Miksei gynekologia kuulu työterveyshoitoon?
Kommentit (57)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:55"]Meillä ravasi ihmiset psykologilla, kun se kuului työterveyteen. Jopa tonnilla kuussa käyttivät psykologia esim. avioerotilanteessa. Sitten se rajattiin muistaakseni, että 3 käyntiä vuodessa voi saada. Paljon sekin, koska yksi istunto maksoi yli 200€. En sitten tiedä, kannattaako niin laaja psykologiapalvelu vai ei. Tai gynekologi? Mitä lisäarvoa se työpaikalle tuo????
[/quote]
Se on henkilöstoetu, joka sitouttaa henkilökuntaa. Kaikki hyödyt eivät ole niin suoraviivaisesti havaittavissa.
[/quote]
Ja onhan tossa sekin pointti, että kun työntekijät voivat käyttää yksityisiä palveluita, ovat työkyvyttömiä usein vähemmän aikaa. Pienet operaatiot jne. onnistuu ilman odotteluita. Ja ajat on saatavissa myös iltaisin, ts. työntekijät ovat virka-aikaan käytettävissä eivätkä jonottamassa kunnalliselle
Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
Olen töissä silloin, kun se on auki.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:55"]Meillä ravasi ihmiset psykologilla, kun se kuului työterveyteen. Jopa tonnilla kuussa käyttivät psykologia esim. avioerotilanteessa. Sitten se rajattiin muistaakseni, että 3 käyntiä vuodessa voi saada. Paljon sekin, koska yksi istunto maksoi yli 200€. En sitten tiedä, kannattaako niin laaja psykologiapalvelu vai ei. Tai gynekologi? Mitä lisäarvoa se työpaikalle tuo????
[/quote]
Se on henkilöstoetu, joka sitouttaa henkilökuntaa. Kaikki hyödyt eivät ole niin suoraviivaisesti havaittavissa.
[/quote]
Ja onhan tossa sekin pointti, että kun työntekijät voivat käyttää yksityisiä palveluita, ovat työkyvyttömiä usein vähemmän aikaa. Pienet operaatiot jne. onnistuu ilman odotteluita. Ja ajat on saatavissa myös iltaisin, ts. työntekijät ovat virka-aikaan käytettävissä eivätkä jonottamassa kunnalliselle
[/quote]
Meillä tehdään vuorotyötä. Ihan hyvin pystyy menemään aamuisinkin lääkäriin, jos ei satu työvuoro. Luulen, että harva itse omasta pussistaan olisi valmis maksamaan 600-1000€ kuukaudessa psykologin palveluista, mutta kun työnantaja maksaa, tarve on suuri.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
[/quote]
Ja en minä käy gynellä ehkäisyn takia. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Köyn siellä tarkistuttamassa, että kaikki on ok. Ultraavat munasarjat jne. Tätä palvelua ei ole ehkäisyneuvolassa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:55"]Meillä ravasi ihmiset psykologilla, kun se kuului työterveyteen. Jopa tonnilla kuussa käyttivät psykologia esim. avioerotilanteessa. Sitten se rajattiin muistaakseni, että 3 käyntiä vuodessa voi saada. Paljon sekin, koska yksi istunto maksoi yli 200€. En sitten tiedä, kannattaako niin laaja psykologiapalvelu vai ei. Tai gynekologi? Mitä lisäarvoa se työpaikalle tuo????
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä tehdään vuorotyötä. Ihan hyvin pystyy menemään aamuisinkin lääkäriin, jos ei satu työvuoro. Luulen, että harva itse omasta pussistaan olisi valmis maksamaan 600-1000€ kuukaudessa psykologin palveluista, mutta kun työnantaja maksaa, tarve on suuri.
[/quote]
No teillä työnantaja on valinnut, että haluaa silti korvata noita. Mielestäni fiksu työnantaja.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
[/quote]
Minä käyn lomalla. Ihan siksikin, että kierukan yms. ronklaamisen jälkeen on alapää kipeä, joskus vuotaakin. En tiedä, miksi kuvittelet, että yksityiset gynet ottaa työterveydessä vastaan iltaisin.
Joku tuntui luulevan, että kunnilla olisi hyvä työterveyshuolto. Ei ole, akuutissa vaivassa voit käydä kerran, ja aikoja saa pääasiassa sairaanhoitajalle. Puhelimella välillä mahdotonta päästä läpi edes sille sairaanhoitajalle. (Joka siis päättää, kuka saa ajan lääkärille.)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:47"]
Tiedoksi, ap, että työterveydenhuollon toimintasuunnitelma laaditaan aina kolmen vuoden välein. Sen laativat työterveydenhuolto, työnantajan edustaja henkilöstöpuolelta sekä työntekijöiden edustaja esim työsuojeluvaltuutettu tai luottamusmies. Voit siis ehdottaa tätä luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle että ottaa asian esille seuraavassa palaverissa. Työterveydenhuollon toimintasuunnitelma on oltava nähtävillä kaikille työntekijöille esim intranetissä. Katso sieltä tarkemmin mitä teille on ostettu palveluun mukaan.
