Koulukiusaaminen - näin sen saa oikeasti loppumaan
Kirjoitan tähän vinkkejä lapsellesi/sinulle itsellesi kiusaamisen lopettamiseksi. Minua on kiusattu lähes koko ala-aste ja seiskaluokka. Loppui kun aloin noudattamaan näitä:
IGNOORAA
Älä huomioi kiusaajaa millään tavalla. Kun hän puhuu sinulle, käänny pois, älä anna hänen muodostaa katsekontaktia. Aivan kuin hän olisi vain ilmaa.
OLE YLPEÄ
Sinä olet parempi kuin kiusaaja: hänellä on luultavasti ongelmia päänsä sisällä ja purkaa siksi vihaansa sinuun. Pidä mielessäsi siis se, että olet parempi kuin hän, mutta älä alennu hänen tasolleen ja pura omaa pahaa oloasi muihin!
OLE PELOTTAVA
Jos hän ottaa tavaroitasi, tee näin: Katso häntä silmiin ja älä anna katsekontaktin murtua. Joko hymyile hyvin leveästi tai pidä kasvoillasi ylimielinen ilme. Älä puhu tai pyydä esinettä heti takaisin. Hän murtuu ja antaa tavaran takaisin. Jos tämä ei toimi, kerro opettajalle tai vanhemmalle oppilaalle.
JUOKSE
Jos hän hyökkää kimppuusi tosissaan, älä jää tappelemaan. Jos kyseessä on poika, lyö/potkaise kasseille ja juokse pois. Jos kyseessä on tyttö, lyö nännien kohdille; se sattuu kehittyviin rintoihin.
ÄLÄ PELKÄÄ
Jos et ole TÄYSIN varma, että hyökkääkö hän kimppuusi vai ei, älä liiku. Älä satuta häntä. Puolusta itseäsi vasta ensimmöisen kontaktin jälkeen, muuten sinä olet hyökkääjä.
Nämä toimivat. Mutta kaikkein paras neuvo on tietysti OPETTAJALLE JA VANHEMMILLE KERTOMINEN.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:23"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:20"]Hyviä ohjeita tietynlaiseen tilanteeseen, mutta tuo ei toimi silloin, jos vaikka koko luokka sulkee ulkopuolelle. [/quote] Silloin ei valitettavasti auta varmaan mikään :( en edes tiedä miten tollaseen tilanteeseen voi päätyä! Silloin on varmaan aika vaihtaa luokkaa/koulua. Mutta saattaa johtua myös "kiusatusta", entä jos hän vain käyttäytyy huonosti? Ap
[/quote]
Hän, eli minä, en käyttäytynyt huonosti, vaan yksi tyyppi luokassamme oli aika hyvä manipuloija. Ei tuo ollut jatkuvaa, mutta asetelma oli koko ajan sama, kunnes opettaja vaihtui semmoiseen, jota kiinnosti. Ala-asteesta kyse.
[/quote]
Olen pahoillani puolestasi :(
Tiedän nuo luokan kuninkaat/kuningattaret! Kerran juttelin vitosella kaverini kanssa siitä etten tykkää tietystä bändistä, ja luokan pissiskuningatar kuuli sen ihan ohimennen. Alkoi haukkumaan mua ihan törkeesti ja usutti suunnilleen kaikki luokkani tyypit kavereitani lukuunottamatta mua vastaan. Lopetti kun pyysin anteeksi eri mielipidettäni...
Ap
Mielestäni meidän opettaja teki fiksusti ala-asteella, kun laittoi kaikki luokan oppilaat kirjoittamaan aineen kiusaamisesta. Aineita käytiin myös yhdessä läpi luokassa ja jotkut idiootit olivat kirjoittaneet, että kiusaaminen on kivaa. He tietenkin paljastuivat ja joutuivat vastaamaan mielipiteistään opettajan ja muiden luokkalaisten läsnäollessa ja joutuivat näin itse nihkeään tilanteeseen, mikä oli hyvä!
