Mitkä ovat suurimmat oivallukset, jotka olet saanut elämästä Ukrainan kriisin myötä?
Minä opin että tuttu ja turvallinen elämä voi päättyä silmänräpäyksessä. Ollaan kiitollisia arjestamme.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Venäjään ei voi luottaa.
Ai tätäkö ennen luotit? Voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on helppo aivopestä.
Voiko pestä samalla vedellä kuin jauhenlihan?
Että aivastus kassajonossa ei ehkä olekaan niin kovin paha asia.
En voi jäädä Suomeen ja rakentaa elämääni jatkossa täällä jos Suomi ei liity Natoon. Eksistentiaalinen kysymys.
On onni olla vähävarainen, lapseton, erakoitunut ja työtön sinkku. Silloin ei ole paljoa menetettävää.
Suomalaiset ovat tietämättömiä ja luottavat täysin sokeasti suomalaisiin tiedotusvälineisiin.
Sen, että sota on todellinen mahdollisuus nykypäivänäkin. Että olisin valmis puolustamaan Suomea henkenikin uhalla.
Vierailija kirjoitti:
En voi jäädä Suomeen ja rakentaa elämääni jatkossa täällä jos Suomi ei liity Natoon. Eksistentiaalinen kysymys.
Bye bye. Mistä maasta meinaat saada ilmaisen ylläpidon kuten täältä?
Että haluan Zelen kaltaisen rohkean ja turvallisen miehen.
Vierailija kirjoitti:
Että aivastus kassajonossa ei ehkä olekaan niin kovin paha asia.
Oi, ihan noinko ison asian olet oppinut!
winner kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisia on helppo aivopestä.
Voiko pestä samalla vedellä kuin jauhenlihan?
Suomiaivot pestään jauhenlihan huuhteluvedellä. Ekologista!
Kaikki muu paitsi purjehdus on turhaa..
Että miten suuri merkitys medialla ja sosiaalisella medialla on, ihmisiin yritetään jatkuvasti vaikuttaa niiden kautta. Kielten osaaminen kriiseissä on myös tärkeää.
Että kaikki ne hetket kun oon ikinä miettinyt "nää on niitä hyviä aikoja, tätä mä muistelen joskus" oli todella niitä hyviä aikoja. Oman kodin siivoaminen, hyvä aivastus, söpö harakka pihapuussa tai taskusta löytynyt karkki, kaikki arjen pienet mukavuudet. Ne oli sitä kultaista hyvää elämään turvallisessa maailmassa. En tiedä onko tulevaisuudessa enää sitä perusturvallisuuden tunnetta, jonka päälle noi pienet hetket rakentuu leppoisasti. Toivottavasti osaan nauttia niistä jatkossakin, eikä tarvitse elää pelossa.
Täytyisi osata vaan elää hetkessä.
Että WEFistä ja Klaus Schwabista e ivieläkään puhua. Eikä varsinkaan siitä, että wefiläisiä ovat mm. Zelensky, Macron, Trudeau, Ardern, Putin, Marin, Zuckerberg...
Ei siis merkkaa mitään. Mutta ei saa myöskään puhua.
Kiitollisuutta siitä, että synnyin 70-luvulla, lapsena oli liian pieni käsittämään aikakauden uhkia. Olen saanut elää useamman vuosikymmenen vapaassa maailmassa ilman suuria ongelmia. 90-luvun loppu oli ihanaa aikaa aikuistua eikä huonosti mennyt sen jälkeenkään. On taas yksi syy lisää olla tyytyväinen lapsettomuuteen.
Rutiinit ja oma tavallinen elämä on parasta. Luin ydinaseuhkailusta ja aloin imuroida. Joskus ajattelin, että lähden heti Ruotsiin jos Suomi on vaarassa. Nyt on tullut hyvin vahva tunne, että tämä on minun kotini ja sitä puolustan sillä vähällä kuin voin.
Vierailija kirjoitti:
On onni olla vähävarainen, lapseton, erakoitunut ja työtön sinkku. Silloin ei ole paljoa menetettävää.
Mutta paljon annettavaa juuri sen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Että mulla on jotain isänmaallista puolustustahtoa.
Tämä!
Typeränä pojankloppina perseilin ja hankin naureskellen itselleni vapautuksen asepalveluksesta (totuuden nimissä olisin saanut sen astmani vuoksi muutenkin), mutta nyt on sellainen kutina, että "kohtaloni" on auttaa kotimaatani millä vain tavalla pystyn, jos sota tulisi. Olisin luullut, että ajattelisin sen vain omien lasteni kautta, mutta ei - se puolustustahdon herääminen liittyy johonkin paljon laajempaan, se "vain on".
Ei mitään uutta. Ihan sama kaava toistuu kuin kaikissa kriiseissä. Ensin ollaan niiiiin solidaarisia ja Yhdessä Me Tästä Selvitään ja ällöttävää moraaliposeerausta… ja kohta jo unohtuu ukrainalaiset. Ehkä aletaan vähän epäilläkin että mistähän tässä kaikessa on kyse ja muodostellaan vähän salaliittoteorioita! Ja nyt jo pelätään oman persiin ja omien lasten ja omaisuuden puolesta. Rikkaimmat turvaavat oman selustansa ensimmäisenä jne. Tekisi jopa mieli sanoa, että ei mitään uutta auringon alla.
No en mitään. Oletko sä ap vähän yksinkertainen, tai pullossa elänyt.