Johan taas etsitään henkilökohtaista avustajaa :D
"Oletko luonnossa viihtyvä , aktiivisesti kunnostasi huolta pitävä, aikaansaava ja energinen?
Pidät siivoamisesta ja siivoat huolellisesti ja systemaattisesti nurkkia unohtamatta, viihdyt niin sisä- kuin ulkotöissä etkä kaihda retkeilyä luonnossa . Avustettavalla on terveytensä puolesta runsaasti rajoitteita , joten avustajalta edellytetään hyvää muistia ja omaksumiskykyä, huolellisuutta sekä kykyä tarkoin ja jahkailematta noudattaa annettuja ohjeita .
Osaat valmistaa ruokia ilman valmiseineksiä ja tarvittaessa kykenet loihtimaan herkkuja vaativaankin erikoisruokavalioon noudattaen tarkoin annettuja ohjeita ja työtapoja . Olet valmis ripeästi tarttumaan monenkirjaviin tehtäviisi, jotka vaihtelevat avustettavan yleistilan mukaan sisältäen kodinhoidon ja ruoanlaiton lisäksi henkilökohtaista avustamista niin hygieniaan, apuvälineiden käyttöön, omahoitoon kuin asiointiinkin liittyvissä tehtävissä. Apua tarvitaan myös kuntoutuksessa ja ensiaputilanteissa . Et jähmety haasteiden edessä ja osaat omatoimisesti koordinoida tehtäväsi rationaalisesti.
Avustettavan tilan vaatiessa lepoa osaat työskennellä omatoimisesti , hiljaisesti ja häiritsemättä . Siivoat omat jälkesi ja takaat , että lähtiessäsi välineet on palautettu ehjinä ja asianmukaisesti puhdistettuina omille paikoilleen ja koti on kynnysmattoa myöten lähtiessäsi puhtaampi kuin tullessasi.
Työ edellyttää tunnollista ja järjestelmällistä otetta , ripeiden työrutiinien omaksumista sekä kykyä tarkoin noudattaa annettuja ohjeita. Sairaanhoidollinen tai ravitsemusalan koulutus katsotaan eduksi, kuten myös positiivinen asenne , tehokkuus ja huolellisuus . Uintitaitoa ja hyvää peruskuntoa myös tarvitaan (nostaminen , kantaminen). Myös ajokortti on toivottava sekä turvalliset ajotaidot
Avustettavan vaikea-asteisen allergian vuoksi ei avustettavalla voi olla kotieläimiä (koira, kissa, jyrsijät) ja ruokailujen tulee tapahtua työpaikan ulkopuolella ."
https://www.citywork.fi/index.php?c=jobinfo&jid=4382
Kuinkakohan epätoivoinen pitää olla, että uskaltaisi edes hakea tuota paikkaa? Pointsit tuolle firmalle sentään siitä, että uskalsivat jo työpaikkahakemuksen kirjoittaa siihen sävyyn, että avustajakandidaateille selvinnee työn henkinen keveys...
Kommentit (217)
Jaa. Enpä usko, että.kenenkään mies ilomielin pesisi aina perheen tiskit, jos toinen vammautuu. Jos vaikka alkaisikin pestä, niin sitten sille avustajalle menisi kokonaanjoku muu sellainen työ, joka aiemmin on tehty puoliksi. Ajatushan tuossa on, että vammaisen puolisolle ei tulisi enempää hommia kuin oli ennen vammautumista.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:32"]
Jaa. Enpä usko, että.kenenkään mies ilomielin pesisi aina perheen tiskit, jos toinen vammautuu. Jos vaikka alkaisikin pestä, niin sitten sille avustajalle menisi kokonaanjoku muu sellainen työ, joka aiemmin on tehty puoliksi. Ajatushan tuossa on, että vammaisen puolisolle ei tulisi enempää hommia kuin oli ennen vammautumista.
[/quote]
Niin. Ja kun monissa perheissähän äiti hoitaa ihan kaiken lattioiden luuttuamisesta koko perheen tiskeihin ja ruuanvalmistuksesta lastenhoitoon, on ihan ok, että jatkossa avustaja tekee sen kaiken ja mies raapii pallejaan sohvalla.
Mua vähän harmittaa, kun haukutte vammaista ihmistä. Teitä heikompaa.
Just tällaisiin hommiin tarvittais sellainen muutos työttömyysturvaan, että kaikki karenssit poistettaisiin. Nyt ei nimittäin uskalla mennä edes yrittämään noin vaikealta kuulostavaa työtä, sillä jos se osoittautuu liian rasittavaksi, pois et pääse ilman karenssia.
Kiitos linkistä koskien Heljän dokkaria.
Mielestäni on törkeää, että yhteiskunta kustantaa hänelle palvelut avustajineen jne. mutta hän antaa takaisin harmaata taloutta seksityön merkeissä. Asuu liian kalliissa asunnossa ja pitää lemmikkiä, siinä ne syyt seksityöhön. Ja siinä myös kaksi karsimiskohdetta, joista hankkiutumalla eroon talous paranisi nopeasti.
