Muita kolmekymppisiä, ensimmäistä lasta yrittäviä?
Onko täällä muita kohtalotovereita jotka ovat aloittaneet esikoisen yrittämisen vasta kolmekymppisenä? Täällä kaikki vaikuttavat olevan niin nuoria että tulee orpo olo. Miten teillä on lähtenyt yritys sujumaan? Jouduitteko lapsettomuushoitoon vai onnistuiko piankin? Itse olen 31 ja yritän ensimmäistä lasta samanikäisen miehen kanssa. (mies tosin täyttää jo kohta 32). Yritystä takana jo joulukuusta 2014 saakka.
Miksi näin myöhään? No, opiskelu ja työt kiinostivat enemmän. Nyt kun opiskelen taas, päätin että aika olisi oikea.
Kommentit (188)
Eiköhän täällä muitakin ole, ei vaan ole ilmoittautunut :)
Meillä meni niin päin, että mies ilmoitti, että haluaa vauvan. Silloin itselle tuli sellainen olo, että vitsi miten suuri kunnia, että joku haluaa tehdä mun kanssa jotain niin suurta! Puolisen vuotta sitten sulateltiin sitä ajatusta ja nyt otettiin sit se askel.
Mun on vielä ihan kamalan vaikea sanoa mitään mistään tuntemuksista kun vasta opettelen miten oma kroppa toimii. Käytin pillereitä 16 vuotta, joten ei mitään hajua millasia tuntemuksia pitäis olla. Ja tokihan olen lukenut näitä keskustelupalstoja sun muuta niin paljon, että ihan salettiin kuvittelen joka kuukausi aina kaikenlaisia uusia "oireita" :D
Toivottavasti teillä tärppäis pian! :)
Ja hei te muut kolmekymppiset, kertokaa tekin miten teillä menee!
Kisuliini: Lähipiirissäni on minun ikäinen nainen, jolla kuukautiskierto on aina ollut aivan mitä sattuu ja nyt hänellä on jo kaksi alle 2-vuotiasta muksua :) joten aika samat mahikset siinä kai on kun normaalikiertoisillakin, kunhan osuu oviksille ;)
KISULIINI Minunkin kierrot ovat 23-31. Taitavat kuitenkin mennä "normaalin" puitteisiin? Itse pelkään että minulla on endometrioosi koska jo aivan lapsesta saakka kuukautiset ovat olleet tosi kivuliaat. Vielä en ole uskaltanut käydä tutkimuksissa.
Meilläkin mies odottaa kovasti lasta :) On ollut silminnähden pettynyt kun menkat alkaneet. Nyt ollaan panostettu tähän kesään kovasti ja tavallaan tuntuu että tuotan hänelle pettymyksen, vaikka voihan se vika yhtä hyvin miehessä olla.
KISULIINI: Lähimmillä ystävilläni on lähes kaikilla jo kaksi lasta. Toki tunnen myös samanikäisiä ja jopa vanhempia lapsettomia, heitä jotka eivät halua edelleenkään halua jälkikasvua. Ymmärrän kumpiakin. Eihän lapsi välttämättömyys ole. Itselläni kuitenkin ajatus siitä ettei koskaan saisi omaa lasta, tuntuu tosi pahalta. Kun ystävien ja sukulaisten lapset kasvaa ja juhlii synttäreitä, ripareita ja valmistujaisia, tuntuu siltä että olisi se ihanaa seurata omankin lapsen kasvua ja kehitystä. Mielestäni ihminen muuttuu kun saa lapsia. Tietynlainen itsekkyys lähtee pois.
Minunkin kavereille on tullut lapsia nyt lähivuosina. Voi vaikuttaa paljonkin näihin omiin ajatuksiin kun näkee kuin onnellisia ne nyt on :) Parhaalla ystävälläni ei ole lapsia, eikä kuulemma sellaisia ihan heti aio hankkiakaan. On oikeastaan ihan kiva ajatus, että on sitten ainakin se yksi kaveri jonka kanssa voi puhua muusta kuin vauvoista.
Meillä on muuten kaksi koiraa, jotka on toimunut aika hyvin lapsina tähän asti ;) Hassua, että tässä koko vauvahommassa eniten jännittää se, miten koirat tulee sitten joskus ottamaan uuden tulokkaan vastaan.
SHH: Ai kamala, otan osaa :/
Tuntuu olevan surullisen yleisiä nuo keskenmenot nykyään vai tuntuuko vaan siltä kun niistä ehkä uskalletaan puhua enemmän? Ystäväni sai myös keskenmenon muistaakseni vkolla 12 viime kesänä, mutta nyt on jo pikkuinen kainalossa ja toisella kertaa kaikki meni paremmin kuin hyvin. Kasvaakohan keskenmenon riski muuten näin vanhemmalla iällä? Tuota en olekaan googlettanut..
Itselleni ei tullut edes mieleen, että raskauteni voisi mennä kesken. Nyt kun olen valitettavasti vähän perehtynyt asiaan, niin jopa 15-20% raskauksista päättyy keskenmenoon. Ja vielä suurempi osa oikeasti, koska hyvin varhaisia keskenmenoja ei välttämättä edes tajuta keskenmenoksi, vaan menkkojen myöhästymiseksi. On siis yllättävänkin yleistä, mutta tuntuu olevan suuri tabu. Itse ei ensimmäisellä kolmanneksella keskenmenneelle raskaudelle voi tehdä mitään, eikä sitä itse aiheuttaa. Minulle ainakin gynekologini sanoi, että alkio lakkaa kehittymästä, jos sen sydän on niin kehityshäiriöinen ettei voi enää sykkiä. Näin ainakin tuossa 8 viikon korvilla keskenmenneissä usein kuulemma käy. Ja riski keskenmenoille toki kasvaa ikääntyessä, mutta kyllä niitä nuoremmatkin saavat.
Vaikka on kuinka rationaalinen tyyppi, niin kyllä sitä melko epäonnistuneeksi itsensä tuntee ja käy läpi kaikki itsesyytökset. Ei kai tässä kuitenkaan auta kuin mennä eteenpäin ja jossain vaiheessa alkaa miettimään uutta yritystä. Kiitos osanotoista, parempaa tuuria teille kaverit! :)
Näin sille mun ystävällekin oli sanottu, että keskenmenoa on lähes mahdotonta aiheuttaa itse, joten itsensä syyttelyt on ihan turhia. Jos sitä järjellä ajattelee, niin parempihan se on, että luonto hoitaa osansa, jos lapsi ei oikeasti ole elinkelpoinen. Mutta voin kyllä kuvitella, että itse syyttäisin itseäni myös tuossa tilanteessa. Kyllä se siitä iloksi vielä muuttuu, vaikka hetken nyt pahalta tuntuukin :)
Tänään pääsi muuten testaamaan mitä tuo mun nuorempi koira sanoo lapsista, kun ei pahemmin niiden kanssa ole ollut tekemisissä. 2vee muksu oli vielä ihan jees, mutta 2kk vauva ei oikein uponnut, liian outo ilmiö :D
Heippa kaikille kuumeilijoille. Toivon että saan liittyä joukkoon näin 28 vuotiaana. Kuitenkin lähempänä kolmeakymppiä kuin kahtakymppiä. Mieheni on 33v.
Täällä menossa yrityskierto 2, ovulaatioita en oo tikutellut kun mun miehen mielestä se on ihan turhaa jos joka tapauksessa seksiä on säännöllisesti. Silti pelottaa että entä jos en ovuloikaan, kun en koskaan huomaa mitään ovulaation merkkejä. Tiedättekö te muut varmasti että ovuloitte, tai onko selkeitä merkkejä kuten ovulaatiolimaa?
Meillä myös kaksi koiraa, joihin saa hoito- ja hellimisviettiä kohdistaa :) Toivottavasti silti pian tärppäisi.
Moikka Sandraeleonoora! Etköhän tuota saa liittyä, vaikka vähän ikää puuttuukin ;)
Mä en ole myöskään tikutellut, aika selkeet oireet ilmankin. Ja meilläkin seksiä kuitenkin sen verran paljon, että pitäis olla melkein koko ajan "kavereita kytiksellä" :)
Viime kuussa limaa (yök mikä sana!!) tuli yhtenä päivänä kerralla paljon ja samana iltana alavatsa oli niin kipee, että ihan sattui kävellä. Sit oli lähes menkkoihin asti nännit arat. Laskujen mukaan nyt pitäis olla ovispäivät, mut nyt on ollu vaan alamaha kipee, ei mitään muuta.
Kyllähän se varmaan kantsii oman mielenrauhan takia yksi kuukausi tikuttaa, jos arveluttaa. Eihän sitä miehelle tartte kertoo jos pitää ihan höpöhöpönä.
Mä en ole uskaltanu hirveesti hössöttää näistä jutuista miehelleni kun sanoin itse sille juhannuksena, että musta ei tule sit sellasta joka kyttää ovulaatioita ja tekee "taikatemppuja" :D Kehtasin kuitenkin kertoa, että kirjauduin tänne vertaistukisivustolle :D
SHH: voi kamala. Pelkään tuota tilannetta jos tulisi raskaaksi pitkän yrittämisen jälkeen :(
SANDRAELEONOORA: Mukaan vain, tarpeeksi lähellä 30v olet :)
Olen yrittänyt pitää ajatukset vähän muualla nyt lähipäivinä, kun on se aika että menkkojen pitäisi just alkaa. Toivon niin kovin ettei alkaisi. Tikuttaminen kyllä kannattaa. Itselläni on ainakin niin epävarmaa milloin se ovis on... Jonakin kuukausina ei ole mitään erikoisia oireita, toisinaan on.
CANDYK: Niin minäkin ajattelin että tulee sitten kun tullakseen... Parin kuukauden päästä alkoikin jo eri tuulet puhaltamaan kun se lapsi ei tullutkaan heti.
KP26/29 yk 8
Meinasitko Laulurastas83 tehdä testiä ennen menkkojen oletettua alkua? Vai odotteletko kiltisti aina siihen menkkojen alkuun? Mites te muut?
Minä tein ekassa kierrossa kaksi testiä ennen menkkojen alkua kun en oikein tiennyt milloin niiden pitäis alkaa. Ja sit oli ihan tyhmä olo kun ne alkoikin :) Nyt luulen tietäväni mikä mun kierron pituus on, niin en kyllä varmasti tee testiä ennen kuin menkat on myöhässä. Tosin mulla on tosiaan pillereiden lopettamisen jälkeen tullut vasta yhden luomumenkat, niin voihan se kierron pituus vaihdella vielä vaikka kuinka.
Yleensä olen tehnyt, hädissäni. Nyt ajattelin sinnitellä maanantai-aamuun, jos menkat ei ala, jolloin on minulla kiertopäivä 29. Tänään on ollut hetkittäin kuvottava olo. Lasken senkin tulevien menkkojen oireeksi, koska on ollut ennenkin. (Pessimisti ei pety, heh)
Laitoin CandyK tuon linkin http://www.vau.fi/Yritamme-lasta/Naisen-hedelmallisyys/Foolihappo-ja-raskaus/
Olihan siinä hirveitä pelotteluja. Toisaalta oma äitini soi koko raskauden ajan lakritsia (kun minua odotti) enkä ihan vajakki mielestäni ole :D Tuntuu että nykyään tulee mitä erilaisempaa tietoa joka tuutista. Pää menee pyörälle. :/
Joo, meillä kans äitin raskausvillitys oli ollut maksa, vissiin ollut hieman raudanpuutetta :D ja eikö sekin nykyään ole ehdoton nounou. Mut kun on lukenu jotain tuollaista ja jos vauvalle tapahtuis jotain, niin siitä syyttäis koko loppuelämänsä itteensä. Ja tästä päästäänkin siihen, että onko parempi lukea ja googletella hirveesti kaikkea vai olisko parempi vaan olla tietämättä..?
On ne varmasti ihan hyvä tietää ennalta. Mutta kun ei hysterisoi ja käyttää järkeä niin varmasti pärjää. Evira: Maksa sisältää runsaasti A-vitamiinia ns. retinoidi-muodossa, joka suurina annoksina voi lisätä sikiövaurioiden ja keskenmenon riskiä.
Hullulta tuntuu tuo eviran juttu että inkivääriäkään ei enää sais syödä raskaana. Joku kaupassa ollut ravintolisäkin oli vedetty pois. Mutta jos mietitään thaimaata ja intiaa niin siellä inkivääri on jokapäiväinen mauste. Ja tietääkseni Intian väestö kasvaa melkoista vauhtia :D
Moi!
Täällä on yksi 32vee! En muuten ikinä ajatellut kirjautuvani johonkin vauva-sivuille, mutta niin vaan näköjään kävi :D
Itse jätin pillerit pois vasta nyt juhannuksena, joten nyt vasta toinen yrityskierros menossa. Katsotaan kuin kauan menee ennen kuin tärppää! En tosiaan oleta, että mitään tapahtuisi kovin nopeasti, näin vanha kun kuitenkin jo olen ;)
En tiedä tartteeko sitä nyt sen kummemmin selitellä, miksi yrittää vauvaa vasta näin myöhään.. Mutta itse en koskaan edes ajatellut tekeväni lapsia ennen kuin tapasin nykyisen mieheni :) Yhdessä ollaan oltu vasta pikkuisen vajaat kolme vuotta. Jännästi se mieli vaan muuttuu! Never say never ;)