Ostin sähköavusteisen polkupyörän. Haluatko kysyä?
Ostin pari viikkoa sitten valmiina toimitettavan sähköavusteisen polkupyörän, eli niin kuin sitä kansainvälisellä nimellä kutsutaan, pedelecin. Etupyörässä on jopa niinkin poikkeuksellisen heikko kuin vain 24 V/ 200 W:n sähkömoottori - normaali keskivertomoottorihan on 24 V/ 250 W, joka on Suomen lain mukaan voimakkain moottori, joka on pedelecissä sallittu. Hyvin rullaa silti. Toki netin kautta on saatavilla myös sellaisia itseasennettavia polkupyörän sähköistyssarjoja, joilla pääsee 80 km/h ja enemmänkin, mutta ne ovat tieliikenteessä laittomia.
Kommentit (56)
Totta. Vanhat, lihavat ja huonokuntoiset ihmiset ajavat sähköavusteisilla pyörillä. Miksi et aja samantien mopolla, moottoripyörällä tai autolla? Naurettavaa pelleilyä. Kaikki tuntemani sähköavusteiset pyöräilijät ovat juurikin yli 7-kymppisiä kääpiä, joilla on turhan suuret luulot kunnostaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 06:36"]Totta. Vanhat, lihavat ja huonokuntoiset ihmiset ajavat sähköavusteisilla pyörillä. Miksi et aja samantien mopolla, moottoripyörällä tai autolla? Naurettavaa pelleilyä. Kaikki tuntemani sähköavusteiset pyöräilijät ovat juurikin yli 7-kymppisiä kääpiä, joilla on turhan suuret luulot kunnostaan.
No höpönlöpö, tuntemani nuori miespuolinen liikunnanope ajaa sähköpyörällä työmatkat ja suhaa sillä myös koko päivän liikuntapaikoille. Mahtava esimerkki nuorille (muut liikanopet autoilevat) kaikkien muiden hyvin puolien lisäksi.
[/quote]
Saako tuossa minkä verran liikuntaa itse? Raitista ilmaa ainakin, ja päästöt tosiaan olemattomat henkilöautoon verrattuna. Saisi ilmiö minun puolestani rantautua Suomeenkin.
Itse olen vielä nuori ja hyväkuntoinen ja poljen työmatkat normaalisti, mutta jos vanhemmiten kunto rapistuu, voisi sähköpyörä olla varteenotettava helpotus.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:45"]
Olis varmaan kätevä mullekin. Harmi kun ei oikeen taida olla varaa... no ainakin kunto kasvaa kun poljen normaalilla.
[/quote]
Citymarketissa ja Netti-Anttilassa oli ainakin vielä keväällä myynnissä naisten sähköpyörää hintaan 400 €. Tosin siinä on vanhanaikainen, painava ja parissa vuodessa huonoksi menevä lyijyakku, jolla ei edes pääse ajamaan kuin 25 kilometriä ennen kuin se pitää ladata uudestaan. Moderneilla LiFePo-akuilla taas voi ajaa 50 - 70 km. ennen kuin pitää ladata, ja ne ovat kevyitä ja kestäviä. Tosin ne maksavat paljon enemmän kuin lyijyakut joten niillä varustetuille sähköpyörillekin tulee enemmän kokonaishintaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 06:36"]
Totta. Vanhat, lihavat ja huonokuntoiset ihmiset ajavat sähköavusteisilla pyörillä. Miksi et aja samantien mopolla, moottoripyörällä tai autolla? Naurettavaa pelleilyä. Kaikki tuntemani sähköavusteiset pyöräilijät ovat juurikin yli 7-kymppisiä kääpiä, joilla on turhan suuret luulot kunnostaan.
[/quote]Olipa älytön kommentti. :D Mitä ihmeen haittaa siitä on, jos joku 7-kymppinen kääpä (kauniisti sanottu ihmisestä muuten) ajaa söhköavusteisella pyörällä, joka ei tarvitse polttoainetta, vakuutuksia ja ajajalta vaadita ajokorttia? Ja mitä sekään haittaisi, jos jollain olisi turhan suuret luulot kunnostaan?
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:24"]
Miksi?
[/quote]
Siksi, että olen vanha ja lihava, enkä enää jaksa pyöräillä työmatkoja tavallisella fillarilla. Polvet ovat vaihtokunnossa. Ap.
