Mitkä ovat suurimmat oivallukset, jotka olet saanut elämästä Ukrainan kriisin myötä?
Minä opin että tuttu ja turvallinen elämä voi päättyä silmänräpäyksessä. Ollaan kiitollisia arjestamme.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Että nämä suomalaisen näköiset "wannabe-ruskeat" ulisee Valtaojan, siis vanhan gubben sanamuodoista kun toisaalla ihmisillä hieman isommat ongelmat.
Huom, valkoinen kurdikin tosiaan haluaa tulla identifioiduksi "ruskeana". Kertoo aika hyvin mitkä on suotavia värejä ja mitä väriä kukaan ei haluaisi olla/tunnustaa. Valkoisuus on haitta, ei pääse uhriutumaan.
Huvittavia nämä kommentit, joissa vaan valitetaan täsmälleen samoista asioista, joista on ennenkin valitettu. Selvästikään näiden kirjoittajat eivät ole oivaltaneet mitään saati että olisivat tehneet jonkinlaista itsereflektiota.
Tuo Ukrainan presidentin vastaus ettei tarvitse kyyditystä, vaan aseita oli vertaansa vailla.
Vierailija kirjoitti:
Että koomikostakin voi sukeutua varsin hyvä presidentti.
Vierailija kirjoitti:
ihmiset ovat tekopyhiä. Ukrainassa on sodittu vuodesta 2014 asti ja tuhansia siviilejä on tapettu sinä aikana, mutta nyt vasta yhtäkkiä kaikkia kiinnostaa ukrainalaisten hätä.
Varsinkin Nato on nyt nolattu. Ukraina on esittänyt hätähuutonsa jo vuosia sitten nopeuttaakseen heidän liittymistä Natoon.
Tottakai ne poliitikot sanoo ettei Suomeen kohdistu uhkaa. Kuka nyt paniikkia haluaisi lietsoa? Mielenkiintoinen muotoilu myös tuo että ”Suomeen ei nyt kohdistu akuuttia uhkaa” = uhkaa kohdistuu kuitenkin.
Olen oppinut että elämän perusainekset voivat todella muuttua yhdessä hetkessä. Tosin opin sen jo aikaa sitten, en ole koskaan elänyt pumpulissa.
Tunnen itseni myös melko voimattomaksi näiden itseäni isompien voimien äärellä. Tunnen olevani psykopaattisten johtajien mielenliikkeiden armoilla.
Työni tuntuu tätä kaikkea vasten melko merkityksettömältä. Tosin on kiva päivisin että on muutakin ajateltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin sen, ettei edes oman maan presidenttiin ja hallitukseen kannata luottaa. Asiantuntijat suosittelelvat kiireesti Suomen liittymistä Natoon, mutta Sale ja hallitus ihailee taivaan lintuja ja toteaa, ettei mitään uhkaa ole. Viime torstain jälkeen minussa on tapahtunut se muutos että minusta, isänmaallisesta, tuli kertaheitolla ex-isänmaallinen. Jos nyt tulee Suomeen sota, eikä Suomi ole silloin Natossa, minä en ole siinä sodassa puolustamassa tätä maata, korkeintaan annan hyökkääjälle tietoja ja muonitan niitä. Voi olla, etten ole ainoa näin ajatteleva. Kannattaa siis laittaa se Nato-hakemus sisään pikapostilla.
Maanpetturuus mainitaan edelleen lainsäädännössä, ja siihenhän sitten syyllistyt. Häkin ovi heilahtaa. Ei mieleen ole juolahtanut, että ehkä niitä NATO-neuvotteluita käydään suljettujen ovien takana. Olisi typeryyttä tässä maailmantilanteessa huudella isoon ääneen, että nyt me sinne haetaan.
Vierailija kirjoitti:
Että koomikostakin voi sukeutua varsin hyvä presidentti.
Zelensky on myös juristi koulutukseltaan, ja erittäin monipuolisesti lahjakas. Ilmeisesti myös korruptoitumaton.
Että ei ne yhden ihmisen päähänpistot vielä paina, vaan se hovi ympärillä, joka hyväksyy ne ja hyväksyvät itsekin elää pelossa tittelin, kunnian, perheensä ja henkensäkin vuoksi.