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:41"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:36"]Ap nuo ohjeet ovat todella paskoja. Se koulukiusaaminen loppuu kun vedät sitä kiusaajaa melko kovasti turpaan, ei juuri muuten. videolla esimerkki miten liusaaminen loppuu :d [/quote] En koskaan ohjeistaisi lastani lyömään toista ihmistä. SILLOIN OLET KIUSAAJAN TASOLLA. Toimii varmaankin joissakin harvoissa tilanteissa tuo lyöminen, mutta kokeile nyt ekaks moraalilla maustettuja keinoja. Sitä paitsi toi huitominen voi johtaa myöhempääm henkihieveriin hakkaamiseen.. Ap
[/quote]
Kukkahattuilu ei auta. Oikeassa maailmassa pätee viidakon lait. Kiusaajia turpaan niin että tuntuu. Ei ne muuta kieltä ymmärrä.
[/quote]
Turpiin anto on ainoa mikä toimii. Jos isompi jätkä niin potku munille ensin. Lyö, potki ja vaikka pure. Mikään muu ei kiusaaja idiootteihin toimi. Moraalia niille ei ole.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:41"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:23"] [quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:20"]Hyviä ohjeita tietynlaiseen tilanteeseen, mutta tuo ei toimi silloin, jos vaikka koko luokka sulkee ulkopuolelle. [/quote] Silloin ei valitettavasti auta varmaan mikään :( en edes tiedä miten tollaseen tilanteeseen voi päätyä! Silloin on varmaan aika vaihtaa luokkaa/koulua. Mutta saattaa johtua myös "kiusatusta", entä jos hän vain käyttäytyy huonosti? Ap [/quote] Hän, eli minä, en käyttäytynyt huonosti, vaan yksi tyyppi luokassamme oli aika hyvä manipuloija. Ei tuo ollut jatkuvaa, mutta asetelma oli koko ajan sama, kunnes opettaja vaihtui semmoiseen, jota kiinnosti. Ala-asteesta kyse. [/quote] Olen pahoillani puolestasi :( Tiedän nuo luokan kuninkaat/kuningattaret! Kerran juttelin vitosella kaverini kanssa siitä etten tykkää tietystä bändistä, ja luokan pissiskuningatar kuuli sen ihan ohimennen. Alkoi haukkumaan mua ihan törkeesti ja usutti suunnilleen kaikki luokkani tyypit kavereitani lukuunottamatta mua vastaan. Lopetti kun pyysin anteeksi eri mielipidettäni... Ap
[/quote]
Tuo kuulostaa hyvin tutulta. Mutta tuollaisissa tilanteissa opettajalla on hyvin suuri merkitys, tuossa nro 20 kirjoittikin erään hyvän reagointitavan.
Mun kouluajoista on niin kauan, ettei nuo omat muistot enää oikeastaan kirpaise. Pikemmin ne herättävät uteliaisuutta: olisi mielenkiintoista nähdä tuo luokkamme asetelma nyt aikuisena. Ja olisi ehkä mielenkiintoista nähd, miten tuo henkilö nykyään sosiaalisia suhteitaan hoitaa. En ole hänen kanssaan tekemisissä, mutta hyvä ystäväni on. Joskus siis olen törmännytkin tähän lapsuusaikaiseen piinaajaani. Hän suhtautuu muhun lähinnä halveksien, itse en kauheasti halua hänen kanssaan sosialisoida. Todella ikävä ihminen.
Ala-asteen väkivaltainen poika, kiusaajani, on nyt yläasteella yrittänyt olla mukava mut mä vaan muistutan sitä mun hakkaamisestani.
Ihan oikein sille paskalle, lähtee aina nolostuneena pois kun sanon esim. "Kuule Eetu, menisitkö sä vaikka hakkaamaan jonkun pikkutytön ja pois mua häiritsemästä."
Ainakin omat kokemukset on sellaisia, että kiusaajat oli ihan sosiopaatteja muutenkin jotka tuli huonoista perheistä ja niistä tuli myöhemmin pikkurikollisia tai mitä lie narkomaaneja. Luuletko että sellaisiin tepsii mikään muu kuin lyijyputkella päähän?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 18:01"]Ainakin omat kokemukset on sellaisia, että kiusaajat oli ihan sosiopaatteja muutenkin jotka tuli huonoista perheistä ja niistä tuli myöhemmin pikkurikollisia tai mitä lie narkomaaneja. Luuletko että sellaisiin tepsii mikään muu kuin lyijyputkella päähän?
[/quote]
Entä jos hän halvaantuu tai kuolee? Onhan se oikei sellaiselle paskakasalle mut on huono juttu jos tulee murhasyyte..
Ap
Kiusaus ei lopu koulun loppumiseen sen muistaa ikänsä, tai dementoitumiseen asti. T. Kiusattu vm -59
Luulen, että minun kohdallani yksikään noista ei olisi auttanut. Jälkikäteen olen ajatellut, että yksikin kunnon isku nyrkillä lärviin olisi tehnyt tehtävänsä - olin vaan yläasteella jopa vielä kiltimpi, kuin nyt. Muuten vastustan väkivaltaa, mutta parin vuoden rankan kiusaamisen päätteeksi olisin sen sallinut. Yksikään nyrkinisku ei tee yhtä kipeää, kuin mikä tahansa yläasteaikani koulupäivä.
Mä kävin koko yläasteen kestäneen kiusaukseen jälkeen kiusaajan kurkkuun kiinni. Nousin ylös ja huusin että nyt vittu riittää ja hyökkäsin. Ei kiusattu enää.
Seiskalla mulla oli usein mielessä toi lyöminen..jos olis kerran lyönyt kunnolla turpaan, olisi kai loppunut? En tiedä. Ainakin hän olisi kokenut tilanteen niin noloksi kun saa tytöltä turpaan.
Rikosilmoitus, silloin tulee kiusaajasta ls-ilmoitus automaattisesti.
Minua kiusattiin koko yläaste todella pahasti. Poliisin kanssa juteltiin,kuraattori,opettajat,kiusaajien vanhemmat ja kaikki käytiin läpi mutta kiusaaminen ei loppunut.
Yksi ilta itkin huoneessani,olin ihan loppu. Isoveljeni tuli kysymään että mikä on, kerroin että kalle* oli sanonut mua huoraksi. Seuraavana päivänä koulussa veljeni oli mennyt kallen* ja hänen kavereiden luo, nostanut rinnuksista ilmaan ja kysynyt että jos hän tietää mikä huora on. Sitten oli kysynyt että tietääkö kuka hänen siskonsa on, ja että olenko hänen mielestään huora. Ei sen koommin mua kiusattu, enkä nähnyt Kallen* kiusaavan ketään muutakaan. Julkinen nöyryytys siihen tehosi, ei mikääm muu.
Kiusaajille pitäisi järjestää sairaalajaksoja vankimielisairaalassa.
Kai mö sit kokeilen näitä kans
T15
IGNOORAA
Älä huomioi kiusaajaa millään tavalla. Kun hän puhuu sinulle, käänny pois, älä anna hänen muodostaa katsekontaktia. Aivan kuin hän olisi vain ilmaa.
Tässä vaiheessa luokka nauraa kiusaajan johdolla. "Katsokaa kuinka vajaa toi on!" "Etkö ymmärrä puhetta idiootti?" "Se on nyt lopullisesti seonnut hahahaha!" "Kattokaa kuinka kuuro se on, voidaan sanoa ihan mitä tahansa eikä se reagoi!" "Sun kaltaiset assburgerit pitäisi laittaa hoitoon"
OLE YLPEÄ
Sinä olet parempi kuin kiusaaja: hänellä on luultavasti ongelmia päänsä sisällä ja purkaa siksi vihaansa sinuun. Pidä mielessäsi siis se, että olet parempi kuin hän, mutta älä alennu hänen tasolleen ja pura omaa pahaa oloasi muihin!
"Kattokaan kun nyt se koittaa olla jotain!" "Niinpä, mikä tommosen idiootin luuserin on saanut kuvittelemaan että se on jotain" "Säälittävää, tollanen ei osaa käyttäytyä arvonsa mukaisesti"
OLE PELOTTAVA
Jos hän ottaa tavaroitasi, tee näin: Katso häntä silmiin ja älä anna katsekontaktin murtua. Joko hymyile hyvin leveästi tai pidä kasvoillasi ylimielinen ilme. Älä puhu tai pyydä esinettä heti takaisin. Hän murtuu ja antaa tavaran takaisin. Jos tämä ei toimi, kerro opettajalle tai vanhemmalle oppilaalle.
"Katsokaa miten toi sekopää vain tuijottaa" "Miksei tommonen idiootti ole hoidossa" "Nyt se on lopullisesti todistettu millainen outo hyypiö toi on!" "Hymyilee ihan ku joku murhaaja, kamala vammainen" "Miksi se valehtelee opettajille et mä muka oisin pöllinyt sen tavaroita, miten se kehtaa!"
JUOKSE
Jos hän hyökkää kimppuusi tosissaan, älä jää tappelemaan. Jos kyseessä on poika, lyö/potkaise kasseille ja juokse pois. Jos kyseessä on tyttö, lyö nännien kohdille; se sattuu kehittyviin rintoihin.
"Mikä hullu, se koski muhun!" "Juokse säälittävä pelkuri juokse" "Kattokaa ton läskin juoksua hahaha"
ÄLÄ PELKÄÄ
Jos et ole TÄYSIN varma, että hyökkääkö hän kimppuusi vai ei, älä liiku. Älä satuta häntä. Puolusta itseäsi vasta ensimmöisen kontaktin jälkeen, muuten sinä olet hyökkääjä.
Tähän mä en edes jaksa laittaa mitään....
Kiva että sulla toimi. Ei täällä.
Ei sitä kiusaamista saada lopetettua yhtään mitenkään, katsokaa nyt vaikka tätä palstaa. Julkisuuden henkilöitä arvostellaan painosta, hymystä tai vaikka sukkien väristä. Tottakai lapset sitten ottavat mallia näistä täällä kirjoittavista vanhemmista että on täysin hyväksyä arvostella ja riepotella ihan mistä tahansa.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2015 klo 00:51"]Minua kiusattiin koko yläaste todella pahasti. Poliisin kanssa juteltiin,kuraattori,opettajat,kiusaajien vanhemmat ja kaikki käytiin läpi mutta kiusaaminen ei loppunut.
Yksi ilta itkin huoneessani,olin ihan loppu. Isoveljeni tuli kysymään että mikä on, kerroin että kalle* oli sanonut mua huoraksi. Seuraavana päivänä koulussa veljeni oli mennyt kallen* ja hänen kavereiden luo, nostanut rinnuksista ilmaan ja kysynyt että jos hän tietää mikä huora on. Sitten oli kysynyt että tietääkö kuka hänen siskonsa on, ja että olenko hänen mielestään huora. Ei sen koommin mua kiusattu, enkä nähnyt Kallen* kiusaavan ketään muutakaan. Julkinen nöyryytys siihen tehosi, ei mikääm muu.
[/quote]
Ihana veli <3
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:40"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 17:36"]Ap nuo ohjeet ovat todella paskoja. Se koulukiusaaminen loppuu kun vedät sitä kiusaajaa melko kovasti turpaan, ei juuri muuten.Valitsemasi evästeasetukset estävät tämän sisällön näyttämisen. Nähdäksesi sisällön sinun on hyväksyttävä Sanoman sisällönjakelukumppanien evästeet. Hyväksynnän jälkeen voimme näyttää sinulle sisältöä mm. YouTubesta, Facebookista, Twitteristä ja Instagramista. Anna lupa evästeille videolla esimerkki miten liusaaminen loppuu :d [/quote] En koskaan ohjeistaisi lastani lyömään toista ihmistä. SILLOIN OLET KIUSAAJAN TASOLLA. Toimii varmaankin joissakin harvoissa tilanteissa tuo lyöminen, mutta kokeile nyt ekaks moraalilla maustettuja keinoja. Sitä paitsi toi huitominen voi johtaa myöhempääm henkihieveriin hakkaamiseen.. Ap
[/quote]
Kukkahattuilu ei auta. Oikeassa maailmassa pätee viidakon lait. Kiusaajia turpaan niin että tuntuu. Ei ne muuta kieltä ymmärrä.