Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lasten vaatteet haalistuu ja nyppääntyy heti?

Vierailija
25.07.2015 |

Todella rasittavaa! Pesen niinkun pitää ja nurinperin. Silti tuntuu että heti on värit lähteneet ja nyppääntyneet. Ihan sama mikä merkki, kaikille käy samoin! Kiva sitten pukea lapset kulahtaneisiin vaatteisiin jotka on parikertaa pesty! Onko tähän jotain kikkaa vai johtuuko pesukoneesta? Kone on vuoden vanha.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poppi on pysynyt suurimmaksi osaksi suht hyvänä vaikka kuivaankin aina rummussa. Kaikki muut kyllä kulahtaa heti, myös ne kaikki meandit mitä välillä on tullut ostettua.

Vierailija
22/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta.

[/quote]

Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :)
[/quote]

Mutta eikö ne kutistu? Hmm, pitäskö kokeilla? Lähtis ne viimesetkin värit :D joissain popin vaatteissa on kyllä 60 ja usein pesen nekin 40 koska en viitsi pestä yksitellen vaatteita.

Muuten en käytä huuhteluaineita, voiko vaikuttaa asiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta. [/quote] Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :) [/quote] Mutta eikö ne kutistu? Hmm, pitäskö kokeilla? Lähtis ne viimesetkin värit :D joissain popin vaatteissa on kyllä 60 ja usein pesen nekin 40 koska en viitsi pestä yksitellen vaatteita. Muuten en käytä huuhteluaineita, voiko vaikuttaa asiaan?

[/quote]

Ei kutistu! Eikä mulla ole vaatteet haalistuneetkaan. Huuhteluainetta ei kannatakaan käyttää, se ei ole vaatteille hyväksi.

Vierailija
24/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:50"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta. [/quote] Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :) [/quote] Mutta eikö ne kutistu? Hmm, pitäskö kokeilla? Lähtis ne viimesetkin värit :D joissain popin vaatteissa on kyllä 60 ja usein pesen nekin 40 koska en viitsi pestä yksitellen vaatteita. Muuten en käytä huuhteluaineita, voiko vaikuttaa asiaan?

[/quote]

Ei kutistu! Eikä mulla ole vaatteet haalistuneetkaan. Huuhteluainetta ei kannatakaan käyttää, se ei ole vaatteille hyväksi.
[/quote]

Niin itsekin muistelin ettei huuhteluainetta kannata käyttää joten en ole käyttänyt kun joskus lakanoihin.

Täytyneepä alkaa pesemään pyykkiä 60 asteessa, jos vaikka tahrat lähtis.. Se on jännä kun noi tahrat jää mutta muuten vaate haalistuu kyllä.

Vierailija
25/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesukone on niin ekologinen ja säästäväinen, että alkuperäinen tarkoitus on unohtunut. Se siis säästää vettä ja sähköä, mutta ei vaatteita. Kokeilepa käyttää mahdollisiman paljon vettä käyttäviä ohjelmia, esimerkiksi 60-asteisessa siliäville tarkoitettua. Jospa se ei sitten pyörittäisi pyykkiä kuivana niin että nyppyyntyvät.

Vierailija
26/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta. [/quote] Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :) [/quote] Mutta eikö ne kutistu? Hmm, pitäskö kokeilla? Lähtis ne viimesetkin värit :D joissain popin vaatteissa on kyllä 60 ja usein pesen nekin 40 koska en viitsi pestä yksitellen vaatteita. Muuten en käytä huuhteluaineita, voiko vaikuttaa asiaan? [/quote] Ei kutistu! Eikä mulla ole vaatteet haalistuneetkaan. Huuhteluainetta ei kannatakaan käyttää, se ei ole vaatteille hyväksi. [/quote] Niin itsekin muistelin ettei huuhteluainetta kannata käyttää joten en ole käyttänyt kun joskus lakanoihin. Täytyneepä alkaa pesemään pyykkiä 60 asteessa, jos vaikka tahrat lähtis.. Se on jännä kun noi tahrat jää mutta muuten vaate haalistuu kyllä.

[/quote]

Tahroihin paras ase on sappisaippua. Sappisaippuaa hierotaan tahraan ja annetaan vaikuttaa väh. 15 min ennen pesua.

Vierailija
27/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:02"]Pesukone on niin ekologinen ja säästäväinen, että alkuperäinen tarkoitus on unohtunut. Se siis säästää vettä ja sähköä, mutta ei vaatteita. Kokeilepa käyttää mahdollisiman paljon vettä käyttäviä ohjelmia, esimerkiksi 60-asteisessa siliäville tarkoitettua. Jospa se ei sitten pyörittäisi pyykkiä kuivana niin että nyppyyntyvät.
[/quote]

Niin mutta pesuaika on jotain 3h

Vierailija
28/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa body joka on säilyttänyt värinsä, on tokmannista ostettu. Oli vähän erikoista, aika pehmeää kangasta. Muut on sitten kulahtaneet kaikki. En tosin osta mitään kallista, paitsi haalarit.

