. Miten joku muumimukien keräily riittää heille elämän tarkoitukseksi? Edes maailman epäoikeudenmukaisuus ei herätä heissä syviä tunteita. He ovat pääosin kiinnostuneita omien etujensa ajamisesta ja nimbyilystä. Hirveän itseensä käpertyneitä ja vain itsestään kiinnostuneita. Miksi heitä ei kiinnosta henkinen kasvu? Eikö heidän elämänsä ole hirveän tylsää vai ovatko he niin sisältäkuolleita ettei asia vaivaa heitä? Miten heistä on tullut sellaisia vai olivatko he jo lapsena sisältäkuolleita? 

Jopa näiden ihmisten naamalla on koko ajan tyhjä ja tympeä ilme. Onko kukaan koskaan nähnyt heidän kasvojensa hehkuvan innosta tai uteliaisuudesta?

Näiden ihmisten elämä koostuu pääasiassa rahan ansaitsemissa (joissain työssä jota kohtaan he eivät ole koskaan tunteneet mitään kiinnostusta mutta siitä maksetaan hyvin) ja rahan kuluttamisessa erilaisiin kehollisiin nautintoihin kuten syömiseen, auringossa makaamiseen, kävelyn ja rehkimisen välttämiseen ja tv-sarjoen seuraamiseen. Siinä kaikki. Ihme etteivät tapa itseään.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:22"].

Rakastan toki puolisoani. Miten se tähän liittyy? Miksi porvari löytäisi rakastetun suuremmalla epätodennäköisyydellä kuin joku muu? Ja jos rakastuisin johonkuhun muuhun, ja lakkaisin rakastamasta kumppaniani, niin siinä tilanteessa tulisi ero luultavasti kyseeseen. 

[/quote]

En oikein usko, että rakastat.

Vierailija
82/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 22:22"]

Mainitsin vasemmistolaisuuden, sillä aloituksessa oli mainittu Kokoomuksen äänestäminen ja kysymyksenasettelun vuoksi vastauksesi oli tulkittavissa niin, että aloituksessa mainittu ihmisryhmä ei mielestäsi tavoittelisi oikeudenmukaisempaa maailmaa. En voinut keksiä, mihin muuhunkaan taustaselittäjään väitteesi perustaisit, tuskin ainakaan muumimukiharrastukseen. Ja samaten tuon feissariuden ja aktivismin mainitsin esimerkkeinä, kun aloituksessa oli alleviivattu porvareiden intohimottomuutta ja harrastamattomuutta. Aloituksessa viitattiin edellämainittujen seikkojen kuuluvan porvareiden ilottomaan, masentavaan elämään.

[/quote]

Kokemukseni kokoomuksen äänestäjistä on se, että he äänestävät sen mukaan minkä he kuvittelevat olevan heidän oma etunsa. He ovat itseensä käpertyneitä nimbyjä. Kiellätkö tämän? Koko oikeistolaisen taloustieteen perustahan on se, että jos jokainen ajattelee vain omaa etuaan, niin se koituu jotenkin mystisesti kaikkien parhaaksi. Heillä ei ole mitään laajempaa käsitystä tai poliittista ohjelmaa miten tehdä maailmasta parempi paikka. Eli he kokevat närkästyksen tunteita silloin kun heidän pieni lähiönsä on uhattuna mutta heitä ei kiinnosta toisella puolella maailmaa tapahtuva riisto tai sorto.
[/quote]
Ai "maailmasta parempi paikka"? Kuulostaa ap nyt elämäntaitovalmentajien kliseiltä, vai miten se menikään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin ei-porvari, koska olen työtön ja lopetin yliopisto-opinnot, koska tunsin, etteivät ne antaneet mulle sitä mitä mä haluan. Olen kiinnostunut lähinnä henkisestä kasvusta ja yhteiskunnan ja ihmisten olojen parantamisesta. Luen paljon, opiskelen itsenäisesti mitä milloinkin minua kiinnostavia aiheita. Pidän kyllä silti näteistä muumimukeista. Olen tällainen totuudenetsijä. On ollu mielenkiintoista lukea näiden ns. porvareiden elämänkatsomuksesta tästä ketjusta. Mulla on yksi rikas ystävä ja hän on ihana ihminen. Äänestää kokoomusta ja mä vihreitä mut mitä siitä. On rikkaus kun on elämässä monenlaista tallaajaa. 

Vierailija
84/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:16"]

Olen vissiin ei-porvari, koska olen työtön ja lopetin yliopisto-opinnot, koska tunsin, etteivät ne antaneet mulle sitä mitä mä haluan. Olen kiinnostunut lähinnä henkisestä kasvusta ja yhteiskunnan ja ihmisten olojen parantamisesta. Luen paljon, opiskelen itsenäisesti mitä milloinkin minua kiinnostavia aiheita. Pidän kyllä silti näteistä muumimukeista. Olen tällainen totuudenetsijä. On ollu mielenkiintoista lukea näiden ns. porvareiden elämänkatsomuksesta tästä ketjusta. Mulla on yksi rikas ystävä ja hän on ihana ihminen. Äänestää kokoomusta ja mä vihreitä mut mitä siitä. On rikkaus kun on elämässä monenlaista tallaajaa. 

[/quote]

Ikävä kysymys reaalimaailman puolelta: kuka rahoittaa elämisesi?

(minua ei oikein huvittaisi sinun spirituaalista matkaasi rahoittaa, joten kokeile työntekoa)

Vierailija
85/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:19"]

[/quote]

(minua ei oikein huvittaisi sinun spirituaalista matkaasi rahoittaa, joten kokeile työntekoa)

[/quote]

Mulla on rikkaat vanhemmat.

Vierailija
86/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit mutta ettekö te porvarit näe mitään arvokasta niissä totuudenetsijöissä? Eli onko teille arvokasta (eli rahanarvoista) vain sellaiset asiat mistä te itse voitte suoraan hyötyä? Eli onko kaikki aina perusteltava siten että siitä voi tulla joskus bisness vai voisitko kuvitella rahoittavasi jotain mikä ei koskaan tuota rahaa?

T:ap

Vierailija
87/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:28"]

[/quote]

[/quote]

Mulla on rikkaat vanhemmat.

[/quote]

Lisään vielä, että tiedän olevani etuoikeutettu. Olen kiitollinen, että olen voittanut ns. geneettisessä lotossa, jonka vuoksi mulla on enemmän mahdollisuuksia elämässä. Jos rahaa ei olisi, täytyisi mennä töihin ja jättää nämä vapaaehtoiset itsensä-kehitys-opiskelut.

Vierailija
88/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:31"]

[/quote]

[/quote]

En ole tuo jolle vastasit mutta ettekö te porvarit näe mitään arvokasta niissä totuudenetsijöissä? Eli onko teille arvokasta (eli rahanarvoista) vain sellaiset asiat mistä te itse voitte suoraan hyötyä? Eli onko kaikki aina perusteltava siten että siitä voi tulla joskus bisness vai voisitko kuvitella rahoittavasi jotain mikä ei koskaan tuota rahaa?

T:ap

[/quote]

Erittäin hyvä kysymys, ap. Minusta maailma tarvitsee lisää näitä totuudenetsijöitä. Meillä alkaa olla jo tarpeeksi tavaraa. Seuraavaksi voisimme keskittyä jonkin muun luomiseen. Vaikkapa rauhan, tieteen (sitä toki tehdään nytkin, mutta lisä ei ole pahitteeksi) jne. Sitäpaitsi työttömiä on yli 400 000 ja työpaikkoja noin 40 000. Joten kaikki eivät vain mahdu perinteiseen työelämään.

Vierailija
89/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mitä tarkoitat totuudenetsinnällä? Mikä sinusta on elämän tarkoitus? Tänne kirjoittamasi perusteella ajatuksesi tuntuvat pyörivän pitkälti oman navan ympärillä. Mitä sinä ajattelet, mitä mieltä sinä olet, mitä sinä haluat elämältä... Sekä niiden halveksuntaa, keiden kuvittelet edustavan jotain mistä sinä et pidä. Minä pidän elämän tarkoituksena hyvän lisäämistä. Sitä teen päivittäin niin työssäni kuin ihmissuhteissani. En paasaamalla vaan teoilla. Itsekkäästikin tämä kannattaa - tutkimusten mukaan ne joilla itsereflektio on voimakasta ja jotka jatkuvasti pyrkivät hoivaamaan tai kehittämään itseään, ovat onnettomimpia.