Heljä myös ratsastaa epävakaudellaan liikaa. Ei kukaan muukaan epävakaista saa anteeksi käytöstään, ei heille anneta avustuspalveluita vaan se muutos lähtee heistä itsestään: hakeudutaan terapiaan (DKT on loistava, suosittelen), syödään lääkkeet, pohditaan asioita ITSE. Ei ole reilua avustajallekaan, että joutuu tuollaiseen asemaan...varsinkin, kun yhteiskunta kustantaa tämän kaiken.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 23:18"]
Mua vähän harmittaa, kun haukutte vammaista ihmistä. Teitä heikompaa.
[/quote]Ai jos on fyysisesti heikompi saa pompotella ja vaatia mahdottomia muilta ja vieläpä v.......a päälle?
Onko sen toteaminen/kritisointi heikon vammaisen ihmisen haukkumista?
Jos vammainen/vanhus on k-pää hän on sitä ihan yhtälailla kuin fyysisesti terve ihminen joka on k-pää. Sairaus, ikä, vamma ei tee ketään pyhimykseksi eikä oikeuta huonoon käytökseen. Mentaaliongelmat ovat asia erikseen.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 18:06"]
Noudatetaanko noissa henkilökohtaisen avustajan töissä minkään alan tessiä?
[/quote]
JHL:n tessiä noudatetaan.
Itse olen avustaja ja en kyllä tällä seisomalla tuota paikkaa uskaltaisi hakea, ei kyvyt riitä vaikka 10 vuotta olen työtä tehnyt :) Kyllä tuohonkin joku joutuu öööh...anteeksi pääsee, mutta siinä viivytään hetki kun tuntuu avustettava tod.näk. sukuineen olevan sanalla sanoen OUTOJA.
Oma työpaikkani on tuolle vastakohta ja saan syödä ihan työpaikallani :) Tällä alalla työpaikkojen kirjo on valtava.
[/quote]
Mikä on JHL:n tes, saisko linkkiä?
En ole moiseen törmännyt vaikka olen vuosia työskennellyt JHL:n työttömyyskassassa.
Mitäs väliä sillä on, mitä sitä koko työaikansa tekee. Aikansa siinä on myynyt.
:D varmasti miellyttävä avustettava.
Olin henkeni pitimiksi henkilökohtaisen avustajana kesätuuraajana. Oli aivan hirveetä, koska vaikka hoidettavani oli tosi kiva ja työ välillä todella kevyttä, hänen aviomiehensä oli jokseenkin rasittava, mutta melkein aina myös paikalla. Perheen mielestä olin ihana, soittelivat monta kertaa perään, ettö tulenko tuuraamaan heidän vakkaria. En mennyt koskaan, vaika olin työtön, koska tuolloin työtön menetti jokaisesta ansaitsemastaan eurosta vielä 0,50 senttiä tuista, joten yli tunnin suuntaansa kestävien matkojen lisäksi kahden tunnin keikasta olisi siis jääny käteen tunnin palkka.
Hetkonen :D Taitaa olla mun työpaikka
Vierailija kirjoitti:
Olen monasti sanonut, että olisi paras kaikille osapuolille jos vammaisia ei lainkaan olisi.
Ahdistava ilmapiiri nykyään maailmassa, ja sitä tämäkin keskustelu henkii.
Ongelmat ovat moninaisia ja todellisia, ja positiivisuutta ei mitenkään tunnu löytyvän ratkomaan asioita.
Menee motivaatio toimia HYVÄNÄ työnantajana!
Hyvä työnantaja on sellainen, joka maksaa tehtävien vaativuutta vastaavaa palkkaa. Jos työnantaja vaati erillistä motivoimista palkanmaksuun, hän ei ole hyvä työnantaja.
Tjaah. Toimin pari vuotta henkilökohtaisena avustajana hyvinkin "helpolle" vanhalle herralle. Sillä palkalla en lähtisi tuollaista tekemään ikinä.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2015 klo 00:17"]
Siis minusta henkilökohtainen avustaja tekee aivan mitä vain tavanomaisia kotihommia. Jos on perheen tiskit tiskattavana, niin sitten tiskaa ne. Miksi se haittaisi, että joutuu pesemään koko perheen tiskit? Se avustettavahan ne pesisi itse, jos pystyisi ja avustaja tekee sitten sen puolesta. . On väärin luulla, että avustaja kulkee vain seuraneitinä konserteissa ja rullailee papiljotteja.
[/quote]
Vaikka minä ja poikaystäväni ollaan vastattu tiskeistä kutakuinkin 50/50, mikäli yhtäkkiä vammautuisin niin että tarvitsisin avustajaa, poikaystäväni hoitaisi perheen tiskit jatkossa ilomielin. Ei avustaja.