lääkis
Kommentit (85)
AR -kurssilla oli dissektiot ja patologiassa obduktiot. =)
T.ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"] Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap [/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua. [/quote] En ole ap, mutta haluaisin silti vastata tähän. Minäkin olen lääkäriopiskelija, ja nuo sinun mainitsemasi "kivat" alat eivät todellakaan aina ole kivoja. Ihotautilääkäri ja gynekologi näkevät muun muassa niin paljon "ällöttäviä" asioita, joten en sinuna siellä huutelisi. Muun muassa psykiatria on todella haastava ala, sillä joudut menemään kotiin jokaisen potilaan asioiden kanssa. Vaatii todella vahvan ihmisen, jotta osaa eritellä potilaiden asiat omistaan. Ja geriatriassa kuolema on todella läsnä koko ajan. Minua itseäni kiinnostaa myös neurologia, mutta olen kyllä kaksi kesää vaihtanut niitä mummojen vaippoja eikä siinä minun mielestäni mitään kamalaa ole.
[/quote]
Niin se gynekologin kohdalla riippuu siitä missä työskentelee niin kuin tuossa 66:ssa sanoinkin. Mielestäni paiseet ja ihottumat eivät ole verrattaen ällöttäviä, riippuu taas tietty keltä kysyy.
Siinä ei ole mitään kummoista tai henkisesti rankkaa, jos vanha monisairas ihminen kuolee henk. koht. Riippuu tietty persoonasta. Voi taas kysyä, mitä lääkäriltä vaaditaan.
En ymmärrä psykiatria puhettasi. Ei kai psykiatrin tarvitse mennä kotiin sen enempää potilaan ongelmien kanssa kuin kenenkään muukaan lääkärin. Varmaan psykiatriassa rankinta on se että potilaan auttaminen on sitä että pumpataan täyteen lääkkeitä ja harvoin potilaasta saadaan mitään hienoja hoitotuloksia, pikemminkin päinvastoin, menevät vaan enemmän ja enemmän sekaisin. Ja sitten ne tappaa itsensä yllättävän usein, kun lääkärin apu ei auttanutkaan. Onhan se rankkaa. En mä sitä sano. Sen takia psykiatrit monesti ovatkin vähän creepyjä, ainakin julkisella. Ei ne ole oikeasti mitään terapeutteja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:28"]AR -kurssilla oli dissektiot ja patologiassa obduktiot. =)
T.ap
[/quote]
Aa joo ku meil menee kurssit ihan eri tavalla':) meillä oli kaks viikkoo joka päivä pakollisia dissektioita. Ja sit meil ei oo ees mitään AR ku meillä dissektiot on oma kurssinsa:)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"] Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap [/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua. [/quote] En ole ap, mutta haluaisin silti vastata tähän. Minäkin olen lääkäriopiskelija, ja nuo sinun mainitsemasi "kivat" alat eivät todellakaan aina ole kivoja. Ihotautilääkäri ja gynekologi näkevät muun muassa niin paljon "ällöttäviä" asioita, joten en sinuna siellä huutelisi. Muun muassa psykiatria on todella haastava ala, sillä joudut menemään kotiin jokaisen potilaan asioiden kanssa. Vaatii todella vahvan ihmisen, jotta osaa eritellä potilaiden asiat omistaan. Ja geriatriassa kuolema on todella läsnä koko ajan. Minua itseäni kiinnostaa myös neurologia, mutta olen kyllä kaksi kesää vaihtanut niitä mummojen vaippoja eikä siinä minun mielestäni mitään kamalaa ole.
[/quote]
Niin se gynekologin kohdalla riippuu siitä missä työskentelee niin kuin tuossa 66:ssa sanoinkin. Mielestäni paiseet ja ihottumat eivät ole verrattaen ällöttäviä, riippuu taas tietty keltä kysyy.
Siinä ei ole mitään kummoista tai henkisesti rankkaa, jos vanha monisairas ihminen kuolee henk. koht. Riippuu tietty persoonasta. Voi taas kysyä, mitä lääkäriltä vaaditaan.
En ymmärrä psykiatria puhettasi. Ei kai psykiatrin tarvitse mennä kotiin sen enempää potilaan ongelmien kanssa kuin kenenkään muukaan lääkärin. Varmaan psykiatriassa rankinta on se että potilaan auttaminen on sitä että pumpataan täyteen lääkkeitä ja harvoin potilaasta saadaan mitään hienoja hoitotuloksia, pikemminkin päinvastoin, menevät vaan enemmän ja enemmän sekaisin. Ja sitten ne tappaa itsensä yllättävän usein, kun lääkärin apu ei auttanutkaan. Onhan se rankkaa. En mä sitä sano. Sen takia psykiatrit monesti ovatkin vähän creepyjä, ainakin julkisella. Ei ne ole oikeasti mitään terapeutteja.
