Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi sossut ajattelee että minun pitäisi elää muiden siivellä?

Vierailija
26.07.2015 |

Olen siis 20-vuotias nainen ja viimisilläni raskaana. Opiskelen tällä hetkellä ja jäin kesäkuun alussa kesälomalle. Heinäkuun alussa minulla alkoi äitiysloma. Olen elänyt kesäkuun alusta asti täysin rahattomana ja ensimmäisen äitiyspäivärahankin saan vasta elokuun puolivälissä. Olen yrittänyt hakea toimeentulotukea kesänajalle, mutta en saa koska puoliso käy töissä ja mukamas vanhemmillani on joku velvollisuus antaa minulle 150€ per kuukausi. Voin kertoa että äitini on yksinhuoltaja eikä todellakaan hänellä ole ikinä ollut antaa minulle tuollaista rahaa kuukaudessa. Ja mikä velvollisuus miehellä on mukamas minua elättää? Samoin kuin äidillänikään koska olen jo aikuinen? Suututtaa ihan kamalasti että raskaana oleva ihminen laitetaan näin tiukille ja muut saa toimeentulotukea ihan ilman mitään syytä edes. Ihan kuin kehtaisin aina mieheltäni pyytää rahaa kun tarvitsen, mutta olen tietysti kiitollinen kun ostaa meille aina viikoksi ruoat vaikka hänelläkin on tiukkaa. Onko tämä teidän muiden mielestä muka oikein?

Kommentit (93)

Vierailija
21/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:19"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:13"]Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa?
[/quote]
Ymmärtäisin, jos oltais avioliitossa, mutta kun ei olla kun vaan parisuhteessa.. Mielestäni ihan järjetöntä että joku toinen ihminen elättää toista täysi-ikäistä ihmistä
[/quote]
Et sitten näihin asioihin voinut tutustua ennen ku pamahdit paksuksi? Järjenjättiläisiä oikeen, varmaan lykkäätte naimisiinmenoakin sossumassien toivossa.

Vierailija
22/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus puhuu hiukan ristiin.

Jos mies elättää, elää siivellä, jos sossu elättää, ei elä siivellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet äitiyslomalla koska odotat sinun ja miehesi lasta muttet kehtaa pyytää mieheltäsi rahaa? Nyt kuule teet sitten niin että heti kun vauva on syntynyt, sinä menet töihin ja mies jää kotiin vauvan kanssa. Katsotaan kehtaako hän pyytää sinulta. Kyllä se vaan on perheen sisällä niin että se elättää jolla on varaa. Tietenkään mitään älyttömyyksiä ei tarvitse kustantaa mutta vauvan tarvikkeet ja vaatteet, ruuat, vuokra, laskut... Sinun lomamatkoja, ulkonasyömisiä, vaatteita joita et tarvitse jne ei tarvitse miehen maksaa jos kerran on rahat tiukalla. Miksi saat äitiyspäivärahan vasta elokussa jos olet ollut jo kesäkuusta asti äitiyslomalla? Koska vauva syntyy? Onko teillä kaikki tarvikkeet valmiina?

T: 18-vuotiaana lapsen saanut, nyt 21v äiti, jolla ei ikinä ole ollut tuollaista tilannetta.

Vierailija
24/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun oli vastaavassa tilanteessa pakko nostaa opintotukea. Opintotuki kun tulee etukäteen (eli toukokuun tuki maksetaan vappuna) ja äitiyspäivärahat vasta jälkikäteen (eli jos loma alkaa vaikka 15.6., saa rahaa joskus heinäkuussa). Kesä- ja heinäkuussa nostetut opintotuet tulivat tarpeeseen, kun ei ihan toukokuun tuki riittänyt ekaan äitiyspäivärahaan asti. Sossussa en ole koskaan käynyt.

Mutta tottahan toki miehesi elättää sinut ja lapsen, kerran teidän kelkaanne on lähtenyt.

Vierailija
25/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ilmeisesti tajunnut että sossun rahoilla eläminen on siivellä elämistä? 

Vierailija
26/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:21"]Eikös teillä lapsikin ole tulossa ilman avioliittoa?
[/quote]
Miten se tähän liittyy? Tottakai mies on velvollinen elättämään lapsensa mutta ei käy ainakaan minun järkeen että olis velvollinen elättämään minut..

Vierailija
27/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen takia pitäisikin ensin valmistua, hakea työpaikka ja sitten vasta tehdä lapsia, ettei tarvitse niin pienillä tuloilla kitua. Tervetuloa aikuisten realitodellisuuteen!

Vierailija
28/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:13"]Siis tottakai miehelläsi on elatusvelvollisuus jos töissä käy. Et kai tosissasi oleta, että palkkatulojen päälle saisi vielä sossurahaa?
[/quote]
Eipä ne ole tietääkseni minun palkkatuloja, vaan miehen.

Vierailija
29/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sossu ei yhdessä asumisen takia voisi olettaa että olette perhe, voisivat kaikki rahansa jakavatkin avoparit rahastaa sossua jos toisella ei olisi tuloja. Jos miehesi on vauvan isä, niin hänellä on ihan maalaisjärjelläkin velvollisuus elättää sinua jos kerran et raskauden vuoksi pysty käymään töissä.

