Kuinka paljon rahaa elämiseen per kk??
Hei. En tiedä onko tämä hyvä idea kirjoittaa tänne palstalle, keskusteluiden taso kun on laskenut ja täällä trollataan paljon yms. Mutta mielummin tänne kuin suomi24. Minulla on hankala tilanne raha-asioiden kanssa ja kaipaisin neuvoja kuinka saatte rahat riittämään. Haluan syödä terveellisesti, en pelkkää makaroonia. Ja muita ihan arjen säästövinkkejä. Yritän katkaista velkakierteemme. Epätoivoinen olen, mutta velkakierre on saatava poikki.. Avustusta en saa mistään. Yritin hakea pankista lainaa, jolla maksaisimme velat pois ja siten maksaisimme pankille lainaa pienellä korolla mutta en saanut.. Joten, vinkkejä kehiin! Meillä tulee jäämään pakollisten laskujen ja vuokran jälkeen 300euroa kuukaudeksi (3 henkeä). Eli tuolla sitten kaikki pitäisi kustantaa. Autoa emme omista, kaikesta mukavuuksista ollaan tingitty. Esim. Tv hajosi ja nyt ollaan ilman tv:tä. Tosin se on vain vapauttavaa.
Kommentit (23)
Ota avuksi tarkat laskelmat siitä mihin rahaa menee ja mistä sitä tulee. Velkakierrettä (velkaa velanmaksuun) ei voi katkaista ellei rahaa tule yhtäkkiä jostain reilusti enemmän kuin ennen. Voisitko myydä jotain? Voisitko tehdä enemmän töitä? Voisitko saada lainan tai lahjan sukulaisilta? Kerro paljonko tulot ja mihin rahaa menee ja minkä verran. T:drphil
Mies on ansiosidonnaisella ja minun palkasta käteen jää 1300€. Näistä siis laskut ja maksut pois niin meille jää se noin 300€ kaikkeen muuhun
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 09:43"]
Mies on ansiosidonnaisella ja minun palkasta käteen jää 1300€. Näistä siis laskut ja maksut pois niin meille jää se noin 300€ kaikkeen muuhun
[/quote]
Mitkä laskut ja maksut? Onko joka kuukausi sama määrä? T:drphil
Ei se 300 riitä millään. Pakollisia kuluja pitää saada pienemmäksi
No mulla on käytössä kuukaudessa verojen jälkeen 1800€. Olen lapseton sinkku. Vuokra 500€ ja pakollisiin menee kuukaudessa ehkä 200€. Ruokaan ehkä 400-500€. Jäljelle jäävän summan laitan hupiin, kledjuihin ja säästöön.
Onhan se ansiosidonnainen nyt tonnin luokkaa. Eli teiltä menee 2000 niihin pakollisiin menoihin. Se on liikaa. Asunnon vaihto. Mitä laskuja tarkoitat. Puhelinliittymät edullisiksi, nettiin pääsee kirjastosta. Ei meillä ainakaan sähkön lisäksi mitään kummempia laskuja tule. Kun teillä ei autovakuutustakaan ole. Perustason kotivakuutus riittää.
Mulla jää vajaa 200 €/kk.
Sillä kyllä pysyy hengissä, mutta mistään elämisestä ei edes voi puhua. Alkaa pikkuhilja v....aa.
Miteään tukea en saa, vastaan tulee puolison tulot.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 09:59"]
Mulla jää vajaa 200 €/kk.
Sillä kyllä pysyy hengissä, mutta mistään elämisestä ei edes voi puhua. Alkaa pikkuhilja v....aa.
[/quote]
Mitäs se haittaa, jos sulle jää 200€ kk, ettekös te parisuhteessa pidä myös yhteiset tulot. Niin ainakin meillä.
Ne kulut mitkä nyt on, niin siitä vain pienentämään niitä. Itselläni tulee nyt tuo 343€/kk, siis tämä hoitovapaatulo. Vaimo saapi tietysti enemmän, mutta tällä nyt pyrin kuitenkin hoitamaan tämän huushollin kauppareissut kuukaudessa. Kyllähän se riittää. Omasta maasta perunat, juurekset ja muutkin kasvit, yrtit jne. nyt alkaa tää syksyn sadonkorjuu, sienet, omenat, mustikat ja puolukat. Kellarit ja pakastimet täyteen, kyl se tää talvi tästä nopeasti hujahtaa.
Mut joo, vastaus kysymykseesi on, että katso vielä niitä menoja mitkä on ennen tuota paria sataa euroa mitä jäljelle jää. Jos sieltä vaikka voisi nipistää. Yllättävän vähällä sitä ihminen toimeen tulee kun on pakko. Useimmat opiskelijat tulevat toimeen sillä 100€/kuukaudessa elämiseen.
Ette tule selviämään tuolla summalla, tuo raha menee pelkästään ruokaan. Lapsi tarvitsee monenlaista vaatetta ja viimeistään kouluikäisenä urheiluvarusteita ja harrastusvälineitä. Pakollisia menoja on pakko karsia ja miettiä tarkkaan mitkä niistä todella ovat pakollisia. Paljonko ajattelit maksaa velkoja kuukaudessa takaisin?
Ensimmäiseksi tulisi mieleen voiko asumiskustannuksia pienentää tai tuloja parantaa. Oletan perheessä olevan kaksi aikuista, ovatko molemmat töissä? Jos ei, onko mahdollista mennä, vaikka asuinpaikkaa vaihtamalla?
Kokeilkaa irtoaisiko velkojen järjestelyyn apua esim. http://www.takuu-saatio.fi/hae_apua/ Sieltä kyllä neuvotaan enemmänkin, mutta kannattaa yrittää maksaa yksittäisiä lainoja pois nopeutetulla aikataululla (pitkällä tähtäimellä ajatellen pitäisi ensin maksaa pois ne joissa on isoin korko, mutta voi olla helpompaa maksaa pienin laina ensin pois, niin putoaa ainakin joku menoerä).
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 09:35"]Olen huono vastaamaan tähän, meillä elämiseen nettona noin 5000e-6000e, laskuihin menee suurin osa, loput elämiseen. Hyvin ne kyllä menemään saa..
[/quote]
Tuliko hyvä mieli?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:19"]
Sinä, joka elät 200:lla eurolla kuussa, mitä syöt?
[/quote]
Tarjouksista ostan kaiken, teen isoja satseja, joita lämmitän/pakastan. Salaatteja, paljon kasviksia, kokojyvää.
Onneksi olen hoikka ja aika pieniruokainen.
Mitä sun suurempituloinen puoliso syö?
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 12:34"]
Mitä sun suurempituloinen puoliso syö?
[/quote]
Yrittää päästä osingoille .
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 09:59"]Mulla jää vajaa 200 €/kk.
[/quote]
Onko teillä tiukasti omat rahat? Eikö puolisosi käytä tulojaan yhteiseen elämiseenne?
Mitä kaikkea sillä 300e/kk pitäisi kustantaa? Onko tilanne väliaikainen ja koska arvelet sen helpottavan? Ruuan suhteen nyt on ainakin parhaat mahdolliset ajat käyttää vaikka vähän ylimääräistäkin ja säilöä edullisia kasviksia syksyn ja talven varalle.
Jos mahdollista:
- auton ja julkisen liikenteen käyttö minimiin, pyörällä ja kävellen
- lihat yms. alepasta klo 21 jälkeen jolloin punalaputetut tuotteet on -60% ja sitten pakkaseen niitä
- vaatteet aleista ja kirppiksiltä, jos taitoa voi ommella itse (joissain kirjastoissa ompelukoneen käyttömahdollisuus jos itsellä ei ole)
- marjastus ja sienestys: pakastaminen ja kuivaus ja muu säilöntä
Olen huono vastaamaan tähän, meillä elämiseen nettona noin 5000e-6000e, laskuihin menee suurin osa, loput elämiseen. Hyvin ne kyllä menemään saa..