[/quote]
Sinun kanssasi on turhaa alkaa väittelemään asioista. Faktasi ovat hukassa ja perustelusi ovat niin mustavalkoisia. Hyvää päivänjatkoa.
Onko lääkäreillä yksityisellä kuukausi- vai provisiopalkka? Etsin vähn aikaa sitten aikoja erään hyönteisaseman lääkäreille (en muuten siellä kävisi, mutta työnantaja ostaa palvelut sieltä). Pääkaupunkiseudulla oli satoja aikoja vapaana! Joillekin lääkäreille ei näyttänyt olevan yhtään varausta koko päivälle! Saako nämä lääkärit palkkaa, vaikkei kukaan potilas varaisi aikaa heille?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:22"]Nro61, ne on just niit klinikkajuttuja. Mut oli meillä kakkosen syksyllä ruumiimavauskurssi, oikein havainnollistava.
t.ap
[/quote]
Millainen se oli? Pääsittekö moneen avaukseen? Taannoin luin artikkelin siitä, kuinka useat lääkisopiskelijat jäävät avauksista paitsi, kun on niin isot ryhmäkoot ja vähän vainajia.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:25"]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua. [/quote] Reumatolgeista on suomessa huutava pula, samoten varsinki pohjosessa pediatreista ja neurologeista. Esim oysin neuropoli ei vedä kunnolla koska neurologeja ei ole tarpeeksi.Neurologeja on yleisestikin liian vähän. Ja vanhukset nimenomaan tarvii neurologin hoitoa paljon, esim avh potilaat ja muistipotilaat. Sisätautilääkäreitäkin varsinki yleissisätautilääkäreitä tarvitaan paljon ja iäkkäät nimenomaan on sisätautilääkärinki suurin potilasryhmä. Eli kyllä näillä ns siisteillä sisätyöaloilla saa hoitaa lähes yksinomaan vanhuksia. Ei vanhukdia pelkillä yleislääkäreillä ja geriatreilla hoideta.
[/quote]
Sisäsiistien alojeni listassa ei ollut tietääkseni sisätauteja. Ja kyllä se neurologia on sisäsiistiä vaikka ne potilaat onkin vanhoja koska ei siinä tutkita niiden pissakakkaongelmia vaan muistia.
Kaikilla aloilla hoidetaan pääosin vanhuksia paitsi ehkä infektioissa jne. jossa hoidetaan huumeidenkäyttäjiä ja ulkomaalaisia ja tietty pediatriassa ja psykiatriassa. Ja Oulussa nyt on pula kaikista lääkäreistä.
En koe reumatologiapulaa minään oikeana asia, koska kyse on lähinnä siitä, että reumatologit yrittää itse ylläpitää tätä tarvetta ja hankkia itselleen uusia sairauksia ja potilaita (esim. joku fibromyalgia). Reumasairauksien hoito on tosi kehittynyttä verrattuna kaikkiin muihin erikoisaloihin. Joku perus vanhuksen nivelreuma ei ole välttämättä edes sellainen asia että siihen tarvittaisiin jatkuvia käyntejä reumatologilla vaikka näin kovasti väitetään. Tollaset voisi nimenomaan hoitaa tk:ssa, ehkä yksittäinen käynti reumalla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:21"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:14"]
Mua taas just kiinnostais radiologia, vaikka en kyllä lääkäriksi opiskelekaan. Jostain syystä kuvittelen sen mielenkiintoiseksi erikoistumisvaihtoehdoksi..Edellä joku sano gynen työnkuvaa tylsäksi. Miksi niin?
[/quote]
Gynekologia ei periaatteessa ole tylsää, mutta yksityisellä se on tylsää, koska potilailla ei ole mitään sairauksia keskimäärin. Toki joku jolla on endometrioosi aina silloin tällöin ja sekin lähetetään eteenpäin. Käytännössä siis hoidetaan kuukautiskipuja ja otetaan papa-kokeita jotka on 99,9% negatiivisia. On oikeastaan aika kornia, miten laadukasta hoitoa joku kuukautiskipupotilas saa verrattuna kaikkiin muihin "yhtä vakavista" vaivoista kärsiviin potilaisiin.
