Psykologi ei suostunut kertomaan älykkyysosamäärääni!
Olin reilu kuukausi sitten ammatinvalintapsykologin vastaanotolla, jossa minulle tehtiin ilmeisesti ihan virallinen moniosainen älykkyystesti. Kun testit olivat ohi, niin psykologi antoi minulle suoriutumisestani suullista palautetta, mutta koin sen jotenkin epämääräisenä ja ympäripyöreänä, enkä saanut siitä mielestäni paljoa irti. Minua olisi kiinnostanut tietää oma tarkka ÄO:ni, mutta psykologi ei jostain syystä suostunut paljastamaan sitä... Hän yritti ensin kierrellä ja kaarrella, mutta rupesi sitten väittämään että psykologiliiton säännöt muka kieltäisivät tarkkojen numeroarvojen kertomisen asiakkaalle, ja että älykkyystestien pistemäärien ymmärtäminen edellyttäisi psykologin pätevyyttä.
Siis mitä ihmettä?! Kai asiakkaalla nyt on itsellään oikeus saada tietoonsa kaikki itseä koskevat tiedot? Mihin tuollainen pimittäminen ja salailu voi muka perustua? Enkö voi tilata mistään papereita, joista ilmenisivät testeistä saamani pisteet??
Kommentit (110)
Minulle tehtiin testit (mielisairaalassa) eikä annettu mitään numeroa. Kuitenkin kai ne oli laskettu, koska psykologi esitteli jotain käyrää ja sanoi että älykkyysosamääräni on "hyvää keskitasoa" tms., tai jonkin keskimääräisen yläpuolella. Ja mainitsi ammattikoulutuksestani jotenkin moittivaan sävyyn että "olisit päässyt pidemmällekin". Olisi sitten kiinnostavaa kyllä tietää mikä se mahtoi olla, joku 105 vai enemmän kenties.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:37"]
Hei. Olen toiminut psykologina kuusi vuotta, enkä ole koskaan laskenut kenenkään älykkyysosamäärää. Syy tähän on se, että älykkyysosamäärä on käsitteenä epäreliaabeli ja epävalidi. Se ei siis ole lainkaan luotettava mittari yhtään mistään, eikä sen laskemisesta ole hyötyä kenellekään, koska se voi olla ihan mitä sattuu. Useimmat psykologit eivät älykkyysosamääriä viitsi laskea, koska ne ovat puppua. Älykkyysosamäärää ei tulisi laskea oikeastaan koskaan, paitsi ehkä vammaisten ja vammautuneiden kanssa, koska jonkun etuuden saaminen voi olla niistä pisteistä kiinni, mikä nyt on sinänsä ihan uunoa. Kaikista "palikkatesteistä ei myöskään voi laskea tällaisia älykkyysosamääriä.
Älykkyysosamäärä on käsitteenä oleellinen lähinnä Mensalaisille ja kaiken maailman nettitesteissä. Oikeasti sellaista ei oikein ole olemassakaan.
[/quote]
Arthur Jensen, Philippe Rushton, Richard Lynn, Richard Herrnstein, Linda S. Gottfredson ja muut eturivin älykkyystutkijat kyllä saattaisivat olla vahvasti eri mieltä...
[/quote]
Juu, mutta Wechslerin testistöjen indeksit eivät vaan toimi. Niitä ei kertakaikkiaan saa käyttää.
"Despite some popular assertions, a single factor for intelligence, called g, can be measured with IQ tests and does predict success in life."
https://www.udel.edu/educ/gottfredson/reprints/1998generalintelligencefactor.pdf
Psykologin tutkimuksen tulokset tulee antaa asiakkaalle ymmärrettävässä muodossa. Älykkyysosamäärä ei sellainen ole, se ei lukuna kerro mitään. Komppaan edellistä psykologia myös siinä, että useimmat psykologit eivät koko lukua edes laske, koska se on keinotekoinen luku eikä kerro luotettavasti tutkittavan älykkyydestä.
T. Toinen psykologi
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:51"]
Arthur Jensen, Philippe Rushton, Richard Lynn, Richard Herrnstein, Linda S. Gottfredson ja muut eturivin älykkyystutkijat kyllä saattaisivat olla vahvasti eri mieltä...
[/quote]
Juu, mutta Wechslerin testistöjen indeksit eivät vaan toimi. Niitä ei kertakaikkiaan saa käyttää.
[/quote]
Niin siis missä ei saa käyttää? Ja kenen mukaan?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:51"]
[/quote]
[/quote]
Niin siis missä ei saa käyttää? Ja kenen mukaan?
[/quote]
Älykkyyden mittarina, testilautakunnan mukaan.
Jaa. Mulle tehtiin älykkyystestit YTHS:ssä (tiettyjen ongelmien takia) ja kyllä mä sain numeron tietää ihan kysymättä ja paperissakin se luki.
.
Lapsellani on.myös mitattu älykkyys vitallisin menetelmin. Tuo psykologi kertoili laveasti kaikenlaista, mutta ei millään meinannut tuota numeroa sanoa. Lopulta onneksi suostui sanomaan.
.
Aivan ALYTÖNTÄ on olla sanomatta numeroa, jos sellainen on saatu selville testeissä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:30"]
Jaa. Mulle tehtiin älykkyystestit YTHS:ssä (tiettyjen ongelmien takia) ja kyllä mä sain numeron tietää ihan kysymättä ja paperissakin se luki. . Lapsellani on.myös mitattu älykkyys vitallisin menetelmin. Tuo psykologi kertoili laveasti kaikenlaista, mutta ei millään meinannut tuota numeroa sanoa. Lopulta onneksi suostui sanomaan. . Aivan ALYTÖNTÄ on olla sanomatta numeroa, jos sellainen on saatu selville testeissä.
