Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lauseen ja virkkeen ero?

Vierailija
23.07.2015 |

Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. Osaako joku selittää?

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lause on käsittääkseni lyhyt ja virke pitkä, useammasta osasta koostuva. Esim. "Ulkoilutan koiraa." (=lause)

"Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan eikä saanut ketään muuta avuksi." (=virke)

En tsekannut tätä mistään, mutta varmaan tänne pian osuu joku tietäväinen.

Vierailija
2/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virikkeeseen voi kuulua useita lauseita.

Olen tänään väsynyt, koska valvoin eilen myöhään ja lueskelin kirjaa. Kolme lausetta, yksi virike.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ennen pilkkua oleva virkkeen osa on lause, mutta kaikki tämä tähän kirjoittamani on virke.

Vierailija
4/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:36"]Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. Osaako joku selittää?
[/quote]
En kehdannut itse kysyä mutta mietin samaa... -33v

Vierailija
5/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Koetin googlettaa mutta jotenkin ymmärrän asiat paremmin kun ne selitetään mulle henkilökohtaisesti

Vierailija
6/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:39"]Lause on käsittääkseni lyhyt ja virke pitkä, useammasta osasta koostuva. Esim. "Ulkoilutan koiraa." (=lause)

"Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan eikä saanut ketään muuta avuksi." (=virke)

En tsekannut tätä mistään, mutta varmaan tänne pian osuu joku tietäväinen.
[/quote]

Eijei. "Ulkoilutan koiraa." on myös virke. Lauseita ovat taas nuo pilkun molemmin puolin olevat osat (jotka toimisivat myös itsekseen virkkeinä).

Vierailija
7/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti: virke alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy isoon välimerkkiin eli pisteeseen, huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin. T. äikän ope

Vierailija
8/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:39"]Lause on käsittääkseni lyhyt ja virke pitkä, useammasta osasta koostuva. Esim. "Ulkoilutan koiraa." (=lause) "Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan eikä saanut ketään muuta avuksi." (=virke) En tsekannut tätä mistään, mutta varmaan tänne pian osuu joku tietäväinen. [/quote] Eijei. "Ulkoilutan koiraa." on myös virke. Lauseita ovat taas nuo pilkun molemmin puolin olevat osat (jotka toimisivat myös itsekseen virkkeinä).

[/quote]

What? Ei auennut ollenkaan.

Vierailija
9/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:46"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:45"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:39"]Lause on käsittääkseni lyhyt ja virke pitkä, useammasta osasta koostuva. Esim. "Ulkoilutan koiraa." (=lause) "Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan eikä saanut ketään muuta avuksi." (=virke) En tsekannut tätä mistään, mutta varmaan tänne pian osuu joku tietäväinen. [/quote] Eijei. "Ulkoilutan koiraa." on myös virke. Lauseita ovat taas nuo pilkun molemmin puolin olevat osat (jotka toimisivat myös itsekseen virkkeinä).

[/quote]

[/quote]

Ulkoilutan koiraa. <-- Tuo on lause ja virke. 

Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan. <-- yksi virke, jossa kaksi lausetta: "Ulkoilutan koiraa, " ja "koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan. "

Vierailija
10/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:45"]

[/quote]

[/quote]

En ihmettele :D Lause on siis sellainen joka sisältää persoonamuotoisen verbin eli predikaatin (esim. 'ulkoilutan'. Virke sitten voi koostua yhdestä tai useammasta lauseesta, jotka useimmiten erotetaan pilkulla mutta poikkeuksiakin on. Ja virke alkaa isolla alkukirjaimella ja päättyy pisteeseen (tai huutomerkkiin tai kysymysmerkkiin).

Vierailija
11/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:45"]

[/quote]

[/quote]

"Ulkoilutan koiraa" on sekä lause että virke. Virke voi olla yhden lauseen mittainen tai koostua useasta lauseesta, niin kuin tuo "Ulkoilutan koiraa, koska koiran omistaja on joutunut sairaalaan eikä saanut ketään muuta avuksi", jossa on kolme lausetta.

Lauseessa on yksi persoonamuotoinen verbi (eli minä, sinä, hän, me, te tai he tekee jotain). Yllä persoonamuotoisia verbejä ovat "ulkoilutan", "on joutunut" ja "ei saanut".

Vierailija
12/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lauseet ovat virkkeitä, mutta kaikki virkkeet eivät ole lauseita. Jokainen virke on siis yhden tai useamman lauseen kokonaisuus.

Ulkoilutan koiraani. = lause JA virke

Ulkoilutan koiraani ja katson kelloani. = kaksi päälausetta = virke

Vierailija
13/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on tietää lauseen ja virkkeen ero? En ymmärrä. Missään muussa kielessä ei varmaan edes tällaisia ongelmia ole. Olen elänyt jo yli 40 vuotta ilman tätäkin taitoa.

Vierailija
14/30 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. = virke

Olen 39 ja ihan hyvin menestynyt, = lause

mutten koskaan tajunnut niiden eroa. = lause

Vierailija
15/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään ei puhuta virkkeistä ollenkaan, ainakaan 7. luokalle menossa olevan lapseni kirjoissa ei ole vielä mainittu.

Vierailija
16/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:54"]Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. = virke

[/quote]

Eikö "Olen 39" ole lause ja "[olen] ihan hyvin menestynyt" ole toinen lause? Riippuuko siitä, tulkitseeko menestyneen adjektiiviksi vai ymmärtääkö sen noin "olen menestynyt", kuten minä?

Vierailija
17/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti, missä hiiskatissa te ne peruskoulunne käytte? :D Tällaiset jutut kuuluvat yleissivistykseen.

Vierailija
18/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina häiritsi kun enkun tunneilla sanottiin käännä nämä lauseet tai keksi viisi lausetta, joissa... Aina nää tarkotti virkkeitä. Ei saanut hyviä pisteitä lauseilla. Lopulta vain hyväksyin tämän epäjohdonmukaisuuden aineiden välillä.

Vierailija
19/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 03:40"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 23:54"]Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. = virke

[/quote]

Eikö "Olen 39" ole lause ja "[olen] ihan hyvin menestynyt" ole toinen lause? Riippuuko siitä, tulkitseeko menestyneen adjektiiviksi vai ymmärtääkö sen noin "olen menestynyt", kuten minä?

[/quote]

Olen 39 vuotias ja ihan hyvin menestynyt. = yksi lause (sisältää lauseenvastilkeen)
Olen 39 vuotias ja olen hyvin menestynyt. = kaksi lausetta. Virkkeessä on yhtä monta lausetta kuin siinä on predikaattimuotoisia verbejä, tässä tspauksessa olen-olen.

Vierailija
20/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitetaankos nyt lauseella näitä kirjoitettuja kirjaimia, vaiko matematiikan lauseita, vai mennäänkö oikein tietotekniikan puolelle, ohjelmointilauseisiin?

Entäs pää- ja sivulause?

http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/pilkku/

https://fi.wikipedia.org/wiki/Virke

https://fi.wikipedia.org/wiki/Lause

Google antaa vastaukset: https://www.google.fi/search?q=lause&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=Ab2xVeigJ8WbsgGguZHADw

Sieltä voi jokainen utelias hakea virkkeen ja lauseen eroja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän