Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoidossa aloittavia perheitä? Lue tämä ja kysy!

Vierailija
26.07.2015 |

Voisin kirjoittaa muutamia asioita päivähoidon aloituksesta, jos se vaikka auttaisi jotakuta. Neuvot ovat yleisluontoisia, koska käytännöt vaihtelevat päiväkodista toiseen. Jos on joku asia joka jää vaivaamaan, kysy! Yritän seurailla ketjua samalla kun pidän siivouspäivää. =) Muistutan, että nämä ovat omia näkemyksiäni, eivät "kentän mielipide", joten jotkut ammattilaiset voivat olla kanssani eri mieltä.

1. Tutustukaa päiväkotiin ja hoitajiin. Tutustumisaika riippuu lapsesta. Jollekulle riittää se, että viettää päiväkodissa pari tuntia parina päivänä ennen hoidon aloitusta, joku tarvitsee viikon totuttelun vanhemman kanssa. Sopiva totutteluaika on 9-14.30 (esim), silloin lapsi näkee kaikki merkittävät siirtymät ja toiminnat.

2. Ennen kuin ensimmäisenä päivänä poistut päiväkodista, varmista, että lapsellasi on todella voimassaoleva hoitoaikasopimus ja että perustietolomake on täytetty! Ilman perustietoja esim. päivähoitohenkilökunta ei tavoita sinua tapaturmatilanteessa.

3. Sitten kun hoito alkaa ja lapsi jää päiväkotiin ilman sinua: ÄLÄ JÄÄ AHDISTUNEENA HENGAILEMAAN! Älä näytä eoamisen tuskaa lapselle vaan ole reipas. Lapsi melkein varmasti itkee ensimmäisinä viikkoina hoitoon jäädessään. Lasta helpottaa nähdä, että sinusta kaikki on kunnossa, että sinusta hoitoon jäämisessä ei ole mitään pelottavaa. Halit ja pusut, anto varhaiskasvattajalle, reipas vilkutus ja vaikka lentopusu ovelta. THAT'S IT. Ymmärrän vanhempana sen huolen ja puristavan tunteen sydämessä, mutta jos lapsi näkee sinut ikkunan takana tarkkailemassa ahdistuneena, hänelle tulee entistä enemmän ikävä ja tunne, että ei ole turvassa, kun äiti/ isäkin on huolestunut.

4. Vaatteet: Kannattaa kirjoittaa lapsen nimi jokaiseen vaatekappaleeseen. Emme millään voi niitä muistaa ja monella lapsella on vielä identtisiä vaatekappaleita. Kannattaa muistaa, että vaikkapa kahdenkymmenen lapsen ryhmässä jalasta riisutaan neljäkymmentä sukkaa. Vaihtosukat mukaan luettuna sukkia on kahdeksankymmentä. Monella on vaihtosukkia mukana enemmän kuin yksi pari, eli helposti sata sukkaa... ja tässä on vasta sukat!

Vaatteiden ei kannata olla kaikkein kalleimpia ja hienoimpia. Parhaat hoitovaatteet ovat lapsesta mukavan tuntuiset, helpot pukea päälle itse, ei paljoa nappeja/neppareita eikä vetoketjuja, ja tärkein: kaikenlaisen leikkimisen ja liikkumisen mahdollistavia. Sisätossut on must, on kurja joutua kieltämään lapsilta vähänkin vilkkaampi liikkuminen lattioiden liukkauden takia. Vähintään yksi kokonainen vaatekerta vaihtovaatteina, mieluummin kaksi. Jos lapselle sattuu usein esim. vessavahinkoja, kannattaa varautua viemällä kerralla isompi läjä vaihtoalushousuja.

Ulkovaatteissa tärkeintä on säähän sopivuus. Ei liian kuumaa, ei liian kylmää vaan säähän sopivaa. Sillä onko haalarit, ulkohousut ja takit uusia vai vanhoja/ halpoja vai kalliita, ei ole mitään merkitystä. Sopivan kokoinen, puhdas ja säähän sopiva: se riittää vallan mainiosti. Muista että päiväkodeissa on sisä- ja ulkohousut erikseen vaikka olisikin lämmintä. Näin ehkäistään hiekan kulkeutumista sisälle. Kuravaatteet tarvitaan aina. Jopa silloin jos puku on veden pitävä. Ulkokenkien lisäksi on aina oltava myös kumisaappaat. Jos saappaat eivät ole vuoratut, tarvitaan myös villasukat tai muut lämpimät lisäsukat. Päiväkodissa käytyetään aina säähän sopivaa hattua.

5: Vaipat. Jos lapsesi käyttää vielä vaippoja on sinun velvollisuutesi toimittaa ne päivähoitoon. Pidä huoli, että vaippoja on aina päiväkodissa: jos ne loppuvat, henkilökunta joutuu lainamaan toisten vanhempien ostamia vaippoja ja palauttamaan lainaamansa sitten kun niitä vaippoja suvaitset tuoda!

6: Ruokailu. Ennen päivähoidon aloitusta olisi hyvä harjoitella ruokailutaitoja. Pöydässä istutaan, ilman aikuisen lupaa pöydästä ei saa nousta, tuolilla ei pyöritä, syödään itse. Lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi, yleensä kuitenkaan lisää ruokaa ei saa ellei entisiä ole syöty. Kannustetaan maistamaan kaikkea. Jos lapsesi tarvitsee apua syömisessä, mainitse siitä hoitajalle/opettajalle.

Eritysruokavaliot: erityisruokavaliot vaativat lääkärintodistuksen.

7. Päivälepo. Päiväkodissa levätään lounaan jälkeen. Yleisin käytäntö on sellainen, että rauhassa täytyy levätä, pää tyynyllä. Kuunnellaan satua tai rauhallista musiikkia. Nukkua ei ole pakko. Jos uni ei tule, ulos nukkarista pääsee viimeistään tunnin päästä. Herättämisestä ei päiväkodin henkilökunta pidä ja sitä karsastetaan. Jos kuitenkin siihen täytyy mennä, yleensä suostutaan. Ei mielellään kuitenkaan pienten ryhmässä!

8. Päiväkodissa toimitaan lähes aina omassa ryhmässä. Muista siis lapsesi ryhmän nimi ja pidä puhelinnumero tallessa! Jos lapsesi tulee päiväkotiin hyvin aikaisin, on mahdollista, että vastaanottamassa on joku muu kuin lapsen ryhmän hoitaja/opettaja. Samoin myöhään iltapäivällä hakiessa ei oman ryhmän aikuisia välttämättä ole.

9. Poissaolot. Ilmoita päiväkotiin aina jos lapsi on poissa. Ilmoita myös syy.

10: Lokerot. Jokaisella lapsella on hoidossa oma lokero. Sen siisteydestä vastaat sinä. ;)

11: Informaation kulku. Saat infokirjeitä joko sähköpostilla tai printtinä. Lue ne! Niissä on tärkeää asiaa ja muistettavia päivämääriä.

Huh! Mitähän mä unohdin? Saa täydentää, vastustaa tai kysyä! =)

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:38"]Vaipat olisi siirtymien sujuvuuden takia olla teippivaippoja. [/quote] Mitä? Eikö housuvaippa ole huomattavasti helpompi?

[/quote]

Housuvaippaa ei saa päälle ilman että riisuu kaikki housut pois. Teippivaipan voi vaihtaa lennossa ilman vaatteiden riisumista.

[/quote]
Saa; ei tarvitse ottaa kuin toinen pulttu pois. Se jalka, missä housu edelleen on niin pujotellaan uuden vaipan läpi. Tätä tein silloin aikoinaan..mutta päiväkodissa teippivaipat silti kätevämpiä. Huh, onneksi ei enää ole vaippaikäisiä itellä.

Vierailija
2/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä joka haet lapsen varttia vaille neljä eikä omia hoitajia paikalla: onko kyseessä normaali päiväkoti eikä mikään ympärivuorokautinen tms? Koska tuohon aikaan paikalla pitäisi olla kaksi lapsesi ryhmän kasvatusvastuullista henkilöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan ap vielä paikalla? Tai joku muu lto? Mitä tehdä tilanteessa jossa ryhmässä on selvästi huono henki työntekijöiden kesken ja hirveä ilmapiiri? Miten voi vaikuttaa lapseen? Saako ryhmää muutettua pyytämällä?

Vierailija
4/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:09"]Onkohan ap vielä paikalla? Tai joku muu lto? Mitä tehdä tilanteessa jossa ryhmässä on selvästi huono henki työntekijöiden kesken ja hirveä ilmapiiri? Miten voi vaikuttaa lapseen? Saako ryhmää muutettua pyytämällä?
[/quote] Hankala tilanne. Mutta esimieheen yhteys ja kerrot huolesi kuinka vaikuttaa lapsiin ja kysy miten aikovat toimia. Joku työnohjaus voisi auttaa.

Vierailija
5/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:37"]Kiinnostaisi tietää: mistä alapeukut? Mistä olette eri mieltä? ap
[/quote]

Tuo erityisruokavalio kohta. Itselläni on paprika allergia, jonka myös lapseni on perinyt. Ei koske maustepaprikaa. Olen pyytänyt lääkäristä päästä allergia testeihin, joista on aina kieltäydytty, koska testit on niin kalliita ja samalla pitäisi testata paljon muutakin. ratkaisuksi lääkäri käski olla syömättä paprikaa. Lapselle en ole jaksanut alkaa asiasta taistelemaan. Oireet eivät ole vaarallisia, vain epämukavia (suun ympärys kihelmöi ja punoittaa, peppu tulipunainen, vatsa kipeä). Meillä on riittänyt hoidossa, että ilmoitimme asiasta. Kerran heillä oli tullut erhe ja näkivät itsekin nämä oireet. Myöhemmin listaan on lisätty pari muutakin ruokaa.

Vierailija
6/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:14"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:28"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:19"] Tuo poissaolosta ilmoittaminen: mitään syytä EI tarvitse kertoa! Lapsi on pois hoidosta ja sillä selvä, toki voi kertoa arvioidun poissaoloajan tyyliin kaksi seuraavaa päivää. Mikään määräys ei vaadi kertomaan syytä, ellei se ole tartuntatautilaissa määritelty sairaus. [/quote]Meillä ainakin käsketään kysyä onko poissa sairauden takia vai muuten vain. Tällä on vaikutusta laskutukseen. [/quote] Meillä jos ilmoitetaan että lapsi pois (ei kerrota syytä) niin päiväkirjaan merkintä vapaapäivälle. Jos ilmoitetaan sairas niin merkintä sen mukaan. Jos kk tarpeeksi sairaspäiviä niin halvempi maksu. Että ihan vapaasti ilmoitatte olevan vaan poissa, te sen koko kuun maksatte.. olisi kuitenkin kiva kuulla onko ryhmässä liikkeellä vatsatautia tms.

[/quote] Meillä täytyy sairauspäiviä olla kuukaudessa vähintään 11 sairauspäivää, että maksu pienenee. Siksi on turha ilmoitella, harva oksennustauti noin kauaa kestää.

Vierailija
7/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista taudeista ilmoittamisesta.....Eihän sille mitään voi,jos vanhempi ei tautia ilmoita,mutta mitä salailtavaa siinä on? Ei yhtään mitään. Kuitenkin olen ollut ryhmässä.,jossa lapsella perussairaus,jonka takia pari yleistä lastentautia vaativat hänellä ripeää toimintaa sekä tod.näk.sairaalahoitoa. Näinollen todella toivon pientä infoa asiasta. Enpä ole irl tavannut vanhempia,joilla joku ongelma asian tiimoilta.

Vierailija
8/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:17"]

Muistakaa tosiaan luovuttaa lapsi aina työntekijälle asti ja illalla hakiessa muistakaa aina käydä ilmoittamassa että viette lapsen! Olen joskus löytänyt aamulla eteiseen jätettyjä lapsia joiden talossa olosta ei kellään ole ollut aavistustakaan. Jos olisivat päättäneet lähteä seikkailemaan ei kukaan olisi karkaamista tajunnut ennen kuin lapsia tullaan hakemaan...

[/quote]

Jos työntekijä ei ole lasta vastassa ja hoitoaika sovittu alkavaksi 7.30, niin miten pitkäään sitä pakoilevaa hoitajaa on etsittävä? Muutaman kerran olen soittanut eteisestä, että olisiko jollekin hoitajalle mahdollista tulla lasta eteiseen vastaan, vanhemmilla kun ei pitäisi olla lupaa yksikseen huuhailla pitkin taloa. Eikä sekään tunnu kivalta, että siellä eteisessä on joku vieras mies ilman lasta katselemassa ympärilleen sen oloisesti, että tässä ei ole nyt ihan kaikki OK.

Vierailija
9/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:56"]

Noista taudeista ilmoittamisesta.....Eihän sille mitään voi,jos vanhempi ei tautia ilmoita,mutta mitä salailtavaa siinä on? Ei yhtään mitään. Kuitenkin olen ollut ryhmässä.,jossa lapsella perussairaus,jonka takia pari yleistä lastentautia vaativat hänellä ripeää toimintaa sekä tod.näk.sairaalahoitoa. Näinollen todella toivon pientä infoa asiasta. Enpä ole irl tavannut vanhempia,joilla joku ongelma asian tiimoilta.

[/quote]

En ole lääkäri, en tee diagnoosia. Voinhan ilmoittaa, että lapsella on flunssa, vaikka sillä on todella tarttuva tuberkuloosi. Enkä vie lasta lääkäriin jonkun räkätaudin takia.

Vierailija
10/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:56"]

[/quote]

En ole lääkäri, en tee diagnoosia. Voinhan ilmoittaa, että lapsella on flunssa, vaikka sillä on todella tarttuva tuberkuloosi. Enkä vie lasta lääkäriin jonkun räkätaudin takia.
[/quote]
Yritys hyvä 10. Ymmärsit,mitä tarkoitin. P.S. Tubi ei ole yleinen lastentauti.

Vierailija
11/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:17"]

Muistakaa tosiaan luovuttaa lapsi aina työntekijälle asti ja illalla hakiessa muistakaa aina käydä ilmoittamassa että viette lapsen! Olen joskus löytänyt aamulla eteiseen jätettyjä lapsia joiden talossa olosta ei kellään ole ollut aavistustakaan. Jos olisivat päättäneet lähteä seikkailemaan ei kukaan olisi karkaamista tajunnut ennen kuin lapsia tullaan hakemaan...

[/quote]

Jos työntekijä ei ole lasta vastassa ja hoitoaika sovittu alkavaksi 7.30, niin miten pitkäään sitä pakoilevaa hoitajaa on etsittävä? Muutaman kerran olen soittanut eteisestä, että olisiko jollekin hoitajalle mahdollista tulla lasta eteiseen vastaan, vanhemmilla kun ei pitäisi olla lupaa yksikseen huuhailla pitkin taloa. Eikä sekään tunnu kivalta, että siellä eteisessä on joku vieras mies ilman lasta katselemassa ympärilleen sen oloisesti, että tässä ei ole nyt ihan kaikki OK.

[/quote]Mun on vaikea kuvitella tuollaista tilannetta. Jos itse entietäisi kenelle lapseni luovutan myöhästyisin suosiolla töistä ja nostaisin pirunmoisen metelin. Eihän sitä lasta nyt voi heitteille yksin aamutuimaan jättää!

Vierailija
12/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sijoittaa laatuhaalariin kaikkine välitilpehööreineen vai riittääkö marketti-/ kirpparihaalari ja itse neulotut villahousut?

Vierailija
13/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 13:57"]

6. ruokailu. Päiväkodissa jossa olen töissä saa lapset nousta pöydästä syötyään, siihen ei tarvita aikuisen tai vieruskaverin lupaa. Miksi teillä tarvitaan lupa?

[/quote]Siksi, että lapsilla oli tapana lähteä kimpassa toimittamaan milloin mitäkin asiaa. Eivätkä malttaneet syödä loppuun kun oli kiire pois pöydästä. =)

[/quote]

Ok, meillä ei tuollaista ole koskaan, lapsille on kerrottu pelisäännöt ja niitä noudatetaankin tosi hyvin. Ruokailut on pääsääntöisesti rauhallisia, osa syö enemmän ja osa vähemmän, kaikkia kannustetaan kiireetömään ja rauhalliseen ruokailuun.

Vierailija
14/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:28"]

6. ruokailu. Päiväkodissa jossa olen töissä saa lapset nousta pöydästä syötyään, siihen ei tarvita aikuisen tai vieruskaverin lupaa. Miksi teillä tarvitaan lupa?

[/quote]Siksi, että lapsilla oli tapana lähteä kimpassa toimittamaan milloin mitäkin asiaa. Eivätkä malttaneet syödä loppuun kun oli kiire pois pöydästä. =)

[/quote]

Ok, meillä ei tuollaista ole koskaan, lapsille on kerrottu pelisäännöt ja niitä noudatetaankin tosi hyvin. Ruokailut on pääsääntöisesti rauhallisia, osa syö enemmän ja osa vähemmän, kaikkia kannustetaan kiireetömään ja rauhalliseen ruokailuun.

