Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lauseen ja virkkeen ero?

Vierailija
23.07.2015 |

Olen 30 ja ihan hyvin menestynyt, mutten koskaan tajunnut niiden eroa. Osaako joku selittää?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virke alkaa aina isolla kirjaimella ja päättyy pisteeseen tai kysymysmerkkiin tai huutomerkkiin. Lause voi olla päälause tai sivulause, yhdessä virkkeessä voi olla yksi tai useampi lause.

Virkkeitä ovat:

Koira haukkuu. = 1 virke ja 1 lause

Kun heräsin aamulla, aurinko paistoi. = 1 virke, jossa ensi sivulause ja sitten päälause.

Vierailija
22/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lause muodostuu subjektista ja predikaatista, eli lauseesta tunnistaa tekijän ja teonsanan eli verbin. Esimerkiksi: (päälause:) Mamma (subjekti, substantiivi, yksikön nominatiivi)) vaihtoi (predikaatti, verbi, aktiivin imperfekti, yksikön 3. persoona) vauvan (predikatiivi, substantiivi, yksikön genetiivi) vaipan (objekti, substantiivi, yksikön akkusatiivi), (sivulause:) koska (alistuskonjuktio) se (subjekti, persoonapronomini, yksikön 3.) oli (predikaatti, aktiivin imperfekti. yksikön 3. persoona) pissainen (attribuutti, adjektiivi, yksikön nominatiivi). Oi noita kouluaikoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
24.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virke on oikeinkirjoituksen perusteella määrittyvä tekstin jakso, joka alkaa suuraakkosella ja loppuu niin sanotusti isoon välimerkkiin eli pisteeseenhuutomerkkiin tai kysymysmerkkiin.

Lauseopillisesti tarkasteltuna virke yleensä muodostuu vähintään yhdestä päälauseesta, jonka lisäksi siinä voi olla muita päälauseita sekä sivulauseita. Tällaista toisiinsa liittyvien lauseiden kokonaisuutta voidaan kutsua myös yhdyslauseeksi. Virkkeestä puhuttaessa huomio kiinnittyy lauserakenteen sijasta laajempaan tekstirakenteeseen, jonka osana virke toimii. Arkikielessä virkkeen ja lauseen ero kuitenkin usein hämärtyy.

Vierailija
24/30 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen tietoa siihen koska sitä testataan minulta huomenna.

Vierailija
25/30 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta entä sitten lause? Oon mennyt ihan sekasin näistä kaikista esimerkeistä

Vierailija
26/30 |
05.10.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mutta entä sitten lause? Oon mennyt ihan sekasin näistä kaikista esimerkeistä

Kvg imbesilli. Miten ootte päässyt minkään koulun läpi?

Vierailija
27/30 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5 luokalla ja tiedän tuon virkkeen😂😂 olen siis 11v Lol kun joku tyyliin 20 vuotta vanhempi ei osaa näitä juttuja VITUN VAJAAT LEHMÄT

Vierailija
28/30 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä

Vierailija
29/30 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi nyt WITTUUUG

Vierailija
30/30 |
09.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nää ihan turhia tietoja ole. Joskus täälläkin on vahvasti vaikea saada selvää jonkun tekstistä, kun kirjoittaja ei ole tunnistanut lauseita eikä edes virkkeitä. Ei niitä asioita ihan turhaan koulussa opeteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi