lääkis
Kommentit (85)
Niin nro46, minuakin kiinnostaa mitäs erikoisaloja suosittelisit? Tiedän, että psykiatrialla ja patologialla on lääkäripula, mutta ne eivät iske minuun niin paljon vaan haluan tehdä enemmän käsilläni.
Ja noista minun mainitsemistani ainakin neurologin/neurokirurgian alalla on töitä. Tiedän kyllä, että kirurgisille aloille on tunkua.
T.ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:48"]
46 mitä alaa suosittelet ap:lle? Kiinnostaisi minukain. En ole ap.
[/quote]
Aloja joille varmaan tarvitaan ihmisiä: radiologia, psykiatria, geriatria, urologia, gastroenterologia. Ja sitten ihan yleislääketiede ja työterveyshuolto. Kaikki epäseksikkäät alat. Tosin psykiatriaankin hakeutuu nyt jo varmaan liikaa ihmisiä kun se on muodissa ja jokainen vatsakipu rupeaa olemaan psykiatrinen ongelma. Mutta käytännössä Suomessa on sellainen suuntaus tällä hetkellä että ainoastaan mummelit ja pissa-kakkasektorin ongelmat hoidetaan ja loput on hulluja joten tästä voi päätellä minne kannattaa hakeutua :D
Nro49, tunnenhan minä =) ehkä kolmasosa on juuri näitä jotka onnekkaasti ovat päässeet heti ekalla sisään.
t.ap
Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana.
T.ap
Mistäs lääkiksestä olet? Meillä ainakin on paljon porukkaa jotka seurustelee ihan raksamiesten kanssa. En tiedä miksi täällä levittelet lääkiksestä kaikkea paskaa
Nro 55, turusta. Ensinnäkin en väittänyt että tiedän kenen kanssa kaikki seurustelee. Kurssi on iso,enkä ala kysymää kaikilta onko poika/tyttöystäväsi amis.
T.ap
Se mielipide missä teet töitä muuttuu varmasti. Lähes 100% haluaa tehdä julkisella töitä, koska siellä oppii ja sillä työllä elää. Mitä Turussakin neurokirran erikoistuvia on muutama hassu ja kaikki ei kuitenkaan työllisty.. Rankkaa erikoistumista kun samat tyypit päivystää ja pitää rinkiä yllä vuosi toisensa jälkeen.. Kirran ja sisusten virkoja ei saa lähimainkaan, kun aluesairaalat supisti toimenpiteitä ja ammattitaitosta porukkaa on tumput suorina jo ylenmäärin. Jos edes pääsee erikoistumisjaksolle Turkuun saatika saliin niin on saanut käydä Kajaanissa leikkelemässä tyriä tai Joensuussa lykkimässä tahdistimia monta vuotta ja siltikään ei työt riitä. Jos yksityisellä haluaa elää niin silmät ja ehkä korvat vois just elättää, ja tylsällä työnkuvalla gyne..
Itse olen lääkisläisen puoliso, surkea ammattiopiston käynyt (vieläpä toistaiseksi työkyvytön) :D Näköjään siis kelpaa ei- akateeminenkin.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"]
Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap
[/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua.
Mua taas just kiinnostais radiologia, vaikka en kyllä lääkäriksi opiskelekaan. Jostain syystä kuvittelen sen mielenkiintoiseksi erikoistumisvaihtoehdoksi..Edellä joku sano gynen työnkuvaa tylsäksi. Miksi niin?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 20:34"]Nro38. Parasta on juuri käytännön jutut, joita preklinikassa on ollut vähän. Ensimmäisenä vuonna pääsi juonnekäynneille sairaalaan seuraamaan lääkärin elämää. Ensimmäisenä vuonna otimme myös verta toisiltamme ja anatomian harkoissa tutustuimme lihaksiin ja luihin pareittain toisiamme koskien. Olemme harjoitelleet myös ekg:n ja verenpaineen ottoa. Myös labroissa tullut tutkittua kaikkea jännää esim onko meillä joku tietty geeni jne.
Huonointa on jatkuva kiire opiskelutahdin ollessa nopea ja suuri tietomäärä, jonka opiskelussa pitää osata priorisoida....
T.ap
[/quote]
Kuulostaa kiinnostavalta. Miten sitten "isompia" toimenpiteitä harjoitellaan? Vaikkapa tähystyksiä, leikkauksia tai vastaavaa?
Niin mutta en väittänyt, että jokaikinen erikoistumisala kiinnostaisi. Miksi minun pitäiso erikoistua alalle,joka ei ole minulle? Eivätkä lääkärit yleensä ole työttömiä joten varmasti löytyy jotain jostain.
t.ap
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:09"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:01"]
Nro51, nuo sinun ehdottamasi eivät tunnu oikeen minulle sopivilta, vaikka niissä pulaa onkin. Mutta mieleni voi muuttua vielä monesti opiskeluaikana. T.ap
[/quote]
Niin, sä et tykkää vanhusten peräsuolten tutkimisesta, vaan haluat tehdä jotain kivaa ja kiinnostavaa. Mihis se lääkäriys ja halu tehdä työtä muiden ihmisten auttamiseksi hävisi? Suomessa on aivan liikaa sisäsiistien alojen osaajia: neurologeja, reumatologeja, pediatreja, ihotautilääkäreitä, jopa gynekologeja... Kaikkia kivoja aloja. Sitten kaikki mulkut ja puoskarit päätyvät simputtamaan niille aloille minne kukaan muu ei halua.
[/quote]
En ole ap, mutta haluaisin silti vastata tähän. Minäkin olen lääkäriopiskelija, ja nuo sinun mainitsemasi "kivat" alat eivät todellakaan aina ole kivoja. Ihotautilääkäri ja gynekologi näkevät muun muassa niin paljon "ällöttäviä" asioita, joten en sinuna siellä huutelisi. Muun muassa psykiatria on todella haastava ala, sillä joudut menemään kotiin jokaisen potilaan asioiden kanssa. Vaatii todella vahvan ihmisen, jotta osaa eritellä potilaiden asiat omistaan. Ja geriatriassa kuolema on todella läsnä koko ajan. Minua itseäni kiinnostaa myös neurologia, mutta olen kyllä kaksi kesää vaihtanut niitä mummojen vaippoja eikä siinä minun mielestäni mitään kamalaa ole.
Yksityisellä puolella jos oot gynenä niin aika harvassa on todelliset gynekologiset sairaudet, lähinnä taitaa olla tarkastuksia ja ultraamista. Ei siellä saliin pääse..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:19"]Yksityisellä puolella jos oot gynenä niin aika harvassa on todelliset gynekologiset sairaudet, lähinnä taitaa olla tarkastuksia ja ultraamista. Ei siellä saliin pääse..
[/quote]
Puhut varmaan nyt kokemuksella? Äitini on yksityinen gynekologi ja kyllä hän on siellä töissään on vaikka mitä nähnyt ja tehnyt..
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 21:14"]
Mua taas just kiinnostais radiologia, vaikka en kyllä lääkäriksi opiskelekaan. Jostain syystä kuvittelen sen mielenkiintoiseksi erikoistumisvaihtoehdoksi..Edellä joku sano gynen työnkuvaa tylsäksi. Miksi niin?
[/quote]
Gynekologia ei periaatteessa ole tylsää, mutta yksityisellä se on tylsää, koska potilailla ei ole mitään sairauksia keskimäärin. Toki joku jolla on endometrioosi aina silloin tällöin ja sekin lähetetään eteenpäin. Käytännössä siis hoidetaan kuukautiskipuja ja otetaan papa-kokeita jotka on 99,9% negatiivisia. On oikeastaan aika kornia, miten laadukasta hoitoa joku kuukautiskipupotilas saa verrattuna kaikkiin muihin "yhtä vakavista" vaivoista kärsiviin potilaisiin.
Julkisella gyne on tietysti paljon sotkuisempaa hommaa, koska sinne ei pääse potilaaksi kuka tahansa vaan on kaikkea enteroseelesta virtsankarkailuun, polykystisiin ovarioihin, syöpiin jne. Ja potilaiden ikähaarukka 50-80v. Kaikkea sellasta mikä on turhan likaista yksityisen hienohelmoille.
Nro61, ne on just niit klinikkajuttuja. Mut oli meillä kakkosen syksyllä ruumiimavauskurssi, oikein havainnollistava.
t.ap
Ap, mä oon Kuopiosta! Meillä on diset jo ykkösellä? Ja sit kakkosella obduktiot.
Tunnetko ketään joka olisi päässyt suoraan lukiosta lääkikseen?