Muita kolmekymppisiä, ensimmäistä lasta yrittäviä?
Onko täällä muita kohtalotovereita jotka ovat aloittaneet esikoisen yrittämisen vasta kolmekymppisenä? Täällä kaikki vaikuttavat olevan niin nuoria että tulee orpo olo. Miten teillä on lähtenyt yritys sujumaan? Jouduitteko lapsettomuushoitoon vai onnistuiko piankin? Itse olen 31 ja yritän ensimmäistä lasta samanikäisen miehen kanssa. (mies tosin täyttää jo kohta 32). Yritystä takana jo joulukuusta 2014 saakka.
Miksi näin myöhään? No, opiskelu ja työt kiinostivat enemmän. Nyt kun opiskelen taas, päätin että aika olisi oikea.
Kommentit (188)
KISULIINI: En minäkään olisi hoksannut foolihapon syöntiä ellen olisi lukenut sitä täältä. Greippimehua yritin itsekin jossain välissä juoda, mutta sitten se jäi. Tykkään kyllä syödä niitä greippejä ihan kokonaisinakin. :)
Nyt syön joka päivä kalaöljykapselin, sinkkiä, magnesiumia ja monivita jossa on foolihappoa. Mietin että pitäisikö venhänalkio öljyä myös harkita. Joku tuolla toisessa keskusteluryhmässä puhui myös kuningatarhyytelöstä, Gelee royale.
Entä te? :)
Haluaisko joku avata vähän mulle, että mikä tää Gelee -juttu on? On noussut useempaankin otteeseen esille täällä, mut en ole vielä tajunnut mikä juttu se on. Siis onko se nyt vähän sama kuin tuon greippimehun juominen? Itsekin vähän niin kuin löysin greipin uudestaan näiden juttujen kautta. Söin sitä joskus aikoinaan joka ikinen aamu, siis ihan vaan kun se oli hyvää ja nyt olen lisännyt sen taas aamupalaan :) On tuo God Morgonin verigreippimehukin kyllä hyvää!
Ajattelin muuten tästä kierrosta tulla raskaaks, päätin niin ;D Toinen parhaista kamuistani on ihan superinnoissaan tästä meidän yrittämisestä ja on jo suunnitellut mitä kaikkee vauvankamaa antaa mulle omilta lapsiltaan :) Tekee mulle kuulemma sellasia vauvapakkauksia sit, ihana :)
Kisuliini: Niinhän ne muuten sanoo, että joka toinen päivä seksillä tulee raskaaksi ihan oviksia kyttäilemättäkin. Mut en tiiä oonko ainut, mut en mä ehkä jaksais kuitenkaan ihan koko ajan tuota tahtia.. Että pakko niitä on vähän kyttäillä.
Toivottavasti saadaan kaikki plussia pian :) Tänne sit HETI viestiä jos niin käy! Vaikka varmaan kyllä pyytämättäkin tulee ;)
Kai se Gelee on hunajaa joka on jotenkin erityisen ravintorikasta. Kovat lupaukset ainakin. Todisteita ei siitä että se auttaisi hedelmöittymisessä, ei kuitenkaan ole.
Itselleni tuli yllätyksenä myös tuo jodin tarve: http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/raskausaika/riittava_jodin_saanti_on_tarkeaa_raskaana_olevalle
Itse olen tottunut käyttämään merisuolaa ruoanlaitossa mutta vaihdoin nyt jodioituun.
En ole minäkään tuosta jodista kuulut! Mä käytän ruususuolaa kun en tykkää jodioidun suolan mausta. Jospa mun mahdollisesta muksusta ei tulis ihan umpityhmää, vaikka en tuohon vaihda :D Ei tää äippäkään ihan terävin kynä penaalissa ole ;D
Btw, rakas avomieheni ei anna mun juoda enää yhtäkään siideriä "ihan varuilta", cute <3 siis en normaalistikaan juo kun ehkä yhden tai pari ruuan kanssa silloin tällöin, mutta nyt on näköjään sekin kielletty.
Moikka kaikille!
Tässä vietän tylsää ja pitkää lauantai-iltaa lukien viestiketjuanne. Olitte ottanu remmiin kans alle 3kymppisen ni uskaltaidun kysymään pääsenkö minäki mukaan..? XD
Olen 28v ja yritys aloitettu 04/2015. Lopetin ehkäsyn tuollon ja mulla on tullu sen jäkkeen vaan yks tyhjennysvuoto, sillon heti kun sen pitikin tulla. Sen jälkeen ei oo kuukautisia näkyny!
