Oletteko suomea äidinkielenänne käyttäviä? ov
Ihmettelen miten kirjoitustaitonne on niin kehnoa laadultaan. En itsekään ole täydellinen, mutta miten monta ketjua täällä on lähiaikoina ollut " kirjoittakaa vetoomus/adressi" . Minun ymmärtämykseni mukaan moisessa pyydetään valmistelemaan vetoomus, vaikka allekirjoituksia sillä kaiketi haetaan. " Omata" on eräs esimerkki kielenraiskauksesta, jota tällä palstalla esiintyy yhtenään.
Ymmärrettävää, jos ette ole natiiveja. Muutoin olen kauhuissani kielemme nykytilasta.
Kommentit (8)
suomen kielen käyttö kokonaan ja englanti saa kaikkialla ylivallan. Huomasin teknillisessä yliopistossa opiskellessani, että muut eivät juuri suomea osanneet. Englannin taito oli heillä hyvä. (Myös ruotsi surkeaa.)
Ja ollaanhan täällä kirjoittajaa ymmärretty.
Joten no worry
Virheet pistää heti silmään heti kun näkee sen julkaistuna.
Edes akateeminen koulutus ei takaa sitä, että ihminen osaisi ilmaista itseään sujuvasti ja virheettömästi. Olen opettajana ammatillisessa oppilaitoksessa, ja opettajistakin monet kirjoittavat varsin huonoa suomea.
Tällä palstalla en kyllä minäkään järin panosta ulosantiini.
täysiä pisteitä aineista yms. Nyttemmin en osaa edes yhdyssanoja. Aina saa miettiä, että mitenkäs se tai tämä kirjoitetaan. Lukihäiriöstä ei voi olla kyse, koska olen siis aiemmin aina ollut hyvä kirjoittamaan. Nykyaikana kun kirjoitetaan sähköposteja yms, niin kielitaito on näemmä rapistunut. Mistä tämä voi johtua? Aiemmin en joutunut miettimään mitään kirjoitussääntöjä, ne tuli ihan selkäytimestä. Nykyään joutuu jatkuvasti miettimään, että mites joku juttu nyt menisikään. Outoa.
Aidinkieleni, mutta kaytan englantia jokapaivaisessa elamassa. Yritan pitaa suomentaitoani ajan tasalla lukemalla naita palstoja. En ymmarra miksi nykysuomessa kaikki sanat pitaa vaantaa, esim. makuuhuone=makkari jne. Vika-sana minua mietitytti pitkaan, en kasittanyt miksi joku lahtisi viallisella junalla kotiin! Lapseni opiskelee suomea, kirjakielta, ei varmasti tule parjaamaan silla jokapaivaisessa elamassa.
Käyttävät ihan eri sanastoakin.