Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sossut ajattelee että minun pitäisi elää muiden siivellä?

Vierailija
26.07.2015 |

Olen siis 20-vuotias nainen ja viimisilläni raskaana. Opiskelen tällä hetkellä ja jäin kesäkuun alussa kesälomalle. Heinäkuun alussa minulla alkoi äitiysloma. Olen elänyt kesäkuun alusta asti täysin rahattomana ja ensimmäisen äitiyspäivärahankin saan vasta elokuun puolivälissä. Olen yrittänyt hakea toimeentulotukea kesänajalle, mutta en saa koska puoliso käy töissä ja mukamas vanhemmillani on joku velvollisuus antaa minulle 150€ per kuukausi. Voin kertoa että äitini on yksinhuoltaja eikä todellakaan hänellä ole ikinä ollut antaa minulle tuollaista rahaa kuukaudessa. Ja mikä velvollisuus miehellä on mukamas minua elättää? Samoin kuin äidillänikään koska olen jo aikuinen? Suututtaa ihan kamalasti että raskaana oleva ihminen laitetaan näin tiukille ja muut saa toimeentulotukea ihan ilman mitään syytä edes. Ihan kuin kehtaisin aina mieheltäni pyytää rahaa kun tarvitsen, mutta olen tietysti kiitollinen kun ostaa meille aina viikoksi ruoat vaikka hänelläkin on tiukkaa. Onko tämä teidän muiden mielestä muka oikein?

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:39"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:28"]Sen takia pitäisikin ensin valmistua, hakea työpaikka ja sitten vasta tehdä lapsia, ettei tarvitse niin pienillä tuloilla kitua. Tervetuloa aikuisten realitodellisuuteen! [/quote] Pärjään kyllä pienillä tuloilla, ei ole tarvetta päästä shoppaileen merkkivaatteita ja muuten tuhlailemaan, mutta olis tosi kiva kun olis rahaa syödä silloin kun on nälkä. [/quote] Kuules nyt reppana. Mies elättää ja jos ei elätä jätä se.

[/quote]

Niin hanki oma asunto, jos ei mies tuon vertaa huolehdi, alkaa edes tuet juosta. Ja saat vielä elatusmaksunkin. Vieläkään en tajua, että miten vanhemmilla on velvollisuus elättää sinua, kun ette edes asu yhdessä?

Vierailija
42/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdäänpä vielä kaikille selväksi, että mieheni kyllä yrittää parhaansa mukaan meidät molemmat elättää, mutta ei hänenkään palkka riitä kaikkeen. Vauvantarvike hankintoja on vielä tekemättä eikä laskettuun aikaan ole enää montaa viikkoa, eikä pystytä siis niitä hankintoja tällä hetkellä ostamaan. Ja teen vielä selväksi sen, että olen hakenut toimeentulotukea tämän YHDEN AINOAN KERRAN koska ihan oikeasti tarvitsen sitä, eikä tarkoitus ole sitä enää hakea myöhemmin koska miehen palkka ja äitiyspäiväraha riittää meidän kolmen elämiseen ihan hyvin. Tottakai mies jatkossakin kustantaa isommat hankinnat ja menot. Sitä vain ihmettelin, että voiko oikeasti olla totta ettei raskaana oleva pariskunta saa minkäänlaista tukea vaikka sitä todellakin tarvitsee, mutta ilmeisesti sitten voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä jos et joudu katsoa vierestä kun mies syö. Kyllä se niin menee että molempien tulot lasketaan toimeentulotukea hakiessa ja lapsilisäkin aikanaan siihen lasketaan. Tutustu toimeentulotukilaskuriin ja niihin pykäliin netissä. Osaat sitten hakea, jos olet oikeutettu.

Vierailija
44/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:58"]

Tehdäänpä vielä kaikille selväksi, että mieheni kyllä yrittää parhaansa mukaan meidät molemmat elättää, mutta ei hänenkään palkka riitä kaikkeen. Vauvantarvike hankintoja on vielä tekemättä eikä laskettuun aikaan ole enää montaa viikkoa, eikä pystytä siis niitä hankintoja tällä hetkellä ostamaan. Ja teen vielä selväksi sen, että olen hakenut toimeentulotukea tämän YHDEN AINOAN KERRAN koska ihan oikeasti tarvitsen sitä, eikä tarkoitus ole sitä enää hakea myöhemmin koska miehen palkka ja äitiyspäiväraha riittää meidän kolmen elämiseen ihan hyvin. Tottakai mies jatkossakin kustantaa isommat hankinnat ja menot. Sitä vain ihmettelin, että voiko oikeasti olla totta ettei raskaana oleva pariskunta saa minkäänlaista tukea vaikka sitä todellakin tarvitsee, mutta ilmeisesti sitten voi.

[/quote]

Mitä teiltä sitten puuttuu? Äitiyspakkauksen laatikko käy ensisängystä, joten sänkyä ei heti tarvitse. Vaatteita riittää alkuun vähemmän. Vaipat ei maksa hirveästi, rasvat jne, eikä näitäkään älyttömiä määriä heti tarvita. Ja miksette ole tässä 9kk aikana jo ostellut pikkuhiljaa?

Vierailija
45/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:29"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:13"]Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa? [/quote] Eipä ne ole tietääkseni minun palkkatuloja, vaan miehen.

[/quote]

Väärin. Ne on teidän perheen palkkatuloja. Tietysti mies ei voi olla raskaana puolestasi mutta jos sinä olet armaan jäämässä kotiin myös lapsen synnyttyä? Se on silloin perheenä tehty päätös että mies menee töihin ja tienaa kun sinä jäät kotiin pienellä äitiyspäivärahalla. Yhtälailla voisitte perheenä päättää että mies jää kotiin ja sinä menet töihin. Tuolloin sinä tienaisit enemmän ja olisit velvollinen elättämään myös miehesi.

Vierailija
46/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutteko siis yhdessä vai ette? Sinä vanhempiesi luona ja mies omassaan vai molemmat omassa kämpässään? Tämä olisi aika oleellinen tieto että voisit saada kutakuinkin käyttökelpoisia neuvoja täältä...

Vierailija
47/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks muuten opiskelijana et ole hakenut opintolainaa?

Vierailija
48/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:45"]

Jaahas että näitä tapauksia taas. Ei ole lapsien teko sun juttus. Nyt sitten vauhdilla vaan sukkapuikkoa pilluun ja kotiabortin tekoon, niin säästyy yhteiskunta yhdeltä elätiltä. Tai sitten annat sen adoptioon.

[/quote]

Kauheita ihmisiä täällä! Ihan hirveää! Olen sitä mieltä että jos ap:n PERHEEN (eli miehen) tulot ylittävät toimeentulorajan niin silloin ei kuulu saada mitään toimeentulotukea. Mutta tuo nyt on ihan hirveää! Ap voi olla vaikka kuinka hyvä äiti, ei pienet rahaongelmat raskausaikana sitä pois sulje. Hirveitä ihmisiä täällä! 

Älä ap näistä välitä! Mutta sossuilla on lait jonka mukaan he sitä rahaa myöntää tai on myöntämättä, eikä siinä auta itkut markkinoilla jos saatte persutoimeentuloksi katsottavan summan kuussa. Mihin tarvitset rahaa jos kerran mies maksaa vuokran, laskut, ruuat, vauvan tarvikkeet? Nyt kannattaa jo totutella siihen ajatukseen ettei hetkeen ole varaa lähteä leffaan, ulos syömään, kampaajalle tms.

Vierailija
49/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:13"]

Jaahas että näitä tapauksia taas. Ei ole lapsien teko sun juttus. Nyt sitten vauhdilla vaan sukkapuikkoa pilluun ja kotiabortin tekoon, niin säästyy yhteiskunta yhdeltä elätiltä. Tai sitten annat sen adoptioon.

[/quote]

Kauheita ihmisiä täällä! Ihan hirveää! Olen sitä mieltä että jos ap:n PERHEEN (eli miehen) tulot ylittävät toimeentulorajan niin silloin ei kuulu saada mitään toimeentulotukea. Mutta tuo nyt on ihan hirveää! Ap voi olla vaikka kuinka hyvä äiti, ei pienet rahaongelmat raskausaikana sitä pois sulje. Hirveitä ihmisiä täällä! 