Eka tietty luulin et jee oon raskaana kun oli kaiken maailaman keksittyjä oireita, mut totuus valkeni testillä joka oli negatiivinen. Oon tehny n. Kerran kuussa testiä mut aina sama juttu. Kai se on hyväksyttävä et niin pitkään kun ei kuulu menkkoi ni ei oo oikee mahdollisuutta ovuloidakkaan..
Joku puhu endometrioosista täällä.. Hoi, täällä todettu tapaus ja nyt jännittää et saanko lapsia ollenkaan sen takia. Lääkäri aika varattu tämän asian tiimoilta.
Mä oon aivan koukussa palstaan kun tänne liityin joku 1-2vko sitten, mut en oo löytäny oikeen mitään sopivaa ketjua mitä seuraisin. Kun niissä joissain on niit vastauksia jo niin paljon et ei jaksa lukee edes.
Mä seuraan lämpötilaa ja valkovuotoa jos tulevaisuudessa pääsen bongailee ovulaatioo.. Kirjaan ylös päivittäin näitä asioita xD kuinka naurettavaa, mut silti.. En viitsi ( ainakaan vielä ) tuhlaa rahaa ovilaatiotesteihin sillä r-testitkin maksaa jo aika reippaasti.
Mitähän vielä mun piti kertoa.. Kun en muista kaikkee mitä luin noit teidän edellisiä viestejä..
Moi Niiskuneiti! Tervetuloa vaan joukkoon :) Pitäisköhän ketjun otsikko muuttaa "Noin kolmekymppiset..." ;)
Itse olen nyt kans lukenut paria ketjua pitkin päivää kun olen lomalla. Keskiviikkona takas töihin, blaah.. En ole katsonut paljon nuo ovulaatiotestit maksaa, mut ei tuolla Raskauskeijussa ainakaan raskaustestit kovin hinnakkaita ole. Ootko vilkaissut sieltä?
Mä en ole yhtään tutustunut tuohon endometrioosiin, mut tuntuu, että aika moni nykyään siitä kärsii. Tosi inhottavaa :/ Mut jospa se ei kuitenkaan raskautumista estäisi!
Riippuu vähä kuinka paha endometrioosi on. Jotkut jopa joutuu/pääsee leikkaukseen et se saadaan kuriin.
Kannattaa kyl vähä googlettaa jos se aihe koskettaa. et ei mee "aikaa hukkaan" jos kaikki ei oonkaa niin yksinkertasta.. En halua siis mitenkään pelotella. Mua itteeni jännittää ihan tajuttomasti ja mul on lääkäri vast 3 viikon päästä!
Moi! Minäkin liityn tähän joukkoon. Enpä olisi aikaisemmin uskonut, että kirjoitan itse tänne palstalle mutta niin vain kävi kun kuume on kova :)
Itse täytin juuri 31 ja mies täyttää kohta 32. Mulla oli hormoonikierukka käytössä 5.5 vuotta ja se poistettiin nyt tämän vuoden maaliskuussa. Siitä asti ollaan yritetty ja vielä ei ole tärpännyt :( Kierukan poistoa ennen olin jo vauvakuumeillut noin vuoden ajan ja siksi tuntuu, että olen jo odottanut ihan ikuisuuden vaikka aktiivista yritystä on ollut takana vasta noin kolmen kierron ajan.
Moikka Stargazer ja tervetuloa seuraan :)
Kirjottelin tuonne toiseen ketjuun just siitä millainen olo ollut nyt lähipäivinä. Mulla on siis kp15 nyt menossa ja ovis ilmeisesti tässä ollut just. Kolme päivää ollut nyt tosi menkkaolo ja ihan erilainen olo kuin viime kuussa tähän aikaan. On se hassua miten tää kroppa toimii.. Mut siis lähinnä sitä nyt ajattelin, että kun sanotaan, että naiset joutuu kerran kuussa kärsimään menkkakivuista yms, niin tällaisilla oviksilla noista turvotuksista ja huonoista oloista ja alavatsakivistyksestä joutuu kärsimään kahdesti kuussa. Hienoa.. En siis sinänsä valita, hyvähän se on jos/kun se ovis tulee, mut ei tää olo kyllä mikään huikee ole.
NIISKUNEITI ja STARGAZER: Tervetuloa vaan mukaan! :)
Stargazer, teidän tilanne on sitten melkeinpä ihan sama kuin meillä, mies täyttää täälläkin just 32.
Meillä tosin ei ole vuosiin käytetty mitään hormonaalista ehkäisyä, pelkkää kondomia. Ei pitäisi siis mikään vaikuttaa, tai hormonitoiminta olla sekaisin. Mutta odottavan aika on pitkä! Minäkin olin jo ihan hermona neljännen yrityskerran jälkeen. Oli pakko puhaltaa hetken ja olla pois täältä palstoilta.
Lähipäivinä on ollut tosi väsy eikä menkat vielä alkaneet. Rinnat kipeytyi toissayönä. Nyt on kp 28/29 joten aivan mahdollista silti että ne ensi yönä tai huomenna alkaa. Tein aamulla varalta raskaustestin mutta negaa näytti.
Jotenkin olen jo valmistautunut siihen että tätä yritystä voi kestää vuosikin. Ensimmäinen lapsi on aina vaikein saada alulle ja se että on yli kolmekymmentä, tekee siitä vielä vaikeampaa. Kyllä sitä monta kertaa on tullu kelattua että miksei aloitettu jo muutama vuosi sitten...
NIISKUNEITI Olisi kiva tietää mitä lääkäri sinulle sanoi. Minä epäilen myös endoa itselläni. Jos nyt ei tärppää niin varailen aikaa alustaviin tutkimukseen terveyskeskukseen.
Minä en ole mitään lämpöjä jaksanut seurata. Mutta ovistestit kyllä tulee ensi kierrossa käyttöön taas!
Mä testasin nyt tässä kuussa ekaa kertaa ovulaatiotestejä. Aloitin testaamaan niillä liian aikaisin ja oli jo hermo mennä kun niillä ei meinannut tulla plussaa mutta lopulta tuli kuitenkin. Nyt on kp 24 ja ens lauantaina pitäis alkaa menkat jos alkaa. Aattelin ehkä perjantaina testata. Me ollaan menossa häihin launtaina niin olis kiva tietää voiko juoda siellä vai ei. Välillä on olo että ehkä tässä kuussa onnistaisi ja sit taas ei. Ei mulla sinänsä mikään kauhee hoppu ole. Olis vaan kiva tietää, että kyllä mäkin vielä sen lapsen saan esim vuoden sisään.
Ollaan miehen kanssa niin totuttu, että kun vaan tekee kovasti töitä niin sitä saa mitä haluaa, mutta tää lapsen teko ei olekkaan niin yksinkertaista.
Mä voin kertoo sit mitä lääkäris tapahtu. Sinne on viel aikaa ja odottavan aika on piiitkä!
mä en oo tehny niit ovulaatiotestei ku ne on nii kalliita ja näin päälleppäin kuulostaa siltä et en osaa niit käyttää.
Muistakaa hoitaa hampaat kuntoon ennen raskautumista. Luin jostain että kannattaa..
Heips! Minäkin voisin liittyä joukkoon mukaan. Olen pian täyttämässä 30v ja mies on samanikäinen. Itsellä vähän samanlainen tilanne kuin muilla, että aikaisemmin ei ole vauvat käyneet edes mielessä ja ajatellut jopa, ettei ikinä lapsia. No nyt parisuhteen myötä ja miehen vauvakuumeilun myötä olen ajatellut että, miksipäs ei....
Jätin pillerit pois joulukuussa ja siitä asti on ollut yritys päällä. Ongelma vaan on ettei kuukautisia tule. Nyt sitten olen syönyt yhden terolut kuurin ja toista kuuria pitäisi aloittaa, koska ensimmäisestä ei ilmeisesti ollut hyötyä. Sen verran osasin asiaan varautua, että aikoinaan minulle sanottiin, että lasten saaminen voi olla hankalaa. (En muista tarkkaa syytä, koska silloin asia ei ollut olenkaan ajankohtainen.)
Mukava oli kuulla, että muitakin on samassa tilanteessa ja saman ikäisiä.
Tervetuloa mukaa PIRPUNPARPUN (onpa muuten ihana nimimerkki :D )
Et ole ainut jonka parisuhteessa mies alkaa kaipailla ennen naista lasta. Välillä tuntuu meilläkin että mies kyttää oireita tarkemmin kuin minä itse.
STARGAZER, Minä otin sen asenteen että juon alkoholia. (Ei tietenkään mitään änkyräkännejä). Vaikka plussaisit ja olisit samassa kierrossa juonut, se ei ole ehtinyt vahingoittaa sikiötä. Raviontoaineet alkavat siirtyä sikiöön äidistä vasta viikon 7 vaiheilla. Ystävä sanoi hyvin että älä lopeta elämästä normaalisti, se vain lisää tressiä joka vaikuttaa taas raskautumiseen negatiivisesti.
NIISKUNEITI, Hoidettu on joo. :) On tosi tärkeää. Muuten joutuu raskaana käydä ilman puudutuksia käydä korjaamassa reikiä hampaista... (EI IKINÄ!)
Ja vielä listättäköön että nyt en ole juonut alkoholia koska on ollut vähän normaalista poikkeavia oireita.
Tännehän on tullut parin päivän aikana paljon lisää porukkaa, cool! :) Nyt vaan peukut pystyyn että saadaan tähänkin ketkuun plussia! Täällä menossa kp 18/26, joten piinaava viikko edessä. Ovista en tosiaan tikutellut, mutta päätin että ens kierrossa tikutan oman mielenrauhani tähden, jotta saan varmuuden siitä että ylipäänsä ovuloin.
Välillä tulee olo että tää on ihan toivotonta, ja pelottaa ettei onnistu, vaikkei yrityskiertoja vielä olekaan kuin yksi takana. Aivan kuin se olis mahdotonta tulla raskaaksi, mutta sitten kun kävelee tuolla ihmisten ilmoilla ja huomaa että niitä lapsia on joka puolella, niin kyllä sitä vaan suurin osa ihmisistä raskautuu :D
LAULURASTAS83: Sun menkat ei oo ilmeisesti vielä alkanu? Onhan tässä vielä toki tätä päivää jäljellä, mutta toivotaan parasta! Onko mitään tyypillisiä menkkamerkkejä?
NIISKUNEITI, odottavan aika tosiaan on pitkä, mutta kerro sitten mitä lääkärissä sanoivat. Toivon että kaikki kääntyy parhainpäin. Tossa vähän googlailin vähän, kun itselle toi endometrioosi tuttu vain nimeltä.
Itse aloitan tänään terolut kuurin ja toivotaan, että siitä olisi jotain hyötyä. Viimeks kuurin jälkeen tuli tyhjennysvuoto, mutta niiden jälkeen ei taaskaan menkkoja ole kuulunut. Minulla todettiin myös kilpirauhasen vajaatoiminta, jonka lääkäri ajatteli myös vaikuttavan menkkoihin. Syön siis kilpparilääkkeitä ja annostusta vielä tutkitaan, mikä olis sopiva. Tämän kuun lopussa sitten taas verikokeet ja mietitään jatkoa.
Tuolla aijemmin puhuitte, että onko lähipiirissä paljon sukulaisia ja tuttavia joilla lapsia. Itselläni tuttapiirissä ja sukulaisilla alkaa olla lapsia, kun kaikki siinä iässä :) Osalla yksi ja osalla useampi. Mutta tavallaan onneksi löytyy myös ystäviä, joilla ei ole lapsia. Tähän asti olen muuten hyvin välttänyt lapsiutelut. Siihen voi vaikutta ehkä se, että omassa kaveripiirissä lapsen hankinta ei ole itsestään selvyys ja sukulaiset ei kai ole vaan kehdanneet kysellä :) Olisi kyllä ikävä alkaa vastailemaan tuollaisiin, kun itsellä niin epävarma tilanne. Onneksi olen joskus kaveripiirissä sanonut, etten halua lapsia :)
Miten teillä muilla? Oletteko törmänneet lapsiuteluihin?
Jee, lisää porukkaa :)
Vähän jännää nyt Laulurastas83 sun tilanne! Meillä muilla taitaa olla vielä hetki odoteltavaa.
Miten teidän miehet reagoi noihin juttuihin jos teillä ei tule menkat tai ymmärtääkö ne tuon endon? Oletteko ylipäänsä kuinka paljon jutelleet noista asioista miehienne kanssa? Mulla mies patistaa jo nyt lääkäriin kun on vähän oviskipuja, höpsö.
Noista lapsiuteluista.. Meiltä on udeltu lähinnä molempien työpaikoilla, että onko pullat uunissa kun ostettiin talo alkuvuodesta. Kukaan ei kuulemma osta taloa, jos ei aio alkaa täyttää sitä :D Ja oon mä töissä joillekin työkamuille sanonutkin, että yritys päällä. Mut ei onneks kovin hirveesti ole udelleet. Oon tosi yllättynyt äidistä, että se ei hiosta yhtään! Vaikka olen kyllä ihan varma, että on varuilta jo ostanut vauvanvaatteita jonnekin kaapin perälle :D
.