[/quote] lihava jos oot niin tekee hyvää ajaa tavallisella polkupyörällä, kilot karisee huomaamatta
Juuri Saksassa katseltiin sähköavusteisia pyöriä ja näytti, että nyt on murros tapahtunut, niitä on useammalta valmisitajalta. Akut ovat pienentyneet ja ovat tehokkaampia kuin aikaisemmin ja runkomalleja on useita. Maastopyöränä sähköavusteinen on minustakin hivenen hassu, mutta mikäpä siinä, jos joku haluaa sellaisella ajella. Keskihinta on selvästi siinä 2500 euron tietämillä, siis asialllisissa pyörissä, halvempia löytyy, mutta ovat markettipyöriä, eivät pyöräliikkeiden valikoimissa. Ja tietysti hipoilijoille löytyy paljon kalliimpiakin.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:12"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 21:24"]
Miksi?
[/quote]
Siksi, että olen vanha ja lihava, enkä enää jaksa pyöräillä työmatkoja tavallisella fillarilla. Polvet ovat vaihtokunnossa. Ap.
[/quote] lihava jos oot niin tekee hyvää ajaa tavallisella polkupyörällä, kilot karisee huomaamatta
[/quote]
Kokeilepa lähteä itse pyöräilemään, kun polvet ovat jo vuosia olleet romuna. Ei ole herkkua. Ja jep, minä jos kuka tiedän tasan tarkkaan, että ne polvet ovat romuna siksi, että ne joutuvat kannattelemaan isoa ylimääräistä kasaa läskiä. So... Tilanne nyt kuitenkin vain on se, että tavallnen fillari ei enää käy. Ap.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 07:21"]
Saako tuossa minkä verran liikuntaa itse? Raitista ilmaa ainakin, ja päästöt tosiaan olemattomat henkilöautoon verrattuna. Saisi ilmiö minun puolestani rantautua Suomeenkin.
Itse olen vielä nuori ja hyväkuntoinen ja poljen työmatkat normaalisti, mutta jos vanhemmiten kunto rapistuu, voisi sähköpyörä olla varteenotettava helpotus.
[/quote]
Sähköavusteisella ajaminen on kevyempää kuin kävely, eli ei todellakaan mitään kestävyysurheilua. Lisätietoa löytyy:
http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/art-1288388594718.html
https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=s%C3%A4hk%C3%B6avusteinen+polupy%C3%B6r%C3%A4
Mulla on myös, Helkaman pyörä! Joskus 10 vuotta sitten hankittu. Ihme aggressioita herättää ihmisissä, ainakin kommenteista päätellen. Veikkaan, että suurin osa arvostelijoista hinaa perseensä töihin ja kauppaan autolla ;)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:24"]
Mulla on myös, Helkaman pyörä! Joskus 10 vuotta sitten hankittu. Ihme aggressioita herättää ihmisissä, ainakin kommenteista päätellen. Veikkaan, että suurin osa arvostelijoista hinaa perseensä töihin ja kauppaan autolla ;)
[/quote]
Aika paljon on näitä ihmisiä, joiden mielestä polkupyörällä pitää polkea hiki hatussa että tietäisi ajaneensa polkupyörällä - koska hiki hatussa se isoisän isäkin raivasi suosta viljavainion. Joidenkin mielestä taas se nyt vaan on pyhäinhäväistys liittää sähkömoottori polkupyörään. Sitten ovat tietysti myös fillarihifistelijät vielä erikseen, ne joiden mielestä polkupyöräilyssä kaiken pitää olla kallista, äärilaadukasta ja vimpan päälle trendikästä. Ap.
Kuinka pitkän matkan yhdellä latauksella ajaa? itse pyöräilen työmatkani 17 km yhteen suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:30"]
[/quote]
Aika paljon on näitä ihmisiä, joiden mielestä polkupyörällä pitää polkea hiki hatussa että tietäisi ajaneensa polkupyörällä - koska hiki hatussa se isoisän isäkin raivasi suosta viljavainion. Joidenkin mielestä taas se nyt vaan on pyhäinhäväistys liittää sähkömoottori polkupyörään. Sitten ovat tietysti myös fillarihifistelijät vielä erikseen, ne joiden mielestä polkupyöräilyssä kaiken pitää olla kallista, äärilaadukasta ja vimpan päälle trendikästä. Ap.