Vierailija
30/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:28"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:21"]Eikös teillä lapsikin ole tulossa ilman avioliittoa?
[/quote]
Miten se tähän liittyy? Tottakai mies on velvollinen elättämään lapsensa mutta ei käy ainakaan minun järkeen että olis velvollinen elättämään minut..
[/quote]

Puolisoilla on yhteiskunnan näkökulmasta aina elatusvelvollisuus toisiaan kohtaan. Avo- ja avioliitossa.

Vierailija
31/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:14"]Jatkat vaan opiskelua mahdollisimman pian niinkuin muuallakin maailmassa tehdään. Jenkeissä äitiysloma on kolme viikkoa.
[/quote]
Tottakai jatkan. Käyn ammattikoulua enkä oikein pysty vauvan kanssa koulussa/työharjotteluissa käymään, mutta tietysti jatkan heti kun mahdollista.

Vierailija
32/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tyypillistä roska väkeä

Vierailija
33/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä ollaan toisiamme elätetty siinä vaiheessa kun on yhteisiä lapsiakin jo ollut tulossa...! Ei silloin ole katsottu, että sun rahat ja mun rahat. Sä et saa rahaa, ole sitten ilman asiaa x. Vaan on kyllä toinen maksanut mielellaan..

Vierailija
34/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha jankata että miehen rahat ja ei olla avioliitossa. Tilanne on sama jokaisella sossun asiakkaalla: puolison tulot vaikuttaa tukiin. Oisit muuttanu erilleen, niin oisit saanu rahaa. Helvetti miten typerää taas.

Vierailija
35/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jeesus. Toimeentulotuki on VIIMESIJAINEN taloudellinen etuus. Puolisosi tulot vaikuttaa ilman muuta. Niin se vaan menee ja get over it.

Vierailija
36/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:26"]Siis olet äitiyslomalla koska odotat sinun ja miehesi lasta muttet kehtaa pyytää mieheltäsi rahaa? Nyt kuule teet sitten niin että heti kun vauva on syntynyt, sinä menet töihin ja mies jää kotiin vauvan kanssa. Katsotaan kehtaako hän pyytää sinulta. Kyllä se vaan on perheen sisällä niin että se elättää jolla on varaa. Tietenkään mitään älyttömyyksiä ei tarvitse kustantaa mutta vauvan tarvikkeet ja vaatteet, ruuat, vuokra, laskut... Sinun lomamatkoja, ulkonasyömisiä, vaatteita joita et tarvitse jne ei tarvitse miehen maksaa jos kerran on rahat tiukalla. Miksi saat äitiyspäivärahan vasta elokussa jos olet ollut jo kesäkuusta asti äitiyslomalla? Koska vauva syntyy? Onko teillä kaikki tarvikkeet valmiina?

T: 18-vuotiaana lapsen saanut, nyt 21v äiti, jolla ei ikinä ole ollut tuollaista tilannetta.
[/quote]

Ensimmäinen äitiyspäiväraha maksetaan vastaa edellisenä vuorokautena lasketusta-ajasta. Ja en ole ollut kesäkuun alusta äitiyslomalla, vaan jäin ensin kesälomalle ja heinäkuun alussa vasta äitiyslomalle. Ja kuten jo sanoin niin olisin halunnut mennä töihin kesän ajaksi mutta en päässyt. Ja vauvan laskettuaika on elokuun puolivälissä.

Vierailija
37/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:28"]Sen takia pitäisikin ensin valmistua, hakea työpaikka ja sitten vasta tehdä lapsia, ettei tarvitse niin pienillä tuloilla kitua. Tervetuloa aikuisten realitodellisuuteen!
[/quote]
Pärjään kyllä pienillä tuloilla, ei ole tarvetta päästä shoppaileen merkkivaatteita ja muuten tuhlailemaan, mutta olis tosi kiva kun olis rahaa syödä silloin kun on nälkä.

Vierailija
38/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sinun kuuluu saada sossusta rahaa, miten niin vanhempiesi pitäisi maksaa, asutko heidän kanssaan siis vielä?

Vierailija
39/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:28"]Sen takia pitäisikin ensin valmistua, hakea työpaikka ja sitten vasta tehdä lapsia, ettei tarvitse niin pienillä tuloilla kitua. Tervetuloa aikuisten realitodellisuuteen!
[/quote]
Pärjään kyllä pienillä tuloilla, ei ole tarvetta päästä shoppaileen merkkivaatteita ja muuten tuhlailemaan, mutta olis tosi kiva kun olis rahaa syödä silloin kun on nälkä.
[/quote]
Kuules nyt reppana. Mies elättää ja jos ei elätä jätä se.

Vierailija
40/93 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi käy töissä hän maksaa asumismenot ja laskut ja ostaa ruuat. Puhelinlaskuasi ei maksa kukaan, eikä osta sinulle vaatteita tai pikkuhousunsuojia. Eli siinä mielessä olet heitteillä, jos et saa yhtään mistään rahaa. Olisit ehkä voinut hakea varhennettuna sitä äitiyspäivärahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan