Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mihin olet käyttänyt opintolainasi?

Vierailija
16.07.2015 |

Oletko käyttänyt opintolainasi vain elämiseen vai oletko käyttänyt sen johonkin muuhun asiaan, kuten huonekaluihin, harrastukseen, matkustamiseen yms?

Itse ajattelin kustantaa sillä matkan ulkomaille viikoksi.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitin alussa osan kun olin töissä, mutta nykyään tarvitsen sen elämiseen. Osan olen myös käyttänyt isompiin hankintoihin, kuten edustusvaatteisiin.

Vierailija
2/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin asunnon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeestaan edes olis tarvinnu opintolainaa mut kun korko on niin alhainen niin otin sen ja ostin osakkeita. Sitten myin osakkeet oikeaan aikaan ja sain hyvän tuoton. Tätä jatkoin 5 v eli opiskeluaikana ja kaiken kaikkiaan tuotto oli korkojenkin jälkeen yli 8000 euroa.

Vierailija
4/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryyppäämiseen.

Vierailija
5/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän hautajaisiin

Vierailija
7/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin lapsille ruokaa ja vaatteita. Amk -opinnot ja kolme lasta. 

Vierailija
8/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi säästin niitä, mutta sittemmin olen käyttänyt niitä rahoja yllättäviin menoihin (esim. puhelimen näyttö hajosi ja korjaus oli kallis kun ei mennyt takuuseen). Joskus myös käytän niitä rahoja juhlimiseen, jos on "pakko" päästä ja ei juuri silloin satu olemaan rahaa käyttötilillä.

Vierailija
9/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ruokaan, lääkkeisiin yms. meni ja monesti kesien yli elämiseen. Lama-aikaan kesätyöt olivat kiven alla, joskus jotain lyhytaikaista hanttihommaa sai.

Vierailija
10/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen, ei ollut muita vaihtoehtoja on vuokran, veden ja sähkön jälkeen jäi 20e ruokaan, kouluun ja elämisen kannalta tärkeisiin menoihin.

Vierailija
11/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämiseen ja vähän matkustamiseen kotimaassa ja olen ostanut uuden puhelimen ja kannettavan rikkinäisten tilalle.

Vierailija
12/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli opintotuet voidaan hyvin poistaa. Kukaan ei niitä tarvitse.

Vierailija
13/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 21:46"]Eli opintotuet voidaan hyvin poistaa. Kukaan ei niitä tarvitse.
[/quote]

Minä tarvitsen! Vuokraan, ruokaan, bensaan menee.

Vierailija
14/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilasjuhlien kustantamiseen, opintomatkaan, tietokoneeseen ja lapsen elättämiseen...

Vierailija
15/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekan vuoden laina meni tietokoneeseen, tokan vuoden uuteenvuoteen lontoossa, 3. ja 4. vuosi sitten elämiseen.

Vierailija
16/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjätaskut täällä taas mesoo

Vierailija
17/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut muuta vaihtoehtoa kuin käyttää elämiseen. Iso osa meni vuokraan, koska asumistuki ei riittänyt ja osa ihan ruokaan, päivittäistavaraan jne. Mitään ylimääräistä en sillä saanut, päinvastoin. Nyt tuntuu kuin maksaisin lainaa takaisin maksaessa ne vuokrat uudelleen toiseen kertaan. Toisaalta, muuta velkaa minulla ei sitten olekaan ja valmistuin hyvään ammattiin joten koen olevani voitolla kun ottaa huomioon esim. niiden maiden tilanteet joissa tukia ei ole ja opinnot maksaa kymmeniä tuhansia per lukukausi. Kun opintolaina on maksettu, se on siinä se elämänvaihe ja voin matkustella sekä ostella työtuloilla velkaantumatta.=)

Vierailija
18/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin reilu pari viikkoa Madridissa lomalla tyttöystävän kanssa o/

N22

Vierailija
19/48 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamiseen otin kerran. Halusin hiukan pidemmälle reissulle ilman pitkää säästämistä. Maksoin sen kyllä pois jo ennen opiskelujen päättymistä. Koin suuria omantunnontuskia ja ehkä vähän häpeääkin ottaessani lainaa noinkin turhaan tarkoitukseen, sillä minut on kasvatettu mentaliteetilla, ettei velaksi kannata elää. Harkitsin pitkään ja laskeskelin saavani palkkatöistä ekstraa säästöön niin, että lainanlyhennys onnistuu jo opiskeluaikana. Sen maksimisumman (12t?) nostaisin opiskelujen aikana vain, jos olisi todellinen ja jatkuva tarve.

Vierailija
20/48 |
17.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteen ulkomaan matkaan ja Niken kenkiin. Kengistä joitakin harvinaisimmista olen myynyt ja kuitannut niillä lainan pois. Usemman tonnin arvosta kenkiä vielä kaapissa. Winning.