Vierailija
90/112 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:54"]

Ap, mitä tarkoitat totuudenetsinnällä? Mikä sinusta on elämän tarkoitus? Tänne kirjoittamasi perusteella ajatuksesi tuntuvat pyörivän pitkälti oman navan ympärillä. Mitä sinä ajattelet, mitä mieltä sinä olet, mitä sinä haluat elämältä... Sekä niiden halveksuntaa, keiden kuvittelet edustavan jotain mistä sinä et pidä. Minä pidän elämän tarkoituksena hyvän lisäämistä. Sitä teen päivittäin niin työssäni kuin ihmissuhteissani. En paasaamalla vaan teoilla. Itsekkäästikin tämä kannattaa - tutkimusten mukaan ne joilla itsereflektio on voimakasta ja jotka jatkuvasti pyrkivät hoivaamaan tai kehittämään itseään, ovat onnettomimpia.

[/quote]

Mikä ihmeen halveksunta?

Vierailija
91/112 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea, mutta jos porvareilla on rahaa millä rällätä?

Vierailija
92/112 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:54"]

[/quote]

Mikä ihmeen halveksunta?
[/quote]
Ah pahoitteluni, selvästikin osoitit hyväksyntää tai vähintäänkin neutraalia suvaitsevaisuutta "porvarinaisia" kohtaan aloituksessasi. Miksi muuten kohdistit tekstisi juuri naisiin?

Vierailija
93/112 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:09"]

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 00:02"][quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 23:54"] Ap, mitä tarkoitat totuudenetsinnällä? Mikä sinusta on elämän tarkoitus? Tänne kirjoittamasi perusteella ajatuksesi tuntuvat pyörivän pitkälti oman navan ympärillä. Mitä sinä ajattelet, mitä mieltä sinä olet, mitä sinä haluat elämältä... Sekä niiden halveksuntaa, keiden kuvittelet edustavan jotain mistä sinä et pidä. Minä pidän elämän tarkoituksena hyvän lisäämistä. Sitä teen päivittäin niin työssäni kuin ihmissuhteissani. En paasaamalla vaan teoilla. Itsekkäästikin tämä kannattaa - tutkimusten mukaan ne joilla itsereflektio on voimakasta ja jotka jatkuvasti pyrkivät hoivaamaan tai kehittämään itseään, ovat onnettomimpia. [/quote] Mikä ihmeen halveksunta? [/quote] Ah pahoitteluni, selvästikin osoitit hyväksyntää tai vähintäänkin neutraalia suvaitsevaisuutta "porvarinaisia" kohtaan aloituksessasi. Miksi muuten kohdistit tekstisi juuri naisiin?

[/quote]

Koska eniten kokemusta naisista? Luultavasti koskee myös miehiä mutta niiden sielun elämää ymmärrän vielä vähemmän.

Vierailija
94/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelee siis köyhä surkimus

ap

Vierailija
95/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentuu ne, mutta sitä ei näytetä päälle päin. Kulissit halutaan pitää pystyssä.

Vierailija
96/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:45"]

Masentuu ne, mutta sitä ei näytetä päälle päin. Kulissit halutaan pitää pystyssä.

[/quote]

Kauanko ne sitten ajatteli elävänsä niissä kulisseissa? Vai luuleeko ne, että masennus on joku flunssa joka menee ohi parissa vuodessa ja mikään ei ole muuttunut?

Vierailija
97/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:44"]

Ihmettelee siis köyhä surkimus

ap

[/quote]

Tämä ei ollut ap:n kirjottama.

Vierailija
98/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa itsekäs ja kapeakatseinen aloitous. Minä elän juuri tuollaista "muumimuki-iittala-citymaasturi"-elämää, mutta koen että elämäni on valtavan rikasta siitä huolimatta (tai paremminkin, sen ansiosta ;). Miten joku köyhä viherhippi kokee voivansa arvostella eri tavoin elävien elämää?

Vierailija
99/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 02:49"]

Olipa itsekäs ja kapeakatseinen aloitous. Minä elän juuri tuollaista "muumimuki-iittala-citymaasturi"-elämää, mutta koen että elämäni on valtavan rikasta siitä huolimatta (tai paremminkin, sen ansiosta ;). Miten joku köyhä viherhippi kokee voivansa arvostella eri tavoin elävien elämää?

[/quote]

Hah! En arvostellut mutta heti otit itseesi. Taisi kalikka kalahtaa.

Luulet, että elämäsi on jotenkin rikkaampaa kuin viherhippien koska mittaat kaikkea rahassa ja materiassa. Kysyn sinulta miten se voi riittää sinulle?

Vierailija
100/112 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvari ei masennu, koska porvari ymmärtää ottaa itseään niskasta kiinni ja olla masentumatta. Ei se sen vaikeampaa ole.