Olen saanut pienen pienoisen aavistuksen, miltä isovanhemmistani on tuntunut. Kun pappa on kertonut, kuinka kylällä soitettiin kelloa sodan alun merkiksi ja tuli rintamalle lähtö. Aina olen heitä kunnioittanut ja ymmärtänyt, ettei sitä aikaa voi kuvitella joku, joka sitä ei ole elänyt, nyt ymmärrän sen vielä paremmin.
Suurin oivallukseni on se, että ketään ei saisi jättää oman onnensa nojaan kärsimään. Siitä ei koskaan tiedä mitä eristäytynyt mieli saa ihmisessä aikaan, kuten itänaapurin johtajalle kävi.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut pienen pienoisen aavistuksen, miltä isovanhemmistani on tuntunut. Kun pappa on kertonut, kuinka kylällä soitettiin kelloa sodan alun merkiksi ja tuli rintamalle lähtö. Aina olen heitä kunnioittanut ja ymmärtänyt, ettei sitä aikaa voi kuvitella joku, joka sitä ei ole elänyt, nyt ymmärrän sen vielä paremmin.
Minulla sama. Tosin periaatteessa olen tiennyt aiemminkin ja se ymmärrys on lisääntynyt elämänkokemuksen myötä, mutta on eri asia tuntea samantapaista pelkoa itse.
Lisäksi olen ymmärtänyt, miten hieno juttu tämä miesten yleinen asepalvelus on. Että suurin osa miehistä koulutetaan sotilaiksi. Samaan aikaan kamala ja hieno. Pitää tietysti aina pyrkiä siihen, ettei sitä tarvitse koskaan käyttää.
Miten hyvä maa Suomi on ollut. Ja miten pienistä asioista me valitetaan.
Miten riippuvaisia me ollaan muista maista.
Miten se varautuminen pahaan tilanteeseen on oikeasti tärkeää.
Miten tärkeää on olla läheisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Luotto demareihin romahti silmäräpäyksessä. 30 vuotta tyynnyttelyä in my ass. Hiljaisuus kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Sannan kommentoimattomuus mykistää viisaatkin. Että mitä päättäjiä me olemmekaan valinneet! Voiko äänet perua?
Vierailija kirjoitti:
Otiin parikuukautta sitten yhden konsertan ja näköjään pystyy seuraamaan nyt tuollaisia haastatteluja ja muita kun lähimuistikin ottaa paremmin, aivot käsittelee tulevaa dataa päässä ja aivoot alkavat mudostaa kokonaiskuvia eri syysteemeistä ja niiden toimivuuksien ja käsitteuden eri tasoja ja merkityksiä.
LSD:tä sinä olet ottanut.
Että sijaiskärsijöiden porsiminen ei ole epäitsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Ukrainan presidentin vastaus ettei tarvitse kyyditystä, vaan aseita oli vertaansa vailla.
"We need guns. More guns." Hakkerit käyvät nettisotaa vapauttaakseen tiedonvälityksen lumemaailmaan upotetut venäläiset tavikset...
Onko tämä taas uusi jatko-osa Matrixille???
Että tämä sota oli - niin kauheaa kuin se onkin - hyvä juttu länsimaille. Se repii naiivit suomut valtioiden silmiltä ja pakottaa jokaisen yksilön puhkaisemaan pumpulisen kuplansa. Se on edellytys selviytymiselle.
Lisäksi olen käsittänyt, että joskus kansojen kohdalle tulee äärimmäisen harvinainen momentum, joka muistetaan vuosikymmeniä, pidempäänkin. Maaginen yhteenkuuluvuuden tunne ja kuolemanvalmius. Suomessa se oli 39/40, Ukrainassa nyt.
Tiesin ennestään että Putin on röyhkeä ja häikäilemätön mutta sen toimet ja puheet ukrainan suhteen ovat saaneet minut tajuamaan että sillä vielä lisäksi iso pyörä heittää ja lujaa. Sehän on ihan todellisuudesta erkaantunut koko gubbe.