Julkisella gyne on tietysti paljon sotkuisempaa hommaa, koska sinne ei pääse potilaaksi kuka tahansa vaan on kaikkea enteroseelesta virtsankarkailuun, polykystisiin ovarioihin, syöpiin jne. Ja potilaiden ikähaarukka 50-80v. Kaikkea sellasta mikä on turhan likaista yksityisen hienohelmoille.
[/quote]
Juuri näin.. Ja gynekologeja on paljon tarjolla, yksityiselläkin. Johtunee siitä, että kaikille ei riitä töitä julkisella siinä määrin mitä toivoisi. Kyllä mä näen niin et gynekologia on polikliinista ja operatiivista, ja et kunnianhimoiselle ei ehkä pelkät tarkastukset riitä mut kyllä silläkin elää. Tosiasia on kuitenkin se, että julkisella puolella kaikki vakavat sairaudet hoidetaan. (Hedelmöityshoidoilla voi yksityiselläkin saada mielenkiintoisen uran..)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:34"]Onko lääkäreillä yksityisellä kuukausi- vai provisiopalkka? Etsin vähn aikaa sitten aikoja erään hyönteisaseman lääkäreille (en muuten siellä kävisi, mutta työnantaja ostaa palvelut sieltä). Pääkaupunkiseudulla oli satoja aikoja vapaana! Joillekin lääkäreille ei näyttänyt olevan yhtään varausta koko päivälle! Saako nämä lääkärit palkkaa, vaikkei kukaan potilas varaisi aikaa heille?
[/quote]
Kyllä vaan tehdyistä tunneista maksetaan, tai siis potilaista. Ja niistäkin proviisiota hyönteiselle..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:32"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:28"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:17"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"] Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap [/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua. [/quote] En ole ap, mutta haluaisin silti vastata tähän. Minäkin olen lääkäriopiskelija, ja nuo sinun mainitsemasi "kivat" alat eivät todellakaan aina ole kivoja. Ihotautilääkäri ja gynekologi näkevät muun muassa niin paljon "ällöttäviä" asioita, joten en sinuna siellä huutelisi. Muun muassa psykiatria on todella haastava ala, sillä joudut menemään kotiin jokaisen potilaan asioiden kanssa. Vaatii todella vahvan ihmisen, jotta osaa eritellä potilaiden asiat omistaan. Ja geriatriassa kuolema on todella läsnä koko ajan. Minua itseäni kiinnostaa myös neurologia, mutta olen kyllä kaksi kesää vaihtanut niitä mummojen vaippoja eikä siinä minun mielestäni mitään kamalaa ole. [/quote]
En ymmärrä psykiatria puhettasi. Ei kai psykiatrin tarvitse mennä kotiin sen enempää potilaan ongelmien kanssa kuin kenenkään muukaan lääkärin. Varmaan psykiatriassa rankinta on se että potilaan auttaminen on sitä että pumpataan täyteen lääkkeitä ja harvoin potilaasta saadaan mitään hienoja hoitotuloksia, pikemminkin päinvastoin, menevät vaan enemmän ja enemmän sekaisin. Ja sitten ne tappaa itsensä yllättävän usein, kun lääkärin apu ei auttanutkaan. Onhan se rankkaa. En mä sitä sano. Sen takia psykiatrit monesti ovatkin vähän creepyjä, ainakin julkisella. Ei ne ole oikeasti mitään terapeutteja. [/quote] Sinun kanssasi on turhaa alkaa väittelemään asioista. Faktasi ovat hukassa ja perustelusi ovat niin mustavalkoisia. Hyvää päivänjatkoa.
[/quote]
Mielipideasioita, mielipideasiota. Ymmärrän tosi hyvin, että tietyille persoonille monet asiat ovat rankkoja. Joillekin emotionaaliset asiat (ei kestä maailman epäoikeudenmukaisuutta, kurjia kohtaloita jne.) ja toisille likaiset ja veriset asiat. Jos lääkäreitä arvostan niin arvostan kyllä likaisen työn tekijöitä (jotka tekee työnsä hyvin), koska ne oikeasti auttaa ihmisiä, jotka oikeasti tarvitsee apua elämänlaadullisesti. Psykiatreista en ole niin varma. Koko nykyinen psykiatria on kovin lapsenkengissä ja lääkkeet ovat kehittymättömiä, joten hoitokin on tuloksellisesti aika huonoa. Eikä psykiatrin peruskoulutukseen kuulu edes mikään syvällinen psykologian osaaminen, vaikka sen pitäisi olla ihan keskeistä. Eihän kukaan muu voi sitä sanoa, onko se hoito auttanut vai ei muuta kun se potilas itse ja tää harvoin muistetaan. Ei ole mitenkään tavatonta, että potilaalle määrätään masennuslääkitys esim. sen takia että lääkäri ei jaksa/ole julkisesti varaa hoitaa sen somaattista vaivaa vaikka syykin olisi orgaaninen. Pitäisi vaan sopeutua. Jos ihminen ei sopeudu, se on masentunut tai hullu.
