Psykologi ei suostunut kertomaan älykkyysosamäärääni!
Olin reilu kuukausi sitten ammatinvalintapsykologin vastaanotolla, jossa minulle tehtiin ilmeisesti ihan virallinen moniosainen älykkyystesti. Kun testit olivat ohi, niin psykologi antoi minulle suoriutumisestani suullista palautetta, mutta koin sen jotenkin epämääräisenä ja ympäripyöreänä, enkä saanut siitä mielestäni paljoa irti. Minua olisi kiinnostanut tietää oma tarkka ÄO:ni, mutta psykologi ei jostain syystä suostunut paljastamaan sitä... Hän yritti ensin kierrellä ja kaarrella, mutta rupesi sitten väittämään että psykologiliiton säännöt muka kieltäisivät tarkkojen numeroarvojen kertomisen asiakkaalle, ja että älykkyystestien pistemäärien ymmärtäminen edellyttäisi psykologin pätevyyttä.
Siis mitä ihmettä?! Kai asiakkaalla nyt on itsellään oikeus saada tietoonsa kaikki itseä koskevat tiedot? Mihin tuollainen pimittäminen ja salailu voi muka perustua? Enkö voi tilata mistään papereita, joista ilmenisivät testeistä saamani pisteet??
Kommentit (110)
Mitäköhän "hyvää keskitasoa ja "keskitason yläpuolella" olisivat numeroina?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:30"]
Jaa. Mulle tehtiin älykkyystestit YTHS:ssä (tiettyjen ongelmien takia) ja kyllä mä sain numeron tietää ihan kysymättä ja paperissakin se luki. . Lapsellani on.myös mitattu älykkyys vitallisin menetelmin. Tuo psykologi kertoili laveasti kaikenlaista, mutta ei millään meinannut tuota numeroa sanoa. Lopulta onneksi suostui sanomaan. . Aivan ALYTÖNTÄ on olla sanomatta numeroa, jos sellainen on saatu selville testeissä.
[/quote]
Tätä voisi verrata vaikka siihen, että ennen mitattiin kallon muotoja ja kertoiltiin ihmisille niiden perusteella että leikkaako lanttu vai ei. Sitten tiede kehittyi, ja moinen aikanaan lopetettiin. Samalla tavalla niissä testeissä saattaa edelleen olla se optio, että jonkun tällaisen luvun voisi laskea, mutta kun se ei kerro yhtään mitään, ei sitä kannata tehdä. On todettu, että sellaisen ei-todellisen numeron laskemisesta ja kertomisesta on asiakkaalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Vammaistyön puolella sitten voi olla eri tavalla, ja ehkä jossain vakavista mielenterv. häiriöistä kärsivien kuntoutuksessa. Psykologin tehtävä on auttaa asiakasta, ei laskea mihinkään perustumattomia numeroita hänen mielikseen.
[/quote]
Juuri näin!
Se voi ehkä ohjata sua väärään suuntaankin, jos vain siihen numeroon takerrut? Että ei sinusta olekaan toiselle alalle, kun olet liian tyhmä tai että toinen ala on sinulle väärä, kun olet liian älykäs. Jättää varmaan enemmän liikkumavaraa, kun ei anneta jotain muka yksiselitteistä tulosta älykkyydestäsi.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:57"]
[/quote]
100-119
https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification#Wechsler_Intelligence_Scales
terveisin valepsykologi
Olet yliälykäs mutta muista etteivät sellaiset päde älyllään. Terveisin yliyli-idiootti. Kunhan huijaat itseäsi kuten kaikki muutkin. Lue hieman mitä mieltä ollaan tällaisista testeistä. Miksi sinulle on tärkeää saada ulkopuolista todistelua älystä? Pythagooraan lauseen tietäminen ei sinänsä kerro älykkyydestä mitään, jos et osaa sitä soveltaa, vaan sen ainoa tarkoitus on päteä se ei ole älykästä mielestäni, mutta voimme sopia että se on sitä mielestäsi jos haluat.
Sain tietää, että lapsellani on 98. Nyt tiedän, ettei pidä vaatia siltä liikoja.
Jos olisit älykäs et kävisi tätä keskustelua av:llä. Case closed.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 22:02"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:57"]
[/quote]
100-119
https://en.wikipedia.org/wiki/IQ_classification#Wechsler_Intelligence_Scales
terveisin valepsykologi
[/quote]
Tämä tieto on väärä. T. Ei-valepsykologi.
Jos miettisi vaikka, että kun se keskimääräinen äo on 100, niin mitäpä jos psykologi kertoisi sulle, että sulla on 85. Miltä mahtaisi tuntua? Olisiko sillä jotain vaikutusta siihen, mitä ajattelet itsestäsi pidemmällä tähtäimellä? Entäpä, jos sinulle kerrottaisiinkin, että se on 120? Miten se sinuun vaikuttaisi? Sama ihminen voi saada kummankin tuloksen eri ajankohtina.