[/quote]
Oon katsonut. Erikoislääkärille pääsee tietyin ehdoin, mutta gynekologinen perustarkastus on suljettu pois. Ja aion kyllä ehdottaa muutosta tähän. OT: hajoilen täällä itsekseni, kun kirjoitin aluksi gynekologinen persutarkastus :) ap
[/quote]
Ja minä luin, että gynekologinen pesutarkastus. Aivoni ovat ilmeisesti virittäytyneet av:lle..
No noin työnantajana sanoisin, että se ei ole työväline monellakaan alalla...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
[/quote]
Ja en minä käy gynellä ehkäisyn takia. En käytä mitään hormonaalista ehkäisyä. Köyn siellä tarkistuttamassa, että kaikki on ok. Ultraavat munasarjat jne. Tätä palvelua ei ole ehkäisyneuvolassa.
[/quote]
Kyllä minut on aina ultrattu! Mistä käsitys, etteivät ultraa? Kierukan paikka katsotaan ultralla ja samalla katsotaan, että munasarjoissa ja kohdussa ei näy kasvaimia. Jos näkyy, saa lähetteen erikoislääkärille. Papakin otetaan ihan siellä ehkiksessä.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
[/quote]
Minä käyn lomalla. Ihan siksikin, että kierukan yms. ronklaamisen jälkeen on alapää kipeä, joskus vuotaakin. En tiedä, miksi kuvittelet, että yksityiset gynet ottaa työterveydessä vastaan iltaisin.
[/quote]
No kyllä meillä ottaa. Painelen siihen Mehiläiseen, jossa on sopiva aika. :-)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:21"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:14"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:10"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä minut on aina ultrattu! Mistä käsitys, etteivät ultraa? Kierukan paikka katsotaan ultralla ja samalla katsotaan, että munasarjoissa ja kohdussa ei näy kasvaimia. Jos näkyy, saa lähetteen erikoislääkärille. Papakin otetaan ihan siellä ehkiksessä.
[/quote]
Ultraavatko, jos ei ole kierukkaa? Voinko siis käydä siellä vaikka ehkäisynä on kondomi? Em ole ikinä käynyt ja kuvittelin palvelujen olevan vain hormonaalisen ehkäisyn hankintaan.
Valtiolla aikanaan oli toimivampi työterveyshuolto kuin nykyistä edellisessä yksityisellä. Nykyisessä ei siis ole kuin tuo minimi+tarkastukset.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 15:08"]
Itse ottaisin puhtaana käteen sen sata euroa, jonka gynekologin tarkastus työnantajalle maksaa!!!!!! Käyn ehkiksessä, siellä on otettu papat ja laitettu hormonikierukat tms. Miksei muut käytä ehkäisyneuvolaa?
[/quote]
Koska en tarvitse enää ehkäisyneuvolaa
Pipariaan voi joutua käydä näyttämässä joskus muunkin takia, kuin ehkäisyn. Papakokeeseen tulee kutsut kyllä ihan muutenkin muutaman vuoden välein, joten niitä ei ole otettu ehkäisyneuvolassa, eikä yksityisellä
Tosiaan työterveyshuollon sisältö riippuu pitkälti työnantajasta. Meillä on todella kattava työterveyshuolto: peruslääkäri, erikoislääkäri työterv.lääkärin lähetteellä, röntgenit, gynegologi kerran vuodessa sis.papan (saa mennä ilman lähetettä.) kaikki nämä kuuluu meillä työterveyshuoltoon. Lisäksi meillä on jokaiselle työntekijälle otettu ylimääräinen sairausvakuutus jonka piikkiin voi käydä 30e omavastuulla sellaisissa toimenpiteissä joita tth ei muuten kata (toki vakuutusehtojen puitteissa. Esim hammashuolto ei kuulu eikä vanhat sairaudet). Itse kävin esim vatsaultrassa ja tähystyksessä. Työkaveri polvileikkauksessa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:59"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:36"]Kyllä mulla kuuluu. [/quote] Mulla myös. Kerran vuodessa. Ja myös 5 fysioterapiakäyntiä vuodessa. Mun siskon työpaikalla kuuluu jopa hammashoito.
[/quote]
Oon teille kateellinen. ap
[/quote]
Kyllä näitä paikkoja löytyy. Mulla on jo kolmessa peräkkäisessä työsuhteessa ollut ihan loistava työterveyahuolto. Yhdessä korvattiin jopa plastiikkakirurgi luomenpoiston yhteydessä.