Toki ilmaisin itseäni provosoivasti.
Nro75, jokaiselle on pakollista osallistua yhteen ruumiinavaukseen ja toisten ruumiinavauksiinkin saa osallistua vapaaehtoisena. Itse koin 3 ruumiinavausta.oli todella outoa nähdä kuollut henkilö ja vielä viiltää ja tutkia sitä....
t.ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:03"]Nro75, jokaiselle on pakollista osallistua yhteen ruumiinavaukseen ja toisten ruumiinavauksiinkin saa osallistua vapaaehtoisena. Itse koin 3 ruumiinavausta.oli todella outoa nähdä kuollut henkilö ja vielä viiltää ja tutkia sitä....
t.ap
[/quote]
Varmasti oli outoa. Itse en edes pystyisi siihen. Sääli sinänsä, sillä lääkäriksi opiskelu kiinnostaisi kyllä ja PALJON! Yksinkö niihin avauksiin siis osallistutaan?
Voiko yliopistoon, lääkikseen tässä tapauksessa, hakea amk papereilla? Suoritin aikoinani lukion vähän sinne päin ja nyt on alkanut kiinnostamaan lääkärin ammatti. Tietenki pitäis tehdä kova työ ja opiskella itse fysiikat ja kemiat..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 22:58"]Voiko yliopistoon, lääkikseen tässä tapauksessa, hakea amk papereilla? Suoritin aikoinani lukion vähän sinne päin ja nyt on alkanut kiinnostamaan lääkärin ammatti. Tietenki pitäis tehdä kova työ ja opiskella itse fysiikat ja kemiat..
[/quote]
Ei voi hakea amk-tutkinnolla lääkikseen, ei myöskään ammattikorkeakouluun.
nro81, ei kannata heittää lääkishaaveita pois vain sen takia ettei pidä ruumiista tai verestä. Itsekin ennen jopa pyörtyilin ja huimasi kun näin verta, mutta täällä pikkuhiljaa sille sitten siedättyy. Ainakin minulle ei enää niin huono olo. Ei niihin avauksiin yksin mennä vaan ihan pienryhmässä =), mikä on hyvä juttu.
nro82, voithan sinä ostallistua valintakokeeseen, valmistaudut vaan hyvin! olet kumminkin nyt ei-ensikertalainen joten joudut pienempään kiintiöön.
t.ap
Paljonko näitä lääkis-ketjuja tulee? Onko koko Suomi nykyään lääkiksessä vai onko kaikki muut ammatit ja oppilaitokset lopetettu vai miten?
t. Ulkosuomalainen
Onhan se. Kirjoja on vuoden aikana useita ja paksuus vaihtelee. Kurssin aikana tulee helposti luettua yli 1000 sivua + lukemattomat diat. Mutta hyvin mielenkiintoista ja palkitsevaa tämä on, en valita.
En minä ainakaan ole huomannut että lääkisaiheisia ketjuja olisi ollut kovin paljon täällä?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"]
Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap
[/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua.
[/quote]
Reumatolgeista on suomessa huutava pula, samoten varsinki pohjosessa pediatreista ja neurologeista. Esim oysin neuropoli ei vedä kunnolla koska neurologeja ei ole tarpeeksi.Neurologeja on yleisestikin liian vähän. Ja vanhukset nimenomaan tarvii neurologin hoitoa paljon, esim avh potilaat ja muistipotilaat. Sisätautilääkäreitäkin varsinki yleissisätautilääkäreitä tarvitaan paljon ja iäkkäät nimenomaan on sisätautilääkärinki suurin potilasryhmä. Eli kyllä näillä ns siisteillä sisätyöaloilla saa hoitaa lähes yksinomaan vanhuksia. Ei vanhukdia pelkillä yleislääkäreillä ja geriatreilla hoideta.