Mitä tekisit jos sota syttyisi?
Jos eräs nimeltä mainitsemattomaksi jäävä valtio hyökkäisi Suomeen ja syntyisi sota niin mitä tekisit? Miksi?
Kommentit (99)
Tankki täyteen+ bensakanisterit varastosta mukaan ja matka kohti Haaparantaa.
Ei kai siinä muu auta kun pistää ryccykkää kylmäksi ja pinoon.
Menisin tappamaan r y zz iä johonka olen koulutettu. Harmi kun ollaan NATO:ssa, niin ei tule tapahtumaan.
Siirtäisin rahani heti ulkomaiselle tilille. Itsehän olen jo ulkomailla, joten lukisin varmaan lehdistä mitä Suomessa tapahtuu.
En mitään. Leikkaisin nurmikkoa, kastelisin kukkiani.
Olen asunut Japanissa 2 vuotta ja osaan kielen ja kulttuurin, joten lähtisin Japaniin. M28
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut Japanissa 2 vuotta ja osaan kielen ja kulttuurin, joten lähtisin Japaniin. M28
3 kk viisumivapauden jälkeen sitten takaisin suoraan rintamalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte olla mulle ilkeä :(
Tämä ketju on aivan hassu.
Jos sota oikeasti olisi lähellä, rajat suljettaisiin hyvissä ajoin. Viimeksikin nähtiin vaivaa hakea muihin maihin lähteneet takaisin esimerkin vuoksi.
Jokaisella suomalaisella on maanpuolustusvelvillisuus aikuisena. Olikos se 68-vuotiaaksi saakka?. Ei sitä voi mökille paeta. Eikä siellä mökillä pysty oikeasti piileskelemään järven kaloja syöden monta vuotta
Tulee työvelvollisuus maanpuolustusta tukeviin töihin, jollei ole tärkeässä tehtävässä tai sotimassa.
Kaikenlaisia kuvitelmia teillä.
Sanoisin että ampukaa minut. Kaikista helpoin lähtö.
Ensimmäisenä kävisin läpi vesikanisterit, että ovat täynnä ja tarkistaisin ruokavarastot, että niissä on tarpeeksi ruokaa. Luultavasti ruokien hinnat nousisivat ja ihmiset hyökkäisivät elintarvikekauppoihin hamstraamaan kaikkea mahdollista. Tietkin voisivat olla tukossa, joten olisi parempi pysyä kotosalla vähän aikaa, jotta saisi tilannekuvan patteriradiostani. Parempi varautua jo etukäteen, niin ei tarvitse panikoitua tosipaikan tullen.
Vierailija kirjoitti:
Siirtäisin rahani heti ulkomaiselle tilille. Itsehän olen jo ulkomailla, joten lukisin varmaan lehdistä mitä Suomessa tapahtuu.
Turhaan yrittäisit siirtää.
Valmiuslaissa todetaan Suomen kansalaisten rahoista sodankaltaisissa poikkeusoloissa näin:
Maan valuuttavarannon sekä valtion maksuvalmiuden turvaamiseksi 3 :n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa:
1) arvopapereita, maksuvälineitä ja saamistodisteita saadaan viedä maasta ja tuoda maahan vain Suomen Pankin luvalla;
2) Suomessa asuva on korvausta vastaan velvollinen luovuttamaan tai siirtämään Suomen Pankille omistamansa tai hallussaan olevat ulkomaiset maksuvälineet, ulkomailla olevat Suomen rahan määräiset maksuvälineet, ulkomaiset arvopaperit sekä saamiset ulkomailla asuvalta (kotiuttamisvelvollisuus);
3) sellaiset toimet, jotka muuttavat tai saattavat muuttaa Suomessa asuvan omistuksessa tai hallussa olevien ulkomaisten maksuvälineiden, arvopaperien tai ulkomailla asuvalta olevien saamisten määrää tai laatua, sekä sellaiset Suomessa asuvan ja ulkomailla asuvan väliset toimet, jotka muuttavat tai saattavat muuttaa Suomessa asuvan varojen tai velkojen määrää tai laatua, ovat sallittuja ainoastaan Suomen Pankin luvalla.
Matkustaisin pk-seudulta kotiseudulleni Pohjanmaalle sodan ajaksi. Siellä sitten osallistuisin mahdollisiin avustustöihin.
Ai mitä tekisin?
Katselisin kahden tyttäreni kanssa miten mieheni ja poikani lähtisivät rintamalle. Isä ja veli.
Me jäätäisiin tänne arkea pitämään, ja jotenkin selviämään. Asumme taajamassa, emme mitenkään turvassa sodan varjopuolilta. Kaiken lisäksi vielä lähellä sellaista kohdetta, jota ammuttaisiin varmasti ohjuksilla. Ja mitä, jos sellainen menee ohi ja tippuu tähän? Se siitä sitten.
Mitään kättä pidempää ei ole.
Sitten vain elettäisiin ja pelättäisiin läheisten puolesta.
Olen eläkkeellä, minulla on hyödyllistä ammattitaitoa, eli menisin tuuraamaan sotaanlähtijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaan yrittäisit siirtää.
Valmiuslaissa todetaan Suomen kansalaisten rahoista sodankaltaisissa poikkeusoloissa näin:
Maan valuuttavarannon sekä valtion maksuvalmiuden turvaamiseksi 3 :n 1 ja 2 kohdassa tarkoitetuissa poikkeusoloissa:
1) arvopapereita, maksuvälineitä ja saamistodisteita saadaan viedä maasta ja tuoda maahan vain Suomen Pankin luvalla;
2) Suomessa asuva on korvausta vastaan velvollinen luovuttamaan tai siirtämään Suomen Pankille omistamansa tai hallussaan olevat ulkomaiset maksuvälineet, ulkomailla olevat Suomen rahan määräiset maksuvälineet, ulkomaiset arvopaperit sekä saamiset ulkomailla asuvalta (kotiuttamisvelvollisuus);
3) sellaiset toimet, jotka muuttavat tai saattavat muut
Siirtäisinkin ne jo ennenkuin sota syttyisi. Merkit olisivat ilmassa varmasti jo pidemmän aikaa, minimissäänkin viikkoja, luultavasti muutamia kuukausia. Esimerkiksi aseellisia joukkoja alkaa kerääntyä rajalle. Ei niitä sinne päivässä kerätä. Siinä ehtii siirtää ihan hyvin.
En asu Suomessa joten jos sota rajoittuisi Suomen alueelle en tekisi mitään. Mitä voisin tehdä? Olen asunut pian 30 vuotta pois Suomesta, olen nainen enkä armeijaa käynyt. Ikäni puolesta minua ei huolittaisi mihinkään vappaehtoisenakaan. Täytän syyskuussa 70.
Etsisin niin paljon vihervassareita kuin ehtisin ja lopettaisin ne.