[/quote]
Tätä voisi verrata vaikka siihen, että ennen mitattiin kallon muotoja ja kertoiltiin ihmisille niiden perusteella että leikkaako lanttu vai ei. Sitten tiede kehittyi, ja moinen aikanaan lopetettiin. Samalla tavalla niissä testeissä saattaa edelleen olla se optio, että jonkun tällaisen luvun voisi laskea, mutta kun se ei kerro yhtään mitään, ei sitä kannata tehdä. On todettu, että sellaisen ei-todellisen numeron laskemisesta ja kertomisesta on asiakkaalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Vammaistyön puolella sitten voi olla eri tavalla, ja ehkä jossain vakavista mielenterv. häiriöistä kärsivien kuntoutuksessa. Psykologin tehtävä on auttaa asiakasta, ei laskea mihinkään perustumattomia numeroita hänen mielikseen.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:30"]
Jaa. Mulle tehtiin älykkyystestit YTHS:ssä (tiettyjen ongelmien takia) ja kyllä mä sain numeron tietää ihan kysymättä ja paperissakin se luki. . Lapsellani on.myös mitattu älykkyys vitallisin menetelmin. Tuo psykologi kertoili laveasti kaikenlaista, mutta ei millään meinannut tuota numeroa sanoa. Lopulta onneksi suostui sanomaan. . Aivan ALYTÖNTÄ on olla sanomatta numeroa, jos sellainen on saatu selville testeissä.
[/quote]
Numero sinne numero tänne! Mitä se merkitsee?
Ei sitä lasketa lukuna paitsi jossain mensan testissä. Tehdään vain yleisluonteinen arvio. Sorry.
No, onhan se numero kiinnostavaa tietää, kun kerran keskiarvo on 100 ja voi verrata omaansa siihen.
Tässä tapauksessa oli kyseessä todennäköisesti kuviteltua valtaansa väärin käyttänyt psykologi. Tee valitus Valviraan. t.Ylilääkäri
18 olet väärässä. Kyll se siinä kunnollisessa psykologin testissäkin ilmi tulee.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:40"]
Tässä tapauksessa oli kyseessä todennäköisesti kuviteltua valtaansa väärin käyttänyt psykologi. Tee valitus Valviraan. t.Ylilääkäri
[/quote]
Nyt on sitten siinä määrin höpöjuttu, että voit unohtaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:41"]
18 olet väärässä. Kyll se siinä kunnollisessa psykologin testissäkin ilmi tulee.
[/quote]
Ei tule, jos ei laske.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:40"]
No, onhan se numero kiinnostavaa tietää, kun kerran keskiarvo on 100 ja voi verrata omaansa siihen.
[/quote]
Mutta miten se vaikuttaa sun elämään?
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 20:37"]
Hei. Olen toiminut psykologina kuusi vuotta, enkä ole koskaan laskenut kenenkään älykkyysosamäärää. Syy tähän on se, että älykkyysosamäärä on käsitteenä epäreliaabeli ja epävalidi. Se ei siis ole lainkaan luotettava mittari yhtään mistään, eikä sen laskemisesta ole hyötyä kenellekään, koska se voi olla ihan mitä sattuu. Useimmat psykologit eivät älykkyysosamääriä viitsi laskea, koska ne ovat puppua. Älykkyysosamäärää ei tulisi laskea oikeastaan koskaan, paitsi ehkä vammaisten ja vammautuneiden kanssa, koska jonkun etuuden saaminen voi olla niistä pisteistä kiinni, mikä nyt on sinänsä ihan uunoa. Kaikista "palikkatesteistä ei myöskään voi laskea tällaisia älykkyysosamääriä.
Älykkyysosamäärä on käsitteenä oleellinen lähinnä Mensalaisille ja kaiken maailman nettitesteissä. Oikeasti sellaista ei oikein ole olemassakaan.
[/quote]
Aikamoista hölynpölyä luettelit. ÄO-testit mittaa matemaattis-loogista päättelykykyä ja mm. avaruudellista hahmottamista. Näitä käytetään ns. yleisälykkyyden mittaamiseen. Vaikka tuo tulos onkin vain suuntaa-antava, eikä kerro mitään monista älykkyyden osa-alueista, kuten esim. kielellinen, kehollinen tai sosiaalinen älykkyys, niin ei ne testit nyt "ihan mitä sattuu" ole.
Tietyt sanavalintasi ja ilmauksesi muutenkin viittaa, että sinulla ei tästä asiasta ole kovin paljon tietoa taikka ymmärrystä, mikä on ihan ymmärrettävää, sillä ei pelkkä psykologin koulutus takaa, että ymmärtäisi kaikkea psykologian piiriin kuuluvaa. Toisin sanoen vaikutat "epäreliaabelilta" ja "ihan uunolta".
Kyllä tosiaankin vaikuttaa mun elänääni tietää äo. Tiedän paikkani ihmisten älyllisessä paremmuudessa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 21:53"]
Kyllä tosiaankin vaikuttaa mun elänääni tietää äo. Tiedän paikkani ihmisten älyllisessä paremmuudessa.
[/quote]
Se on 78.
Olet tyhmyri, ei halua masentaa. Älä välitä, esimerkiksi humanistina pärjää hyvin ilman älyäkin.