[/quote]
Näin. Itse olen 35-vuotias, perusterve nainen ja ajelen tuolla sähköpyörälläni ihan vain siksi kun se on kivaa, en edes uskottele nostavani kuntoa sen avulla. Ei ole edes tullu mieleenikään, että sähköpyörällä ajamiseen tulisi olla joku syy, kuten terveysvaivat tms.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:32"]
Kuinka pitkän matkan yhdellä latauksella ajaa? itse pyöräilen työmatkani 17 km yhteen suuntaan.
[/quote]
Itse olen ajanut tällä Yosemitella noin 30 km. yhdellä latauksella. Tangossa oleva mittari näyttää, koska on aika ladata akku. Matka on noin-matka, ja perustuu paikallisten etäisyyksien tuntemiseen. Tarkoituksena on ostaa myöhemmin erillinen matkamittari pyörään. Ap.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:30"]
[/quote]
[/quote]
Näin. Itse olen 35-vuotias, perusterve nainen ja ajelen tuolla sähköpyörälläni ihan vain siksi kun se on kivaa, en edes uskottele nostavani kuntoa sen avulla. Ei ole edes tullu mieleenikään, että sähköpyörällä ajamiseen tulisi olla joku syy, kuten terveysvaivat tms.
[/quote]
Siihen aikaan, kun sähköfillarit tulivat Suomessa myyntiin, alle 10 v. sitten, niitä mainostettiin aluksi vanhusten ja huonojalkaisten apuvälineinä. Se maine on jäänyt päälle, kiitos surkean markkinoinnin, ja se on karkoittanut ostajia. Samoin törkeän kovat hinnat. Muualla Euroopassa ei ole rajattu sähköfillareita vain tietyille ihmisryhmille, ja siksipä ne käyvätkin siellä loistavasti kaupaksi. Ap.
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta sähköhän nimenomaan vain avustaa polkimien liikettä, eli pyörä ei kulje mihinkään jos ei niitä polkimia polje. Liikuntaa se on kevytkin liikunta.
Sähköpyörällä ajo vastaa kävelyn rasitusta, koska avustasta ei tule ilman polkemista. Sitä ei näin ollen voi rinnastaa autolla tai mopolla ajoon.
Vanhat, lihavat, ennakkoluuloiset ja huonokuntoiset ihmiset ajavat autoilla! :)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 11:51"]
Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta sähköhän nimenomaan vain avustaa polkimien liikettä, eli pyörä ei kulje mihinkään jos ei niitä polkimia polje. Liikuntaa se on kevytkin liikunta.
[/quote]
No korjataan. On olemassa kaksi eri versiota: sähköavusteinen polkupyörä, ja sähköpolkupyörä. Sähköavusteinen on se, mikä on Suomessa sallittu maantiekäytössä (teho max. 250 W, nopeus max. 25 km/h). Sähköpyörä taas voi olla vaikka kuinka tehokas ja nopea, mutta se on off-roadia varten. Suomessa on kuitenkin vakiintumassa yleisnimitykseksi "sähköpyörä" kaikille sähkömoottoripolkupyörille, vaikka ainoa oikea nimitys olisi "sähköavusteinen polkupyörä", kun puhutaan laillisista vehkeistä. Kansa kuitenkin haluaa lyhentää pitkiä termejä, niin minäkin.
10 maailman nopeinta sähköpyörää:
https://www.electricbike.com/10-fastest-electric-bikes/
Ap.
[quote author="melba" time="24.07.2015 klo 23:57"]
Mä ostin kans ja olen tykännyt. Itse ostin Helkaman ja maksoin 50% enemmän kuin ap, mutta tuskin se kovin paljon parempi on. Sellaisella kolminkertaisella hinnalla olis saanut varmaan sellaisen, johon sais jo paremmin varaosia, mutta kun en tiennyt, että millainen tuo on, niin en uskaltanut niin paljon sijoittaa.
Sähköfillarit on tosi käteviä ainakin meille sairaille (joo, kuvitella meitä perussairaita alle 60-vuotiaitakin on) ja sit joissain kaupungeissa on ihan älyttömän käteviä. Jossain Lahdessa esim. ovat tosi paljon suositumpia kuin muualla Suomessa. Jossain Oulussa varmaan variksetkin nauraisivat sähköfillarille, kun siellä on taas niin tasaista.
[/quote]
Lahdessa on aina ylämäki vastassa, menet minne vaan. Alamäkeä ei ole missään.