Älä ap näistä välitä! Mutta sossuilla on lait jonka mukaan he sitä rahaa myöntää tai on myöntämättä, eikä siinä auta itkut markkinoilla jos saatte persutoimeentuloksi katsottavan summan kuussa. Mihin tarvitset rahaa jos kerran mies maksaa vuokran, laskut, ruuat, vauvan tarvikkeet? Nyt kannattaa jo totutella siihen ajatukseen ettei hetkeen ole varaa lähteä leffaan, ulos syömään, kampaajalle tms.

[/quote]

Kiitos asiallisesta kommentista :) Ei meillä tällä hetkellä rahat riitä noihin kaikkeen menoihin, mies on joutunut pyytämään vanhemmiltaan kerran lainaankin rahaa. Minusta tuntuu niin väärältä kun en voi tehdä mitään muuta kuin lorvia miehen rahoilla ja ollaan muutenkin totuttu siihen että yhdessä maksetaan ruoat ja sitten molemmat maksaa omat menonsa. Mutta ei kai tälle mitään voi ja kohta taas helpottaa. Suututtaa vain että joillekin sossu maksaa kaiken (esim. ylikalliit vuokrat ja ihan turhiakin menoja) ja meille ei tänä yhtenä ainoana kertanakaan mitään. En tietenkään olettanukkaan että olisin nyt elänyt herroiksi sossun rahoilla, mutta ei käy minun järkeen ettei muka mitään tukea voida saada.

Vierailija
50/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:06"]

[/quote]

Mitä teiltä sitten puuttuu? Äitiyspakkauksen laatikko käy ensisängystä, joten sänkyä ei heti tarvitse. Vaatteita riittää alkuun vähemmän. Vaipat ei maksa hirveästi, rasvat jne, eikä näitäkään älyttömiä määriä heti tarvita. Ja miksette ole tässä 9kk aikana jo ostellut pikkuhiljaa?

[/quote]

Eipä meiltä muuta oikeastaan puutukkaan kuin turvaistuin ja vaippoja pitäisi olla rahaa ostaa.

Vierailija
51/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:23"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos asiallisesta kommentista :) Ei meillä tällä hetkellä rahat riitä noihin kaikkeen menoihin, mies on joutunut pyytämään vanhemmiltaan kerran lainaankin rahaa. Minusta tuntuu niin väärältä kun en voi tehdä mitään muuta kuin lorvia miehen rahoilla ja ollaan muutenkin totuttu siihen että yhdessä maksetaan ruoat ja sitten molemmat maksaa omat menonsa. Mutta ei kai tälle mitään voi ja kohta taas helpottaa. Suututtaa vain että joillekin sossu maksaa kaiken (esim. ylikalliit vuokrat ja ihan turhiakin menoja) ja meille ei tänä yhtenä ainoana kertanakaan mitään. En tietenkään olettanukkaan että olisin nyt elänyt herroiksi sossun rahoilla, mutta ei käy minun järkeen ettei muka mitään tukea voida saada.

[/quote]

Vastaisitko jo, että mitä teiltä puuttuu ja mikset ole hakenut opintolainaa? Kiinnostaisi kuulla vastaukset.

Vierailija
52/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:23"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Vastaisitko jo, että mitä teiltä puuttuu ja mikset ole hakenut opintolainaa? Kiinnostaisi kuulla vastaukset.
[/quote]
Olen hakenut opintolainaa mutta se on kyllä käytetty opiskeluaikana niin kuin kuuluukin.

Vierailija
53/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:25"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:06"]

[/quote]

[/quote]

Eipä meiltä muuta oikeastaan puutukkaan kuin turvaistuin ja vaippoja pitäisi olla rahaa ostaa.

[/quote]

Turvaistuimet ovat kyllä kalliita. Olisiko teillä ketään, keneltä voitte lainata aluksi? 

Vierailija
54/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä se asuminen? Jos asut miehesi kanssa yhdessä niin valitettavasti teitä käsitellään/pidetään viranomaisten silmissä avoparina jolloin ei ole oikeutettu toimeentulotukeen kuin poikkeustapauksissa ja silloinkin muistaakseni siihen tukeen joka peritään takaisin takautuvasti.

Vierailija
55/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:24"]

Joo, suomessa on jostain syystä oletus, että jos olet parisuhteessa ja asuu saman katon alla niin osapuolet elättävät toisensa. Henk. koht en ymmärrä tätä lainkaan. Mielestäni on hyvin vanhanaikainen tapa ja väärin moraalisesti. Juu, vanhempien tulee elättää lapsensa kun ovat alaikäisiä, mutta miehen tulisi elättää vaimo tai toisinpäin on täysin tyhmä ajatustapa.

[/quote]

No sitten vaan töihin. Jos lapsesi isä ei elätä, ventovieraanko pitäisi?

Vierailija
56/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko turvaistuimia vuokrata? Ainakin 1990-luvulla pystyi, ja olikin kätevää varsinkin pienen vauvan kohdalla, oman kannatti ostaa vasta vähän isommaksi kasvaneelle lapselle, sellaisen joka meni monta vuotta. Tarvitsetteko muuten välttämättä autoa, vai voisiko sen panna seisontaan ainakin talveen asti, rahaa siinäkin säästäisi?

Jos kerran olet hyvässä kunnossa, ei kotona tarvitse istua, voit vaikka kierrellä ilmaisia paikkoja, kulttuuria, museoita, puistoja, nähtävyyksiä, tutustua omaan lähiympäristöösi! Ystäviä ja sukulaisia voi tavata muuallakin kuin maksullisissa paikoissa. Nyt kannatta myös opetella tekemään terveellistä ja halpaa kotiruokaa, sitäkin taitoa tarvitset niin opiskelijana kuin pikkulapsen vanhempanakin.

Onko teilläpäin ilmaisruoan tai ruokakassien jakelua, rohkeasti ottamaan selvää. Myy pois kaikki tarpeeton tavara kotoa (yhteisymmärryksessä miehesi kanssa).

Vierailija
57/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ei ole mielestäsi varaa elättää vastasyntynyttä lasta miehesi ja sinun tuloilla ja olemassa olevilla säästöillä. Mitenköhän ajattelit elättää lapsen yhden, viiden tai  kymmenen vuoden kuluttua? Kyllä, olen sitä mieltä että lasten teko ei ole oikeus vaan velvollisuus. Käsittämätöntä tyhmyyttä tehdä lapsia sossun elätettäväksi.

Vierailija
58/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa tarvitaan kun mies kulkee sillä töissä. Työmatka on 25km joten ei ihan pyörälläkään tai kävellen voi kulkea. Eikä tällä hetkellä ole ketään keneltä lainata kun kavereiden lapsetkin ovat niin pieniä vielä. Isovanhemmat ovat auttaneet hankinnoissa jonkin verran mutta ei heiltäkään kehtaa pyytää.

Vierailija
59/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä te pärjäätte ilman turvaistuinta jos se on siitä kiinni. Ajelet vaikka bussilla jos tarvii jonnekin mennä.

Vierailija
60/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:52"]Sinulla ei ole mielestäsi varaa elättää vastasyntynyttä lasta miehesi ja sinun tuloilla ja olemassa olevilla säästöillä. Mitenköhän ajattelit elättää lapsen yhden, viiden tai  kymmenen vuoden kuluttua? Kyllä, olen sitä mieltä että lasten teko ei ole oikeus vaan velvollisuus. Käsittämätöntä tyhmyyttä tehdä lapsia sossun elätettäväksi.
[/quote]
Elätämme lapsemme hänen synnyttyä miehen tuloilla ja äitiys/vanhenpainrahalla ihan kuten kaikki muutkin. Ja myöhemmin saan itsekkin töistä palkkaa joten sitten ei ole enää näin tiukkaa. Ja mitäpä mä oikeastaan edes selittelen tätä täällä kenellekkään. V*tuttaa vaan kun heti tuomitaan jos välillä on tiukkaa (ihan kuten kenellä tahansa voi olla) ja erehtyy kysymään neuvoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän