Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidossa aloittavia perheitä? Lue tämä ja kysy!

Vierailija
26.07.2015 |

Voisin kirjoittaa muutamia asioita päivähoidon aloituksesta, jos se vaikka auttaisi jotakuta. Neuvot ovat yleisluontoisia, koska käytännöt vaihtelevat päiväkodista toiseen. Jos on joku asia joka jää vaivaamaan, kysy! Yritän seurailla ketjua samalla kun pidän siivouspäivää. =) Muistutan, että nämä ovat omia näkemyksiäni, eivät "kentän mielipide", joten jotkut ammattilaiset voivat olla kanssani eri mieltä.

1. Tutustukaa päiväkotiin ja hoitajiin. Tutustumisaika riippuu lapsesta. Jollekulle riittää se, että viettää päiväkodissa pari tuntia parina päivänä ennen hoidon aloitusta, joku tarvitsee viikon totuttelun vanhemman kanssa. Sopiva totutteluaika on 9-14.30 (esim), silloin lapsi näkee kaikki merkittävät siirtymät ja toiminnat.

2. Ennen kuin ensimmäisenä päivänä poistut päiväkodista, varmista, että lapsellasi on todella voimassaoleva hoitoaikasopimus ja että perustietolomake on täytetty! Ilman perustietoja esim. päivähoitohenkilökunta ei tavoita sinua tapaturmatilanteessa.

3. Sitten kun hoito alkaa ja lapsi jää päiväkotiin ilman sinua: ÄLÄ JÄÄ AHDISTUNEENA HENGAILEMAAN! Älä näytä eoamisen tuskaa lapselle vaan ole reipas. Lapsi melkein varmasti itkee ensimmäisinä viikkoina hoitoon jäädessään. Lasta helpottaa nähdä, että sinusta kaikki on kunnossa, että sinusta hoitoon jäämisessä ei ole mitään pelottavaa. Halit ja pusut, anto varhaiskasvattajalle, reipas vilkutus ja vaikka lentopusu ovelta. THAT'S IT. Ymmärrän vanhempana sen huolen ja puristavan tunteen sydämessä, mutta jos lapsi näkee sinut ikkunan takana tarkkailemassa ahdistuneena, hänelle tulee entistä enemmän ikävä ja tunne, että ei ole turvassa, kun äiti/ isäkin on huolestunut.

4. Vaatteet: Kannattaa kirjoittaa lapsen nimi jokaiseen vaatekappaleeseen. Emme millään voi niitä muistaa ja monella lapsella on vielä identtisiä vaatekappaleita. Kannattaa muistaa, että vaikkapa kahdenkymmenen lapsen ryhmässä jalasta riisutaan neljäkymmentä sukkaa. Vaihtosukat mukaan luettuna sukkia on kahdeksankymmentä. Monella on vaihtosukkia mukana enemmän kuin yksi pari, eli helposti sata sukkaa... ja tässä on vasta sukat!

Vaatteiden ei kannata olla kaikkein kalleimpia ja hienoimpia. Parhaat hoitovaatteet ovat lapsesta mukavan tuntuiset, helpot pukea päälle itse, ei paljoa nappeja/neppareita eikä vetoketjuja, ja tärkein: kaikenlaisen leikkimisen ja liikkumisen mahdollistavia. Sisätossut on must, on kurja joutua kieltämään lapsilta vähänkin vilkkaampi liikkuminen lattioiden liukkauden takia. Vähintään yksi kokonainen vaatekerta vaihtovaatteina, mieluummin kaksi. Jos lapselle sattuu usein esim. vessavahinkoja, kannattaa varautua viemällä kerralla isompi läjä vaihtoalushousuja.

Ulkovaatteissa tärkeintä on säähän sopivuus. Ei liian kuumaa, ei liian kylmää vaan säähän sopivaa. Sillä onko haalarit, ulkohousut ja takit uusia vai vanhoja/ halpoja vai kalliita, ei ole mitään merkitystä. Sopivan kokoinen, puhdas ja säähän sopiva: se riittää vallan mainiosti. Muista että päiväkodeissa on sisä- ja ulkohousut erikseen vaikka olisikin lämmintä. Näin ehkäistään hiekan kulkeutumista sisälle. Kuravaatteet tarvitaan aina. Jopa silloin jos puku on veden pitävä. Ulkokenkien lisäksi on aina oltava myös kumisaappaat. Jos saappaat eivät ole vuoratut, tarvitaan myös villasukat tai muut lämpimät lisäsukat. Päiväkodissa käytyetään aina säähän sopivaa hattua.

5: Vaipat. Jos lapsesi käyttää vielä vaippoja on sinun velvollisuutesi toimittaa ne päivähoitoon. Pidä huoli, että vaippoja on aina päiväkodissa: jos ne loppuvat, henkilökunta joutuu lainamaan toisten vanhempien ostamia vaippoja ja palauttamaan lainaamansa sitten kun niitä vaippoja suvaitset tuoda!

6: Ruokailu. Ennen päivähoidon aloitusta olisi hyvä harjoitella ruokailutaitoja. Pöydässä istutaan, ilman aikuisen lupaa pöydästä ei saa nousta, tuolilla ei pyöritä, syödään itse. Lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi, yleensä kuitenkaan lisää ruokaa ei saa ellei entisiä ole syöty. Kannustetaan maistamaan kaikkea. Jos lapsesi tarvitsee apua syömisessä, mainitse siitä hoitajalle/opettajalle.

Eritysruokavaliot: erityisruokavaliot vaativat lääkärintodistuksen.

7. Päivälepo. Päiväkodissa levätään lounaan jälkeen. Yleisin käytäntö on sellainen, että rauhassa täytyy levätä, pää tyynyllä. Kuunnellaan satua tai rauhallista musiikkia. Nukkua ei ole pakko. Jos uni ei tule, ulos nukkarista pääsee viimeistään tunnin päästä. Herättämisestä ei päiväkodin henkilökunta pidä ja sitä karsastetaan. Jos kuitenkin siihen täytyy mennä, yleensä suostutaan. Ei mielellään kuitenkaan pienten ryhmässä!

8. Päiväkodissa toimitaan lähes aina omassa ryhmässä. Muista siis lapsesi ryhmän nimi ja pidä puhelinnumero tallessa! Jos lapsesi tulee päiväkotiin hyvin aikaisin, on mahdollista, että vastaanottamassa on joku muu kuin lapsen ryhmän hoitaja/opettaja. Samoin myöhään iltapäivällä hakiessa ei oman ryhmän aikuisia välttämättä ole.

9. Poissaolot. Ilmoita päiväkotiin aina jos lapsi on poissa. Ilmoita myös syy.

10: Lokerot. Jokaisella lapsella on hoidossa oma lokero. Sen siisteydestä vastaat sinä. ;)

11: Informaation kulku. Saat infokirjeitä joko sähköpostilla tai printtinä. Lue ne! Niissä on tärkeää asiaa ja muistettavia päivämääriä.

Huh! Mitähän mä unohdin? Saa täydentää, vastustaa tai kysyä! =)

Kommentit (137)

Vierailija
21/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:40"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:33"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:57"]

6. ruokailu. Päiväkodissa jossa olen töissä saa lapset nousta pöydästä syötyään, siihen ei tarvita aikuisen tai vieruskaverin lupaa. Miksi teillä tarvitaan lupa?

[/quote]Siksi, että lapsilla oli tapana lähteä kimpassa toimittamaan milloin mitäkin asiaa. Eivätkä malttaneet syödä loppuun kun oli kiire pois pöydästä. =)

[/quote]

Ok, meillä ei tuollaista ole koskaan, lapsille on kerrottu pelisäännöt ja niitä noudatetaankin tosi hyvin. Ruokailut on pääsääntöisesti rauhallisia, osa syö enemmän ja osa vähemmän, kaikkia kannustetaan kiireetömään ja rauhalliseen ruokailuun.

[/quote]Ei siis ole ketään joka mielellään pomppaisi pois pöydästä? Hakisi lelun? Konttaisi pöydän alla? Pelkällä pelisääntöjen kertomisella? Eivät taida olla ihan pieniä sitten.Tai sitten harvinaisen harmoninen ja rauhallinen lapsiryhmä. =)

[/quote]

Meillä hoitaja (eli minä) olen mukana ruokailussa. lapsia ohjataan kokoa jan, poydästä pomppijalle sanon että hyvä kun muistat syödä rauhassa ja ohjaan takaisin pöytään jos pomppii, mitä kyllä tapahtuu harvoin. Kukan ei ole koskaan hakenut lelua ruokailussa pöytään urani aikana. Pissalla voi käydä mutta ei se aiheuta mitään melua, harva käy. Konttaa pöydän alla? Ei ole erityisryhmä ja jos joku menisi pöydän alle olen minä paikalla ohjaamassa tuolille istumaan samalla kertoen miksi kannattaa syödä tuolilla istuen eikä pöydän alla jne. Ryhmässä on 3-5 vuotiaita mutta ihan sama on pienten ryhmässäkin.

Meillä ohjataan koko ajan toivottuun käyttäytymiseen, kieltoja on vähän. Asiat ja niiden eteneminen kerrotaan etukäteen ja käytetään apuna kuvia, kortteja, tyynyjä tuolilla jne. Pohditaan lasten kanssa yhdessä ruokailua ja tapoja siinä ,mietitään miten kannattaa tehdä, mitä voi tehdä ja mikä kannattaa jättää pois. Toimii tosi hyvin.

ja jos mietit milloin syö itse niin ennen lasten ruokailua tai sen jälkeen. Lto:t syövät lasten kanssa yhtäaikaa.

[/quote]Mites te porrastatte riisumaan menijät jos porukka on samaan aikaan valmis?

[/quote]

Jaa-a. En muista yhtään päivää että kaikki on yhtäaikaa valmiina. Ekat menee eteiseen/vessaan itsekseen, joko minä tai toinen lto menee perässä. 

[/quote]Meillä käy niin, että kun ekat ovat valmiita, muutkin muka ovat. Koska kaikki tahtoo olla ekoja. =D Niinpä aikuinen taivuttelee näitä seuraajia: "kannattaa maistaa vielä liepää" tai "Hienosti olet jo syönyt puolet muusista. Onnistuisiko toinenkin puolikas?" tms. Muutenkin katsotaan siinä käytävälle laskemisessa ettei montaa ole kerrallaan riisumassa tai vessassa. Saadaan riisuminen rauhalliseksi. Niin näitä on eri tapoja... en kyllä koe meidän tapaa mitenkään natsimeiningiksi vaikka luvan antaakin aikuinen tilanteen mukaan.

Vierailija
22/137 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/137 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tässä keskustelussa oli paljon hyviä pointteja ja mieleen pantavaa, kun esikoisemme hoitoon lähtö lähestyy.

Vielä kysyisin niin mahdollisesti kuulolla olevien lastenhoitajien kuin muidenkin mielipidettä siitä, tuleeko huomioida vielä erityisesti jotakin muuta, kun hoidossa aloittava lapsi on vasta reilu 1 -vuotias?

Vierailija
24/137 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko toi sukkisjuttu jotain muotia? Opetin viime vuonna ykkösiä ja mulla oli pari tyttöoppilasta, jotka oli säännöllisesti sukkiksissa ja tavallisessa trikoopaidassa. Ajattelin, että oli jäänyt housut vahingossa pois, kun monet joutui lähtemään aamulla yksin kotoa.

Vierailija
25/137 |
27.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 11:51"]

Kiitos, tässä keskustelussa oli paljon hyviä pointteja ja mieleen pantavaa, kun esikoisemme hoitoon lähtö lähestyy. Vielä kysyisin niin mahdollisesti kuulolla olevien lastenhoitajien kuin muidenkin mielipidettä siitä, tuleeko huomioida vielä erityisesti jotakin muuta, kun hoidossa aloittava lapsi on vasta reilu 1 -vuotias?

[/quote]Kannattaa kertoa tarkkaan millainen lapsi on. Asioita joita hoitopaikan tulee tietää esim. nukkuuko yhdet vai kahdet päikkärit, tarvitseeko pullo/tuttia, käykö potalla, miten nukutetaan kotona (nukahtaako sänkyyn, syliin, viereen), syökö itsenäisesti mitään jne.

Vierailija
26/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

6. ruokailu. Päiväkodissa jossa olen töissä saa lapset nousta pöydästä syötyään, siihen ei tarvita aikuisen tai vieruskaverin lupaa. Miksi teillä tarvitaan lupa?

[/quote]Siksi, että lapsilla oli tapana lähteä kimpassa toimittamaan milloin mitäkin asiaa. Eivätkä malttaneet syödä loppuun kun oli kiire pois pöydästä. =)

[/quote]

Ok, meillä ei tuollaista ole koskaan, lapsille on kerrottu pelisäännöt ja niitä noudatetaankin tosi hyvin. Ruokailut on pääsääntöisesti rauhallisia, osa syö enemmän ja osa vähemmän, kaikkia kannustetaan kiireetömään ja rauhalliseen ruokailuun.