Vierailija
29/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa vaatteet kirpparilta. Jos vate on kestäny nyppääntymättä ja haalistumatta yhdellä käyttäjällä niin todennäköisesti kestää vielä pitkään. Huonolaatuisetyleensä huomaa uutena ostetuista parin pesun jälkeen.. Ja tosiaan kuivausrumpua ei kannata käyttää jos haluaa että vaatteet näyttää hyvältä.

Vierailija
30/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:02"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:50"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta. [/quote] Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :) [/quote] Mutta eikö ne kutistu? Hmm, pitäskö kokeilla? Lähtis ne viimesetkin värit :D joissain popin vaatteissa on kyllä 60 ja usein pesen nekin 40 koska en viitsi pestä yksitellen vaatteita. Muuten en käytä huuhteluaineita, voiko vaikuttaa asiaan? [/quote] Ei kutistu! Eikä mulla ole vaatteet haalistuneetkaan. Huuhteluainetta ei kannatakaan käyttää, se ei ole vaatteille hyväksi. [/quote] Niin itsekin muistelin ettei huuhteluainetta kannata käyttää joten en ole käyttänyt kun joskus lakanoihin. Täytyneepä alkaa pesemään pyykkiä 60 asteessa, jos vaikka tahrat lähtis.. Se on jännä kun noi tahrat jää mutta muuten vaate haalistuu kyllä.

[/quote]

Tahroihin paras ase on sappisaippua. Sappisaippuaa hierotaan tahraan ja annetaan vaikuttaa väh. 15 min ennen pesua.
[/quote]
Sitäkin mulla on, ei vaan muutaman lapsen perheessä jaksa ihan joka tahraa käydä läpi, ehkä pitäisi olla viitseliäämpi..

Vierailija
31/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän bioluvilia. Noin ruokalusikallisen koneelliseen. Vaatteet kaikkia halpiksia ja kurpparilta ostettuja. Eikä nyppäänny tai haalistukaan ainakaan liian huomattavasti. Kuivatan narulla ja pesen 40asteessa ja esipesun kanssa pitkällä ohjelmalla. Tummat, kirjavat ja vaaleat erikseen.

Vierailija
32/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta.

[/quote]

Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :)
[/quote]

Mä huutelen tähän väliin täältä sivusta että tästähän on ollut juttua että monesti pesulappuihin laitetaan varmuuden vuoksi alhaisemmat lämpötilat mitä olis tarpeen. Nimenomaan korkeammissa värit pysyy paremmin eikä värjää muita vaatteita. Meillä pestään kaikki vaatteet 60 asteessa nykyään ja hyvin kestää (h&m, kappahl jne...), pyyhkeet ja lakanat 90 asteessa ja vain harvat, hyvin herkät pesen sitten 40-50c. Aiemmin pesin 40 ja oli ongelmaa juurikin vaatteiden värjäytymisen ja haalistumisen kanssa.

Kuivausrumpu kyllä tuhoaa myös, sitä olen vältellyt parhaani mukaan.

Vierailija
33/33 |
25.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:44"] [quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:41"]Kyselin tuota ainetta ja rumpukuivausta, koska meillä ei lasten vaatteet kauheeasti nukkaannu pesussa. Pesen nurinpäin, usein 60 asteessa, kuivaan narulla ja käytän zeoliitittomia ekoaineita. Ostan Lindexiä, Kappahlia, Henkkamaukkaa, Tuttaa, joskus satunnaisesti Popista, kirpparilta. [/quote] Ok, täytynee tutkia noita pesuaine sisältöjä. Pesen muuten usein vaatteet 40 asteessa, koska moniakaan ei pesulapun mukaan saa pestä 60 asteessa. Olen ostanut muutamia vaatteita kappahlista ja olin kyllä positiivisesti yllättynyt laadusta. [/quote] Suurin osa esim. trikoo-, velour- ja collegevaatteista kestää 60 pesun ihan hyvin :) [/quote] Mä huutelen tähän väliin täältä sivusta että tästähän on ollut juttua että monesti pesulappuihin laitetaan varmuuden vuoksi alhaisemmat lämpötilat mitä olis tarpeen. Nimenomaan korkeammissa värit pysyy paremmin eikä värjää muita vaatteita. Meillä pestään kaikki vaatteet 60 asteessa nykyään ja hyvin kestää (h&m, kappahl jne...), pyyhkeet ja lakanat 90 asteessa ja vain harvat, hyvin herkät pesen sitten 40-50c. Aiemmin pesin 40 ja oli ongelmaa juurikin vaatteiden värjäytymisen ja haalistumisen kanssa.
Kuivausrumpu kyllä tuhoaa myös, sitä olen vältellyt parhaani mukaan.

[/quote]

Näin on :)