[/quote]Ei siis ole ketään joka mielellään pomppaisi pois pöydästä? Hakisi lelun? Konttaisi pöydän alla? Pelkällä pelisääntöjen kertomisella? Eivät taida olla ihan pieniä sitten.Tai sitten harvinaisen harmoninen ja rauhallinen lapsiryhmä. =)

Vierailija
15/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:33"]

[/quote]

[/quote]Ei siis ole ketään joka mielellään pomppaisi pois pöydästä? Hakisi lelun? Konttaisi pöydän alla? Pelkällä pelisääntöjen kertomisella? Eivät taida olla ihan pieniä sitten.Tai sitten harvinaisen harmoninen ja rauhallinen lapsiryhmä. =)

[/quote]

Meillä hoitaja (eli minä) olen mukana ruokailussa. lapsia ohjataan kokoa jan, poydästä pomppijalle sanon että hyvä kun muistat syödä rauhassa ja ohjaan takaisin pöytään jos pomppii, mitä kyllä tapahtuu harvoin. Kukan ei ole koskaan hakenut lelua ruokailussa pöytään urani aikana. Pissalla voi käydä mutta ei se aiheuta mitään melua, harva käy. Konttaa pöydän alla? Ei ole erityisryhmä ja jos joku menisi pöydän alle olen minä paikalla ohjaamassa tuolille istumaan samalla kertoen miksi kannattaa syödä tuolilla istuen eikä pöydän alla jne. Ryhmässä on 3-5 vuotiaita mutta ihan sama on pienten ryhmässäkin.

Meillä ohjataan koko ajan toivottuun käyttäytymiseen, kieltoja on vähän. Asiat ja niiden eteneminen kerrotaan etukäteen ja käytetään apuna kuvia, kortteja, tyynyjä tuolilla jne. Pohditaan lasten kanssa yhdessä ruokailua ja tapoja siinä ,mietitään miten kannattaa tehdä, mitä voi tehdä ja mikä kannattaa jättää pois. Toimii tosi hyvin.

ja jos mietit milloin syö itse niin ennen lasten ruokailua tai sen jälkeen. Lto:t syövät lasten kanssa yhtäaikaa.

Vierailija
16/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:24"]

Pitäiskö sijoittaa laatuhaalariin kaikkine välitilpehööreineen vai riittääkö marketti-/ kirpparihaalari ja itse neulotut villahousut?

[/quote]Markettihaalari ja villapöksyt ajaa saman asian. Ihan miten tahtoo panostaa. Tärkeämpää on ettei ole liian pieni, ei liian kylmä eikä liian kuuma.

Vierailija
17/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

Meillä hoitaja (eli minä) olen mukana ruokailussa. lapsia ohjataan kokoa jan, poydästä pomppijalle sanon että hyvä kun muistat syödä rauhassa ja ohjaan takaisin pöytään jos pomppii, mitä kyllä tapahtuu harvoin. Kukan ei ole koskaan hakenut lelua ruokailussa pöytään urani aikana. Pissalla voi käydä mutta ei se aiheuta mitään melua, harva käy. Konttaa pöydän alla? Ei ole erityisryhmä ja jos joku menisi pöydän alle olen minä paikalla ohjaamassa tuolille istumaan samalla kertoen miksi kannattaa syödä tuolilla istuen eikä pöydän alla jne. Ryhmässä on 3-5 vuotiaita mutta ihan sama on pienten ryhmässäkin.

Meillä ohjataan koko ajan toivottuun käyttäytymiseen, kieltoja on vähän. Asiat ja niiden eteneminen kerrotaan etukäteen ja käytetään apuna kuvia, kortteja, tyynyjä tuolilla jne. Pohditaan lasten kanssa yhdessä ruokailua ja tapoja siinä ,mietitään miten kannattaa tehdä, mitä voi tehdä ja mikä kannattaa jättää pois. Toimii tosi hyvin.

ja jos mietit milloin syö itse niin ennen lasten ruokailua tai sen jälkeen. Lto:t syövät lasten kanssa yhtäaikaa.

[/quote]Mites te porrastatte riisumaan menijät jos porukka on samaan aikaan valmis?

Vierailija
18/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:51"]Lista itsestäänselvyyksiä. Kiitos siitä.
[/quote]

No ei nämä mulle ainakaan olleet itsestäänselvyyksiä silloin, kun poika aloitti päiväkodin. Olin aluksi ihan pihalla, niinkuin varmasti moni muukin. Hyviä vinkkejä olet ap koonnut, näistä on varmasti monille apua! :)

Vierailija
19/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Mites te porrastatte riisumaan menijät jos porukka on samaan aikaan valmis?
[/quote] osa odottelee meillä esim. Kirjaa katsellen. Meillä on 1-5-vuotiaat samassa, kun pieni pk

Vierailija
20/137 |
26.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 20:15"]

[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 18:40"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jaa-a. En muista yhtään päivää että kaikki on yhtäaikaa valmiina. Ekat menee eteiseen/vessaan itsekseen, joko minä tai toinen lto menee perässä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yksi