[/quote]Ei siis ole ketään joka mielellään pomppaisi pois pöydästä? Hakisi lelun? Konttaisi pöydän alla? Pelkällä pelisääntöjen kertomisella? Eivät taida olla ihan pieniä sitten.Tai sitten harvinaisen harmoninen ja rauhallinen lapsiryhmä. =)

[/quote]

Meillä hoitaja (eli minä) olen mukana ruokailussa. lapsia ohjataan kokoa jan, poydästä pomppijalle sanon että hyvä kun muistat syödä rauhassa ja ohjaan takaisin pöytään jos pomppii, mitä kyllä tapahtuu harvoin. Kukan ei ole koskaan hakenut lelua ruokailussa pöytään urani aikana. Pissalla voi käydä mutta ei se aiheuta mitään melua, harva käy. Konttaa pöydän alla? Ei ole erityisryhmä ja jos joku menisi pöydän alle olen minä paikalla ohjaamassa tuolille istumaan samalla kertoen miksi kannattaa syödä tuolilla istuen eikä pöydän alla jne. Ryhmässä on 3-5 vuotiaita mutta ihan sama on pienten ryhmässäkin.

Meillä ohjataan koko ajan toivottuun käyttäytymiseen, kieltoja on vähän. Asiat ja niiden eteneminen kerrotaan etukäteen ja käytetään apuna kuvia, kortteja, tyynyjä tuolilla jne. Pohditaan lasten kanssa yhdessä ruokailua ja tapoja siinä ,mietitään miten kannattaa tehdä, mitä voi tehdä ja mikä kannattaa jättää pois. Toimii tosi hyvin.

ja jos mietit milloin syö itse niin ennen lasten ruokailua tai sen jälkeen. Lto:t syövät lasten kanssa yhtäaikaa.

[/quote]

Anteeksi, kun puutun keskusteluun, mutta kuka niitä jo syöneitä lapsia vahtii, jos sinä ohjaat muita pöydässä olijoita ja saman tekee tietysti ne muut hoitajat. Jos jokainen saa siis poistua pöydästä, kun on syönyt, niin mitä nämä jo syöneet sitten tekevät ja jos hakevat leluja tai lähtevät viereiseen huoneeseen leikkimään  (mikä kyllä on minusta väärin, kun eivät ole näköpiirissä), niin eikö se aiheuta turhaa hätää ja hoppua niille, joilla ruoka on vielä kesken.

Siskollani on neljä lasta ja minulla kaksi, ja kyllä vaan kun yhdessä syödään, niin on pakko pitää sääntöä, että pöydästä ei poistuta nopeaan tahtiin, koska minun huippunopoea esikoinen syö parissa minuutissa, siskon isommat tytöt sitten jättävät kesken ja väittävät, etteivät muka jaksa, kun on kiire lähteä nopeamman perässä, ja pienimmät muuttuvat levottomiksi eivätkä malta keskittyä ruokaan. Kun kaikki istuvat pöydässä vaikkapa vain sen 15 minuuttia, niin tilanne on paljon parempi eikä kenellekään tule samanlaista hoppua ja hätää. Esikoinenkin hyötyy siitä, että joutuu vähän rauhoittumaan eikä aina mene ympäriinsä sata lasissa. Saattaapa ottaa lisääkin, kun tietää, ettei pääse jatkamaan leikkejä samantien.

Vierailija
27/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 13:38"]

Pitääkö olla jotenkin huolissaan siitä, ettei omat lapset ole ikinä itkeneet kun ovat hoitoon joutuneet jäämään? Ei muuta kysyttävää.

[/quote]Ei! Lapset ovat hyvin, hyvin erilaisia. Suurin osa lapsista kuitenkin tulee itkemään jossakin vaiheessa hoitoon jäädessä eikä sitä tarvitse säikähtää. =)

Vierailija
28/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tarhassa erikseen jotkut päiväunivaatteet, vai mitä tuo syönnin jälkeen riisuminen tarkoittaa? Kotona lapsi nukkuu päikkärit ihan vaan sisävaatteissa. Yöunille on eri sänky ja siellä tietysti nukutaan yöpuvussa. Onko jokaisella lapsella aina sama sänky päiväunia varten? Missä tuttia säilytetään, ettei mene sekaisin muiden kanssa? Nimikoidaanko sekin? :D

Tosi hyvä ketju!

Vierailija
29/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 15:36"]Siis onko tarhassa erikseen jotkut päiväunivaatteet, vai mitä tuo syönnin jälkeen riisuminen tarkoittaa? Kotona lapsi nukkuu päikkärit ihan vaan sisävaatteissa. Yöunille on eri sänky ja siellä tietysti nukutaan yöpuvussa. Onko jokaisella lapsella aina sama sänky päiväunia varten? Missä tuttia säilytetään, ettei mene sekaisin muiden kanssa? Nimikoidaanko sekin? :D

Tosi hyvä ketju!
[/quote]Päiväkodissa nukutaan yleensä kuumalla vaipassa tai alkkareissa, kylmällä paita päällä. Viluinen voi toki käyttää myös vaikka pitkiä kalsonkeja tai sukkiksia. Vaatteet päällä nukkuessa nukkarissa tulee kuuma + sänkyyn tulee hiekkaa ja roskia.

Vierailija
30/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tutin nimikointi ei ole huono idea. Sitä säilytetään lokerossa ja sitä kannattaa käyttää kotona pestävänä. Samoin tuttipullo kannattaa viedä päivän jälkeen kotiin pestäväksi, yleensä ryhmässä ei ole pulloharjaa eikä tiskiainetta.

Vierailija
31/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:32"]

Te olette siellä töissä. Teen niin kuin tahdon, te sopeudutte.

T: Asiakas

[/quote]

sitten kun asiakkaana kyselet lapsesi varhaiskasvatuksen laadun perään, voimme vastata, että koska kaikki 22 vanhempaa tekevät miten tykkäävät, menee meidän aika "sopeutumiseen", eikä lapsellasi oli varhaiskasvatusta.

Nyt jo alaa vaihtanut entinen opettaja, mutta en kyllä voi ymmärtää tätä ajatusmaailmaa, että "teen miten tykkään, mulla on siihen oikeus". Eihän se missään niin mene. Menetkö itse 19 alkaneelle jumppatunnillesi klo 19.20, ja pyydät ohjaajaa vaihtamaan musiikkia mieleiseesi, perut pankkitapaamisen pari päivää tapaamisajankohdan jälkeen, nostat kuraiset kenkäsi huonekaluliikkeen valkoiselle sohvalle...?

Ihan kuten muissa ammatissa, myös opettajat ja hoitajat tekevät työtään. HE tietävät parhaiten, miten toimimalla arki päiväkodissa sujuu niin, että jokaisen, myös sinun, lapsellasi on hyvä olla. Siksi HE päättävät miten päiväkodissa toimitaan, ja pyrkivät sinun kanssasi suunnitelmaan, miten OMA LAPSESI SOPEUTUU koko 22 lapsen ryhmän toimintaan.

Kyllä päiväkodin henkilökunnan kuuluu ottaa vastaan asiallisesti esitettyä kritiikkiä, tekemään toiminnan mahdollisuuksien rajoissa perhekohtaisia joustoja jne, mutta säännöt ovat samat 22 lapselle perheineen.

Vierailija
32/137 |
28.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen yksi asia joka ketjusta puuttuu. Nimittäin se, että muistakaa sulkea ja lukita pihaportit aina kun niistä kuljette. Lisäksi olisi hyvä, ettette hyppisi tai nostelisi lapsia aitojen yli tai antaisi lasten aukoa portteja. Lapsen on paljon helpompi muistaa päiväkodin rajat jos ne pysyvät aina samoina. =)

Vierailija
33/137 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
34/137 |
29.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluan muistuttaa siitä, että kysykää lapseltanne kuinka päivä on mennyt ja olkaa kiinnostuneita, se on iso osa lapsen päivää.

Vierailija
35/137 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidon ruokailuista sopiessa kannattaa mainita, jos ei halua lapsensa palaavan sokerikuorrutettuna hoidosta kotiin. Monessa hoitopaikassa aamupuuroon/sokerimuroihin kaadetaan desi(!) sokeria ja välipalalla on usein ylisokerista kiisseliä, lettuja sokerin kera, viilistä tms. Itse kiertävänä hoitajana järkytyn aina uudelleen eri paikoissa tästä sokerin määrästä, joka ei tulisi itselleni mieleenkään jos veisin lapsiani hoitoon. Lapset eivät kuulemma muuten syö ruokiaan. Aina vain sanotaan vanhemmille, että terveellistä ruokaa on syöty ja unohdetaan mainita näistä karkkiruuista.

Vierailija
36/137 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2015 klo 14:14"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Anteeksi, kun puutun keskusteluun, mutta kuka niitä jo syöneitä lapsia vahtii, jos sinä ohjaat muita pöydässä olijoita ja saman tekee tietysti ne muut hoitajat. Jos jokainen saa siis poistua pöydästä, kun on syönyt, niin mitä nämä jo syöneet sitten tekevät ja jos hakevat leluja tai lähtevät viereiseen huoneeseen leikkimään  (mikä kyllä on minusta väärin, kun eivät ole näköpiirissä), niin eikö se aiheuta turhaa hätää ja hoppua niille, joilla ruoka on vielä kesken.

Siskollani on neljä lasta ja minulla kaksi, ja kyllä vaan kun yhdessä syödään, niin on pakko pitää sääntöä, että pöydästä ei poistuta nopeaan tahtiin, koska minun huippunopoea esikoinen syö parissa minuutissa, siskon isommat tytöt sitten jättävät kesken ja väittävät, etteivät muka jaksa, kun on kiire lähteä nopeamman perässä, ja pienimmät muuttuvat levottomiksi eivätkä malta keskittyä ruokaan. Kun kaikki istuvat pöydässä vaikkapa vain sen 15 minuuttia, niin tilanne on paljon parempi eikä kenellekään tule samanlaista hoppua ja hätää. Esikoinenkin hyötyy siitä, että joutuu vähän rauhoittumaan eikä aina mene ympäriinsä sata lasissa. Saattaapa ottaa lisääkin, kun tietää, ettei pääse jatkamaan leikkejä samantien.

[/quote]

Kerroinkin jo aiemmin että minä tai toinen lto menee ekojen perässä eteiseen. Sinne on myös pieni näköyhteys. Meillä keskustellaan lasten kanssa siitä miten ruokailussa toimitaan, kannattaako olla eka vai syödä nälkä pois, miltä tuntuu iltapäivästä jos onkin jättänyt syömättä sen takia että on kaverin kanssa ekana eteisessä. Lapset ymmärtävät yllättävän paljon. Ja yleensä ekät makaavat sängyssä pisimpään ja sitä harva lapsi muuten vapaaehtoisesti haluaa. Meillä siis mennää petiin odottelemaan satua kun ruokailun jälkeiset asiat ovat valmiina.

Tottakai hässäkkää on välillä ja ääntä, nehän on lapsia. Mutta opastamisella, kannustamisella ja oikeista asioista kehumalla saa paljon aikaiseksi. Meillä tehdään paljon sitä että jättään ne negatiiviset asiat huomioimatta ja annetaan pienestäkin positiivisesta kannustavaa kommenttia lapsille.

On erilaisia päiväkotikulttuureja (tiedän, olen ollut 12 eri päiväkodissa töissä), on päiväkoteja joissa meno on kuin eläintarhassa ja sitten on niitä joissa aikuisilla on selvät sävelet, hyvä yhteishenki, ammatillinen työote ja se näkyy myös lapsiryhmissä. Ei ole vaikeita lapsia, on vain vääriä keinoja.

t. lastenhoitaja

Vierailija
37/137 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten hyviä pointteja, mutta ei niitä hoitoaikasopimuksia tehdä ensimmäisenä hoitopäivänä eikä tutustumisen aikana. Monessa päiväkodissa voi mennä viikko tai pari, ennen kuin ehditään kaikki lomakkeet saada ajantasalle, kun joutuvat niitä lapsiakin siellä hoitamaan paperinpyörityksen ohessa. Siihen asti mennään niillä tiedoilla, joita on paikkaa hakiessa ilmoittanut ja muutetaan sitten tarpeen mukaan papereita tehdessä.

Vierailija
38/137 |
03.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee lapsi päiväkotiin. Ei koko perhe. Eikä olla Porvoosta .

Vierailija
39/137 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
40/137 |
02.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesettekä lapsen kasvot saippualla? Lapsen mukaan heillä tehdään näin, koska lika ei muka muuten lähde! Sanoin lapselle, että kertoo olevansa allerginen ja herkkäihoinen. Eivöt kuulemma enää pese. En ole muistanut hoitajilta kysyä. Lapsella päiväkodissa pahaa rohtumaa, jonka luulen johtuvan tosta. Nyt kesälomalla ei kertaakaan rohtumaa. Epäilin allergiaa ja testattiin vaikka mitä, mutta ei löydetty. Epäilen että on pesty saippualla. Kysyn kun päiväkoti alkaa taas, mutta tehdäänkä teillä näin? Eihän aikuisenkaan kasvoja saa saippualla pestä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme